Gå til innhold

Kan man prøve seg på å prute hos bilforhandler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når man kjøper bruktbil hos bilforhandler, er det da vanlig/akseptert å prøve å prute? Eller vil det bli sett på som uhørt?

Anonymkode: 89e11...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Prutet totalpris fra 450' til 400' i fjor.

Det letteste er å få med mer utstyr til en lavere pris. La oss si at en grunnutstyrt bil i laveste klasse koster 380' og neste klasse med utstyr koster 450'

Vanskelig å få bilen så mye billigere enn 380' er min erfaring. Men på ekstrautstyr har jeg fått prutet mye. Eksempel høytalere. Kostetr 10', men får det for 4. Da steg bilen fra 380' til 384' i steden for 390'

Klarte ikke å prute ned utstyrspakken til 450', men fikk utstyrt bilen til 380' med det samme utstyret for 408' ;-)

Anonymkode: 82834...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prutet totalpris fra 450' til 400' i fjor.

Det letteste er å få med mer utstyr til en lavere pris. La oss si at en grunnutstyrt bil i laveste klasse koster 380' og neste klasse med utstyr koster 450'

Vanskelig å få bilen så mye billigere enn 380' er min erfaring. Men på ekstrautstyr har jeg fått prutet mye. Eksempel høytalere. Kostetr 10', men får det for 4. Da steg bilen fra 380' til 384' i steden for 390'

Klarte ikke å prute ned utstyrspakken til 450', men fikk utstyrt bilen til 380' med det samme utstyret for 408' ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skrivefeil og dobbelpost. Utstyrte bilen til 380 000 med samme utstyr som modellen til 450 000, for 400 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrivefeil og dobbelpost. Utstyrte bilen til 380 000 med samme utstyr som modellen til 450 000, for 400 000

Hele posten din er en skrivefeil. TS skal kjøpe bruktbil.

Anonymkode: 700b2...b5a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel egentlig forventet, fra bilforhandlers side, at pruting vil forekomme. Derfor bilene ofte blir lagt ut for salg til godt over hva bilforhandler minimum vil akseptere for bilen. Vanlig "norm" er at du bør i hvertfall kunne prute ned prisen med 10%.

Ja, det er ubehagelig. Jeg har aldri gjort det, betaler heller 10-20.000kr mer, enn ubehaget ved pruting, følelsen av forlegenhet etc. Men det er fordi jeg er en feig faen som tar altfor mye hensyn til andres følelser og reaksjoner.

Anonymkode: be1b8...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Joda, det er fullt ut akseptert å prute på bruktbil hos forhandler.

Men også for bruktbil er det tillegg du kan få med som utgjør mest.

Anonymkode: 65da3...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan da få med ekstra stæsj på bruktbil også. Sist jeg kjøpte bruktbil ble den bare prutet fra 112k til 105k, men fikk også med full service, fiksing av noe småfeil, eu-kontroll og omregistrering. Argumentet for at jeg ikke fikk prutet mer var at det i utgangspunktet var et godt kjøpt, noen år etter har det vist seg å stemme veldig godt. Så det kan lønne seg å gå for den bilen man ikke fikk presset prisen mest på også. 

Anonymkode: d7bc9...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prut alltid ved bilkjøp, spesielt hos forhandler. De gir gjerne en bruktbilgaranti på tre måneder. Det er så kort tid at det er meningsløst, så den er verdt noen tusenlapper. Så er det alltid mye mer å gå. Er det en upopulær bil som de sliter med å kvitte seg med, prut aggressivt! 

Anonymkode: dd1aa...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber som bilselger, og JA det prutes på bruktbiler. 

Men her er det også kanskje "enklest" å få med ekstrautstyr, nye dekk etc

Alt kommer an på hvilken avanse vi har på den aktuelle bilen, og hvordan den er priset i forhold til markedet på tilsvarende biler 

Anonymkode: 676e4...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Eg fikk min redusert fra 120 000,- til 95 000,- pluss att eg fikk med meir utstyr enn meininga. Dei la om nye dekk på sommerfelg, sette in DAB adapter og monterte hengerfeste. Vil sei eg blei meget fornøgd ja

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stina1, det var godt forhandlet! Naboen kjøpte en ny Landrover, pruta den ned fra 960k til 750k + vinterfelger. Jeg tror det er gode tider for pruting nå.

Anonymkode: dd1aa...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2017 den 7.01, AnonymBruker skrev:

Når man kjøper bruktbil hos bilforhandler, er det da vanlig/akseptert å prøve å prute? Eller vil det bli sett på som uhørt?

Anonymkode: 89e11...574

Ja ved bilkjøp er det vanlig å prute. Spør om de har noe å gå på. Enten/og  prisereduksjon eller utstyr med i prisen. Det er vanlig å prise litt høyere for å møte prutingen.

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...