Gå til innhold

Hvorfor drikker folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så nylig på en video fra en av favoritt youtuberen min hvor han snakket om livet sitt etter at han sluttet å drikke alkohol. Jeg personlig har aldri drukket i hele mitt liv så det er et ganske ukjent fenomen for meg men jeg er en ganske sosial person og jeg er en student så jeg kjenner en god del folk som drikker men ingen har klart å gi meg en god grunn til å drikke. Jeg har ikke et negativt bilde ovenfor de som drikker og jeg tror heller ikke jeg er en bedre person enn de som drikker,så jeg stiller egentlig dette spørsmålet ut av ren nysgjerrighet.

Jeg leser og ser så mye negativt rundt alkohol som for meg til å tenke over hvorfor folk i det hele tatt drikker i det hele tatt? Folk kaster opp, får nyreskader, hepatitt, gjør dårlige valg mens de er beruset og har vært en hovedfaktor til at livet deres har gått i en negativ retning. Jeg har spurt venner hvorfor de pleier å drikke og de pleier å si at det er fordi det gjør det lettere å snakke med folk og at folk blir mer morsomme, noe jeg syns er ganske trist egentlig. Tankegangen min er som følgende,  hvor kjipt er ikke det at du må forgifte deg selv for å kunne snakke med folk, er det ikke bedre å heller lære seg å kunne snakke med folk slik at det hjelper deg videre i livet når det f.eks. kommer til service jobber eller jobbintervju? 

Så det jeg lurer på er hva er det som gjør det verdt det å drikke til tross for alle de negative konsekvensene det medfører? Tenker dere på alkohol på samme måte som brus hvor dere vet at det er dårlig for tenna men de positive tingene gjør opp for de negative konsekvensene? 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker for å rømme fra en ond og meningsløs verden.

Anonymkode: 1aaab...22a

• Liker 7
Skrevet

Litt alkohol gjør en litt løsere i snippen, gjør at man blir i bedre humør, og det kan også være avslappende. For egen del blir jeg også kjempepen :nigo:

Og så trenger man ikke drikke til man spyr eller svimer av. De fleste av oss klarer å slutte mens vi er på topp. 

Man kan si hva man vil om alkohol, men man skal ikke undervurdere den positive virkningen det kan ha for sosialisering og vennskap mellom parter.  

• Liker 12
Skrevet (endret)

det er gøy, sosialt, lett måte å samle større gruppe venner på en gang, lett å komme i kontakt med nye mennesker.
ofte går også folk på fylla i mangel på andre ting å gjøre, eller at ting rett å slett koster for mye.
f.eks prøv å gå ut å spise med en gruppe venner. er vanvittig dyrt i norge.
mat + flaske vin, blir lett 800++ kr pr person for noen få timer.

Endret av herremann
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken youtuber? :)

For øvrig synes jeg kveldene med alkohol (sammen med andre vel å merke) er så gøy. Frigjør meg litt fra tøylene og glemmer negative ting. 

Anonymkode: 86b5e...ecf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nyter alkohol fordi jeg synes det er godt. Før så kunne jeg drikke for så å bli full og ha det gøy (klarte å stoppe før jeg ble drita og sluknet). Nå drikker jeg sjeldent så mye at jeg føler meg full.

Når jeg tenker meg om så er det oftere at jeg nyter ett glass vin, øl eller en drink istedenfor brus. Men så drikker jeg så og si aldri brus heller..

Anonymkode: 727ff...cea

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg drikker vin i moderate mengder. Det er et næringsmiddel og et naturprodukt. :vin:

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker for å rømme fra en ond og meningsløs verden.

Slik jeg tolker det du skriver så drikker du alkohol som et middel mot depresjon, det virker litt som du har satt deg i en ond liten sirkel. Jeg kan selvfølgelig bare gjette men det at du drikker svekker vel økonomien og legger på litt ekstra kalorier. Kunne du ikke heller ha spart de pengene i en stund og heller brukt pengene på å finne deg en ny hobby eller reise for å få en ny livsopplevelse? 

20 minutter siden, Petra75 skrev:

Litt alkohol gjør en litt løsere i snippen, gjør at man blir i bedre humør, og det kan også være avslappende. For egen del blir jeg også kjempepen :nigo:

Og så trenger man ikke drikke til man spyr eller svimer av. De fleste av oss klarer å slutte mens vi er på topp. 

Man kan si hva man vil om alkohol, men man skal ikke undervurdere den positive virkningen det kan ha for sosialisering og vennskap mellom parter.  

Morsomt du skulle nevne det med utseende fordi han fra youtube videoen snakket om hvordan utseende hans ble betraktelig bedre etter at han sluttet å drikke. Måten jeg tenker på er vel at de pengene som blir brukt på alkohol kunne bli brukt på kosmetiske produkter istedet slik at du blir kjempepen hele tiden! Selv så får jeg ikke angst når jeg er rundt folk så kunne du utdype litt over hvordan alkohol hjelper så mye med sosialiseringsprosessen? Ville du fortsatt ha drukket hvis sosialisering ikke var et problem?

19 minutter siden, herremann skrev:

det er gøy, sosialt, lett måte å samle større gruppe venner på en gang, lett å komme i kontakt med nye mennesker.
ofte går også folk på fylla i mangel på andre ting å gjøre, eller at ting rett å slett koster for mye.
f.eks prøv å gå ut å spise med en gruppe venner. er vanvittig dyrt i norge.
mat + flaske vin, blir lett 800++ kr pr person for noen få timer.

Jeg pleier å feste en god del, kunne dere ikke bare gå på fest uansett og kost dere? Jeg og vennene mine pleier ofte å bare henge sammen uten å gjøre en spesiell aktivitet, er det unormalt blant din vennekrets?

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken youtuber? :)

For øvrig synes jeg kveldene med alkohol (sammen med andre vel å merke) er så gøy. Frigjør meg litt fra tøylene og glemmer negative ting. 

Anonymkode: 86b5e...ecf

https://www.youtube.com/watch?v=Ya4ww-l9XNc&ab_channel=alpham. 

Alpha m! Syns motetipsene hans er ganske bra og ellers så har han en veldig energisk personlighet som gjør det festlig å se på vidoene hans :fnise:

Når du sier at du glemmer negative ting, er det ikke litt hyperkritisk å glemme noe negativt ved å gjøre noe negativt? Eller føler du at alkohol ikke har så store negative konsekvenser for deg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var yngre så drakk jeg for å klare å være sosial. 

Nå kan jeg ikke huske sist jeg var full, men jeg drikker fortsatt. Tar en øl til maten 1-2 ganger i måneden. Det gjør jeg fordi jeg elsker øl! Liker en del av de alkoholfrie ølene og hender jeg drikker det, men favoritten er mørkt øl. Og mørkt øl må helst være litt sterk sånn alkoholmessig for at det skal få den riktige og gode smaken.

Anonymkode: 8c5d0...6e8

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, FirstPriceLoff skrev:

Slik jeg tolker det du skriver så drikker du alkohol som et middel mot depresjon, det virker litt som du har satt deg i en ond liten sirkel. Jeg kan selvfølgelig bare gjette men det at du drikker svekker vel økonomien og legger på litt ekstra kalorier. Kunne du ikke heller ha spart de pengene i en stund og heller brukt pengene på å finne deg en ny hobby eller reise for å få en ny livsopplevelse? 

Morsomt du skulle nevne det med utseende fordi han fra youtube videoen snakket om hvordan utseende hans ble betraktelig bedre etter at han sluttet å drikke. Måten jeg tenker på er vel at de pengene som blir brukt på alkohol kunne bli brukt på kosmetiske produkter istedet slik at du blir kjempepen hele tiden! Selv så får jeg ikke angst når jeg er rundt folk så kunne du utdype litt over hvordan alkohol hjelper så mye med sosialiseringsprosessen? Ville du fortsatt ha drukket hvis sosialisering ikke var et problem?

Jeg pleier å feste en god del, kunne dere ikke bare gå på fest uansett og kost dere? Jeg og vennene mine pleier ofte å bare henge sammen uten å gjøre en spesiell aktivitet, er det unormalt blant din vennekrets?

At jeg drikker meg kjempepen var en spøk. Det trodde jeg skulle komme tydelig fram av smileyen bak. 

Det kan virke som om du er av de med en svart/hvit-holdning til alkohol. Enten drikker man mye, eller ingenting. Slik er det selvfølgelig ikke. De fleste bruker alkohol, de misbruker den ikke. 

Alkohol har blitt brukt i alle samfunnslag i alle år etter at de lærte å gjære hoppemelk. Alkohol har blitt brukt som en ice-breaker mellom steile fronter i diplomatiske situasjoner. Den amerikanske grunnloven ble visstnok (ifølge en artikkel jeg leste i bladet Historie) snekret sammen i fylla. Alkohol kan altså også være et hjelpemiddel, hvis den blir brukt riktig. Alkohol kan gjøre mennesker mer avslappet. 

For øvrig får jeg ikke angst av å treffe mennesker i edru tilstand. At du tolker det dit viser vel egentlig bare din forutinntatte holdning til saken. 

• Liker 8
Skrevet
26 minutter siden, FirstPriceLoff skrev:

men hvorfor ikke ta noen øl eller litt vin da? ting blir jo automatisk mye gøyere. alle blir i ekstra godt humør. smiler og ler ekstra mye.

• Liker 2
Skrevet

Nå drikker jeg oftest fordi jeg koser meg med god drikke og mat. Riktige viner løfter et godt måltid. 

Jeg setter også pris på et-par gode glass vin i godt selskap. Jeg liker smaken, og liker følelsen av lykke og avslappethet som litt vin gir. Sosial er jeg uansett, så på det området merker jeg ingen forskjell. 

Før drakk jeg også på fest, nå er jeg aldri full lenger. Jeg angrer ingenting på studieårenes fester, følelsen av å ha levd og vært litt smågal innimellom. Og alle menneskene jeg traff, ikke minst han jeg i dag er gift med. Fullt mulig jeg ville hatt en like givende ungdoms- og studietid uten alkohol, men for meg var det en naturlig del av de årene som jeg ikke hadde trukket tilbake om jeg kunne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker smaken av godt øl og god vin. En nydelig coctail. Avslappingen som følger. 

Anonymkode: 50bcf...55c

• Liker 1
Gjest Lakrisbjørn
Skrevet

Jeg får frem de gode sidene mine når jeg drikker, glemmer alle bekymringer og får en sjelero jeg aldri får ellers. Med unntak. Innimellom forsterkes alt det svake og vanskelige, og da ender jeg opp med å tilbe Cthulu mens jeg spiser en alt for dyr burger fra Shell og syns synd på meg selv.

Knivsegg, men innimellom er det verdt å balansere på det.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, FirstPriceLoff skrev:

Kom deg nå ned fra din høye hest og se bjelken i ditt eget øye. Du spurte et spørsmål og fikk et ærlig svar, da kan du holde deg for god til å dømme dem som svarer. Det siste jeg trenger er en bedreviter som tror man besitter Det Eneste Svaret på andres problemer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk fordi det ga meg avskapning og energien jeg følte jeg manglet som edru. Så fikk jeg ferie og kjedet meg enromt. Hadde stående noe i skapet og begynte å drikke hver kveld. Innså at det ville gå seg utover økonomien og helsa mi om jeg fortsatte sånn og ga meg mens leken var god. Nå sier jeg stort sett nei til alkohol. Fordi jeg har aldri likt smaken og jeg har kun brukt det for å bli beruset. I tillegg føles kroppen direkte ødelagt etterpå. Kjennes ut som jeg har døgnet selv om jeg har sovet, og jeg føler meg råtten. 

Anonymkode: 0c194...461

Skrevet

Liker smaken. Tradisjon. Litt innabords gjør laget løsere og artigere. Ting er mer morsomt, folk finner på rarere ting. Jeg er veldig introvert, dømmende og kjedlig til vanlig, men når jeg drikker er jeg venner med alle :fnise: Fyllesex er bedre enn vanlig sex, mister alle hemninger (snakker om med kjæresten, ikke ONS. det er det mest meningsløse jeg vet). Slapper bedre av. grunnene er mange :) Sikkert hundre grunner til å slutte å drikke også, men det har ikke jeg planer om!

• Liker 2
Skrevet

For å PRØVE å døyve smerte.

Dessverre funker det ikke alltid.....  😢

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker fordi jeg liker smaken. Liker ikke brus, men en mohito eller skikkelig daiquiri syns jeg er kjempe godt. De alkoholfrie smaker rett og slett ikke det samme. Jeg tok min første drink som 26 åring, for jeg hadde samme syn på drikking som du. Jeg drikker meg aldri full, blir aldri mer enn to drinker iløpet av en kveld, og jeg bruker lang tid på å drikke en drink, så når ikke å bli brisen engang.

Men som sagt, jeg liker smaken.

Anonymkode: 9f1ce...f95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...