Gå til innhold

Hva var grunnen til at du ikke blir eller sliter med å bli gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi slet en stund og det var pga pco.

Anonymkode: 2b8ed...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kan si at vi sliter helt enda da, siden vi bare er i PP6. Men jeg har ikke eggløsning hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i perfekt alder, veldig sunne med mye aktivitet og sunt kosthold, aldri røyk, sjelden alkohol. Og ingen hadde vært syke. Alle prøver viste at ting var på topp. 

I Norge fikk vi, etter tre prøverørsforsøk, diagnosen "uforklarlig barnløs". Etter flere runder ved privatklinikk i utlandet, er diagnosen avvik i DNA. De vet ikke om det er en av oss eller begge. Men vi klarer ikke å produsere levedyktige embryoer. Så tross over 100 befruktede egg i laboratorium, og 8 år med prøving, har jeg aldri vært gravid. 

Anonymkode: 505da...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært prøvere i 1 år nå. Fikk påvist PCO nylig, så er ganske nedfor :( 
Fått beskjed om å gå ned en del i vekt før jeg kan starte med piller som kan hjelpe til med EL.

Dere med PCO: Måtte dere også ned i vekt? Vet at hormonforstyrrelsen gjør at man fort går opp i vekt. Har gått ned mye før og klarer det nå og, men føler bare at tida flyr fra oss...uten at det skjer noe... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Ble gravid etter 1 år og 6 mnd prøving. Har pco og fant ut det hos gynekolog etter uregelmessig mens og ingen graviditet.. Etter 9 mnd prøving prøvde jeg 3 pp med letrozol uten og lykkes. Plutselig etter et års pillefri og prøving hadde jeg ikke lenger uregelmessig menstruasjon.. Prøvde så i ca 5 mnd, den siste mnd med en ny periode med letrozol og da klaffet det nå i mars :) Vil tro letrozol hjalp, samtidig hadde jeg regelmessig mens igjen, så følte kanskje at hele "meg" begynte å bli mer stabil. Uansett vanvittig følelse at det endelig skjedde noe! Håper spiren klamrer seg fast.

Anonymkode: 89459...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kort lutealfase. Har hatt 4 pp, og lutealfasen har variert mellom 10-11 dager. Lutealfase på under 12 dager kan gjøre det vanskelig å bli gravid :( 

Anonymkode: fa792...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2017 den 15.11, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen symptomer på noe slikt.

Anonymkode: 41657...b93

Fullt mulig å ha PCO helt uten merkbare symptomer. Har du tatt innvendig UL?

Anonymkode: a14ce...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 26 dagers syklus, noen ganger 25.. så jeg har kort luteralfase.. dette er grunnen til at jeg ikke blir gravid så lett. Har prøvd 1 år, men ikke aktivt hver måned  (tar det som det kommer) er 27 år og klar når som helst egentlig.. bruker ikke prevensjonsmiddel og har ikke gjort det på 1 år.

Anonymkode: 20eeb...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 26 dagers syklus, noen ganger 25.. så jeg har kort luteralfase.. dette er grunnen til at jeg ikke blir gravid så lett. Har prøvd 1 år, men ikke aktivt hver måned  (tar det som det kommer) er 27 år og klar når som helst egentlig.. bruker ikke prevensjonsmiddel og har ikke gjort det på 1 år.

Dette er feil. Du har ikke kort luthealfase FORDI du har 26/25 dager syklus. Det er en HELT normal sykuslengde. De fleste som har en sånn syklus har eggløsning et sted mellom dag 10 og 12 og en helt NORMAL luthealfase og helt NORMAL fertilitet. 

Hvis du har under 10 dagers luthealfase er det ikke et problem som henger sammen med sykluslengden for den er NORMAL.

Anonymkode: c989e...dd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Du har ikke kort luthealfase FORDI du har 26/25 dager syklus. Det er en HELT normal sykuslengde. De fleste som har en sånn syklus har eggløsning et sted mellom dag 10 og 12 og en helt NORMAL luthealfase og helt NORMAL fertilitet. 

Hvis du har under 10 dagers luthealfase er det ikke et problem som henger sammen med sykluslengden for den er NORMAL.

Sååååå...sykluslengden er NORMAL da?

...klarte ikke å dy meg :fnise:

Anonymkode: cf6f4...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg prøvde å bli gravid med nummer to, skjedde det aldri noe. Vi prøvde i halvannet år, uten at jeg ble gravid. Så etterhvert synes jeg egentlig jeg var blitt for gammel (38), og jeg hadde fått "second thoughts" og betenkeligheter med å få et barn til med den mannen jeg var gift med, så jeg sa stopp da jeg var 38, jeg ville ikke mer. Så det ble ikke mer enn ett barn på oss (som jeg fikk da jeg var nesten 33).

Man er i praksis steril 10 år før menopausen inntreffer. Det jeg ikke visste da, var at jeg var steril fra en alder av 36, for senere kom jeg i overgangsalderen da jeg var 46. Derfor ble jeg ikke gravid da jeg var 37-38. Men det kunne vi jo ikke vite da, så klart. Man vet aldri på forhånd når overgangsalderen skal inntreffe hos den enkelte.

Anonymkode: a2b05...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sååååå...sykluslengden er NORMAL da?

...klarte ikke å dy meg :fnise:

Bare gjørr narr du: så lenge meldinga gikk inn!:fnise: 

(Jeg blir skikkelig sur når folk skriver ting på en måte som er utrolig misvisende som kan gjøre en haug folk superstressa for at de er infertil, 26 dagers sykluser har fint lite med infertilitet å gjøre. De fleste med sånn sykluslengde har helt NORMAL:P luthealfase selv om akkurat den aben kanskje ikke har det.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare gjørr narr du: så lenge meldinga gikk inn!:fnise: 

(Jeg blir skikkelig sur når folk skriver ting på en måte som er utrolig misvisende som kan gjøre en haug folk superstressa for at de er infertil, 26 dagers sykluser har fint lite med infertilitet å gjøre. De fleste med sånn sykluslengde har helt NORMAL:P luthealfase selv om akkurat den aben kanskje ikke har det.)

Det skjønner jeg! Veldig kjekt å få innspill fra brukere som kan oppklare litt :)

Og det var ikke meningen å håne deg altså. Syntes bare jeg hørte en stemme i hodet som ropte ordet NORMAL hver gang jeg leste det i innlegget ditt :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg! Veldig kjekt å få innspill fra brukere som kan oppklare litt :)

Og det var ikke meningen å håne deg altså. Syntes bare jeg hørte en stemme i hodet som ropte ordet NORMAL hver gang jeg leste det i innlegget ditt :fnise:

Mmm..jeg er ikke av den hårsåre typen så du måtte tatt MYE:fnise: hardere i. Haha:laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, legen må ha tatt kraftig feil.. har lest litt rundt på nett om luteralfase, og det du sier stemmer. Jeg har eggløsning på dag 11,  (har testet med clearblue 2 ganger) så dette vet jeg.. dette gir meg jo faktisk NORMAL syklus. Jeg visste ikke at det var en fasit på luteralfase før jeg begynte å undersøke dette nærmere. Vi har jo ikke prøvd bevisst å barn heller, vi tenkte dette kommer til å ta tid uansett..

Har brukt en del ibux, har akkurat funnet ut at dette kan forstyrre Eggeløsning? Stemmer dette, eller er jeg helt på jordet nå... Viss dette stemmer blir jeg nødt å kutte dem ut, (legen sier at de ikke har noen betydning) har brukt ibux 600mg.. mot nakkesmerter/hodepine.. uten disse klarer jeg ikke fungere på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 år, har et barn på snart 5 år (ble gravid i PP3), har nå vært prøvere i 25 (!!) mnd. Har hatt 1 tidlig SA iløpet av denne tiden. Har 28 dagers stabile sykluser. Denne mnd så det ut som det gikk bra. Positiv test 2 dager på rad! - Og jeg kan ikke tro det... Hadde egentlig gitt opp å kunne bli gravid på naturligvis. Nå får jeg bare håpe spiren holder seg inne til 18.januar! 💖

Anonymkode: 96b54...eb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, legen må ha tatt kraftig feil.. har lest litt rundt på nett om luteralfase, og det du sier stemmer. Jeg har eggløsning på dag 11,  (har testet med clearblue 2 ganger) så dette vet jeg.. dette gir meg jo faktisk NORMAL syklus. Jeg visste ikke at det var en fasit på luteralfase før jeg begynte å undersøke dette nærmere. Vi har jo ikke prøvd bevisst å barn heller, vi tenkte dette kommer til å ta tid uansett..

Har brukt en del ibux, har akkurat funnet ut at dette kan forstyrre Eggeløsning? Stemmer dette, eller er jeg helt på jordet nå... Viss dette stemmer blir jeg nødt å kutte dem ut, (legen sier at de ikke har noen betydning) har brukt ibux 600mg.. mot nakkesmerter/hodepine.. uten disse klarer jeg ikke fungere på jobb.

:) Høres veldig fint ut det. Hvis du tester positiv dag 11, gir det ca reell eggløsning dag 12 og presis 14 dagers Luthealfase som er helt perfekt og gjennomsnittelig lengde som absolutt tyder på fertilitet.

(26-28-30 dager er de mest  vanlige syklusene for kvinner og alt innenfor 23-35 dager går innenfor normalen)

Ibux kan virke inn på fertilitet men siden du tar positive eggløsningstester virker det som du har eggløsning. Men det er uansett et preparat du ikke bør gå på som gravid da om du velger å ta det nå under prøvingen. Ibux virker inn på progesteronnivået, det graviditetsbevarende hormonet og kan dermed øke faren for SA i 1.trimester noe, samt er heller ikke heldig i 3. trimester for fosteret. (men det er folk som tar det i samråd med lege).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid på første pp, men det viste seg i uke 11 å være svangerskap utenfor livmoren. Prøvde så å bli gravid i 12 måneder før det klaffet. Fikk veldig mange ULer på slutten av svangerskapet pga vekstavvik. Ene legen oppdaget plutselig på en av disse at jeg hadde en skillevegg i livmoren, og lurte på om jeg hadde strevd med å bli gravid (og det hadde jeg jo). Med en sånn skillevegg er det stor sjans for at egget fester seg der, og ikke får den næringen det trenger for å utvikle seg, istedet for at det fester seg i livmorveggen (han mente også at dette kunne være grunnen til svangerskap utenfor livmoren). Skilleveggen førte også til at babyen min hadde vansker med å snu seg inni livmoren, så hun ble født i seteleie.  

Så: skillevegg i livmor er grunn til at jeg slet med å bli gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...