Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Magnus Carlsen deltar vel som regel i "åpen turnering" når han skal  spille sjakk, hvor både kviner og menn har muligheten til å delta. Men hvorfor er det ikke langt fleire kvinner med i topp-sjiktet innenfor sjakk?

Med sjakk, så er det jo selvfølgelig ingenting fysisk som foregår. Så det er ingen som kan klage over at menn stiller noe spesielt sterkere enn kvinner. Men en del kvinnfolk liker jo å påstå at kvinner viss nok er intellektuelt bedre rustet enn menn, og blant annet gjør det mye bedre ved høyere utdannelse...

Men hvorfor finnes det ikke langt fleire kvinner som kan prestere noe særlig innenfor sjakk på høyt nivå da ?

Anonymkode: e1b36...39a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som er enda mer spesielt er at det er et eget sjakk-VM for kvinner. 

Merkelig at det er slik når vi vet hvor overlegne kvinner er menn (i følge feminister). 

Anonymkode: 75e2d...4ab

• Liker 4
Skrevet

En vesentlig mangel i deres resonnement er å se på antall kvinner som faktisk satser livet sitt på sjakk, sammenliknet med menn. Sjakk er en mannegreie, på samme måte som nesten alle strategisk anlagte dataspill er det osv. Kvinner er rett og slett ikke like interessert. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Menn og kvinner er født forskjellige, og menn er bedre enn kvinner i alt som innebærer konkurranse. Når det gjelder sjakk handler det nok også om en del mentale egenskaper.

Anonymkode: 65b76...e52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, King in the North skrev:

En vesentlig mangel i deres resonnement er å se på antall kvinner som faktisk satser livet sitt på sjakk, sammenliknet med menn. Sjakk er en mannegreie, på samme måte som nesten alle strategisk anlagte dataspill er det osv. Kvinner er rett og slett ikke like interessert. 

Det passer jo ikke med den feministiske vitenskap. Menn og kvinner er like gode og like interesserte i alt. Det finnes ikke forskjeller mellom kjønnene! 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det passer jo ikke med den feministiske vitenskap. Menn og kvinner er like gode og like interesserte i alt. Det finnes ikke forskjeller mellom kjønnene! 

Hva er den feministiske vitenskap? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, King in the North skrev:

Hva er den feministiske vitenskap? 

Godt spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke likhetstegn mellom arbeidsminne og den type strukturell tenkning og intellektuell forståelse av ting. De henger ofte sammen, men noen mennesker kan ha bedre intellektuell forståelse og evne til å se sammenhenger selv når de har noe dårligere strukturer av den typen. Det kan også være at kvinner har andre type mentale strukturer som er korrelert med intellektuell kapasitet. Som kjent har smarte kvinner og smarte menn nesten motsatt kvanta av grå og hvit substans, så det er ikke umulig at intellektuell kapasitet viser seg i litt ulike former

Anonymkode: de4e7...85b

Skrevet

Antall. Om 100 kvinner dedikerer livet sitt til sjakk mens bare 10 menn gjøre det samme så er sannsynligheten stor for at det vil være kvinner i toppsjiktet. 

http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/4359299/Women-are-just-as-good-at-chess-as-men-but-they-just-dont-like-game-says-Oxford-study.html

The lack of women who have broken into the top ranks of chess players is almost purely because so few of them play, academics found.

Researchers at the university's Department of Experimental Psychology discovered that 96 per cent of the difference in performance can be accounted for by the vastly greater numbers of men who play.

They made their conclusions after analysing results from just over 120,000 members of the German Chess Federation, in which men outnumber women by 16:1.

Using a points-based scoring system, they found that men only slightly outperformed women.

Research team member Merim Bilalic, author of 'Does Chess Need Intelligence?', said: "Although the performance of the 100 best German male chess players is better than that of the 100 best German women, we show that 96 percent of the observed difference is down to the fact a greater number of men play chess. There is little left for biological or cultural explanations to account for."

• Liker 5
Gjest antbug
Skrevet

Sønnen min har spilt i klubb i flere år, og jeg er stadig med ham på turneringer rundt omkring. Hvis vi ser bort fra miniputt og lilleputt er det nesten bare gutter som er med. I klubben har jeg knapt sett en jente i løpet av de årene, og når det bare er gutter der slutter de få jentene som dukker opp etter noen få ganger. Det er vel i utgangspunktet også flere gutter enn jenter som interesserer seg for sjakk, og det virker som det rett og slett fenger dem mer. Når jentene er fraværende allerede fra barnealderen sier det seg vel i grunnen selv at det ikke blir mange nok av dem til at de kan hevde seg i forhold til guttene senere heller.

Skrevet

Kvinner er svakere intelligensmessig enn menn. Ikke hvis man tenker generelt, men menn er mer spredt i iq. Det er flere ekstremt intelligente menn enn det er kvinner, samtidig som det er flere ekstremt dumme menn enn kvinner. 

I tillegg er hjernene våre forskjellige, en manns hjerne er skapt for å fokusere på en ting om gangen. En kvinnes hjerne er skapt for å kunne holde oversikt over flere ting samtidig. (Tenk tilbake til jakt, da mannen skulle fokusere, jakte og skaffe mat, kvinnene skulle ha oppsyn over leiren, barn, matlaging og stemningen blant alle). 

Synes det er moro at det er mange forskjeller mellom oss, er helt vanvittig tåpelig å påstå at vi er like. Vi er like mye verdt selv om vi er ulike og skapt på forskjellige vis. Kvinner vil aldri toppe sjakkmesterskap, fordi vi har ikke de forutsetningene i hjernen vår. 

Visualisering og romforståelse er jo også ting som spiller inn når det gjelder sjakk, ting en mannehjerne er bedre på enn en kvinnehjerne. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål. 

Det er jo du som sier at det ikke passer inn i den feministiske vitenskapen, så da må jo du vite hva det er. 

Endret av FrkHumle
  • Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn og kvinner er født forskjellige, og menn er bedre enn kvinner i alt som innebærer konkurranse. Når det gjelder sjakk handler det nok også om en del mentale egenskaper.

Anonymkode: 65b76...e52

Jeg er kvinne og liker å spille sjakk innimellom, på rent amatørnivå. Jeg gidder ikke å se på sjakk på TV og hadde heller ikke giddet å bruke masse tid på å analysere egne og andres spill og pønske ut strategier. Å spille på høyt nivå fremstår ikke som noe attraktivt for meg. Jeg skal ikke skryte på meg å være noen stor sjakkspiller. Men jeg har faktisk slått de fleste menn jeg har spillt mot. Fordi menn flest er heller ikke noen store sjakkgenier. Jeg føler heller ikke at det er en større prestasjon å vinne over en mann i sjakk enn å vinne over en kvinne. Men du er kanskje uenig? 

• Liker 2
Gjest RealWildOne
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Magnus Carlsen deltar vel som regel i "åpen turnering" når han skal  spille sjakk, hvor både kviner og menn har muligheten til å delta. Men hvorfor er det ikke langt fleire kvinner med i topp-sjiktet innenfor sjakk?

Med sjakk, så er det jo selvfølgelig ingenting fysisk som foregår. Så det er ingen som kan klage over at menn stiller noe spesielt sterkere enn kvinner. Men en del kvinnfolk liker jo å påstå at kvinner viss nok er intellektuelt bedre rustet enn menn, og blant annet gjør det mye bedre ved høyere utdannelse...

Kvinner gjør det bedre enn menn ved høyere utdannelse, utdannelse generelt, og personlig er jeg enig med dem som hevder at kvinner er intellektuelt bedre rustet enn menn, det er noe jeg kjenner igjen i min hverdag i alle fall.

At kvinner ikke presterer like godt i sjakk har mange årsaker, bl.a. tradisjon og at det har vært vanlig at menn er dem som spiller sjakk. Dessuten er jo sjakk ett spill som en viss type mennesker tiltrekkes mot, gjerne mennesker med autistiske trekk, menn i mye større grad enn kvinner fordyper seg i en enkelt ting og det er ikke tilfeldig at det er flest menn som er samlere, eller kan sitte time etter time og fordype seg i en bestemt ting - kvinner driver med mer variert.

Men hvorfor finnes det ikke langt fleire kvinner som kan prestere noe særlig innenfor sjakk på høyt nivå da ?

Tradisjoner, kjønnsforskjeller (menn fordyper seg i en enkelt ting i mye større grad enn kvinner), etc.

Anonymkode: e1b36...39a

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, FrkHumle skrev:

Det er jo du som sier at det ikke passer inn i den feministiske vitenskapen, så da må jo du vite hva det er. 

http://kjonnsforskning.no/nb

Skrevet (endret)

Det stemmer heller ikke at det ikke finnes kvinner i toppsjiktet. Sjakk dronningen Judit Polgar var på sitt beste rangert som nr 8 på FIDE elo listen med score på 2735 (i det helt øvre sjiktet). Sjakk geniet og den levende legenden Garry Kasparov har under intervjuer tidligere hevdet at kvinner ikke kan beseire menn i sjakk. Dette ble motbevist når Judit Polgar knuste han i 2002. 

Hun var kjent for sin ekstremt aggressive spillestil og hun hadde store muligheter til å nå til topps men grunnet graviditet valgte hun fokusere på barna så hun pensjonerte seg fra idretten.

hqdefault.jpg

Endret av WubWub
  • Liker 6
Skrevet

Sjakk dronningen intervjuet på Skavlan :

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://kjonnsforskning.no/nb

Du skrev at temaet som diskuteres ikke passer inn i den feministiske vitenskapen. Noen spør hva feministisk vitenskap er, du svarer "godt spørsmål", noe som indikerer at du heller ikke vet det siden du ikke svarer på det selv. Jeg skriver til deg at det selvsagt er du som må svare på det, det var ditt innlegg det gjaldt. Og så kommer du med den intetsigende linken der? Hva slags feministisk vitenskap snakker du om, og hvilke deler er det som ikke stemmer med temaet her i tråden? 

14 minutter siden, WubWub skrev:

Det stemmer heller ikke at det ikke finnes kvinner i toppsjiktet. Sjakk dronningen Judit Polgar var på sitt beste rangert som nr 8 på FIDE elo listen med score på 2735 (i det helt øvre sjiktet). Sjakk geniet og den levende legenden Garry Kasparov har under intervjuer tidligere hevdet at kvinner ikke kan beseire menn i sjakk. Dette ble motbevist når Judit Polgar knuste han i 2002. 

Hun var kjent for sin ekstremt aggressive spillestil og hun hadde store muligheter til å nå til topps men grunnet graviditet valgte hun fokusere på barna så hun pensjonerte seg fra idretten.

Jeg tror ikke det hjelper å dra inn Polgar når TS spør hvorfor det ikke finner flere kvinner i toppsjiktet :P Det er så få av dem at det selvfølgelig er påfallende i en i utgangspunktet kjønnsnøytral sportsgren. 

Skrevet
Akkurat nå, FrkHumle skrev:

Jeg tror ikke det hjelper å dra inn Polgar når TS spør hvorfor det ikke finner flere kvinner i toppsjiktet :P Det er så få av dem at det selvfølgelig er påfallende i en i utgangspunktet kjønnsnøytral sportsgren. 

Forklaringen er at det er ytterst få kvinner som dedikerer livet sitt til sjakk i motsetning til menn. Derfor blir det en ubalanse. 

Kvinner har også mulighet til å nå til topps om de dedikerer hele livet sitt til idretten og det er Polgar et eksempel på.  Men det er ikke mange andre kvinner som har muligheten til å gjøre det samme. Ei heller blir jenter med sjakkinteresse like godt fulgt opp og støttet av sine foreldre i barndommen kontra gutter med tilsvarende interesse.

Så må en også ha i bakhodet at kvinner ofte får ansvaret med å oppdra barn så de må prioritere bort sjakken i 20-30 årsalderen om de skulle bli gravide (noe de fleste historiske kvinnelige stormesterne har blitt). Menn har ikke en tilsvarende problemstilling å ta hensyn til så de kan kjøre løpet fullt ut.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...