Gå til innhold

Bøker lest i 2017


Gjest Zeitgeist

Anbefalte innlegg

Til nå i år har jeg lest disse bøkene:

Arv og miljø - Vigdis Hjort

Du er så lys -Tore Renberg

Vær snill med dyrene - Monica Isakstuen

Nå leser jeg: 

Alt inkludert - Marit Eikemo

Planlegger å lese:

Winter i verdens rikeste land - Janne S. Drangsholt (mest fordi jeg leste første boka i høst, og vil gi oppfølgeren en sjanse)

Velkommen til Amerika - Linda Knausgård

 

Jeg er inne i en norsk realistisk periode akkurat nå, og vil gjerne utvide lesevanene mine litt. 

Hvordan er Murakami? Skriver forfatteren på engelsk eller japansk? Jeg liker ofte best å lese bøker på originalspråket. Hvis ikke, er oversettelsen til engelsk godt skrevet? 

Endret av Bell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Bell skrev:

Du er så lys -Tore Renberg

Hvordan likte du den? Jeg leste en anmeldelse som gjorde meg nysgjerrig! 

Anonymkode: 84e2e...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

4. Vampyrjegeren av Heine T. Bakkeid. Ikke helt min greie.
5. De dødes hus av Heine T. Bakkeid. Jeg måtte jo likevel lese nummer to, bare for å se hvem skurken var. Jeg kommer sikkert til å lese nummer tre, også, bare for å se de om de tar skurken.
6. Nådegaven av Kristin Cashore. Elsket den! Elsket den! Kan ikke få sagt nok hvor mye jeg digger denne! 
7. Stevnemøte med døden av Agatha Christie. Som skikkelig fan av tv-serien så må jeg si at jeg digget den! 
8. Lunsj for Poirot av Agatha Christie. Ikke min favoritt på tv, men boken er heldigvis mye bedre! Begynte å grine på slutten. 

9. Gullnålen av Frid Ingulstad. Aner ingenting om den, men gleder meg til å begynne på den! 

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan likte du den? Jeg leste en anmeldelse som gjorde meg nysgjerrig! 

Anonymkode: 84e2e...4d1

Beste jeg har lest på lenge! Les den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

#1: The Miseducation of Cameron Post - Emily M. Danforth. 

#2: You Know Me Well - Nina LaCour og David Levithan. 

#3: Evna - Siri Pettersen. 

4: Hero - Perry Moore. 

#5: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli. 

#6: Odd and the Frost Giants - Neil Gaiman

#7: The Vagrant - Peter Newman. 

#8: The Girl Who Fell Beneath Fairyland and Led the Revels There - Catherynne M. Valente. 

#9: The Eleventh Metal - Brandon Sanderson. 

#10: Edgedancer - Brandon Sanderson. 

#11: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe. 

#12: Luck in the Shadows - Lynn Flewelling. 

#13: Two Boys Kissing - David Levithan.

#14: Keeping You a Secret - Julie Anne Peters. 

#15: Ash - Malinda Lo. 

 

#16: The Lightning-Struck Heart - T.J. Klune. Holy moly, denne føk rett inn på favorittlista! :hjerte: Fantasykomedie på sitt beste. Skrivestilen er litt sånn ''bablete'', men på en helt fantastisk morsom måte. Hele boken er ganske sexfiksert og ''grov'', om man kan kalle det det, så om du rødmer av sånne ting er dette definitivt ikke boken for deg. Men om du er på jakt etter en lett fantasybok med rare og morsomme beskrivelser, kjærlighet, en utrolig kul hovedkarakter(som blant annet elsker lange og awkward klemmer), og fantastisk rare bikarakterer; du finner både en homofil enhjørning, en litt dum kjempe og en halvveis incestuøs-men-ikke-allikevel drage, må du lese denne (ok. Verste setning ever!). 6/6.

#17: Ilvermorny School of Witchcraft and Wizardry - J.K. Rowling. Ikke en bok, teknisk sett, men siden alle slike noveller registreres som en bok på goodreads blir det bare sånn. :P Dette er fortellingen om hvordan Ilvermorny, Hogwarts sin søsterskole i USA ble startet. Fin fortelling. Gøy å bli fraktet inn i Harry Potters verden, om bare for bittelitt. 4,5/6.

#18: An Aria for Ragnarok - Anthony Ryan. Bok nr 4 i serien om Slab City Blues. Og faktisk den beste! Her får man litt mer innføring i hvordan dette universet er, litt bakgrunnshistorie, litt mer info rett og slett. De tre andre bøkene gir ut akkurat nok info til å kunne forstå historien. Anbefales om du liker sci-fi. 5/6.

#19: The Goblin Emperor - Katherine Addison. Ugh. Denne var...lang. Ikke som i antall sider, men som i at historien var...historieløs. Den har fått gode kritikker, og jeg burde lest dem litt bedre. Da hadde jeg nemlig visst at denne boken ikke var noe for meg. ''High fantasy'' klassifiseres den som. Politikk, intriger og veldig lite action. Det mest spennende i boken varte i sånn...5 sider. Godt skrevet, for all del, men jeg trenger litt mer gøy, litt mer som skjer, enn bare kongelige intriger. Dette er det jeg forbinder med type Downton Abbey - uten å ha sett det før altså. Downton Abbey krysset med...det kjedeligste kapittelet i Ringenes Herre. 2/6, fordi den tross alt er godt skrevet.

#20-22: Pottermore Presents-serien. Tre små bøker, hvor masse info om Harry Potter-verdenen er samlet. Skrevet av Rowling. Digg å drømme seg tilbake igjen. 4/6.

#23: Snapshot - Brandon Sanderson. Denne likte jeg! Litt mer sci-fi enn jeg vanligvis leser, men spennende og kul historie. 4,5/6.

#24: Captive Prince - C.S. Pacat. Eh. Denne er utrolig vanskelig å beskrive. Eller, det er vanskelig å beskrive hvorfor jeg liker den! Den er nemlig ganske grusom, og inneholder blant annet voldtekt, drap og slaveri. Men en god hovedkarakter gjør at det hele henger sammen og ikke tar helt av. Er veldig glad for at jeg ikke ble avskremt fra å fortsette fordi toern er awesome! Gir denne 5/6.

#25: Captive Prince: Volume 2 - C.S. Pacat. Åh, det er lenge siden jeg har møtt en bok som har fått meg klistret til kindle'n på denne måten. :hjerte: Denne er veldig mye bedre enn enern, og handler IKKE om voldtekt, drap og slaveri. Dvs, den inneholder nok litt av det også, men det er ikke hovedtyngden i boken. Boken handler om lojalitet og en god dose kongelige intriger. Masse action, bra progresjon i plottet. Rett og slett en av de bedre slike bøker jeg har lest. Dvs, fantasy, med sverd og kriging. Favorittlista neste. 6/6.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bøkene jeg har lest hittil i år; 

Winter of the world- Ken Follett 

Den boka jeg leser nå; 

Edge of eternity- Ken Follett 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- "This Charming Man" av Marian Keyes

- "I Let You Go" av Clare Mackintosh

- "Blackberry Winter" av Sarah Jio

- "Slangebæreren" av Unni Lindell

- "The Martian" av Andy Weir

- "Menneskefluene" av Hans Olav Lahlum

- "Juste avant le bonheur" av Agnès Ledig

 

- "The Girl on the Train" av Paula Hawkins. Endelig fikk jeg børstet støvet av denne boka, og glad er jeg for det. Utrolig spennende og bra. Selv under de verste febertoktene klarte jeg ikke å legge den i fra meg, Forfatteren skriver så realistisk at jeg til tider følte at jeg var piken på toget. (Nå skal jeg ikke garantere for at det ikke var feberen som spilte meg et puss der da, men.. :fnise:) Var faktisk også litt mer mørk og dyster enn jeg hadde trodd på forhånd, men det ble heldigvis ikke for mye av det, sånn at det ble slitsomt å lese. Den rørte meg nok ikke like mye som "I Let You Go" av Clare Mackintosh, men ellers så er det tipp topp, tommel opp. Gleder meg til å lese mer av Hawkins i fremtiden! 5/6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke på alle nå, men noen av bøkene jeg har lest så langt i år er:

"Ikke Forlat Meg" av Stig Sæterbakken

"Hjertet Er En Ensom Jeger" av Carson McCullers

"Underkastelse" av Michel Houellebecq

"Vennskapets Pris" av Kjell Askildsen (Noveller)

"Maos Rike" av Torbjørn Færøvik

"Augustus" av John Williams

"Nøkkelmakeren" av Gert Nygårdshaug

"Hässelby" av Johan Harstad

"Max, Mischa og Tetoffensiven" av Johan Harstad

"Reisen Til Nattens Ende" av Louis-Ferdinand Céline

"De Søvnløse" av Kim Leine

"Bøddelens Sang" av Norman Mailer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 i 2017
1. Art of racing in the rain, Garth Stein  
2. Arv og miljø, Vigdis Hjort 
3. Kinamann, Brynjulf Jung Tjønn 
4. Fvonk,  Erlend Loe 
5.Ready player one,Ernest Cline 
6. Max, Mischa og tetoffensiven .. Harstad 
7. Vill ni åka mera, selma lønning 
8.Anna Karenina, Leo 
9. Sterkere, Martin Norum 
10.  Confessions of a GP 
11.   Det angår også deg
12.196 dilemmas Radioresepsjonen
13. The faithful one,  Cami Checketts
14. Hard boiled wonderland and the end of the world,  Haruki Murakami1

5. The Ocean at the End of the Lane, Gaiman

16."Hver morgen kryper jeg opp fra havet"Frøydis Sollid Simonsen 
17.  Strange Library, Murakami 
18. Maskeblomstfamilien,  Lars Saabye Christensen 
19. Frå Ragnar til alle, Ragnar Hovland 
20. After dark, Murakami 
21. The long walk, Stephen King
22. repetisjonsøvelse, Runar Mykletun

23. Name of the wind, Patrick Rothfuss
24. Size zero, Victoire Dauxerre
25. På vegne av venner, Kristopher Schau 
26. De fem årstidene, Gaute Heivoll 
27. Den slemmaste dokka i Drammen, Sigmund Falch 
28. Norsk sokkel, Heidi Linde
29.One day, David Nicholls.                     30. The Wise Mans Fear , Patrick Rothfuss. 
31. Jeg tror bestemor lå med Frank Zappa, Tine J. Sir
32. The Murmaid's Daughter, Ann Claycomb
33. Sometimes I Lie, av Alice Feeney

 

Nr 33 hører jeg på lydbok, og så leser jeg i nr30 som er på over 1000 sider så det vil nok ta en-to ukres tid til å komme seg gjennom den. Men fytti som jeg koser meg med den 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2017 den 2.26, Auri skrev:

I år er målet minst 50 bøker. Jeg leser hovedsakelig engelsk fantasy og det er mye mursteiner. Tidligere år har jeg hatt 100 som mål, og har havnet på mellom 70 og 90 som regel. Så jeg har et mål jeg veit jeg vil nå i år. På slutten av året kommer jeg til å telle antall ord jeg har lest og ta utgangspunkt i det for neste års mål, for meg hvor bøkene varierer så i tykkelse er det bedre å måle etter ord enn antall bøker :) 

Jeg har holdt på siden i høst med å lese meg gjennom hele Discworld, med noen avhopp på andre bøker innimellom. Dette er bøker jeg har fullført siden 1.jan:

  1. The Wee Free Men, Terry Pratchett
  2. Monstrous Regiment, Terry Pratchett
  3. Arcanum Unbounded, Brandon Sanderson
  4. A hat full of sky, Terry Pratchett
  5. Going postal, Terry Pratchett
  6. Thud!, Terry Pratchett
  7. Wintersmith, Terry Pratchett
  8. Making Money, Terry Pratchett
  9. Unseen Academials, Terry Pratchett
  10. I Shall Wear Midnight, Terry Pratchett
  11. Snuff, Terry Pratchett
  12. Raising Steam, Terry Pratchett
  13. The Amazing Maurice and His Educated Rodents, Terry Pratchett
  14. The Shephers Crown, Terry Pratchett.
  15. The Selection, Kiera Cass.
  16. The Elite, Kiera Cass.
  17. The One, Kiera Cass.

 

Leser nå (4 apil): The Heir, Kiera Cass.

 

 

Etter å ha blitt ferdig med Discworld trengte jeg noe enkelt og helt annerledes. Så en re-read Selection-serien er ok da, veldig enkel og underholdende YA-bøker.

Endret av Auri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "This Charming Man" av Marian Keyes

- "I Let You Go" av Clare Mackintosh

- "Blackberry Winter" av Sarah Jio

- "Slangebæreren" av Unni Lindell

- "The Martian" av Andy Weir

- "Menneskefluene" av Hans Olav Lahlum

- "Juste avant le bonheur" av Agnès Ledig

- "The Girl on the Train" av Paula Hawkins

 

- "Die Schmetterlingsinsel" av Corina Bomann. (Eller "Sommerfugløya" som den heter på norsk). Meh, ikke overbegeistra for denne, nei. Historien i seg selv er grei nok, og den begynner egentlig ganske bra, men så blir det fryktelig mye snakk og fryktelig lite handling sånn midtveis i boka, før "the grand finale" blir presset inn på de siste førti sidene. Føler ikke det var verdt å pløye i gjennom tre hundre sider med kjedsomhet for førti sider med litt spenning. 3/6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To siste bøker jeg har lest:

-Beatles av Saabye Chr

-En mann ved navn Ove

Felles vurdering: Det var mange timer jeg aldri får tilbake, men som jeg gjerne skulle brukt på noe annet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1: The Miseducation of Cameron Post - Emily M. Danforth. 

#2: You Know Me Well - Nina LaCour og David Levithan. 

#3: Evna - Siri Pettersen. 

4: Hero - Perry Moore. 

#5: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli. 

#6: Odd and the Frost Giants - Neil Gaiman. 

#7: The Vagrant - Peter Newman. 

#8: The Girl Who Fell Beneath Fairyland and Led the Revels There - Catherynne M. Valente. 

#9: The Eleventh Metal - Brandon Sanderson. 

#10: Edgedancer - Brandon Sanderson. 

#11: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe. 

#12: Luck in the Shadows - Lynn Flewelling. 

#13: Two Boys Kissing - David Levithan.

#14: Keeping You a Secret - Julie Anne Peters. 

#15: Ash - Malinda Lo. 

#16: The Lightning-Struck Heart - T.J. Klune. 

#17: Ilvermorny School of Witchcraft and Wizardry - J.K. Rowling. 

#18: An Aria for Ragnarok - Anthony Ryan. 

#19: The Goblin Emperor - Katherine Addison. 

#20-22: Pottermore Presents-serien. 

#23: Snapshot - Brandon Sanderson. 

#24: Captive Prince - C.S. Pacat. 

#25: Captive Prince: Volume 2 - C.S. Pacat. 

 

 

#26: Kings Rising (Captive Prince 3) - C.S. Pacat. En spennende avslutning på en veldig bra serie. Var trist da jeg var ferdig med den. :sukk: 5,5/6.

#27: Green But For a Reason - C.S. Pacat. En novelle som er satt til midten av volum 2 av Captive Prince. Spennende å få litt mer innføring i karakterer som man ikke blir kjent med i hovedserien. 4/6.

#28: The Summer Palace - C.S. Pacat. Nok en novelle. Denne er på en måte epilogen til Kings Rising. Sistnevnte har en ganske brå slutt, og jeg likte at vi fikk oppleve en skikkelig avslutning på serien. 5/6.

#29: Daughter of Smoke and Bone - Laini Taylor. YA romantisk fantasy. Egentlig alt jeg styrer unna i en bok (etter grusomme Twilight), men denne liker jeg. En usannsynlig ''heltinne'', og godt skrevet. Historien er veldig kul, og potensialet for videre bøker er stort. 4/6.

#30: Into This River I Drown - T.J. Klune. Skal jeg ha noe feel-good, romantisk og sært velger jeg Klune-bøker. :jepp: Denne er ihvertfall sær. I bunn og grunn handler den om kjærlighetsforholdet mellom en død far og sønnen som sliter med å komme seg videre. Jeg har selv vært gjennom akkurat det samme, og jeg måtte gå noen runder med meg selv før jeg turte å lese den. Å lese anmeldelser om ''ugly crying'' osv, hjalp ikke akkurat på. Men det viser seg at jeg og hovedpersonen taklet akkurat den situasjonen på totalt forskjellige måter, og av den grunn synes jeg hovedpersonen er irriterende i sin sorg. :lol: Jeg klarer bare ikke å sette meg inn i måten han takler det på. Men boken er god, for all del. Litt repeterende, men anbefales allikevel. 4,5/6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

- "This Charming Man" av Marian Keyes

- "I Let You Go" av Clare Mackintosh

- "Blackberry Winter" av Sarah Jio

- "Slangebæreren" av Unni Lindell

- "The Martian" av Andy Weir

- "Menneskefluene" av Hans Olav Lahlum

- "Juste avant le bonheur" av Agnès Ledig

- "The Girl on the Train" av Paula Hawkins

- "Die Schmetterlingsinsel" av Corina Bomann

 

- "The Widow" av Fiona Barton. En utrolig velskrevet psykologisk thriller som jeg likte ganske godt. Likevel ble jeg nok ikke like revet med som ble av for eksempel "I Let You Go" eller "The Girl on the Train" som er litt i samme sjanger. Men for all del, absolutt leseverdig! 4/6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2017 den 2.26, Auri skrev:
  1. The Wee Free Men, Terry Pratchett
  2. Monstrous Regiment, Terry Pratchett
  3. Arcanum Unbounded, Brandon Sanderson
  4. A hat full of sky, Terry Pratchett
  5. Going postal, Terry Pratchett
  6. Thud!, Terry Pratchett
  7. Wintersmith, Terry Pratchett
  8. Making Money, Terry Pratchett
  9. Unseen Academials, Terry Pratchett
  10. I Shall Wear Midnight, Terry Pratchett
  11. Snuff, Terry Pratchett
  12. Raising Steam, Terry Pratchett
  13. The Amazing Maurice and His Educated Rodents, Terry Pratchett
  14. The Shepherds Crown, Terry Pratchett.
  15. The Selection, Kiera Cass.
  16. The Elite, Kiera Cass.
  17. The One, Kiera Cass.
  18. The Heir, Kiera Cass.
  19. Blood Kiss, J.R. Ward
  20. The Beast, J.R. Ward

 

Leser nå (21 apil): The Chosen, J.R. Ward

 

Vel jeg har nådd 20, så jeg kommer til å slå målet om 50 bøker ned i støvlene med det tempoet her XD

Endret av Auri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies
På 23.1.2017 den 14.38, miaw skrev:

Jeg elsker bøker! Har ingen mål om å lese et visst antall bøker, kan gjerne bruke lang tid på en bok. For meg er det mye av kosen, å ta seg god tid.

1: Winter of the world - Ken Follett

Nummer to i "the century triologi". Tar for seg ganske verdensomfattende historie rundt andre verdenskrig. Kan trygt anbefales til alle som liker historie.

Har du lest hele?

Elsker Follett,men den har jeg ikke lest enda😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, ricecrispies skrev:

Har du lest hele?

Elsker Follett,men den har jeg ikke lest enda😊

Ja. Nå er jeg i gang med siste boka i serien, Edge of eternity. Det har vært lærerikt og morsomt å lært så mye om alle store hendelser på nittenhundretallet, men jeg trenger en  Follettpause etter denne boka kjenner jeg. Mursteinsbøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies
Akkurat nå, miaw skrev:

Ja. Nå er jeg i gang med siste boka i serien, Edge of eternity. Det har vært lærerikt og morsomt å lært så mye om alle store hendelser på nittenhundretallet, men jeg trenger en  Follettpause etter denne boka kjenner jeg. Mursteinsbøker!

Haha,ja. De er veldig tykke de bøkene hans😅 

Da har jeg noe å se frem til,skal lese dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Til nå i år har jeg lest lite bøker.

Stolthet og Fordom av Jane Austen
Alkymisten av Paulo Choelo
Valgslektskapene av Johann Wolfgang Von Goethe
Trærnes hemmelige Liv av Peter Wohllenben

Stevnemøte med døden og den hemmelige fiende begge av Agatha Christie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2017 den 17.50, Balian de Ibelin skrev:

den hemmelige fiende av Agatha Christie.

Er den en bok om Poirot?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...