Gå til innhold

Bøker lest i 2017


Gjest Zeitgeist

Anbefalte innlegg

Las 70+ i fjor. I år har eg mange svære mursteinsklosser på lista, så sjølv om eg skal lese like mye som før, blir nok antall bøker færre. Hittil har eg lese:

  • "Arv og miljø" , Vigdis Hjort
  • The Art of Racing in The Rain
  • Fvonk, Erlend Loe
  • Ready Player One

og i går starta eg på "Maz, Micha og tetoffensiven" av Johan Harstad. Ei bok eg lenge har hat lyst til å lese, men har utsatt fordi det nesten kjenst "forpliktande" ut å skulle lese alle dei 1070 sidene...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

#1: The Miseducation of Cameron Post - Emily M. Danforth. Å lese denne boken er å bli dratt inn i hverdagen til Cameron, på godt og vondt. Den er skrevet nesten som en selvbiografi, hvor man blir tatt med på store og små oppturer og nedturer i hovedkarakterens liv. Den er realistisk, morsom og provoserende på samme tid. Anbefales på det sterkeste. 5/6.

#2: You Know Me Well - Nina LaCour og David Levithan. En kort og fin pausebok om vennskap og kjærlighet. Veldig lett underholdning, grei å ha innimellom andre tyngre bøker. Men ikke noe som henger seg fast på noen som helst hjerneknagg til ettertiden. 3/6.

#3: Evna - Siri Pettersen. Dette er den tredje og siste boken i Ravneringene-serien. Jeg leser svært sjelden på norsk, men når jeg først gjør det skal det være himla bra for at jeg skal gidde å fortsette. Det sier seg derfor selv at dette var noe som falt i smak hos meg, siden jeg har lest alle tre bøkene. For det første: jeg digger språket og skrivemåten til Siri Pettersen, så det å lese på norsk blir ikke så ''ork'' som det pleier å bli. Og for det andre: historien er rett og slett superbra. Toern var litt sånn...typisk mellombok jeg aldri har høye forventninger til, mens denne var en utrolig flott avslutning på en fantastisk serie. Uten å si for mye, så var slutten forholdsvis åpen, og jeg håper virkelig hun har flere bøker på lur om de samme folka. Jeg hadde glatt lest mer for å si det sånn. 
Selve historien handler om magi, kjærlighet, hat og alt som kommer innimellom der. Levende karakterer, et plott som drives frem på uanstrengt vis. 6/6.

4: Hero - Perry Moore. Denne ramlet jeg over jeg-vet-ikke-hvor, og jeg valgte den kun fordi jeg er glad i superhelter. Denne boken viste seg å være en svært forfriskende versjon av den klassiske superhelthistorien. Den er mye mørkere enn YA generelt pleier å være. Ikke GoT-mørkt liksom, men...hverdagsmørkt. :ler: Selve historien handler om det å tørre å være seg selv, på godt og vondt. I tillegg til masse action. Anbefales! 4,5/6.

#5: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli. Nok en pausebok. Har pløyd gjennom en del av dem i det siste. Denne var ok+ hva pausebok angår. Fin, morsom (jeg lol'et mange ganger) og veldig high school, på godt og vondt. Hehe. Den handler om vennskap og kjærlighet, og er skrevet på en hverdagslig og fin måte, så det er enkelt å følge med historien uten å falle av. 4/6

 

#6: Odd and the Frost Giants - Neil Gaiman. Denne har jeg hatt lyst til å lese kjempelenge. Neil Gaiman er en av mine favorittforfattere, og nå er det ikke så veldig mange av hans bøker jeg ikke har lest. Elsker fortellerstilen hans, og Odd skuffer ikke den heller. Drømmende og veldig Gaimansk, samtidig som dette må være den ''yngste'' boken jeg har lest av ham. Jeg kunne godt ha lest denne til min snart 6-åring. ...og det er det jeg liker så godt med Gaiman; evnen til å skrive SÅ bra til alle aldersgrupper. 4,5/6.

 

...og nå er jeg ferdig med korte pausebøker for en stund, så oppdateringene kommer nok ikke like hyppig. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "This Charming Man" av Marian Keyes

- "I Let You Go" av Clare Mackintosh

 

- "Blackberry Winter" av Sarah Jio. En lettlest og grei historie om sorg, savn og (mors)kjærlighet. Den skilte seg ikke spesielt ut fra de andre ti tusen bøkene som har samme plot - der hvor fortid og nåtid flettes sammen. Trekker litt ned at det var litt vel mange tilfeldigheter til at det ble troverdig, og noen av dialogene føltes også kunstige og unaturlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker bøker! Har ingen mål om å lese et visst antall bøker, kan gjerne bruke lang tid på en bok. For meg er det mye av kosen, å ta seg god tid.

1: Winter of the world - Ken Follett

Nummer to i "the century triologi". Tar for seg ganske verdensomfattende historie rundt andre verdenskrig. Kan trygt anbefales til alle som liker historie.

Endret av miaw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som mål å lese alle bøkene på bok-listen min før utgangen av 2017. Det blir 55 bøker.

Fikk 2 bøker til jul, som jeg ikke har fått startet på før i dag. Begge bøkene står på bok-listen min.
Leser "Et helt halvt år# av Jojo Moyes :) Har hørt fra flere at boken og oppfølgeren er bra. Så blir spennende å se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

#1: The Miseducation of Cameron Post - Emily M. Danforth. Å lese denne boken er å bli dratt inn i hverdagen til Cameron, på godt og vondt. Den er skrevet nesten som en selvbiografi, hvor man blir tatt med på store og små oppturer og nedturer i hovedkarakterens liv. Den er realistisk, morsom og provoserende på samme tid. Anbefales på det sterkeste. 5/6.

#2: You Know Me Well - Nina LaCour og David Levithan. En kort og fin pausebok om vennskap og kjærlighet. Veldig lett underholdning, grei å ha innimellom andre tyngre bøker. Men ikke noe som henger seg fast på noen som helst hjerneknagg til ettertiden. 3/6.

#3: Evna - Siri Pettersen. Dette er den tredje og siste boken i Ravneringene-serien. Jeg leser svært sjelden på norsk, men når jeg først gjør det skal det være himla bra for at jeg skal gidde å fortsette. Det sier seg derfor selv at dette var noe som falt i smak hos meg, siden jeg har lest alle tre bøkene. For det første: jeg digger språket og skrivemåten til Siri Pettersen, så det å lese på norsk blir ikke så ''ork'' som det pleier å bli. Og for det andre: historien er rett og slett superbra. Toern var litt sånn...typisk mellombok jeg aldri har høye forventninger til, mens denne var en utrolig flott avslutning på en fantastisk serie. Uten å si for mye, så var slutten forholdsvis åpen, og jeg håper virkelig hun har flere bøker på lur om de samme folka. Jeg hadde glatt lest mer for å si det sånn. 
Selve historien handler om magi, kjærlighet, hat og alt som kommer innimellom der. Levende karakterer, et plott som drives frem på uanstrengt vis. 6/6.

4: Hero - Perry Moore. Denne ramlet jeg over jeg-vet-ikke-hvor, og jeg valgte den kun fordi jeg er glad i superhelter. Denne boken viste seg å være en svært forfriskende versjon av den klassiske superhelthistorien. Den er mye mørkere enn YA generelt pleier å være. Ikke GoT-mørkt liksom, men...hverdagsmørkt. :ler: Selve historien handler om det å tørre å være seg selv, på godt og vondt. I tillegg til masse action. Anbefales! 4,5/6.

#5: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli. Nok en pausebok. Har pløyd gjennom en del av dem i det siste. Denne var ok+ hva pausebok angår. Fin, morsom (jeg lol'et mange ganger) og veldig high school, på godt og vondt. Hehe. Den handler om vennskap og kjærlighet, og er skrevet på en hverdagslig og fin måte, så det er enkelt å følge med historien uten å falle av. 4/6

#6: Odd and the Frost Giants - Neil Gaiman. Denne har jeg hatt lyst til å lese kjempelenge. Neil Gaiman er en av mine favorittforfattere, og nå er det ikke så veldig mange av hans bøker jeg ikke har lest. Elsker fortellerstilen hans, og Odd skuffer ikke den heller. Drømmende og veldig Gaimansk, samtidig som dette må være den ''yngste'' boken jeg har lest av ham. Jeg kunne godt ha lest denne til min snart 6-åring. ...og det er det jeg liker så godt med Gaiman; evnen til å skrive SÅ bra til alle aldersgrupper. 4,5/6.

 

#7: The Vagrant - Peter Newman. Dette må være en av de, om ikke DEN, vakrest skrevet fantasyboken jeg noen gang har lest. Det Tolkien på magisk vis bruker så mange ord på å beskrive, bruker Newman færrest mulig ord på å beskrive. Nesten som poesi noen ganger! 

Når det er sagt, så var ikke denne boken min type bok. Den heller mot science fiction, og post-apokalyptisk sådan - noe jeg ikke liker i det hele tatt. Det er noe med den settingen som bare gjør at jeg ikke har lyst til å lese mer. Jeg leste den allikevel ferdig, men jeg kommer ikke til å lese flere i denne serien.

Liker du derimot denne type bøker, så kan den anbefales på det sterkeste altså! Fantastiske karakterer, det er vel det som slår meg først. Hovedpersonen har ikke navn, og han snakker heller ikke et eneste ord gjennom hele boken, og Newman klarer å gjøre det til en ikke-greie. Han bygger opp hovedpersonen ved hjelp av bikarakterene, noe jeg aldri har vært borti før. Forfriskende og veldig, veldig bra!

Den har sverdkamper, vennskap og kjærlighet. Egentlig alt jeg ser etter i en bok, hadde bare selve settingen og historien rundt vært annerledes. Muligens jeg er rar som ikke klarer å se forbi det faktumet der.

Objektivt sett er dette en 5,5/6. Subjektivt sett klarer jeg ikke å gi den mer enn 3,5/6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "This Charming Man" av Marian Keyes

- "I Let You Go" av Clare Mackintosh

- "Blackberry Winter" av Sarah Jio

 

- "Slangebæreren" av Unni Lindell. Bedre sent enn aldri sies det vel? En helt middels grei krim. Selv om både herr Isaksen og Sigrid irriterte meg grønn til tider, og det ble litt vel mye poesi og snikksnakk om stjernebildet og sånt for min del, så likte jeg tempoet, og gjorde meg nysgjerrig nok til at jeg har satt neste bok om Cato Isaksen på den stadig voksende må-lese-listen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er målet minst 50 bøker. Jeg leser hovedsakelig engelsk fantasy og det er mye mursteiner. Tidligere år har jeg hatt 100 som mål, og har havnet på mellom 70 og 90 som regel. Så jeg har et mål jeg veit jeg vil nå i år. På slutten av året kommer jeg til å telle antall ord jeg har lest og ta utgangspunkt i det for neste års mål, for meg hvor bøkene varierer så i tykkelse er det bedre å måle etter ord enn antall bøker :) 

Jeg har holdt på siden i høst med å lese meg gjennom hele Discworld, med noen avhopp på andre bøker innimellom. Dette er bøker jeg har fullført siden 1.jan:

  1. The Wee Free Men, Terry Pratchett
  2. Monstrous Regiment, Terry Pratchett
  3. Arcanum Unbounded, Brandon Sanderson
  4. A hat full of sky, Terry Pratchett
  5. Going postal, Terry Pratchett
  6. Thud!, Terry Pratchett
  7. Wintersmith, Terry Pratchett
  8. Making Money, Terry Pratchett
  9. Unseen Academials, Terry Pratchett
  10. I Shall Wear Midnight, Terry Pratchett
  11. Snuff, Terry Pratchett
  12. Raising Steam, Terry Pratchett
  13. The Amazing Maurice and His Educated Rodents, Terry Pratchett
  14. The Shepherds Crown, Terry Pratchett
  15. The Selection, Kiera Cass
  16. The Elite, Kiera Cass
  17. The One, Kiera Cass
  18. The Heir, Kiera Cass
  19. The Crown, Kiera Cass
  20. Blood Kiss, J.R. Ward
  21. The Beast, J.R. Ward
  22. The Chosen, J.R. Ward
  23. Blood Vow, J.R. Ward
  24. Angel Of Storms, Trudi Canavan 
  25. The Hobbit, J.R.R. Tolkien
  26. Matched, Ally Condie
  27. Crossed, Ally Condie
  28. Reached, Ally Condie
  29. Morrigan's Cross, Nora Roberts
  30. Dance Of The Gods, Nora Roberts

 

Leser nå (22 juni): Valley Of Silence, Nora Roberts

 

 

 

Endret av Auri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som mål å lese 50 bøker i år!

Så langt:
- Mammas Svik,Anne-Britt Harsem
- Nasjonens Barn, Eide/aanesen
- På Flukt, Magnhild Bruheim
- Vampyr, Jan Chr Næss
- Det Glade Vanvidd, Elin Ørjasæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1: The Miseducation of Cameron Post - Emily M. Danforth. Å lese denne boken er å bli dratt inn i hverdagen til Cameron, på godt og vondt. Den er skrevet nesten som en selvbiografi, hvor man blir tatt med på store og små oppturer og nedturer i hovedkarakterens liv. Den er realistisk, morsom og provoserende på samme tid. Anbefales på det sterkeste. 5/6.

#2: You Know Me Well - Nina LaCour og David Levithan. En kort og fin pausebok om vennskap og kjærlighet. Veldig lett underholdning, grei å ha innimellom andre tyngre bøker. Men ikke noe som henger seg fast på noen som helst hjerneknagg til ettertiden. 3/6.

#3: Evna - Siri Pettersen. Dette er den tredje og siste boken i Ravneringene-serien. Jeg leser svært sjelden på norsk, men når jeg først gjør det skal det være himla bra for at jeg skal gidde å fortsette. Det sier seg derfor selv at dette var noe som falt i smak hos meg, siden jeg har lest alle tre bøkene. For det første: jeg digger språket og skrivemåten til Siri Pettersen, så det å lese på norsk blir ikke så ''ork'' som det pleier å bli. Og for det andre: historien er rett og slett superbra. Toern var litt sånn...typisk mellombok jeg aldri har høye forventninger til, mens denne var en utrolig flott avslutning på en fantastisk serie. Uten å si for mye, så var slutten forholdsvis åpen, og jeg håper virkelig hun har flere bøker på lur om de samme folka. Jeg hadde glatt lest mer for å si det sånn. 
Selve historien handler om magi, kjærlighet, hat og alt som kommer innimellom der. Levende karakterer, et plott som drives frem på uanstrengt vis. 6/6.

4: Hero - Perry Moore. Denne ramlet jeg over jeg-vet-ikke-hvor, og jeg valgte den kun fordi jeg er glad i superhelter. Denne boken viste seg å være en svært forfriskende versjon av den klassiske superhelthistorien. Den er mye mørkere enn YA generelt pleier å være. Ikke GoT-mørkt liksom, men...hverdagsmørkt. :ler: Selve historien handler om det å tørre å være seg selv, på godt og vondt. I tillegg til masse action. Anbefales! 4,5/6.

#5: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli. Nok en pausebok. Har pløyd gjennom en del av dem i det siste. Denne var ok+ hva pausebok angår. Fin, morsom (jeg lol'et mange ganger) og veldig high school, på godt og vondt. Hehe. Den handler om vennskap og kjærlighet, og er skrevet på en hverdagslig og fin måte, så det er enkelt å følge med historien uten å falle av. 4/6

#6: Odd and the Frost Giants - Neil Gaiman. Denne har jeg hatt lyst til å lese kjempelenge. Neil Gaiman er en av mine favorittforfattere, og nå er det ikke så veldig mange av hans bøker jeg ikke har lest. Elsker fortellerstilen hans, og Odd skuffer ikke den heller. Drømmende og veldig Gaimansk, samtidig som dette må være den ''yngste'' boken jeg har lest av ham. Jeg kunne godt ha lest denne til min snart 6-åring. ...og det er det jeg liker så godt med Gaiman; evnen til å skrive SÅ bra til alle aldersgrupper. 4,5/6.

#7: The Vagrant - Peter Newman. Dette må være en av de, om ikke DEN, vakrest skrevet fantasyboken jeg noen gang har lest. Det Tolkien på magisk vis bruker så mange ord på å beskrive, bruker Newman færrest mulig ord på å beskrive. Nesten som poesi noen ganger! 

Når det er sagt, så var ikke denne boken min type bok. Den heller mot science fiction, og post-apokalyptisk sådan - noe jeg ikke liker i det hele tatt. Det er noe med den settingen som bare gjør at jeg ikke har lyst til å lese mer. Jeg leste den allikevel ferdig, men jeg kommer ikke til å lese flere i denne serien.

Liker du derimot denne type bøker, så kan den anbefales på det sterkeste altså! Fantastiske karakterer, det er vel det som slår meg først. Hovedpersonen har ikke navn, og han snakker heller ikke et eneste ord gjennom hele boken, og Newman klarer å gjøre det til en ikke-greie. Han bygger opp hovedpersonen ved hjelp av bikarakterene, noe jeg aldri har vært borti før. Forfriskende og veldig, veldig bra!

Den har sverdkamper, vennskap og kjærlighet. Egentlig alt jeg ser etter i en bok, hadde bare selve settingen og historien rundt vært annerledes. Muligens jeg er rar som ikke klarer å se forbi det faktumet der.

Objektivt sett er dette en 5,5/6. Subjektivt sett klarer jeg ikke å gi den mer enn 3,5/6.

 

#8: The Girl Who Fell Beneath Fairyland and Led the Revels There - Catherynne M. Valente. Denne dere...hadde jeg vært flinkere til å omtale bøker, så hadde jeg lagt ut i det vide og det brede om fortellermåte, skrivestil og karakteroppbygging. Jeg er derimot ingen profesjonell anmelder, og nøyer meg med ''wow'' og ''OMG'' og ''fantastisk''. Denne boken er toern i Fairyland-serien, og denne er altså like god som enern. Det som gjør at den skiller seg ut er hvor sabla godt den er skrevet. Handlingen er god, men skrivestilen er på høyde med Neil Gaiman, som har en særegen evne til å skrive drømmende og sært, og som i mine øyne er verdens beste i YA-sjangeren. :hjerte: Denne boken handler i bunn og grunn om vennskap og det å finne seg selv, ispedd magi, drager, magiske skygger og snakkende fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 wow, dere leser  virkelig manhe bøker!   

 :duskedame:   

Anonymkode: 4ed15...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så langt i år:
Lest i 2017
1. Art of racing in the rain, Garth Stein  
2. Arv og miljø, Vigdis Hjort 
3. Kinamann, Brynjulf Jung Tjønn 
4. Fvonk,  Erlend Loe 
5.Ready player one,Ernest Cline 
6. Max, Mischa og tetoffensiven .. Harstad 
7. Vill ni åka mera, selma lønning 
8.Anna Karenina, Leo 
9. Sterkere, Martin Norum 
10. Life Engineered , JF Dubeau ✖ 
11.  Confessions of a GP 
12.  Det angår også deg
13.196 dilemmas Radioresepsjonen
14. Children Act, Ian McEwan 
15. The faithful one,  Cami Checketts
16. Hard boiled wonderland and the end of the world,  Haruki Murakami 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Mi briljante venninne - Elena Ferrante 

Snøbarnet  - Eowyn Ivey

Stoner - John Williams

Fioler i mars - Sarah Jio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Mi briljante venninne - Elena Ferrante 

Snøbarnet  - Eowyn Ivey

Stoner - John Williams

Fioler i mars - Sarah Jio

var mi briljant venninne en bra bok? 

Anonymkode: a7d65...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

var mi briljant venninne en bra bok? 

Anonymkode: a7d65...5c3

Veldig bra, godt skrevet og rask å lese fordi den er spennende, man vil vite hva som skjer videre. Jeg har kjøpt bok nr to i Napoli-kvartetten, og skal starte på nr to snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MadameDeRosa skrev:

Veldig bra, godt skrevet og rask å lese fordi den er spennende, man vil vite hva som skjer videre. Jeg har kjøpt bok nr to i Napoli-kvartetten, og skal starte på nr to snart. :)

Da må jeg prøve meg på den :)

Anonymkode: a7d65...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da må jeg prøve meg på den :)

Anonymkode: a7d65...5c3

Jeg tror ikke du vil angre :) Den er virkelig god. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...