Gå til innhold

Beordring jobb (helsevesenet)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobbet hele romjulen. Mangler folk på nyttårsaften. Får advarsel om beordring på nattevakten denne dagen.

Jeg har ikke hatt sønnen min i julen (14 år). Han kommer i morgen og skal være hos meg på nyttårsaften. Prøvd å si dette til sjefen, men det kunne hun ikke ta hensyn til.

Jeg har vel ingen rettigheter her? :( 

Anonymkode: 0c911...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir du beordret så må du stille. Der er en HR dom på sak der en helsearbeider ikke stilte på jobb tross beordring. Den endte ikke i arbeidstakers favør. 

Anonymkode: ef145...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jobbet hele romjulen. Mangler folk på nyttårsaften. Får advarsel om beordring på nattevakten denne dagen.

Jeg har ikke hatt sønnen min i julen (14 år). Han kommer i morgen og skal være hos meg på nyttårsaften. Prøvd å si dette til sjefen, men det kunne hun ikke ta hensyn til.

Jeg har vel ingen rettigheter her? :( 

Er du blitt beordret eller er det snakk om at du har fått advarsel om at det kan skje? 

Hensyn kan de selvsagt da regner med det er flere enn deg som jobber der, men om de gjør det er en annen sak. Eneste måten å slippe unna hvis man blir beordret er vel sykdom, manglende barnepass, alkohol (om man har drukket og de beordrer noen på jobb timer etterpå), er på tur når de ringer,  hos oss tar de enkelt hensyn ved store sosiale sammenkomster.  

Anonymkode: 3f7d8...5fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du blitt beordret eller er det snakk om at du har fått advarsel om at det kan skje? 

Hensyn kan de selvsagt da regner med det er flere enn deg som jobber der, men om de gjør det er en annen sak. Eneste måten å slippe unna hvis man blir beordret er vel sykdom, manglende barnepass, alkohol (om man har drukket og de beordrer noen på jobb timer etterpå), er på tur når de ringer,  hos oss tar de enkelt hensyn ved store sosiale sammenkomster.  

Anonymkode: 3f7d8...5fb

De unntakene du der ramser opp, når man har fått varsel om beordring, hjelper lite å påberope seg, det er prøvet av HR, og i arbeidstakers dissfavør. Er man syk, så må man ha sykemelding når varsel om beordring er gitt. 

Anonymkode: ef145...c77

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ordre nekt å slå av tlf?

Ja. Når du har fått varsel så skal du stå klar av hensyn til liv og helse. Det er faktisk en del av det å være helsepersonell og si ja til å jobbe i helsevesenet. 

Anonymkode: abfaf...233

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Når du har fått varsel så skal du stå klar av hensyn til liv og helse. Det er faktisk en del av det å være helsepersonell og si ja til å jobbe i helsevesenet. 

Men bør ikke sjefen vise noe skjønn? Ta noen som ikke har jobbet romjul, noen som har vært sammen med barna sine i julen? Noen som ikke har barn, har voksne barn? 

Skjønner jo at det er kjedelig for alle altså :( 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forklare situasjonen for lederen din, h*n er nok et menneske med forståelse. hvor mange må jobbe nattevakt? hvor stor er sjansen for at du blir beordret? 

Antar du da får gode tillegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er omtrent like kjedelig for alle, og barnet ditt er jo ikke akkurat lite. Sånn er det å jobbe i helsevesenet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syntes jeg en 14-åring er for ung til å være hjemme alene på natten, men jeg vet ikke om det finnes en juridisk aldersgrense for å nekte å stille på jobb pga. manglende barnepass? 

Anonymkode: a28f9...aa2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men bør ikke sjefen vise noe skjønn? Ta noen som ikke har jobbet romjul, noen som har vært sammen med barna sine i julen? Noen som ikke har barn, har voksne barn? 

Jobbet du julaften også,eller hadde du fri?

Det er såvidt jeg vet ikke vanlig å jobbe både jule- og nyttårsaften.

Kan forøvrig være enig i at de bør velge en som faktisk har hatt fri i romjulen fremfor deg.Men hvorfor har de barnløse og de med voksne barn mindre rett på fri enn deg?Den skjønte jeg ikke helt.

Anonymkode: 87262...e16

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv syntes jeg en 14-åring er for ung til å være hjemme alene på natten, men jeg vet ikke om det finnes en juridisk aldersgrense for å nekte å stille på jobb pga. manglende barnepass? 

Anonymkode: a28f9...aa2

Barnepass er arbeidstakers ansvar, uansett hvilke vakter og steder man jobber. Det angår ikke arbeidsgiver. 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man beordrer så er alle andre, mulige tiltak forsøkt. Man beordrer for å sikre liv og helse, i Helsevesenet. Man skaal ta hensyn til at folk ikke går doble vakter, og andre arbeidsgiver relaterte forhold. Å henvise til å utvise skjønn, vitner om manglende forståelse for arbeidsgivers situasjon. I tillegg vitner denne typen diskusjoner og argumentasjoner om manglende egnethet for jobb innen helse og omsorg. 

Her har angivelig arbeidstaker strukket seg langt, ved å varsle om muligheten for beordring, i tilfelle alle andre muligheter ikke lar seg gjennomføre. Voks opp, eller bytt jobb. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle jobbet jul, men brukeren jeg skulle ha ble innlagt. Så fikk beskjed lille julaften at jeg ikke trengtes.

Ingen har mer rett på fri, er bare litt frustrert :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som ikke har barn, har voksne barn? 

Som om vi ikke har et liv og planer vi gleder oss til... Den var veldig unødvendig. 

Dette er dessverre en del av det å jobbe i helsevesenet. Beordring er siste utvei, og en del av din arbeidskontrakt og plikt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Athene skrev:

Som om vi ikke har et liv og planer vi gleder oss til... Den var veldig unødvendig. 

Dette er dessverre en del av det å jobbe i helsevesenet. Beordring er siste utvei, og en del av din arbeidskontrakt og plikt. 

Skjønner at det er feil altså :( 

Men julehelgen stod jeg klar, jobbet hele denne uken og har full uke neste uke. Er jo egoistisk, men håpet jo det kunne bli noen som hadde hatt fri :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det også er gitt ferie og permisjon uten lønn denne helgen gjør det jo ikke noe bedre :( Så to stk har jo sjefen tatt bort med viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er feil altså :( 

Men julehelgen stod jeg klar, jobbet hele denne uken og har full uke neste uke. Er jo egoistisk, men håpet jo det kunne bli noen som hadde hatt fri :( 

Synes du skal ringe sjefen i morgen og si det du nevner her.

Anonymkode: 87262...e16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg sikkert til å høres litt krass ut med deg, TS, men ikke ta det vondt, jeg er bare blitt litt lei av disse som sier "ingen barn eller voksne barn" 

Moren min er sykepleier og jobbet absolutt alle dager før jul, jul og nå nyttår. Dvs, jeg, ungen hennes, min søster og bror fikk sett mamma i ca x timer - 16:30 - 23:30ish på julaften, og det var det. Hun sa seg frivillig til å jobbe ekstra av nattevakter dersom hun fikk julaften fri, men neida, hun ble beordret. Jævlig kjipt for oss barna, og spesielt meg som hadde reist langt for å feire jul med nettopp henne. 

Men vet du hva? Shit happens, mamma er sykepleier, hun har nå jobbet alle dager før jul, julaften, hele romjulen og atpåtil, nyttårsaften med 1.nyttårsdag. Vi er vokst opp med at "Mamma, hun jobber i helsevesnet i en av landets mest hektiske kommuner, dette skal gå greit" 

Du kan selvfølgelig prøve deg, men husk at selv om en har voksne barn, så er det like sårende for dem som 14-åringen din. Det er ikke greit å vokse opp med at moren din må på jobb alle de viktigste helligdagene, fordi en med et mindre barn skal ha fri. Finn barnepass, eller snakk med lederen din. 

Edit; fikk litt dårlig samvittighet her nå, og beklager for krass innlegg. Snakk med lederen din, fortell at denne helgen kommer sønnen din og kryss både fingre og tær. Er det slik at du går i overtid dersom du blir beordret på jobb, så er det kanskje en mulighet for å hente inn en som ikke står i fare for å bli dyrere arbeidskraft for arb.giver. Krysser fingrene for deg, og håper du får feiret helgen med sønnen din. 

edit to: helligdagtillegg * ikke overtid. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...