Gå til innhold

Hvorfor kritiseres uføre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss bare si at jeg vet med sikkerhet at det i mange tilfeller overhode ikke er vanskelig å få uføretrygd.

Jeg har hørt mange mange fortelle meg oppskriften. Har sett det med egne øyne mange ganger.

Anonymkode: 4fa66...b7b

Mhm ja sikkert. I slike tråder er det alltid noen som kommer inn for å si "venner av meg er snyltere og de fikk uføre lett som bare det. Naboen min fortalte hvordan han fikk snyltet til seg uføre." Osv. Slike utsagn tar jeg med en klype salt og tenker personen bare er ute etter å sette uføre i dårlig lys. Jeg tviler sterkt på at mange liksom har gitt deg "oppskriften" på hvordan de ble uføre.  Hvordan har du sett det med egne øyne? Vært med de NAV møter osv?

Anonymkode: a6485...784

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mange glemmer andre som får statlig støtte. En nordmann som uføretrygdet er greit i mange tilfeller.

Husk alle innvandrere som kommer til Norge for å utnytte systemet vårt, det er disse vi må få vekk. Start heller med å klag på dette....innvandringen er noe av det mest kostbare vi har i samfunnet. Uten at de har bidratt med noe skatt til systemet så kan de komme hit å leve på staten resten av livet, da ser jeg ikke noe galt i at vi norske skal få det samme.

Anonymkode: c8b2f...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, mange glemmer andre som får statlig støtte. En nordmann som uføretrygdet er greit i mange tilfeller.

Husk alle innvandrere som kommer til Norge for å utnytte systemet vårt, det er disse vi må få vekk. Start heller med å klag på dette....innvandringen er noe av det mest kostbare vi har i samfunnet. Uten at de har bidratt med noe skatt til systemet så kan de komme hit å leve på staten resten av livet, da ser jeg ikke noe galt i at vi norske skal få det samme.

Tuller du? 

Hvis ikke, bør du klage til foreldrene dine som har gitt deg dårlige gener og/eller veldig mangelfull oppdragelse (hvordan tenke logisk, hvordan lære).

Anonymkode: 20028...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er veldig viktig at vi har disse ordningene. Men jeg tror at noen av de som er uføretrygdet som ville fått bedre livskvalitet hvis de kunne få arbeide litt i en tilpasset stilling. Et sosialt liv og mestring fører vel ofte til økt livskvalitet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan takke en innvandrer for store deler av velstanden vår. http://www.nettavisen.no/na24/norges-mest-lnnsomme-innvandrer/2698800.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? 

Hvis ikke, bør du klage til foreldrene dine som har gitt deg dårlige gener og/eller veldig mangelfull oppdragelse (hvordan tenke logisk, hvordan lære).

Anonymkode: 20028...b85

Vel...

Du kunne kanskje utdype hvorfor du mener dette, da den du siterer har 100% rett?

Anonymkode: 5f403...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne med største glede blittt ufør/gått av med pensjon i morra den dag. Jeg er drittlei av å jobbe.

Skulle ikke kjedet meg ett sekund på å aldri jobbe mer, da jeg mest sannsynlig får tid til å gjøre akkurat hva jeg vil hver dag.

Bare tanken på å slippe vekkeklokke høres himmelsk ut.

Hvis du vet hvilke knapper du skal trykke på, så er det ikke så vanskelig å bli ufør

Anonymkode: 35a9f...4c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne med største glede blittt ufør/gått av med pensjon i morra den dag. Jeg er drittlei av å jobbe.

Skulle ikke kjedet meg ett sekund på å aldri jobbe mer, da jeg mest sannsynlig får tid til å gjøre akkurat hva jeg vil hver dag.

Bare tanken på å slippe vekkeklokke høres himmelsk ut.

Hvis du vet hvilke knapper du skal trykke på, så er det ikke så vanskelig å bli ufør

Anonymkode: 35a9f...4c5

Men hvis det er så enkelt, hva hindrer deg i å prøve? Du har jo ingenting å tape hvis du tror det er så bra og så lett å bli ufør?

Anonymkode: 563a8...374

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i flere år vært alvorlig syk. De siste 10 årene har jeg gått ned i knee 3 ganger. De 2 første gangene har jeg kjempet meg tilbake til jobb. Siste gang endte det med en 30% uføre gjennom forsikrings selskapet til kommunen jeg jobber i. Tror meg, når en lege som jobber for et forsikringsselskap godkjenner uføre, da er du syk. Er nå på AAP og håper jeg skal klare å jobb 60% på sikt.

I alle disse årene har jeg kjempet og jeg har møtt mange i min situasjon. Og jeg har aldri møtt noen som ikke vil jobbe. De aller fleste vil faktisk jobbe. Det de klarer. 

Og NAV..... vel det er ikke lett. Selv er jeg ressurssterk og jeg sliter med å forholde meg til NAV.

Anonymkode: 8415b...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Hvorfor kritiseres uføre? SJALUSI.

Som en sa til meg en gang. Vi som liker jobben vår og ikke er sjalu på de som ikke har jobb driver ikke å kritiserer uføre og navere. Vi har ikke tid til det, og vi synes mer synd på de som ikke klarer å jobbe med det de vil eller har klart å følg jobb drømmen sin. Liker man jobben sin så er man ikke sjalu. Så de som kritiserer er de som sliter i jobben sin og egentlig ikke vil være der. Synd på de også. De uføre må ikke ta seg nær av det. For det er ikke de uføre det er noe galt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Bootyhunter skrev:

Hvorfor kritiseres uføre? SJALUSI.

Som en sa til meg en gang. Vi som liker jobben vår og ikke er sjalu på de som ikke har jobb driver ikke å kritiserer uføre og navere. Vi har ikke tid til det, og vi synes mer synd på de som ikke klarer å jobbe med det de vil eller har klart å følg jobb drømmen sin. Liker man jobben sin så er man ikke sjalu. Så de som kritiserer er de som sliter i jobben sin og egentlig ikke vil være der. Synd på de også. De uføre må ikke ta seg nær av det. For det er ikke de uføre det er noe galt med. 

Helt enig, men navere BØR kritiseres.

Anonymkode: b6ebd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 29.12.2016 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Det er nok disse "idiotene" som gjør at mann snakker negativt om uføretrygdede. Det er desverre litt for mange av de som utnytter systemet og skryter litt for høyt om hvor enkelt det er, som er med på og skape et dårlig rykte på den gruppe mennesker som befinner seg i uføre.

Bare noen eksempler, dame i 40årene, har vært ung ufør siden 20 årene, beklagde seg over ryggsmerter fikk dokumentasjon av legen, og gjennomgått papirmølla hos nav. får uføretrygd fordi hun ikke kan jobbe. men hun har ingen problemer med og sitte 5 timer på en bingo stol 6 dager i uken (kan du sitte på en bingo stol i 5 timer, kan du vel sitte på en litt mer ergonomisk stol i andre sammenhenger) i helgene er det full fest og ikke noe plager med ryggen.... 

dame i 20årene, ME diagnose, kan ikke jobbe for hun blir utmattet. men ikke noe stress og feste 3-4 dager i strekk flere ganger i mnd, i tilegg til og ha 1-2 økter på treningsenteret om DAGEN. 

Gutt 22år. satt høylytt i selskap og sa rett ut, jeg gidder ikke og jobbe. kan ikke jeg få den jobben jeg vil ha, så er det ikke vits. er derfor vi har velferdsystemet, slik at vi skal slippe og jobbe med ting vi ikke vil. Denne gutten fikk uføretrygd pga pskysosialt grunnlag. Han sitter nå hjemme og spiller x box spill hele natten og sover bort dagen.

Dette er bare 3 eksempler, disse er uføretrygda ikke under aap, ikke under sosial hjelp men faktisk ufør. 

"Det blir også nevnt av AB i innlegget over  "Ergo, her blir det mye fratrekk for å prøve å kombinere jobb og trygd ! Så resultatet blir at mange med meg velger å heller la være å jobbe" Slike utlalelser er jo heller ikke heldig og komme med, og er med på å skape stigmatiswringer. 

Det finnes faktisk en del arbeidsgivere som ønsker deltidsansatte, men såklart det er ikke alle plasser mann finner dem, og mann må gjerne flytte på seg for at det skal la seg gjøre. og det er det nok heller ikke alle som vil. 

Må også påpeke at media gjør det ikke lettere om dagene, de skriver at sykemeldte tjener mer enn arbeidslediger (og som nevnt over, ikke alle er klar over forskjellene mellom sykemeldt og ufør) Da blir denne gruppen sett ned på enda en gang. 

Anonymkode: 57e73...24f

På 29.12.2016 den 23.37, Gjest Frederik skrev:

Synes forøvrig mange uføre har seg selv å takke for fordommene man har mot dem. Når 100% uføre klager over at det ikke lønner seg å jobbe for da får de redusert uføretrygden så sier det seg selv at det er viljen og ikke evnen det står på.

Så klart finnes det uføre som er reelt uføre og de utgjør sikkert den store majoriteten også. Har ingen ønsker om å ta fra dem noe som helst.

For å forklare dette dere tar opp, med et konkret eksempel fra mitt eget liv: 

Jeg ønsket å jobbe, og var villig til å prøve det meste. Fikk en tilrettelagt stilling på 50%, som dessverre ikke var helt tilrettelagt, da jeg er en person som sliter med å si nei, og dette var fulle dager (noe jeg aldri skulle hatt i utgangspunktet). Dette ordnet jeg helt selv, uten hjelp fra Nav. 

Ved å jobbe så mye som 50% mistet jeg all min fritid. Annenhver dag var jeg sengeliggende, jeg måtte sende barnet til familie  flere ganger i uken fordi jeg ikke klarte å ta vare på det. (Ble syk etter jeg fikk barn) Jeg klarte ikke handle inn mat, lage meg middag eller holde hjemmet rent. Men jeg fikk det verdifulle i å føle meg sosial, jeg fikk kollegaer etc. Det jeg satt igjen med netto, fremfor å ikke jobbe i det hele tatt, var 1000 kr etter en måned. En lusen tusenlapp for å ha halvparten av uken i sengen, uten barnet mitt. Så nei, for min del er det ikke verdt det. Hadde jeg sittet med 10.000 ekstra for å jobbe 50% kanskje jeg kunne jobbet hardere for å få det enda mer tilrettelagt, og kanskje hadde det vært verdt noen sengeliggende dager. Men ikke for så lite penger. Den tusenlappen ble jo spist opp i flere fysioterapitimer og legebesøk og medisiner og vaskehjelp uansett. 

Husk at det ikke bare er pengene som kommer som verdi når man vurderer om det er verdt å jobbe. De fleste får betydelig større helseproblemer av å jobbe når de er syke, men med nok penger hadde man kanskje valgt å gjøre det likevel, ihvertfall i en liten grad. Når man ikke belønnes for å velge smerter for å kunne jobbe, så blir poenget borte. 

Anonymkode: dee56...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å forklare dette dere tar opp, med et konkret eksempel fra mitt eget liv: 

Jeg ønsket å jobbe, og var villig til å prøve det meste. Fikk en tilrettelagt stilling på 50%, som dessverre ikke var helt tilrettelagt, da jeg er en person som sliter med å si nei, og dette var fulle dager (noe jeg aldri skulle hatt i utgangspunktet). Dette ordnet jeg helt selv, uten hjelp fra Nav. 

Ved å jobbe så mye som 50% mistet jeg all min fritid. Annenhver dag var jeg sengeliggende, jeg måtte sende barnet til familie  flere ganger i uken fordi jeg ikke klarte å ta vare på det. (Ble syk etter jeg fikk barn) Jeg klarte ikke handle inn mat, lage meg middag eller holde hjemmet rent. Men jeg fikk det verdifulle i å føle meg sosial, jeg fikk kollegaer etc. Det jeg satt igjen med netto, fremfor å ikke jobbe i det hele tatt, var 1000 kr etter en måned. En lusen tusenlapp for å ha halvparten av uken i sengen, uten barnet mitt. Så nei, for min del er det ikke verdt det. Hadde jeg sittet med 10.000 ekstra for å jobbe 50% kanskje jeg kunne jobbet hardere for å få det enda mer tilrettelagt, og kanskje hadde det vært verdt noen sengeliggende dager. Men ikke for så lite penger. Den tusenlappen ble jo spist opp i flere fysioterapitimer og legebesøk og medisiner og vaskehjelp uansett. 

Husk at det ikke bare er pengene som kommer som verdi når man vurderer om det er verdt å jobbe. De fleste får betydelig større helseproblemer av å jobbe når de er syke, men med nok penger hadde man kanskje valgt å gjøre det likevel, ihvertfall i en liten grad. Når man ikke belønnes for å velge smerter for å kunne jobbe, så blir poenget borte. 

Anonymkode: dee56...b0d

Den påstanden du kommer med her er vel ikke helt i tråd med alle undersøkelser som er gjort de siste 20 årene. Disse viser jo at de fleste faktisk får det bedre av å være litt i jobb. Føle seg til nytte, være del av noe, ha kollegaer osv.

Det forutsetter naturligvis at man trives i jobben. Og ja - det finnes noen som blir sykere av å være i jobb, men det er vel mindretallet.

Trist å høre om historien din. Jeg er selv 50 % arbeidsfør og mottar 50 % uføretrygd. Jeg skapte min egen arbeidsplass, startet eget firma og har i dag 2 ansatte. Nettopp fordi jeg har det bedre av å jobbe.

Anonymkode: c48bf...c26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎12‎.‎2016 den 15.09, AnonymBruker skrev:

de fikk uføre lett som bare det.

Anonymkode: a6485...784

Nå henger jeg ikke med.. Fikk uføre?

Anonymkode: 3cd0d...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 3.1.2017 den 20.44, AnonymBruker skrev:

Den påstanden du kommer med her er vel ikke helt i tråd med alle undersøkelser som er gjort de siste 20 årene. Disse viser jo at de fleste faktisk får det bedre av å være litt i jobb. Føle seg til nytte, være del av noe, ha kollegaer osv.

Det forutsetter naturligvis at man trives i jobben. Og ja - det finnes noen som blir sykere av å være i jobb, men det er vel mindretallet.

Trist å høre om historien din. Jeg er selv 50 % arbeidsfør og mottar 50 % uføretrygd. Jeg skapte min egen arbeidsplass, startet eget firma og har i dag 2 ansatte. Nettopp fordi jeg har det bedre av å jobbe.

Problemet da er at ikke alle som blir ufør er ressurssterke. Enten om de ikke har gode hodet fra naturens side, eller om sykdommen påvirker kognitive evner eller evnen til å putte så mye energi/ tanke inn i noe. Og dersom de i det hele tatt får jobb (arbeidsgivere er skeptiske), så er det gjerne noe de mistrives i.

Anonymkode: 84e24...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet da er at ikke alle som blir ufør er ressurssterke. Enten om de ikke har gode hodet fra naturens side, eller om sykdommen påvirker kognitive evner eller evnen til å putte så mye energi/ tanke inn i noe. Og dersom de i det hele tatt får jobb (arbeidsgivere er skeptiske), så er det gjerne noe de mistrives i.

Min kommentar var til at de fleste vel får det bedre med å jobbe litt. Vi vet jo alle at ikke alle har samme forutsetninger osv. Men likevel viser alle undersøkelser at man tross alt har det bedre hvis man får jobbe litt. At det ikke er det å jobbe som gjør en sykere. Miljøet og omstendighetene ja kanskje, men ikke det å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2016 den 21.48, Jacklost skrev:

Håper du blir uføretrygdet en dag...

Fy for en forferdelig ting å ønske sitt medmennske! Er det virkelig mulig å ønske at noen skal bli syke eller så skadet at de ikke kan jobbe? Istede for å heller bekjempe fordommer med å skrive og beskrive situasjonen din så ønsker du at sykdom eller skade skal oppstå? Jeg blir kvalm. Klarer du ikke å debatere uten å være så direkte ekkel så ikke debater da.

Anonymkode: 7cd61...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min kommentar var til at de fleste vel får det bedre med å jobbe litt. Vi vet jo alle at ikke alle har samme forutsetninger osv. Men likevel viser alle undersøkelser at man tross alt har det bedre hvis man får jobbe litt. At det ikke er det å jobbe som gjør en sykere. Miljøet og omstendighetene ja kanskje, men ikke det å jobbe.

Men hvordan forandrer det hva jeg sa? Hjelper ikke at noen får et bedre liv om ingen vil ansette dem, eller om noen ser på dem som annenrangs kollegaer

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy for en forferdelig ting å ønske sitt medmennske! Er det virkelig mulig å ønske at noen skal bli syke eller så skadet at de ikke kan jobbe? Istede for å heller bekjempe fordommer med å skrive og beskrive situasjonen din så ønsker du at sykdom eller skade skal oppstå? Jeg blir kvalm. Klarer du ikke å debatere uten å være så direkte ekkel så ikke debater da.

Anonymkode: 7cd61...151

For de som har sterke fordommer vil aldri forklaringer hjelpe, det eneste som vil hjelpe er at de opplever det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...