Gå til innhold

Hvorfor kritiseres uføre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er jo så mye bedre å være syk og få "gratis" penger, enn å være frisk og kunne jobbe må vite...

Ja, tydelig at noen mener det her. Kan love de hadde endret fort mening og hold kjeft om de faktisk måtte bli uføre og leve med en alvorlig og tøff diagnose. 

Anonymkode: 80851...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som går på sosial er ikke syke, hadde de vært dokumentert syke så hadde de fått en annen ytelse enn sosial.

Og si meg, synes du det er skadelig for unge folk å være i aktivitet og stå opp om morningen? Tror du det er positivt at de blir sittende hjemme i sofaen??  Begrunn gjerne svaret ditt :)

Anonymkode: 4fa66...b7b

Du vet at uføre har rett på supplerende sosialstønader til klær, julegaver, julemat, og aktiviteter for barn, ikke sant? Sosialklienter er ikke bare knarkere og unge "late" folk.

Foreslår at du heretter unnlater å uttale deg. Det blir bare flaut for deg selv.

Anonymkode: ed7ad...363

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at uføre har rett på supplerende sosialstønader til klær, julegaver, julemat, og aktiviteter for barn, ikke sant? Sosialklienter er ikke bare knarkere og unge "late" folk.

Foreslår at du heretter unnlater å uttale deg. Det blir bare flaut for deg selv.

Er det virkelig sant, jeg er ufør men visste ikke om dette. Det jeg hadde trengt supplerende stønad til er psykolog. Kan jeg søke om dette?

Anonymkode: d728f...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig sant, jeg er ufør men visste ikke om dette. Det jeg hadde trengt supplerende stønad til er psykolog. Kan jeg søke om dette?

Anonymkode: d728f...02e

Det er bare å gå igang. Bedre å ha forsøkt enn ikke ha forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratis penger?

1. Mange av de som mottar disse pengene, har jobbet i mange mange år og betalt skatt.

2. Uføre betaler også skatt

3. Hvis du heller vil bli så syk at du ikke er i stand til å jobbe, får du jo håpe på det da

Anonymkode: 4123e...cdc

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få krysse fingrene for at personen ender opp med kronisk migrene, svimmelhet, utslitt, smerter i ledd og muskler og kvalme som venninnen min sliter med, så kan personen også få gratis penger og slippe å jobbe.

Anonymkode: 51532...573

1 time siden, Honey Dew skrev:

Det er jo så mye bedre å være syk og få "gratis" penger, enn å være frisk og kunne jobbe må vite...

Hva får deg til å tro at dette er mine ord??! Nå ble jeg sint!

TS spør hvorfor uføre blir kritisert og da svarer jeg at folk er misunnelig over at de får penger gratis... tar dere skattepenger og blablabla. Dette har jeg hørt fra alle mine venner... Hvor har jeg skrevet at det er min personlige mening?

Jeg er allerede dødssyk selv men prøver alt jeg kan å bli frisk slik at jeg slipper å få hjelp av nav. (må gå opp 16 kg for å oppnå MINSTE vekt på en normal BMI på 18) så jeg sliter såklart selv. Men jeg kan jo selvfølgelig ikke bli ufør eller få AAP for da er jeg jo en taper ifølge vennene mine!

Deres kommentarer såret meg skikkelig. Hvis jeg blir et par kg lettere så stopper hjertet. Så dere får bare krysse fingere for at jeg blir sykere!

Anonymkode: b6ebd...e0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS spør hvorfor uføre blir kritisert og da svarer jeg at folk er misunnelig over at de får penger gratis... tar dere skattepenger og blablabla. Dette har jeg hørt fra alle mine venner... Hvor har jeg skrevet at det er min personlige mening?

Jeg er allerede dødssyk selv men prøver alt jeg kan å bli frisk slik at jeg slipper å få hjelp av nav. (må gå opp 16 kg for å oppnå MINSTE vekt på en normal BMI på 18) så jeg sliter såklart selv. Men jeg kan jo selvfølgelig ikke bli ufør eller få AAP for da er jeg jo en taper ifølge vennene mine!

Deres kommentarer såret meg skikkelig. Hvis jeg blir et par kg lettere så stopper hjertet. Så dere får bare krysse fingere for at jeg blir sykere!

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært interessant om noen av de som mener det er enkelt å få uføretrygd hadde gjennomført et lite eksperiment der de forsøker å få innvilget uføretrygd. Det er jo ikke en varig greie, så de kan gå tilbake til å jobbe etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, super-s skrev:

Det hadde vært interessant om noen av de som mener det er enkelt å få uføretrygd hadde gjennomført et lite eksperiment der de forsøker å få innvilget uføretrygd. Det er jo ikke en varig greie, så de kan gå tilbake til å jobbe etterpå.

Jepp. Det noen år før min venninne ble uføretrygdet. Du må gjennom mye først og tviler på de hadde orket det.

Anonymkode: 80851...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i alle dager får du dette fra? 

Anonymkode: 563a8...374

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager da. Jeg har ikke skrevet noe negativt om deg. Jeg tror du har misforstått noe her. Jeg skrev hvordan friske mennesker ser på de som har uføretrygd og tror at det bare er å troppe opp på nav og få penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i alle dager får du dette fra? 

Les på nav sine sider om sosial støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor mye man får i ufør det og hvor mange barn man har osv. Nav tar hensyn til noen fastsatte takster. 

Ja du kan få et bittelite beløp ekstra til julemat og julegaver. Det er ikke noe å bli begeistret over, alle takstene er fastsatt på forhånd. 

Dessuten kan NAV kreve at du selger alt du eier, har du en litt fin bil så må du selge denne først... Eier du hus kan du glemme at nav bidrar til at du betaler ned på gjelda. Nav tar ikke hensyn til gjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ruccula skrev:

Det kommer an på hvor mye man får i ufør det og hvor mange barn man har osv. Nav tar hensyn til noen fastsatte takster. 

Ja du kan få et bittelite beløp ekstra til julemat og julegaver. Det er ikke noe å bli begeistret over, alle takstene er fastsatt på forhånd. 

Dessuten kan NAV kreve at du selger alt du eier, har du en litt fin bil så må du selge denne først... Eier du hus kan du glemme at nav bidrar til at du betaler ned på gjelda. Nav tar ikke hensyn til gjeld. 

Nei, nav har ikke lov til å kreve at du selger når du er ufør og kan dokumentere at bil og bolig osv er nødvendig å beholde grunnet din sykdom.

Poenget mitt var uansett at bruker tok feil som mente at sosialklienter ikke er syke mennesker (herunder uføre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, du får lese grundigere der selv. En har ingen rettigheter på et sosialkontor med mindre en ikke eier nåla i veggen. Derfor må en nok selge senga si, for å få penger til julegaver før en får penger til julegaver, klær og fritidsaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull, tull, tull. Du har tydeligvis ikke satt det inn i reglene!

Anonymkode: c48bf...c26

De kan tjene helt ubetydelige summer før de får trekk. Slik burde det absolutt ikke være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, amativeReflection skrev:

De kan tjene helt ubetydelige summer før de får trekk. Slik burde det absolutt ikke være. 

Ja og så? Jeg er delvis uføretrygdet selv og jobber ved siden av. Når jeg jobber "for mye" og de trekker i trygden så lønner det seg likevel!

Anonymkode: c48bf...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss bare si at jeg vet med sikkerhet at det i mange tilfeller overhode ikke er vanskelig å få uføretrygd.

Jeg har hørt mange mange fortelle meg oppskriften. Har sett det med egne øyne mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2016 den 1.45, AnonymBruker skrev:

Det er stort sett en gyldig grunn til at mennesker mottar uføretrygd. Alle må ha noe å leve av, og det er fint at vi har et slikt system som ivaretar syke menneskers økonomiske interesser. Hvorfor skal en slik gruppe bli kritisert og diskriminert? Det finnes idioter i alle lag i samfunnet, så det er ikke et argument.

Anonymkode: 9e6f2...b73

Alle klager på noe. Det er bare sånn det er. Mennesker liker å klage. Synes du skal heve deg over det. Sparer deg for masse energi.

Alle grupper er utsatt for hets. Ingen slipper unna. Ingen.

Anonymkode: 3a99d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som går på sosial er ikke syke, hadde de vært dokumentert syke så hadde de fått en annen ytelse enn sosial.

Og si meg, synes du det er skadelig for unge folk å være i aktivitet og stå opp om morningen? Tror du det er positivt at de blir sittende hjemme i sofaen??  Begrunn gjerne svaret ditt :)

Som jeg skrev så synes jeg tiltaket er bra og det er selvfølgelig det beste at man har noen faste rammer i livet og kan delta i samfunnet. Det er den beste måten å forebygge helseproblemer og økonomiske problemer på for den enkelte og samfunnet. Det jeg reagerer på er måten man omtaler sosialklienter på. 

Selv om man ikke er dokumentert syk eller har en diagnose så betyr ikke det at det ikke er noen faktorer som gjør at man kan ha vanskeligheter med å komme seg ut i arbeidslivet. Dårlig oppvekst, rus, vanskelig familie situasjon. Ting som ikke nødvendigvis kvalifiserer for en diagnose, men som allikevel har innvirkning på hvordan man klarer seg og hvor stor tro man har på seg selv. I følge ssb så er unge menn godt representert på statistikken over sosialhjelpsmottakere. Blant annet på grunn av frafall i skolen. Det beste man kan gjøre for dem og samfunnet er å gi dem troen på seg selv og noe å gå til :)

Anonymkode: 68a45...ba7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss bare si at jeg vet med sikkerhet at det i mange tilfeller overhode ikke er vanskelig å få uføretrygd.

Jeg har hørt mange mange fortelle meg oppskriften. Har sett det med egne øyne mange ganger.

La oss bare si at du ikke har filla av peiling:hoho:?

Om du har hørt denne "oppskriften", hvorfor da ikke legge den ut, så vi kan se hva dette mirakelet er?

Men, neida. Det kommer vel ikke til å skje, gjør det vel? Nettopp fordi du langt i fra innehar noen "oppskrift" på dette.

Så det neste vi hører fra deg (om noe) er sannsynligvis en eller annen unnskyldning om at, nei det kan du ikke gjøre pga blablabla:fnise:.

Anonymkode: 5f403...6a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...