Gå til innhold

Hvorfor kritiseres uføre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og ikke minst det at man er selvhjulpen og tjener faktisk sine egne penger og står på egne bein!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holdningene til uføretrygdede som jeg har lest på dette forumet får meg til å kvie meg for å si at jeg er uføretrygdet.

Anonymkode: 07901...458

Her inne kritiseres folk for hver minste ting. Ikke bare uføretrygd. Det er stadig noen bitre grinebitere som skal ha noe å klage på, eller de kjeder seg og må litt drama i sitt eget liv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jacklost skrev:

Håper du blir uføretrygdet en dag...

Forferdelig ting å si!!!

Anonymkode: c6896...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, cherry blossomed. gone. skrev:

Veldig bra innlegg syns jeg, tror mange glemmer eller tar det som en selvfølge hva en jobb gjør for selvfølelse, tilhørighet og ikke minst utvikling hvis man er så heldig å ha en givende og interessant jobb eller en karrierestilling m muligheter for bonuser økonomisk eller selvutvikling faglig eller kurs eller etterutdanning etc etc etc.

Ja, nettopp. Og mange holder alltid på med det derre "I snillhetsnorge er det så akseptert å gå på NAV", men dette er jo på mange måter direkte feil.

Vi lever i et samfunn og en kultur, hvor det å være en aktiv deltager i arbeidsliv og utdannelse idealiseres, og det å være "passiv" nedvurderes. I motsetning til påstander om at dette er så ekstremt godtatt, så har idealet i hvordan vi omtaler stat og borgere tatt en vending fra at staten skulle løse problemer til at man skal fikse alt selv, og være selvhjulpen. Man skal jobbe, være aktiv, være en del av produksjonslinjen, være klar til endring, man skal mestre alt. Det ligger verdier, positive og negative egenskaper om mennesket, i hvordan dette omtales, i hvordan vi omtaler grupper. Spør en uføretrygdet og en hvilken som helst ansatt om de ville vært komfortable med small-talk i et selskap om sin egen livssituasjon og hva de driver med, og sammenlign svarene. 

Nå sier jeg på ingen måte at man ikke kan delta i samfunnet, trives eller delta i ting, om man er ufør. Men at det er sosialt akseptabelt i form av at det ikke tillegges negative egenskaper langt utenfor akkurat det å være på jobb i åtte timer hver dag, kan man jo ikke mene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Søgni skrev:

Jeg er helt enig, og lurer veldig på hvor folk henter infoen sin fra, om disse prosessene. Jeg har selv vært gjennom arbeidsavklaring, og jeg skal ikke skrive en roman i tråden om denne prosessen selv om jeg kunne, men den "rollen" man trer inn i som registrert hos NAV, er søren ikke en dans på roser alltid, altså. Denne grundigheten er selvfølgelig på mange måter nødvendig, men jeg tror ikke jeg er særlig unik med mange negative opplevelser knyttet til rollen dette medførte. 

Og i tillegg så lever vi i et samfunn hvor arbeidsliv og jobben man har, er en viktig del av og arena for læring, deltagelse i samfunn, å få utviklet ressursene sine, for tilhørighet. Å være ufør, å stå utenfor dette fellesskapet, er jo selvfølgelig en ulempe. Jeg tør påstå at an skal være ekstremt spesielt skrudd sammen, for å ønske dette så fremst man slipper. Det handler selvsagt ikke om å hoppe opp av senga i gledesrus over å skulle på jobb hver dag. 

Jeg og. Og jeg blir utrolig provosert over alle disse folka som uttaler seg og bare ikke aner hvor omfattende vurderinger og apparat de fleste har vært gjennom når de blir for syke til å stå i jobb. Og hvor langt fra enkelt det har føltes underveis for å ikke engang klare å komme tilbake i arbeid for oss som har prøvd. For de fleste kan det vel kort sammenfattes som årelange egne ydmykelser og ikke minst ydmykelser fra apparatet rundt. Siden de fleste er i tiltak ganske hinsides fjernt fra det de jobbet med opprinnelig..

Det er ikke akkurat som arbeidsevnen og kroppene og hodene våre ikke har vært testet opp og ned og i mente eller som om vi har vært pent behandlet i den prosessen..jeg blir helt gal av at ydmykelsene aldri stopper! Først er det overfor en selv, så NAV evt behandlingssytem, og samtidig skal man stå i permanent offentlig gapestokk..Jeg er så lei av å ta i mot pisset til folk for di blodpengene! jeg koster dem.

Anonymkode: 563a8...374

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Søgni skrev:

Ja, nettopp. Og mange holder alltid på med det derre "I snillhetsnorge er det så akseptert å gå på NAV", men dette er jo på mange måter direkte feil.

Vi lever i et samfunn og en kultur, hvor det å være en aktiv deltager i arbeidsliv og utdannelse idealiseres, og det å være "passiv" nedvurderes. I motsetning til påstander om at dette er så ekstremt godtatt, så har idealet i hvordan vi omtaler stat og borgere tatt en vending fra at staten skulle løse problemer til at man skal fikse alt selv, og være selvhjulpen. Man skal jobbe, være aktiv, være en del av produksjonslinjen, være klar til endring, man skal mestre alt. Det ligger verdier, positive og negative egenskaper om mennesket, i hvordan dette omtales, i hvordan vi omtaler grupper. Spør en uføretrygdet og en hvilken som helst ansatt om de ville vært komfortable med small-talk i et selskap om sin egen livssituasjon og hva de driver med, og sammenlign svarene. 

Nå sier jeg på ingen måte at man ikke kan delta i samfunnet, trives eller delta i ting, om man er ufør. Men at det er sosialt akseptabelt i form av at det ikke tillegges negative egenskaper langt utenfor akkurat det å være på jobb i åtte timer hver dag, kan man jo ikke mene? 

I tillegg så er jo uførestatistikken en del av det som kamuflerer arbeidsledighetsraten i norge også. Vi hadde kommet dårligere ut på målinger hvis alle uføre skulle vært registrert som arbeidsledige. Dessuten er det fint å bo i et samfunn som virkelig bryr seg om svakere grupper, jeg tror det er bra for oss psykologisk. Tror det virker oppdragende på folk, at man lærer at man skal ta vare på de som sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forferdelig ting å si!!!

Anonymkode: c6896...8a1

Nei det var en perfekt ting å si, da hadde han fått sett hvor lite luksuriøst det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføre fungerer som samfunnets syndebukker. De er i ferd med å overta rollen som homofile har hatt. Like dumt er det når det media nå kjører saker på at sosialklienter nå må gidde å stå opp om morgnen for å motta penger, men uten et eneste spørsmål om hvordan disse menneskene har havnet i en situasjon som sosialklient. Tiltaket er bra, men måten det omtales på er latterliggjøring og nedvurdering.

Anonymkode: 68a45...ba7

Folk som går på sosial er ikke syke, hadde de vært dokumentert syke så hadde de fått en annen ytelse enn sosial.

Og si meg, synes du det er skadelig for unge folk å være i aktivitet og stå opp om morningen? Tror du det er positivt at de blir sittende hjemme i sofaen??  Begrunn gjerne svaret ditt :)

Anonymkode: 4fa66...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Men som ufør selv kan jeg i alle fall si at jeg har tatt så mye dritt, stigmatisering, idioti og overgrep fra folk som tilleggsbelastning til den opprinnelige grunnen til at jeg er ufør, så om jeg en dag skulle bli frisk har jeg INGEN planer om å bidra i dette samfunnet. Jeg skylder ikke dette samfunnet noen ting som helst. Jeg har betalt med å ta i mot dritt for de skitne pengene og har fått masse tilleggsproblemer og mistet de få tingene jeg hadde.

Jeg hadde ikke nølt et sekund! på å dra til et annet land og arbeidet for dem i stedet for dette drittsamfunnet hvis jeg blir arbeidsfør igjen. 

Anonymkode: 563a8...374

Du er en av svært få mennesker i verden som er en del av et samfunn med et sikkerhetsnett som gir deg retten til å bli forsørget uten å jobbe. Det at du har blitt stigmatisert for å motta uføretrygd fritar deg IKKE fra ansvaret om å bidra om du skulle bli frisk.  

Ellers må du jo gjerne si fra deg dine norske rettigheter og dra "til et annet land" og arbeide der i stedet :ironi:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange som tror at AAP og uføretrygd er det samme, men det er ikke det. Det er lett å få AAP, men vanskelig å få uføre. Det er ALLER siste utvei og man må igjennom mye jobbprøving og utredning. Jeg tror også noen er sjalu og bitter på uføre. At dee mener det er urettferdig de slipper å jobbe og de må jobbe. Men man blir ikke uføre fordi man er lat og ikke gidder å jobbe. De som blir uføre har faktisk en god grunn til det og de er ingen Naver. Må være tøft for de som er uføre som blir dømt og alltid kritisert. Må innrømme at jeg aldri håper jeg blir uføre. 

Anonymkode: 51532...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de da vil få mindre og man får silt ut de som snylter og plutselig kan jobbe 100% uten problem.

Anonymkode: 5ac08...54d

Ingen trenger å jobbe når de får borgerlønn

Anonymkode: 4123e...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk er misunnelig for at de får gratis penger.

Anonymkode: b6ebd...e0c

Gratis penger?

1. Mange av de som mottar disse pengene, har jobbet i mange mange år og betalt skatt.

2. Uføre betaler også skatt

3. Hvis du heller vil bli så syk at du ikke er i stand til å jobbe, får du jo håpe på det da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratis penger?

1. Mange av de som mottar disse pengene, har jobbet i mange mange år og betalt skatt.

2. Uføre betaler også skatt

3. Hvis du heller vil bli så syk at du ikke er i stand til å jobbe, får du jo håpe på det da

Få krysse fingrene for at personen ender opp med kronisk migrene, svimmelhet, utslitt, smerter i ledd og muskler og kvalme som venninnen min sliter med, så kan personen også få gratis penger og slippe å jobbe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi vet at det er mulig å jobbe med de fleste sykdommer/"sykdommer" som folk blir uføre av. Fordi vi alle kjenner en med MS, en rullestolbruker, eller andre kronikere som stiller på jobb hver dag og vil jobbe til tross for smerter og hindringer.

Anonymkode: e6fa4...5b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, amativeReflection skrev:

Mye mye mindre enn dagens system. Det er tusenvis av parasitter vi kan sparke på dagen.

Nei, ufløretrygded står ikke fritt til å jobbe så mye de klarer. De på aap taper penger på det.

Tull, tull, tull. Du har tydeligvis ikke satt det inn i reglene!

Anonymkode: c48bf...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å kaste stein i glasshus! Og du snakker om selvinnsikt? Selvfølgelig skal uføre jobbe og gå i minus økonomisk for å overbevise  sånne bedrevitere som deg om at de ikke er  late eller  mangler vilje til å jobbe . Kansje greit å gå i seg selv, før du mener mye om andre brukere på forumet?

Anonymkode: ca17d...b5f

Skjønner ikke hvordan du kan skrive det som en sannhet at uføretrygdede som jobber går i minus økonomisk!? Det gjelder kanskje deg, men absolutt ikke alle! Jeg er delvis uføretrygdet OG jobber deltid og går IKKE i minus!

Og det gjelder ikke bare meg. Så nei det er ikke gitt at man "taper penger" på å jobbe i det hele tatt!

Dessuten - går man i "null" altså hverken mer eller mindre utbetalt til sammen, så går man likevel i pluss personlig sett! Ofte er sosial omgang med folk, følelsen av å være til nytte og et nettverk minst like mye verdt som kroner og øre for livskvaliteten!

Anonymkode: c48bf...c26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Få krysse fingrene for at personen ender opp med kronisk migrene, svimmelhet, utslitt, smerter i ledd og muskler og kvalme som venninnen min sliter med, så kan personen også få gratis penger og slippe å jobbe.

Det er jo så mye bedre å være syk og få "gratis" penger, enn å være frisk og kunne jobbe må vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi vet at det er mulig å jobbe med de fleste sykdommer/"sykdommer" som folk blir uføre av. Fordi vi alle kjenner en med MS, en rullestolbruker, eller andre kronikere som stiller på jobb hver dag og vil jobbe til tross for smerter og hindringer.

Du vet at det er alle slags sykdommer inni bildet? Alle har ikke ms. Alle sitter ikke i rullestol. De som blir uføretrygdet har forsøkt å være i jobb så lenge som mulig, men har vært nødt til å kaste inn håndkleet da de ikke klarer mer.

Ingen bedrifter vil ha ansatte som klarer å stille på jobb en eller to dager og være syk resten av tiden. Vi som bedriftseiere vil ha friske ansatte og ansatte som vi vet kommer til å stille på jobb. I tillegg er det ikke så lett som du kanskje tror å få uføretrygd. Det er en lang og omstendelig utredning som skal til. En stiller ikke opp på Nav ene dagen og får trygd andre dagen

Det er ikke slik det fungerer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det? Du skjønner det er ulik alvorlighetsgrad av diagnoser?  Selv om du kjenner noen som jobber med MS, så betyr ikke det at ALLE kan. Når du ikke har alle disse diagnosene, så kan du heller ikke sitte å fortelle hva folk kan og ikan. Nå er det heldigvis ikke du som bestemmer hvem skal få ufør eller ikke og godt er det :) 

Anonymkode: 80851...bf8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...