AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #21 Del Skrevet 29. desember 2016 39 minutter siden, amativeReflection skrev: De er late og tar mine hardt tjente penger. Jeg kunne også valgt å motta uføretrygd. Men det er fryktelig egoistisk. Hele ordningen burde erstattes med folkeelønn så de får incentiver for å jobbe. Dersom man har et valg, får man ikke uføretrygd. Hvis jeg kunne velge mellom å være syk, få lite penger, ikke ha noe å gå til hver dag, miste sosial omgang og bli stigmatisert i samfunnet eller å gjøre en meningsfull jobb der jeg møtte andre mennesker, følte at jeg dugde til noe samt kunne tjene nok penger til å kunne unne meg fine ting, så ville jeg definitivt ikke valgt det første... Anonymkode: 07901...458 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. desember 2016 #22 Del Skrevet 29. desember 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over hva folkelønn koster staten? Anonymkode: 4123e...cdc Mye mye mindre enn dagens system. Det er tusenvis av parasitter vi kan sparke på dagen. 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: I praksis er uføretrygd allerede borgerlønn. Anonymkode: ed7ad...363 Nei, ufløretrygded står ikke fritt til å jobbe så mye de klarer. De på aap taper penger på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #23 Del Skrevet 29. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over hva folkelønn koster staten? Anonymkode: 4123e...cdc Hvorfor skal de uføre få lyst til å jobbe hvis alle får borgerlønn uten å jobbe Anonymkode: 4123e...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frederik Skrevet 29. desember 2016 #24 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: I praksis er uføretrygd allerede borgerlønn. Anonymkode: ed7ad...363 Nei, det er det ikke. Poenget med borgerlønn er jo at den ikke skal være behovsprøvd. Endret 29. desember 2016 av Frederik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #25 Del Skrevet 29. desember 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal de uføre få lyst til å jobbe hvis alle får borgerlønn uten å jobbe Anonymkode: 4123e...cdc Fordi de da vil få mindre og man får silt ut de som snylter og plutselig kan jobbe 100% uten problem. Anonymkode: 5ac08...54d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frederik Skrevet 29. desember 2016 #26 Del Skrevet 29. desember 2016 Synes forøvrig mange uføre har seg selv å takke for fordommene man har mot dem. Når 100% uføre klager over at det ikke lønner seg å jobbe for da får de redusert uføretrygden så sier det seg selv at det er viljen og ikke evnen det står på. Så klart finnes det uføre som er reelt uføre og de utgjør sikkert den store majoriteten også. Har ingen ønsker om å ta fra dem noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #27 Del Skrevet 29. desember 2016 4 minutter siden, Frederik skrev: Synes forøvrig mange uføre har seg selv å takke for fordommene man har mot dem. Når 100% uføre klager over at det ikke lønner seg å jobbe for da får de redusert uføretrygden så sier det seg selv at det er viljen og ikke evnen det står på. Så klart finnes det uføre som er reelt uføre og de utgjør sikkert den store majoriteten også. Har ingen ønsker om å ta fra dem noe som helst. Snakk om å kaste stein i glasshus! Og du snakker om selvinnsikt? Selvfølgelig skal uføre jobbe og gå i minus økonomisk for å overbevise sånne bedrevitere som deg om at de ikke er late eller mangler vilje til å jobbe . Kansje greit å gå i seg selv, før du mener mye om andre brukere på forumet? Anonymkode: ca17d...b5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #28 Del Skrevet 29. desember 2016 Altså jeg vil bare si at jeg er ufør og som ufør så er jeg dessverre syk hver dag og det er dette som går ut over livskvaliteten min alvorlig, og jeg prøver mye å bli bedre helsemessig men alle blir ikke friske fra min sykdom selvom de tilrettelegger hele livet etter sykdommen. Så jeg kan aldri dra på ferie og jeg får aldri god nok råd til å være spontan eller ha bil etc. Så jeg kan ikke feks besøke venner i utlandet som jeg garantert ville gjort som frisk. Det er veldig trist. Så at jeg har råd til god mat og betale alle regninger det er fint det, men det kan ikke sammenlignes med de mulighetene og det livet jeg hadde hatt som frisk person. Anonymkode: d728f...02e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frederik Skrevet 29. desember 2016 #29 Del Skrevet 29. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å kaste stein i glasshus! Og du snakker om selvinnsikt? Selvfølgelig skal uføre jobbe og gå i minus økonomisk for å overbevise sånne bedrevitere som deg om at de ikke er late eller mangler vilje til å jobbe . Kansje greit å gå i seg selv, før du mener mye om andre brukere på forumet? Anonymkode: ca17d...b5f Du skriver utrolig rotete. Kanskje greiere om du ikke blander sammen min selvinnsikt, hvor mye uføre kan tjene før trygden justeres ned og hva jeg mener om andre brukere på forumet i en smørje. Man blir mer overbevisende om man klarer å diskutere uten å ty til personangrep. Greit om du også leste hva jeg skrev for da hadde du sett jeg aldri har skrevet at uføre skal gå i minus ved å jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant Skrevet 29. desember 2016 #30 Del Skrevet 29. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: dame i 20årene, ME diagnose, kan ikke jobbe for hun blir utmattet. men ikke noe stress og feste 3-4 dager i strekk flere ganger i mnd, i tilegg til og ha 1-2 økter på treningsenteret om DAGEN. Ingen med ME klarer det du beskriver der! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #31 Del Skrevet 29. desember 2016 Hadde de stoppet utbetalingene ville mange plutselig blitt friske. jeg blir sur når folk får mer i trygd enn 100% jobb. Det skal lønne seg godt å være i jobb. Anonymkode: 224b0...5c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 30. desember 2016 #32 Del Skrevet 30. desember 2016 På 28.12.2016 den 0.45, AnonymBruker skrev: Det er stort sett en gyldig grunn til at mennesker mottar uføretrygd. Alle må ha noe å leve av, og det er fint at vi har et slikt system som ivaretar syke menneskers økonomiske interesser. Hvorfor skal en slik gruppe bli kritisert og diskriminert? Det finnes idioter i alle lag i samfunnet, så det er ikke et argument. Anonymkode: 9e6f2...b73 Jeg har aldri kritisert at noen er det, men noen av dem kan jobbe selvom de har det. F.eks en 20% stilling, men det kommer jo an på situasjonen. Hvis noen er 80 år så blir det vanskelig så klart, eller hvis noen er på sykehuset og er skadet så går jo ikke det, men du spør på generelt grunnlag. Blir dem det egentlig og hvordan da i såfall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #33 Del Skrevet 30. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er noe du tror. Det er veldig vanskelig å få godkjent en slik søknad. Anonymkode: f5da0...98e Nei, det er det ikke, og det skal det heller ikke være. Men tidkrevende er det. Anonymkode: e1577...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #34 Del Skrevet 30. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er det ikke, og det skal det heller ikke være. Men tidkrevende er det. Anonymkode: e1577...415 Vel, man skal ha en solid psyke, være ekstremt utholdende og i praksis klin hakka gal for å frivillig gå gjennom "velferdsystemet" NAV med uføretrygd på 15000 kr som et endelig mål. For det er ikke akkurat som om en tropper opp på NAV å sier: "jeg er syk og kan ikke jobbe, kan jeg få uføretrygd av dere?" Anonymkode: 563a8...374 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 30. desember 2016 #35 Del Skrevet 30. desember 2016 2 timer siden, Frederik skrev: Synes forøvrig mange uføre har seg selv å takke for fordommene man har mot dem. Når 100% uføre klager over at det ikke lønner seg å jobbe for da får de redusert uføretrygden så sier det seg selv at det er viljen og ikke evnen det står på. Så klart finnes det uføre som er reelt uføre og de utgjør sikkert den store majoriteten også. Har ingen ønsker om å ta fra dem noe som helst. Hvorfor er man ikke "reelt ufør" (hva er det og hvem bestemmer det?) fordi man påpeker reelle, erfarte vanskeligheter og barrierer man opplever ved å kombinere jobb og uføretrygd? Er man kun ufør nok om man holder kjeft om disse opplevelsene, som forresten kan bli ansett som en viktig informasjonskilde for beslutningstakere i samfunnet vårt? Er brukerperspektivet uinteressant? Jeg ønsker i hvert fall ikke et samfunn hvor en viss gruppe mennesker ikke skal ha rom for å fortelle om sin egen virkelighet. For det handler vel ikke bare om å måle på krona, når disse forteller om dette, eller hva? Det handler vel så ofte om kronglete regler, ordninger som ikke passer inn i den opplevde virkeligheten og selve tryggheten i tilværelsen? Dette er bra å få vite noe om, og takk og lov for at også mange uføre er ressurssterke nok til å ikke tro man må sitte med lua i hånda og holde kjeft for å bli stempla som "godkjent og reell ufør". 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 30. desember 2016 #36 Del Skrevet 30. desember 2016 På 28.12.2016 den 1.45, AnonymBruker skrev: Det er stort sett en gyldig grunn til at mennesker mottar uføretrygd. Alle må ha noe å leve av, og det er fint at vi har et slikt system som ivaretar syke menneskers økonomiske interesser. Hvorfor skal en slik gruppe bli kritisert og diskriminert? Det finnes idioter i alle lag i samfunnet, så det er ikke et argument. Anonymkode: 9e6f2...b73 Man kan velge å bli ufør, dersom man orker å gå gjennom alle slags utredninger, terapi, samtaler og tiltak gjennom nav, men bestemmer seg for at ingenting virker - tenker da spesielt på de med psykiske lidelser. Dersom man "ikke klarer" lenge nok er tilslutt løsningen ufør. Det er dessverre slik at noen ødelegger ryktet for mange andre. Jeg tror også at veldig mange uføre kunne jobbet litt, men disse er null verdt hos arbeidsgiverne - hvem vil ansette noen til å ta telefonen 3 timer pr uke ? Veldig mange uføre kan litt, men samfunnet ønsker ikke å tilrettelegge og gi små stillingsprosenter til disse. Nå vil jeg presiserer at veldig mange uføre er ufør nettopp fordi man er alvorlig syk. Det er trist at disse blir diskriminert og utsatt for fordommer og generaliseringer. Hvorfor det er slik? Vanskelig å si, kanskje det har noe med måten vi lever på i dag? Verdien vår er i stor grad forbundet opp mot utdannelse, yrke, lønn og status. Når noen faller utenfor dette faller også verdien som menneske. I tillegg er mange mennesker egoistiske og klarer ikke å se at andre mottar ytelser gjennom det offentlige, samtidig som en selv må betale for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cherry blossomed. gone. Skrevet 30. desember 2016 #37 Del Skrevet 30. desember 2016 1 minutt siden, Coolaid skrev: Man kan velge å bli ufør, dersom man orker å gå gjennom alle slags utredninger, terapi, samtaler og tiltak gjennom nav, men bestemmer seg for at ingenting virker - tenker da spesielt på de med psykiske lidelser. Dersom man "ikke klarer" lenge nok er tilslutt løsningen ufør. Det er dessverre slik at noen ødelegger ryktet for mange andre. Jeg tror også at veldig mange uføre kunne jobbet litt, men disse er null verdt hos arbeidsgiverne - hvem vil ansette noen til å ta telefonen 3 timer pr uke ? Veldig mange uføre kan litt, men samfunnet ønsker ikke å tilrettelegge og gi små stillingsprosenter til disse. Nå vil jeg presiserer at veldig mange uføre er ufør nettopp fordi man er alvorlig syk. Det er trist at disse blir diskriminert og utsatt for fordommer og generaliseringer. Hvorfor det er slik? Vanskelig å si, kanskje det har noe med måten vi lever på i dag? Verdien vår er i stor grad forbundet opp mot utdannelse, yrke, lønn og status. Når noen faller utenfor dette faller også verdien som menneske. I tillegg er mange mennesker egoistiske og klarer ikke å se at andre mottar ytelser gjennom det offentlige, samtidig som en selv må betale for det. Jeg tror mye av grunnen er at det er vanlig å hakke på svake grupper og svake mennesker. Derfor kan man også hakke ekstremt mye uten at det kommer motsvar, tenk tilbake i barneskolen, hvem ble mobbet, jo de såkalt svake elevene. Det føles godt for folk å plassere frustrasjon og aggresjon hos en svakere gruppe som ikke har mulighet for å ta igjen, sånn er menneskenaturen dessverre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cherry blossomed. gone. Skrevet 30. desember 2016 #38 Del Skrevet 30. desember 2016 Jeg tror mange mennesker som er misfornøyd i arbeidslivet, misfornøyd med sjefen, misfornøyd med jobben og dermed livet sitt generlt og misfornøyd i forhold til utdanningsvalg etc tar det lett utover uføre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 30. desember 2016 #39 Del Skrevet 30. desember 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, man skal ha en solid psyke, være ekstremt utholdende og i praksis klin hakka gal for å frivillig gå gjennom "velferdsystemet" NAV med uføretrygd på 15000 kr som et endelig mål. For det er ikke akkurat som om en tropper opp på NAV å sier: "jeg er syk og kan ikke jobbe, kan jeg få uføretrygd av dere?" Anonymkode: 563a8...374 Jeg er helt enig, og lurer veldig på hvor folk henter infoen sin fra, om disse prosessene. Jeg har selv vært gjennom arbeidsavklaring, og jeg skal ikke skrive en roman i tråden om denne prosessen selv om jeg kunne, men den "rollen" man trer inn i som registrert hos NAV, er søren ikke en dans på roser alltid, altså. Denne grundigheten er selvfølgelig på mange måter nødvendig, men jeg tror ikke jeg er særlig unik med mange negative opplevelser knyttet til rollen dette medførte. Og i tillegg så lever vi i et samfunn hvor arbeidsliv og jobben man har, er en viktig del av og arena for læring, deltagelse i samfunn, å få utviklet ressursene sine, for tilhørighet. Å være ufør, å stå utenfor dette fellesskapet, er jo selvfølgelig en ulempe. Jeg tør påstå at an skal være ekstremt spesielt skrudd sammen, for å ønske dette så fremst man slipper. Det handler selvsagt ikke om å hoppe opp av senga i gledesrus over å skulle på jobb hver dag. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cherry blossomed. gone. Skrevet 30. desember 2016 #40 Del Skrevet 30. desember 2016 1 minutt siden, Søgni skrev: Jeg er helt enig, og lurer veldig på hvor folk henter infoen sin fra, om disse prosessene. Jeg har selv vært gjennom arbeidsavklaring, og jeg skal ikke skrive en roman i tråden om denne prosessen selv om jeg kunne, men den "rollen" man trer inn i som registrert hos NAV, er søren ikke en dans på roser alltid, altså. Denne grundigheten er selvfølgelig på mange måter nødvendig, men jeg tror ikke jeg er særlig unik med mange negative opplevelser knyttet til rollen dette medførte. Og i tillegg så lever vi i et samfunn hvor arbeidsliv og jobben man har, er en viktig del av og arena for læring, deltagelse i samfunn, å få utviklet ressursene sine, for tilhørighet. Å være ufør, å stå utenfor dette fellesskapet, er jo selvfølgelig en ulempe. Jeg tør påstå at an skal være ekstremt spesielt skrudd sammen, for å ønske dette så fremst man slipper. Det handler selvsagt ikke om å hoppe opp av senga i gledesrus over å skulle på jobb hver dag. Veldig bra innlegg syns jeg, tror mange glemmer eller tar det som en selvfølge hva en jobb gjør for selvfølelse, tilhørighet og ikke minst utvikling hvis man er så heldig å ha en givende og interessant jobb eller en karrierestilling m muligheter for bonuser økonomisk eller selvutvikling faglig eller kurs eller etterutdanning etc etc etc. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå