Gå til innhold

Hvorfor kritiseres uføre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er stort sett en gyldig grunn til at mennesker mottar uføretrygd. Alle må ha noe å leve av, og det er fint at vi har et slikt system som ivaretar syke menneskers økonomiske interesser. Hvorfor skal en slik gruppe bli kritisert og diskriminert? Det finnes idioter i alle lag i samfunnet, så det er ikke et argument.

Anonymkode: 9e6f2...b73

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok det at uføre blir kritisert handler om et rykte som går om hvor enkelt det er å bli uføretrygdet. Dette tror jeg igjen skyldes at veldig mange årsaker til uførhet ikke er synlige, f.eks. ME, blodsykdommer, ledd- og muskelsykdom, psykiske sykdommer osv. Når en person tilsynelatende ser frisk ut og du vet perosnen mottar uføretrygd tror jeg mange fryder seg over å dømme disse som late snyltere. Sannheten er jo som du sier at man mottar ikke uføretrygd uten gyldig grunn. Det er nok heller andre ordninger folk utnytter og det er lett å generalisere alle støtteordninger og kalle alle for late snyltere som mottar hjelp fra staten, uansett årsak. De fleste uføre synes også dette er en forferdelig situasjon, de ønsker muligheten til å jobbe men evner det ikke på grunn av fysiske/ psykiske begrensninger. Dette er desto større grunn til at jeg synes synd på folk i denne situasjonen, det er nok få som ville valgt ufør- situasjonen. 

Anonymkode: b0cd9...397

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv uføretrygdet. Og jeg mistrives så veldig med å være det !! Jeg skulle mer enn gjerne vært i normal jobb, med kolleger og det sosiale samspillet det gir. Jeg skulle så gjerne få økt min lønn hvert år, slik at jeg stort sett fikk mer prosentvis utbetalt enn prisstigningen. Jeg skulle så gjerne passet inn i A4-livet, og fungert og vært frisk.

Men jeg kan ikke. For det første er jeg ikke i stand til å jobbe 7,5 timer 5 dager i uken. Og hvor mange arbeidsgivere er interessert i en som kan jobbe 3-4 timer, 2 - 3 dager i uken ?

For det andre. Politikerne sier at de har vedtatt en reform som skal gjøre det enklere å kombinere jobb og trygd. For noe tull !! Tjener jeg over 40% av grunnbeløpet (ca kr 38 000), trekkes jeg 70% av trygden min. Resterende 30% skal jeg skatte på. Jeg skal også skatte av det jeg tjener over denne grensen. Ergo, her blir det mye fratrekk for å prøve å kombinere jobb og trygd ! Så resultatet blir at mange med meg velger å heller la være å jobbe - hvorfor skal vi det, når vi i realiteten betaler for å jobbe ?

Og hva skjedde når de innførte reformen - jo de regnet om uførepensjonen til dagens kroneverdi. Så på papiret så det plutselig ut som om jeg hadde en mye høyere trygd enn før. Og skulle skatte mer enn før... Men endret de innslagspunktet for barnetillegget ? Nei, det ble det samme som før, og dermed "tjente" jeg plutselig for mye til å få det. På en måned tapte jeg kr 6000 i barnetillegg, pluss fikk økt skatt !! 

Så om noen tror det er lukrativt å være uføretrygdet, og at folk gjør det fordi de ikke gidde noe annet, så tenk igjen! 

Anonymkode: 7a39e...fd0

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok disse "idiotene" som gjør at mann snakker negativt om uføretrygdede. Det er desverre litt for mange av de som utnytter systemet og skryter litt for høyt om hvor enkelt det er, som er med på og skape et dårlig rykte på den gruppe mennesker som befinner seg i uføre.

Bare noen eksempler, dame i 40årene, har vært ung ufør siden 20 årene, beklagde seg over ryggsmerter fikk dokumentasjon av legen, og gjennomgått papirmølla hos nav. får uføretrygd fordi hun ikke kan jobbe. men hun har ingen problemer med og sitte 5 timer på en bingo stol 6 dager i uken (kan du sitte på en bingo stol i 5 timer, kan du vel sitte på en litt mer ergonomisk stol i andre sammenhenger) i helgene er det full fest og ikke noe plager med ryggen.... 

dame i 20årene, ME diagnose, kan ikke jobbe for hun blir utmattet. men ikke noe stress og feste 3-4 dager i strekk flere ganger i mnd, i tilegg til og ha 1-2 økter på treningsenteret om DAGEN. 

Gutt 22år. satt høylytt i selskap og sa rett ut, jeg gidder ikke og jobbe. kan ikke jeg få den jobben jeg vil ha, så er det ikke vits. er derfor vi har velferdsystemet, slik at vi skal slippe og jobbe med ting vi ikke vil. Denne gutten fikk uføretrygd pga pskysosialt grunnlag. Han sitter nå hjemme og spiller x box spill hele natten og sover bort dagen.

Dette er bare 3 eksempler, disse er uføretrygda ikke under aap, ikke under sosial hjelp men faktisk ufør. 

"Det blir også nevnt av AB i innlegget over  "Ergo, her blir det mye fratrekk for å prøve å kombinere jobb og trygd ! Så resultatet blir at mange med meg velger å heller la være å jobbe" Slike utlalelser er jo heller ikke heldig og komme med, og er med på å skape stigmatiswringer. 

Det finnes faktisk en del arbeidsgivere som ønsker deltidsansatte, men såklart det er ikke alle plasser mann finner dem, og mann må gjerne flytte på seg for at det skal la seg gjøre. og det er det nok heller ikke alle som vil. 

Må også påpeke at media gjør det ikke lettere om dagene, de skriver at sykemeldte tjener mer enn arbeidslediger (og som nevnt over, ikke alle er klar over forskjellene mellom sykemeldt og ufør) Da blir denne gruppen sett ned på enda en gang. 

Anonymkode: 57e73...24f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere åpnet denne tråden ts og dere som har svart, det hjalp på mitt humør siden jeg har slitt ekstremt med dårlig samvittighet pga jeg har trygd, jeg lagde egen tråd om det. 

Anonymkode: d728f...02e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/28/2016 den 1.45, AnonymBruker skrev:

Det er stort sett en gyldig grunn til at mennesker mottar uføretrygd. Alle må ha noe å leve av, og det er fint at vi har et slikt system som ivaretar syke menneskers økonomiske interesser. Hvorfor skal en slik gruppe bli kritisert og diskriminert? Det finnes idioter i alle lag i samfunnet, så det er ikke et argument.

Jeg vet ikke. Men som ufør selv kan jeg i alle fall si at jeg har tatt så mye dritt, stigmatisering, idioti og overgrep fra folk som tilleggsbelastning til den opprinnelige grunnen til at jeg er ufør, så om jeg en dag skulle bli frisk har jeg INGEN planer om å bidra i dette samfunnet. Jeg skylder ikke dette samfunnet noen ting som helst. Jeg har betalt med å ta i mot dritt for de skitne pengene og har fått masse tilleggsproblemer og mistet de få tingene jeg hadde.

Jeg hadde ikke nølt et sekund! på å dra til et annet land og arbeidet for dem i stedet for dette drittsamfunnet hvis jeg blir arbeidsfør igjen. 

Anonymkode: 563a8...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Men som ufør selv kan jeg i alle fall si at jeg har tatt så mye dritt, stigmatisering, idioti og overgrep fra folk som tilleggsbelastning til den opprinnelige grunnen til at jeg er ufør, så om jeg en dag skulle bli frisk har jeg INGEN planer om å bidra i dette samfunnet. Jeg skylder ikke dette samfunnet noen ting som helst. Jeg har betalt med å ta i mot dritt for de skitne pengene og har fått masse tilleggsproblemer og mistet de få tingene jeg hadde.

Jeg hadde ikke nølt et sekund! på å dra til et annet land og arbeidet for dem i stedet for dette drittsamfunnet hvis jeg blir arbeidsfør igjen. 

Med den holdningen der hadde du nok ikke bidratt uansett, akkurat slik du ikke gjør nå. Tror du virkelig at du er den eneste som har mottatt dritt her i livet? Det er faktisk ikke avgjørende for om man har en karakter som ønsker å bidra eller ikke. Du er veldig naiv hvis du tror det er bedre i andre land. Vil man ha en unnskyldning, så finner man den sannelig. 

Anonymkode: ee893...54f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med den holdningen der hadde du nok ikke bidratt uansett, akkurat slik du ikke gjør nå. Tror du virkelig at du er den eneste som har mottatt dritt her i livet? Det er faktisk ikke avgjørende for om man har en karakter som ønsker å bidra eller ikke. Du er veldig naiv hvis du tror det er bedre i andre land. Vil man ha en unnskyldning, så finner man den sannelig. 

Anonymkode: ee893...54f

Bare dra til helvete. Jeg snakker ikke om vanlig dritt i folks liv. Det har alle og det er livet. Jeg snakker om folk som  driver med direkt overgrep mot folk som er uføre i kraft av de er uføre og bare driver å tråkker folk i stykker fordi det tydeligvis gir dem en eller annen pervers tilfresstillelse. Bare se på trådene her inne. Holdningene her er representative for samfunnet ellers. 

Se bare på hvordan du selv angriper meg her. Du aner ikke en dritt om meg, allikevel regner du med at jeg er av typen som aldri har bidratt. Det stemmer ikke i det hele tatt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, December 28, 2016 den 1.45, AnonymBruker skrev:

På kg dukker ofte, med få dager eller ukers mellomrom, tråder opp med spørsmål knyttet til uføretrygd. Trådene er aktive, med sterke motsetninger. Dette er sikkert noe noen synes er gøy, bøde debatten, at trådene deres er populære og at de kan få yppe til debatt. 

Trådene er av en slik karakter at det mest fornuftige er å holde seg unna. Hadde alle holdt seg unna og latt trådene dø, så hadde vi i det minste sluppet den typen tråder her på forumet. At mod. I tillegg tillater disse trådene er en annen sak. For ja, det er moderne nettmobbing av en gruppe personer i samfunnet. 

Anonymkode: c1766...7ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningene til uføretrygdede som jeg har lest på dette forumet får meg til å kvie meg for å si at jeg er uføretrygdet.

Anonymkode: 07901...458

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også.

Anonymkode: 11f5d...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare dra til helvete. Jeg snakker ikke om vanlig dritt i folks liv. Det har alle og det er livet. Jeg snakker om folk som  driver med direkt overgrep mot folk som er uføre i kraft av de er uføre og bare driver å tråkker folk i stykker fordi det tydeligvis gir dem en eller annen pervers tilfresstillelse. Bare se på trådene her inne. Holdningene her er representative for samfunnet ellers. 

Se bare på hvordan du selv angriper meg her. Du aner ikke en dritt om meg, allikevel regner du med at jeg er av typen som aldri har bidratt. Det stemmer ikke i det hele tatt. 

Rapportert. Det går an å diskutere uten at du skal banne til folk og be de dra et visst sted. Det er ingen som har provosert deg. Du fyrer deg opp over uskyldige kommentarer

Anonymkode: 4123e...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det handler om flere ting. En årsak er nok lite kunnskap om ulike lidelser. Psykiske lidelser er vanskelige å forstå seg på for de som aldri har opplevd det selv. Sykdommen er usynlig, og folk har ikke kunnskap nok til å forstå at ting kan svinge, og at hvordan man ser ut på utsiden ikke nødvendigvis trenger å si så mye om hvordan man har det på innsiden. I tillegg så kan det at man er ufør være årsaken til at man kan greie å ha det bra. I mitt tilfelle er det sånn. Nå som jeg har jobbet mye med meg selv, så har jeg det bra så lenge jeg ikke sliter meg ut. Hadde jeg jobbet så hadde jeg ikke holdt ut lenge før jeg hadde fått en lengre sykdomsperiode igjen, og dette gang på gang. Akkurat dette er nok vanskelig for folk å se, i og med at de kun ser meg når jeg har det bra, og ikke når jeg er sliten. Jeg tror jeg kan klare å jobbe igjen om et par år, men ikke enda.

En annen årsak er som noen nevnte over her, at folk har hørt rykter om hvor enkelt det er å få uføretrygd, og at vi får mye mer penger enn det som er tilfelle. Jeg tviler ikke på at det finnes uføretrygdede som utnytter systemet, men det er et fåtall som gjør det. Det er noe annet med andre ytelser som dagpenger, aap osv. Der er det nok flere som utnytter systemet, men folk blander de ulike ytelsene. Man hører mer om de få som utnytter systemet enn de som ikke gjør det, fordi folk flest ikke snakker høyt om det at de er ufør eller om sykdommen generelt. Stigmatiseringen gjør at man ikke kan si det høyt uten fare for at folk snakker negativt om deg etterpå.

Kort sagt: Kunnskapsløshet, usanne rykter og stigma.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er late og tar mine hardt tjente penger. Jeg kunne også valgt å motta uføretrygd. Men det er fryktelig egoistisk.

Hele ordningen burde erstattes med folkeelønn så de får incentiver for å jobbe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amativeReflection skrev:

De er late og tar mine hardt tjente penger. Jeg kunne også valgt å motta uføretrygd. Men det er fryktelig egoistisk.

Du er klar over hva folkelønn koster staten?

Anonymkode: 4123e...cdc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, amativeReflection skrev:

I praksis er uføretrygd allerede borgerlønn. 

Anonymkode: ed7ad...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre fungerer som samfunnets syndebukker. De er i ferd med å overta rollen som homofile har hatt. Like dumt er det når det media nå kjører saker på at sosialklienter nå må gidde å stå opp om morgnen for å motta penger, men uten et eneste spørsmål om hvordan disse menneskene har havnet i en situasjon som sosialklient. Tiltaket er bra, men måten det omtales på er latterliggjøring og nedvurdering.

Anonymkode: 68a45...ba7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost
33 minutter siden, amativeReflection skrev:

Håper du blir uføretrygdet en dag...

Endret av Jacklost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, amativeReflection skrev:

Dette er noe du tror. Det er veldig vanskelig å få godkjent en slik søknad. 

Anonymkode: f5da0...98e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...