Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #1 Del Skrevet 2. desember 2004 på lillejulaften pleier jeg å spise god julefrokost, levere fra meg resten av gavene til venner , se på tv på kvelden og pynte juletreet hører på julemusikk på julaften står jeg ganske tidlig opp, ser på tv, spiser julefrokost, nam nam, og går en tur til gravplassen og legger lys på graven til pappa og slektninger. etterpå tar jeg det bare med ro, spiser nesten ikke, i påvente av det spisegildet når julemiddagen kommer på bordet hører på julemusikk, hjelper mor å rydde av julemiddagen og vasker litt opp, og så åpner vi gaver.. 1. juledag drar vi til tante og onkelen min og spiser 1. juledagsfrokost, med mine kusiner og fettere osv. og litt til av slekta, det er koselig! resten av kvelden ser jeg tv og spiser nøtter og gotteri .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #2 Del Skrevet 2. desember 2004 Lille julaften er det pynting av tre(på kvelden) den siste innspurten av handlinen av varer man har glemt, av en eller annen årsak. Begynner å forbrede maten som skal på bordet på julaften. Ellers blir det litt tv titting på kvelden. Julaften er det opp, spise frokost med de i familien som ikke skal jobbe denne dagen. Sette igang med jule matlagingen. Gi julegave til et par naboer. Fordrede julegrøt til "jobbegjengen" kommer fra jobb. Dra på kirkegården og tenne lys, hente mormor, tenne lys på nok en gravlund. Spisingen skjer etter at julen er ringt inn. Så er det å rydde av bordet, ta oppvask, lage kaffe(til de som drikker det), frem med småkaker og så er det julegave åpning. Etter det rydding av papir etc. Småprat resten av kvelden. Første dag jul er det svigemor som har julesamling av familie. Så da drar vi dit. Andre dsag jul er det middag hos mine foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 2. desember 2004 #3 Del Skrevet 2. desember 2004 Lille julaften spiser vi grøt med mandel og pynter juletreet. dessuten leveres de siste gavene og de som ikke er pakket inn ennå, pakkes inn. hører på julemusikk og blir i julestemning. Julaften ser jeg på tv til langt utpå dagen, må få med meg alle julefilmene; uten dem blir det ikke jul. tenner lys og legger på en krans på lillebror sin grav, spiser julemiddagen, venter og venter helt til vi skal åpne gaver. da er det viktig at en og en gave blir åpnet; da tar det jo mye lenger tid. så er det småkaker og snart å sove. Første juledag er det julebrunsj, med rester av ribbe fra dagen før og masse annet. da kommer hele slekta som bor på sørlandet. dessuten må man ha julestrømpe på morgenen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 2. desember 2004 #4 Del Skrevet 2. desember 2004 Lillejulaften skal huset ordnes. Da skiftes det på senger og tørkes støv, vaskes og luftes. Det er ikke noen storvask med tak og vegger, det venter vi med til våren her i huset. Så skal hus og juletre pyntes. Vi kjører også ut de siste gavene. Om kvelden spiser vi grøt, og vi må på låven og sette ut grøt til nissen. Han liker best masse smør på grøten sin Senere på kvelden sitter jeg og lager juledekorasjoner og hører på radio ("Som julekvelden på kjerringa"), mens mann og barn ser på "Grevinnen og hovmesteren". Når ungene har lagt seg, ordner jeg julestrømper til dem og lister meg inn med etter de har sovnet. På julaften koser vi oss med en deilig frokost, julestrømpe og litt film. Så er det forberedelse av middagen, pinnekjøtt. Når middagen er spist, rydder alle av bordet. Jeg vasker opp og koker kaffe, mens mann og barn legger alle gavene under treet. Så åpner vi gaver, mor og far tar en kaffekopp imens. Etterpå spiser vi desserten, riskrem med mandel i og jordbærsaus til. Finneren av mandelen får en stor marsipangris. Så ringer vi rundt til slekta og ønsker god jul og takker for gaver. 1. juledag er det middag hos mine foreldre med søsken og deres familier. Kjempekoselig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 2. desember 2004 #5 Del Skrevet 2. desember 2004 I år skal vi ha besteforeldra til mannen min på grøt på kvelden lillejulaften, så treet blir pyntet kvelden før. Julaften skal vi til mine foreldre på kvelden, så på dagen skal vi bare kose oss hjemme med godis og tv hjemme. 1. juledag skal vi ha svigers på brunsj og 2. juledag er det juleselskap hos mine foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnKristn Skrevet 2. desember 2004 #6 Del Skrevet 2. desember 2004 Lillejulaften jobber jeg nesten livet av meg for å få alt ferdig.... Pynter huset, tar inn juletreet, lager cabaret til julefrokosten, kjører ut resten av gavene... Så spiser vi kveldsmat hos mamma/mormor og smaker på all den gode julematen. På kvelden pynter vi juletreet og setter ut grøt og hjemmebrygget øl til nissen. Julekvelden er det opp tidlig. Koser oss med frokost, og såen tur på låven for å se om nissen har spist grøten sin, og kanskje lagt igjen en liten gave.Så er det å lese juleblader og spise godteri og kose oss. Har på TVn og ser på NRKs julemorgen og alle de koselige juleprogrammene. Spiser lunsj - da kommer mamma og søsknene mine. Lager julemiddag og hjemmelaget surkål, pappa og kona hans skal feire kvelden med oss - så det blir kjempekoselig! Etter middagen dekker vi dessertbord med riskrem, kaker og kaffe i stue. Og så kommer julenissen! Etter at alt styret med pakkene er unnagjort får ungene lov å være opp litt lenger og leke med alt de har fått, mens vi rydder opp i kaoset.....(jeg rydder og pappa monterer forskjellige leker, blir det vel helst) Så etter at de har lagt seg sitter vi bare pg nyter julefreden og snakker utover kvelden og natta. 1. dag jul er vi hos pappa og spiser middag. Treffer alle tanter og onkler på den sida av familien og hygger oss sammen. Har en telefon runde til slekt og venner og takker for gavene vi har fått. ÅÅÅÅ Jeg er så glad i jula! Gleder meg kjempemye nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 2. desember 2004 #7 Del Skrevet 2. desember 2004 På lille julaften pyntes treet, de siste pakkene leveres og vi spiser god mat. Om jeg skal feire julen med mamma, drar vi opp til Lillehammer og bestemor litt uttpå kvelden. Julaften. først spiser vi en lang og deilig frokost. Ser en hel del på tv. Klokken fem spiser vi middag. Deretter tar vi oppvasken, går rundt juletreet og åpner gaver. 1.juledag er det laaaaaaaaang deilig frokost. Før frokosten er det julestrømper. Og masse tv. Mange i familien tar seg en skitur denne dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. desember 2004 #8 Del Skrevet 2. desember 2004 Lille julaften er det stort sett jobb eller andre ting som skal ordnes på formiddagen. Noen siste matvarer som må i hus, og gaver deles ut. Om kvelden er det hyggestund med familien. Pynting i huset og julemusikk. Så spiser vi grøt, og tar gjerne et glass vin etterpå. Koser oss, og gleder oss til neste dag. Julaften er det god stemning i hele huset. Dagen begynner med god frokost med familien. Etter det begynner en å gjøre istand mat for kvelden, kikke på pakkene under treet, se tre nøtter til askepott osv. Så går vi i kirken. Det synes jeg er veldig kjekt. Det setter en fin ramme rundt høytiden, og minner meg på hvorfor vi feirer jul. Og så får vi sagt god jul til venner og familie. Så er det hjem og maten gjøres klar. Når julen ringes inn, og sølvguttene synger på tv setter vi oss til bords. Etter middagen slapper vi av litt før pakkene blir åpnet. Resten av kvelden spiser vi kake, snakker og koser oss. 1. og 2. juledag er det lang og sen frokost. Veldig koselig! Utover dagen pleier vi å spille spill, spise riskrem (rester fra desserten dagen før. Mamma er alltid flink til å lage altfor stor porsjon, slik at vi har noe å kose oss med de neste par dagene også ). På ettermiddagen/kvelden er det stort sett familiebesøk med alle en ikke var sammen med på julaften. Åh, nå gleder jeg meg til jul!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. desember 2004 #9 Del Skrevet 2. desember 2004 Lille julaften er det stort sett jobb eller andre ting som skal ordnes på formiddagen. Noen siste matvarer som må i hus, og gaver deles ut. Om kvelden er det hyggestund med familien. Pynting i huset og julemusikk. Så spiser vi grøt, og tar gjerne et glass vin etterpå. Koser oss, og gleder oss til neste dag. Julaften er det god stemning i hele huset. Dagen begynner med god frokost med familien. Etter det begynner en å gjøre istand mat for kvelden, kikke på pakkene under treet, se tre nøtter til askepott osv. Så går vi i kirken. Det synes jeg er veldig kjekt. Det setter en fin ramme rundt høytiden, og minner meg på hvorfor vi feirer jul. Og så får vi sagt god jul til venner og familie. Så er det hjem og maten gjøres klar. Når julen ringes inn, og sølvguttene synger på tv setter vi oss til bords. Etter middagen slapper vi av litt før pakkene blir åpnet. Resten av kvelden spiser vi kake, snakker og koser oss. 1. og 2. juledag er det lang og sen frokost. Veldig koselig! Utover dagen pleier vi å spille spill, spise riskrem (rester fra desserten dagen før. Mamma er alltid flink til å lage altfor stor porsjon, slik at vi har noe å kose oss med de neste par dagene også ). På ettermiddagen/kvelden er det stort sett familiebesøk med alle en ikke var sammen med på julaften. Åh, nå gleder jeg meg til jul!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Marple Skrevet 2. desember 2004 #10 Del Skrevet 2. desember 2004 Lillejulaften spiser hele familien med svigerbarn grøt, som vi på kvelden setter ut til nissen på låven. SÅ er det pynting av tre og innpakking av de siste julegavene. Julaften står jeg tidlig opp, finner julesokken min og spiser gotteri og venter på Askepott. Etter det er det tiden for å øve litt (jeg spiller alltid i kirken på julaften) og så pynte seg å kjøre til kirke. Middagen spises klokken seks, og så begynner vi med gavene etter det. En og en åpnes slik at alle ser hvem som får hva av hvem osv. 1. juledag sove lenge, kikke på gavene, til svigers på middag eller hos mamma (alt ettersom hvor vi feirer julaften) 2. juledag har min onkel bursdag så vi samles alltid der til feiring. 3. juledag pleier min mor og far å invitere oss og de nærmeste vennene våre til kveldsmat. Det er virkelig koselig. JEG GLEDER MEG MASSE TIL JUL!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. desember 2004 #11 Del Skrevet 2. desember 2004 Lille julaften: Siste kakebaking, pynte juletreet og huset på kvelden. Se på Grevinnen og Hovmesteren. Julaften:Sove lenge. Se Askepott hvis jeg rekker. Spise grøt med mandel i til sen lunsj. Dra på kirkegården og tenne lys på gravene, og så tenne lys på kattegraven i hagen og fakler på trappa. Åpne presangene. Spise digert koldtbord til sen kvelds. Spille spill hele familien. 1. juledag:Ta det med ro, spille spill. Spise stor julemiddag (kalkun). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 2. desember 2004 #12 Del Skrevet 2. desember 2004 Lille julaften er det nesten alltid jobbing på meg, det betyr at jeg ikke kommer hjem til mamma og pappa før utpå ettermiddagen. Så hjelper jeg mamma med de siste tingene som gjenstår, før gammeltante kommer i hus utpå kvelden (pappa henter henne). Så pynter hele familien treet mens vi ser på DaCapo eller hva det nå er som er på tv-en. Venninnegjengen har hatt en tradisjon for å møtes utpå kvelden (i halv ti-tiden) for å drikke gløgg og bytte gaver. Men i år har vi avlyst det, vi skal ha jente-julebord den 21. og alle synes egentlig at det blir stress på lillejulaften. (begynner å bli voksne og må ta hensyn til svigerfamilies tradisjoner osv osv) Natten til julaften sover jeg alltid hos min svigerfamilie, sammen med samboeren min. På julaften sover vi til rundt 10, svigermor har alltid hengt opp julestrømper til alle barna som sover i huset (i år blir det fire stykker), og så er det julefrokost. Utover formiddagen har vi alltids noen ærender i butikken, leverer de siste gavene, og så roer det seg ned utpå formiddagen en gang. Klokka tre går jeg i dusjen, pynter meg litt og så drar vi alle sammen på kirkegården for å tenne lys og legge ned blomster på graven til bestemor og bestefar. Når vi kommer hjem, er det tid for middag. Den bruker vi lang tid på, så rydder alle av bordet og bruker god tid på å sette oss godt til rette for pakkeåpningen. Så åpner vi pakker, resten av kvelden går med til det (det er en høytidelig affære, vi åpner en og en pakke og det blir alltid en del skravling rundt det, så det tar lang tid). Så ringer tanter og onkler for å takke for gaver og ønske god jul, og så er det egentlig slutt på kvelden. På første juledag er det stor og deilig julefrokost, så middag med to gamle tanter og så kaffe og kaker hos svigers. Pleier å dra ut på byen om kvelden, veldig koselig å treffe gamle kjente ute. På 2. juledag er det stor nabofrokost hjemme hos foreldrene mine, og så spiser vi som regel middag hos svigers. Om kvelden har vi tradisjon for å treffe et vennepar for å spille brettspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 2. desember 2004 #13 Del Skrevet 2. desember 2004 Lille julaften: Det siste av forberedelser, rydding, pynting av juletre og lære opp kattene (igjen) til å ikke klatre i det. På kvelden spiser vi hummer, og masse av det. Pappa fisker den selv, så vi pleier å ha mer enn nok. Julaften: Jeg prøver å få med meg Tre nøtter til askepott, men det er ikke så lett, for alle trenger hjelp til alt mulig. Somregel er det min jobb å skrelle poteter. Så er det middag i 5-tiden, dessert, litt hvile med kaffe og julekaker, og så kommer pakkene. Vi er voksne alle sammen, så det tar ikke så veldig lang tid. 1. juledag: Stor middag med hele familien, samme prosedyre som dagen før minus pakkene. 2. juledag: Vi gjør stort sett ingenting, og spiser for det meste restene fra de foregående dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSol Skrevet 3. desember 2004 #14 Del Skrevet 3. desember 2004 lille julaften pynter vi treet, handler de siste tingene og koser oss med tv. Kanskje stikker vi innom foreldrene mine en tur med de siste gavene. Julaften er det god frokosd som spises på senga, og så reiser vi til mine foreldre for julelunsj. kvelden tilbringes hos hans foreldre. første juledag er det frokost med familien, så hjemmekos med titting på gaver og litt skravling evnt et spill 2 dag jul blir det nok en vennefest! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julia-Therese Skrevet 3. desember 2004 #15 Del Skrevet 3. desember 2004 Lillejulaften lager jeg cabare`, eggesalat og eggerøre. Sender mann og barn ut for og handle det vi måtte mangle. Pynter med det lille som måtte ligge igjen nede i kassene :oops: (begynner tidlig med pynting) så er det og lage grøt både til oss og nissen På kvelden så er det tid for juletrepynting..... Når ungene har lagt seg så lister jeg meg inn med julestrømpen til dem....... og vi voksne smaker på julepålegget (ungene er bare 3 og 2 år så de sover) På julaften så skal vi bare slappe av... spise en deilig lang frokost... se på de tradisjonelle juleprogrammene og bare kose oss. Rundt klokken 16.00 bære det av sted til mine foreldre for og spise deilig ribbe middag... etter iddag så vasker vi opp lager kaffe og roer helt ned før vi tar fatt på julegavene.... På første juledag skal vi bare være hjemme og slappe av vi 4 ettersom hans foreldre bor i trondheim har vi ikke så mange og farte til, men det er da deilig og bare være hjemme også... vi skal ha skinkestek til middag. 2.juledag så kommer mine foreldre og to brødre til kveite middag...... julen kommer til og bli bare kos!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå