AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #1 Del Skrevet 27. desember 2016 Jeg har en i familien som sliter veldig. Vedkommende har vært 100% uføre i de siste årene, og har slitt/sliter veldig økonomisk. Vi vet at vedkommende får nok penger i mnd så det skal ikke være noe grunn til at pengene ikke strekker til. Likevell har h*n ikke råd til å dele på fellesutgifter som strøm, huslån o.l. Når ektefellen til vedkommende gir (egentlig låner, men får jo aldri tilbake) noen ekstra 1000kr fordi vedkommende ikke har penger, og spør hva pengene er brukt til, er svaret: det skal du drite i. Ved tidligere anledninger har vedkommende ønsket og forsøkt å ta sitt eget liv, så jeg/vi tør ikke spørre og ta saken opp, i frykt for hva vedkommende kan finne på når h*n styrtet ut av huset i raseri fordi vi spør hva h*n bruker penger på. Vedkommende har vært i skikkelig krise økonomisk. Inkasso på inkasso kom. Det løste seg (ved lån av familie, og noe refinansiering/stopp av renter på boliglån), men nå er det påvei der igjen. Vi aner ikke hva pengene går til.. Jeg fikk idag vite at ektefellen til vedkommende betale for noen bilreprasjoner. Vedkommende har selv sagt at det hadde h*n betalt selv. Så er endel løgner ute å går også.. Hvor kan vi gå for å få hjelp til dette?! Som sagt, jeg tør ikke ta det opp selv.. Vedkommende blir STEIK forbanna hvis vi tar opp saken ang penger og pengebruk, eller spør hvorfor h*n ikke har satt inn penger på felleskontoen... og ektefellen har nok med å betale egen gjeld, og har ikke inntekt for å dekke to personers daglige nødvendigheter pluss gjeld. Ektefellen har betalt/lagt ut ca 200.000 for vedkommende siste 1-2 årene.. dette er som dere sikkert skjønner nær familie, og det påvirker oss veldig.. Anonymkode: 8a58f...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #2 Del Skrevet 28. desember 2016 Vel, dersom personen selv ikke ønsker hjelp og personens ektefelle ikke ønsker å anmelde/komme seg unna den psykiske volden og det ikke er barn involvert så får dere ikke gjort noe. Desverre. Det dere kan gjøre er å veilede partner i hva som fakisk er psykisk vold. Og at det ikke er ok. Politiet har diverse resurser på nett. Men den mishandlede vil ofte ha vanskelig for å se hvor ille ståa er.. Så kan dere, som familie, sette ned foten når/om episodene skjer med dere til stede. Det er positivt med grenser. Truer han/hun med selvmord: si fra om at psykisk utpressing er veldig ugreit. Anonymkode: 0a86a...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 28. desember 2016 #3 Del Skrevet 28. desember 2016 På 27.12.2016 den 20.38, AnonymBruker skrev: Jeg har en i familien som sliter veldig. Vedkommende har vært 100% uføre i de siste årene, og har slitt/sliter veldig økonomisk. Vi vet at vedkommende får nok penger i mnd så det skal ikke være noe grunn til at pengene ikke strekker til. Likevell har h*n ikke råd til å dele på fellesutgifter som strøm, huslån o.l. Når ektefellen til vedkommende gir (egentlig låner, men får jo aldri tilbake) noen ekstra 1000kr fordi vedkommende ikke har penger, og spør hva pengene er brukt til, er svaret: det skal du drite i. Ved tidligere anledninger har vedkommende ønsket og forsøkt å ta sitt eget liv, så jeg/vi tør ikke spørre og ta saken opp, i frykt for hva vedkommende kan finne på når h*n styrtet ut av huset i raseri fordi vi spør hva h*n bruker penger på. Vedkommende har vært i skikkelig krise økonomisk. Inkasso på inkasso kom. Det løste seg (ved lån av familie, og noe refinansiering/stopp av renter på boliglån), men nå er det påvei der igjen. Vi aner ikke hva pengene går til.. Jeg fikk idag vite at ektefellen til vedkommende betale for noen bilreprasjoner. Vedkommende har selv sagt at det hadde h*n betalt selv. Så er endel løgner ute å går også.. Hvor kan vi gå for å få hjelp til dette?! Som sagt, jeg tør ikke ta det opp selv.. Vedkommende blir STEIK forbanna hvis vi tar opp saken ang penger og pengebruk, eller spør hvorfor h*n ikke har satt inn penger på felleskontoen... og ektefellen har nok med å betale egen gjeld, og har ikke inntekt for å dekke to personers daglige nødvendigheter pluss gjeld. Ektefellen har betalt/lagt ut ca 200.000 for vedkommende siste 1-2 årene.. dette er som dere sikkert skjønner nær familie, og det påvirker oss veldig.. Anonymkode: 8a58f...240 Når det gjelder økonomi, vet jeg ikke, men han kan i hvert fall kontakte mentalhelses hjelpetelefon eller Kirkens SOS. Er også overbevist om at det finnes akutt psykiatri på Legevakten i Oslo, så da kan det hende de har det på andre akutt- mottak eller legevakter, også. Men man har også Doktoronline.no og Lommelegen.no, i tillegg til webpsykologen.no man sikkert kan spørre ang psykisk helse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #4 Del Skrevet 28. desember 2016 Slutt og betal for et voksent menneske. Vedkommende må ta ansvar selv. Ved å låne og legge ut så opprettholdes bare den uansvarligheten. Jeg skjønner noe om det er felles bolig for da får man selv problemer. Tror jeg da hadde avslutett felles bolig. Anonymkode: 9417f...d23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå