Gå til innhold

Folk som er nazz på ordvalg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
13 minutter siden, antbug skrev:

Men veldig lett å forstå over store deler av verden :) 

Jeg hadde tidligere mye engelske ord i mitt skriftspråk. Dette bidrar ikke til godt norsk skriftspråk så jeg anbefaler deg også å kutte ut anglifiseringen. Det ser bare dumt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge folk ikke sier "hvem" uten at det handler om personer er det ok.

Anonymkode: 6cd64...d2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg hadde tidligere mye engelske ord i mitt skriftspråk. Dette bidrar ikke til godt norsk skriftspråk så jeg anbefaler deg også å kutte ut anglifiseringen. Det ser bare dumt ut.

Ok, da skal jeg huske å skrive Kristus neste gang jeg snakker med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt at folk som skriver som regelrette svin her inne, bør får høre det i blant og blir rettet litt på. Kanskje særlig der hele innlegg blir omtrent uleselige pga feil og slang og dialekter. Kanskje hvis de får beskjed, vil de lære noe og uttrykke seg bedre i fremtiden? Det er lov å håpe.

Men det er vel bortkastet som regel. Folk er mer opptatte av å bli snurte og fornærmet da, enn å faktisk ta det til seg og lære noe. Det kan jeg faktisk ikke skjønne. Dersom jeg hadde sittet og skrevet/stavet vanlige ord og uttrykk helt feil, så ille at det hadde blitt vondt og tungt å lese for andre, hadde jeg blitt takknemlig om noen forbarmet seg over meg og påpekte feilen. Helst også fortalt hvordan det egentlig skal staves eller skrives! Jeg liker å lære.

For mange år siden var det f.eks. en person på nett som påpekte overfor meg i en tråd at jeg skrev "nyskjerrig", men at det faktisk staves "nysgjerrig" med g. Jeg tok til meg lærdommen, sa takk faktisk, og har siden den gang skrevet ordet korrekt.

Kjenner det rykker kraftig i fingrene etter å taste inn korrigeringer, når jeg leser at folk skriver at de f.eks. "at de i år er et år eldre enn i fjord".....! Argh! En "fjord" er en arm av havet som går inn i landskapet, en fjord kan man seile på med båt. Det som skjedde for et år siden, skjedde i fjor. Uten "d"!

Har til og med sett folk stave ordet kanskje som "kanskhe" her. Flere ganger!

Åh, jeg kunne fortsatt i det uendelige over samme tema.

Anonymkode: 0fc11...600

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Knut Berg skrev:

Du er en liten skøyer, du. Det var nok du som begynte med personangrep; du anklaget meg for å være fra Oslo, og det tar jeg som en grov fornærmelse.

Jeg registrerer at du  har skrevet adskillige fler linjer enn de jeg siterte her, men de får jeg ikke med meg, siden du ikke skriver normal norsk. Jeg gidder virkelig ikke sitte her og gjette gåter – er forfatteren opptatt av å bli forstått, gjør han det enkelt for leseren. Rir han i stedet sine egne kjepphester, må han regne med å bli ignorert.

Jeg mister IQ poeng for hvert innlegg du skriver. "Du brukte et ord jeg ikke forstod, jeg med min lille hjerne forstår ikke hva du mener :,(   Jeg sier at jeg overser deg, men jeg skriver fortsatt flere innlegg i tråden din noe som betyr at jeg aldri overså deg en eneste gang".

Herregud hvem orker å snakke med denne tafattheten din i virkeligheten?

Anonymkode: 97932...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes godt at folk som skriver som regelrette svin her inne, bør får høre det i blant og blir rettet litt på. Kanskje særlig der hele innlegg blir omtrent uleselige pga feil og slang og dialekter. Kanskje hvis de får beskjed, vil de lære noe og uttrykke seg bedre i fremtiden? Det er lov å håpe.

Men det er vel bortkastet som regel. Folk er mer opptatte av å bli snurte og fornærmet da, enn å faktisk ta det til seg og lære noe. Det kan jeg faktisk ikke skjønne. Dersom jeg hadde sittet og skrevet/stavet vanlige ord og uttrykk helt feil, så ille at det hadde blitt vondt og tungt å lese for andre, hadde jeg blitt takknemlig om noen forbarmet seg over meg og påpekte feilen. Helst også fortalt hvordan det egentlig skal staves eller skrives! Jeg liker å lære.

For mange år siden var det f.eks. en person på nett som påpekte overfor meg i en tråd at jeg skrev "nyskjerrig", men at det faktisk staves "nysgjerrig" med g. Jeg tok til meg lærdommen, sa takk faktisk, og har siden den gang skrevet ordet korrekt.

Kjenner det rykker kraftig i fingrene etter å taste inn korrigeringer, når jeg leser at folk skriver at de f.eks. "at de i år er et år eldre enn i fjord".....! Argh! En "fjord" er en arm av havet som går inn i landskapet, en fjord kan man seile på med båt. Det som skjedde for et år siden, skjedde i fjor. Uten "d"!

Enig med deg, synes folk tar det veldig personlig og er veldig hårsåre når de blir rettet på.

Men likevel synes jeg det er forskjell på å påpeke feilstaving når det er en tastefeil og når noen er feilinformert. Eksempelet ditt med "kanskhe" er en typisk tastefeil, siden h og j er rett ved siden av hverandre på tastaturet er det lett å trykke feil i farta. Alle kan gjøre småfeil og det er ikke noe poeng å rette på. Men hvis noen skriver "nyskjerrig", og spesielt hvis de skriver det flere ganger, så tyder det på at de ikke vet hvordan det egentlig skrives. Samme med "fjord". Det er ingen grunn til å legge til den ekstra D-en hvis man er klar over forskjeller på "fjor" og "fjord". Så da synes jeg det burde være greit å rette på det, så lenge man ikke er ufin om det. Hvis et innlegg blir vanskelig å lese pga mye skrivefeil, dårlig (ingen) tegnsetting eller bruk av avsnitt, dialekt osv, burde det også gå an å si ifra på en respektfull måte. De som skriver her inne vil vel at innlegget sitt skal leses og ønsker respons eller råd, så da er det lurt å ikke gjøre det for vanskelig for andre å lese det.

Mange klager over at påpeking av skrivefeil / kommentarer om språket sporer av tråden, men avsporingen kommer jo ofte når folk skal begynne å krangle på om det er greit å rette eller ikke. Hvis man bare lar kommentaren med rettelsen stå så kan TS velge selv om hun har lyst til å ta det til seg eller ikke, og diskusjonen kan fortsette som normalt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er happy om folk klarer å skille mellom hvilken og hvordan.:)  Klarer de KJ lyden i tillegg er det pluss i boka. Men retter aldri, tror ikke det hjelper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge folk ikke sier "hvem" uten at det handler om personer er det ok.

Anonymkode: 6cd64...d2a

Kva med "hvordan bil skal jeg kjøpe"? 😣 Uff, nei, eg blir så satt ut av å skrive det sjølv! 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er eg heilt enig i. Eg har sett fleire brukarar her som eg sliter med å lese innlegga til fordi dei ikkje klarar å skrive riktig. 

Men eg trur kanskje det for det meste er dei som er opptatt av rettskriving som blir takknemlige av å bli retta på. Og dei som ikkje er det ignorerar det eller blir fornærma e.l. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk kan snakke akkurat slik det passer dem, men de må lære seg å skrive korrekt. Mange her inne på kg klager på at de ikke får jobb, og så er innleggene deres full av skivefeil og dårlig språk. Når det påpekes er svaret "jeg gjør det ikke slik i en søknad da!". Gramatikk og rettskriving kan ikke slås av og på, det må trenes og holdes ved like. Stor forskjell på tastefeil og konsekvent feil bruk av hun/henne eller og/å, slike feil får deg rett og slett til å fremstå litt dum. For ikke å snakke om alle som ikke vet forskjell på fjord og fjor...

Anonymkode: 46825...2d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er passe vanskelig hvis du mener en tekst er helt uleselig eller vanskelig å forstå hvis noen skriver fjord eller nyskjerrig. 

Nå var det jo faktisk muntlig rettelser TS ville ta opp da, mens de fleste her snakker om skriftlig. 

Jeg synes det er en uting å korrigere sånn som TS skriver om. Blanding av to dialekter osv. 

Anonymkode: 85699...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg er visst litt sløv, men nå la jeg omsider merke til Stephen Fry-linken i signaturen din. Den er en favoritt hos meg også. Har du hørt på den? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
30 minutter siden, antbug skrev:

Jeg er visst litt sløv, men nå la jeg omsider merke til Stephen Fry-linken i signaturen din. Den er en favoritt hos meg også. Har du hørt på den? :P

Selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår trådstarter, handler det om ordvalg, og der kan det hende at jeg korrigerer.

For eksempel når noen påstår at de elsker kjæresten ubetinget/betingelsesløst, men så viser det seg at kjærligheten har betingelser likevel.
Da har de ikke funnet riktige ordet for å beskrive kjærligheten de har til sin kjæreste.

Det handler ikke om dialekter, men om dårlig ordforråd.

Anonymkode: 20052...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...