AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Del Skrevet 26. desember 2016 Når den samme person for hundrede gang skal rette på hva andre sier, om de mener dialektordet høres feil ut eller om de skal rette på et feil ord når meningen forstås. Å gjøre det innimellom er ok, men så slitsomt når personen hele tiden skal være en bedreviter som får utløsning av å rette på andre. Skjerp dere! Anonymkode: 97932...724 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #2 Del Skrevet 26. desember 2016 Nazz? Anonymkode: 6a395...dac 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 26. desember 2016 #3 Del Skrevet 26. desember 2016 Problemet har en enkel løsning: snakk korrekt, så blir det ingenting å klage på. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 26. desember 2016 #4 Del Skrevet 26. desember 2016 Hva er nazz? Nazi? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Del Skrevet 26. desember 2016 1 minutt siden, Knut Berg skrev: Problemet har en enkel løsning: snakk korrekt, så blir det ingenting å klage på. snakk korrekt? du tenker man skal begynne å snakke skriftspråk, kanskje? dette er ganske typisk når personer fra oslo møter mennesker fra andre deler av landet, de innbiller seg at dersom måte er riktig norsk, mens andre dialekters ord og uttrykk er feil. prøv å reis litt rundt i land og utland så kanskje du vokser litt intellektuelt og ser at verden er større en din masturbetiske boble Anonymkode: 97932...724 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #6 Del Skrevet 26. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: snakk korrekt? du tenker man skal begynne å snakke skriftspråk, kanskje? dette er ganske typisk når personer fra oslo møter mennesker fra andre deler av landet, de innbiller seg at deres mål er riktig norsk, mens andre dialekters ord og uttrykk er feil. prøv å reis litt rundt i land og utland så kanskje du vokser litt intellektuelt og ser at verden er større en din masturbetiske boble Anonymkode: 97932...724 mobilen rettet Anonymkode: 97932...724 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #7 Del Skrevet 26. desember 2016 Masturbetiske? Anonymkode: 16b7c...514 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 26. desember 2016 #8 Del Skrevet 26. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: prøv å reis litt rundt i land og utland Jeg er faktisk ganske godt kjent rundt i landet, bare en håndfull øykommuner mangler. Dessuten har jeg bodd i seks fylker fra Finnmark til Aust-Agder. Er det din vane å være så usedvanlig lite treffsikker, forstår jeg godt at du stadig må rettes på. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 26. desember 2016 #9 Del Skrevet 26. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: snakk korrekt? du tenker man skal begynne å snakke skriftspråk, kanskje? dette er ganske typisk når personer fra oslo møter mennesker fra andre deler av landet, de innbiller seg at dersom måte er riktig norsk, mens andre dialekters ord og uttrykk er feil. prøv å reis litt rundt i land og utland så kanskje du vokser litt intellektuelt og ser at verden er større en din masturbetiske boble Anonymkode: 97932...724 Man kan gå inn for å ordlegge seg slik at man i størst mulig grad unngår misforståelser, uansett hvor i landet man kommer fra. Jeg antar det er hva Knut Berg legger i å snakke korrekt. Ofte kan veldig presise ordvalg være en bedre løsning for å kommunisere et budskap enn å bruke en mye større mengde ord for å få fram det samme budskapet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #10 Del Skrevet 26. desember 2016 11 minutter siden, Knut Berg skrev: Jeg er faktisk ganske godt kjent rundt i landet, bare en håndfull øykommuner mangler. Dessuten har jeg bodd i seks fylker fra Finnmark til Aust-Agder. Er det din vane å være så usedvanlig lite treffsikker, forstår jeg godt at du stadig må rettes på. jeg bruker ikke bli rettet på, jeg har et søskenbarn jeg har vært med i ferien som blir konstant rettet på av et annet søskenbarn. han snakker ikke feil eller noe, det er bare det andre søskenbarnet som har sykelig behov for at alt skal være på hans måte. han tåler for eks ikke at person 1 sier noe sånt som "jeg tror ikkje jeg skal ha den". fordi han blander to dialekter. alle forstår hva som menes. person 2 smiler alltid og godter seg, han syns det er så fornøyelig å rette på andre mennesker. person 1 liker å leke med ord, han er veldig smart og gjør seg forstått. det er ikke forståelse som er problemet men det føles vel bra for deg å gå til personangrep i stedet for å diskutere tema, ikke sant? "der fikk han den". herregud 8 minutter siden, Klossmajor skrev: Man kan gå inn for å ordlegge seg slik at man i størst mulig grad unngår misforståelser, uansett hvor i landet man kommer fra. Jeg antar det er hva Knut Berg legger i å snakke korrekt. Ofte kan veldig presise ordvalg være en bedre løsning for å kommunisere et budskap enn å bruke en mye større mengde ord for å få fram det samme budskapet. som sagt, jeg snakker om situasjoner der alle forstår meningen, men en person føler sterkt behov for å rette på personen allikevel. det er situasjoner der en person retter bare fordi han føler seg bra og stolt når han gjør det, da hans mangel på intelligens gjør han i stand til å lykkes på andre områder i livet Anonymkode: 97932...724 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2016 #11 Del Skrevet 26. desember 2016 Her er jeg faktisk enig med trådstarter. Det er unødvendig å pirke på muntlig språk man forstår dersom det ikke er helt ekstremt. Jeg pirker ikke på østlendinger som sier "hvem bil har du" eller "fuglen fløy mellom vindu". Jeg forstår meningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 26. desember 2016 #12 Del Skrevet 26. desember 2016 Enig med TS jeg også, det er utrolig irriterende når noen skal pirke hele tiden. Det er jo tros alt bare en bagatell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #13 Del Skrevet 26. desember 2016 Det er jævlig slitsomt å måtte tolke hva folk sier, og da mener jeg ikke at det er vanskelig å forstå fordi de snakker dialekt. Språklig slurv har jeg liten toleranse for. Men ettersom jeg er et normalt høflig menneske gremmer jeg meg i det stille. Anonymkode: 5c334...542 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 26. desember 2016 #14 Del Skrevet 26. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: men det føles vel bra for deg å gå til personangrep i stedet for å diskutere tema, ikke sant? "der fikk han den". herregud Du er en liten skøyer, du. Det var nok du som begynte med personangrep; du anklaget meg for å være fra Oslo, og det tar jeg som en grov fornærmelse. Jeg registrerer at du har skrevet adskillige fler linjer enn de jeg siterte her, men de får jeg ikke med meg, siden du ikke skriver normal norsk. Jeg gidder virkelig ikke sitte her og gjette gåter – er forfatteren opptatt av å bli forstått, gjør han det enkelt for leseren. Rir han i stedet sine egne kjepphester, må han regne med å bli ignorert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #15 Del Skrevet 26. desember 2016 16 minutter siden, Blondie65 skrev: Her er jeg faktisk enig med trådstarter. Det er unødvendig å pirke på muntlig språk man forstår dersom det ikke er helt ekstremt. Jeg pirker ikke på østlendinger som sier "hvem bil har du" eller "fuglen fløy mellom vindu". Jeg forstår meningen. Jeg også forstår meningen, men jeg kjenner det krøller seg i magen når jeg hører eller leser noen som sier det. Eller feil bruk av "hun" og "henne". Jeg pleier som regel ikke å rette på det så lenge det ikke er barna mine og jeg vil at de skal snakke korrekt, men det klør i magen etter å si noe. Anonymkode: 36adf...af1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lanista1984 Skrevet 26. desember 2016 #16 Del Skrevet 26. desember 2016 E trudde ho var klar åsså kom det takstein rettnedover a søstra og vi bar ho inn men det ble ikke no masturbetiske boble på oss den kvelden, nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2016 #17 Del Skrevet 26. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg også forstår meningen, men jeg kjenner det krøller seg i magen når jeg hører eller leser noen som sier det. Eller feil bruk av "hun" og "henne". Jeg pleier som regel ikke å rette på det så lenge det ikke er barna mine og jeg vil at de skal snakke korrekt, men det klør i magen etter å si noe. Anonymkode: 36adf...af1 LESER er noe helt annet. Vi har mange dialekter som talespråk her i landet, men bare to norske skriftspråk (og et samisk). Skriftlig forventer jeg både "hva slags bil" og "gjennom vinduet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antbug Skrevet 26. desember 2016 #18 Del Skrevet 26. desember 2016 Jeg hverken plages av eller retter på andre når de snakker, men jeg kan faktisk bli skikkelig irritert når folk skriver på dialekt, særlig når de deltar i diskusjoner på nettet eller skriver ting som skal leses av folk fra hele landet. Christ, det er noe herk å skulle tyde gorrtrøndersk og diverse merkelige nordnorske dialekter! Mulig de gjør det for å dekke over dårlige skriveferdigheter, men det er forferdelig å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2016 #19 Del Skrevet 26. desember 2016 27 minutter siden, antbug skrev: Jeg hverken plages av eller retter på andre når de snakker, men jeg kan faktisk bli skikkelig irritert når folk skriver på dialekt, særlig når de deltar i diskusjoner på nettet eller skriver ting som skal leses av folk fra hele landet. Christ, det er noe herk å skulle tyde gorrtrøndersk og diverse merkelige nordnorske dialekter! Mulig de gjør det for å dekke over dårlige skriveferdigheter, men det er forferdelig å lese. Ikk veldig god norsk det heller ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antbug Skrevet 26. desember 2016 #20 Del Skrevet 26. desember 2016 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Ikk veldig god norsk det heller ... Men veldig lett å forstå over store deler av verden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå