AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 Noen som kan forklare hvorfor nordmenn ikke kan være nasjonalistiske? Anonymkode: 793e4...660 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 Spørs hva du mener med nasjonalistiske. Anonymkode: d8b60...483 2
Try2 Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 spørs hva du legger i det. https://snl.no/nasjonalisme 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 Er TS en som trodde nasjonalsosialisme var det samme som nasjonalisme? Anonymkode: d72f4...55b
Kara W Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 Det finnes jo ulike typer av nasjonalisme. I den ene enden finner man "Norge er egentlig et skikkelig kult land. Jeg er heldig som får bo her.", og den type nasjonalisme tror jeg ikke det er noen som har problemer med. I den andre enden finner man "Norge er best i verden, og alle andre er skikkelig dritt og skjønner ingen ting. Jeg synes ikke vi bør hjelpe noen andre, for vi er blitt så fantastiske ved å være best, og andre skal ikke få nyte av det harde arbeidet vi har gjort når vi er best og de er dumme som gjør alt feil og gidde ikke å gjøre noe skikkelig, slik som oss." Det er en form for nasjonalisme som de fleste er i mot. 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #6 Skrevet 26. desember 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som kan forklare hvorfor nordmenn ikke kan være nasjonalistiske? Anonymkode: 793e4...660 Fordi massemedia setter rammene for stort sett alt, inkludert politiske holdninger. Anonymkode: a82c5...d74
Knutsk Skrevet 26. desember 2016 #7 Skrevet 26. desember 2016 Snart vert det nok sett ned på å halda med norske idrettsutøvarar også.
Try2 Skrevet 26. desember 2016 #8 Skrevet 26. desember 2016 hmm er det noe som helst som tyder på det??
Example Skrevet 26. desember 2016 #9 Skrevet 26. desember 2016 3 timer siden, Kara W skrev: Det finnes jo ulike typer av nasjonalisme. I den ene enden finner man "Norge er egentlig et skikkelig kult land. Jeg er heldig som får bo her.", og den type nasjonalisme tror jeg ikke det er noen som har problemer med. I den andre enden finner man "Norge er best i verden, og alle andre er skikkelig dritt og skjønner ingen ting. Jeg synes ikke vi bør hjelpe noen andre, for vi er blitt så fantastiske ved å være best, og andre skal ikke få nyte av det harde arbeidet vi har gjort når vi er best og de er dumme som gjør alt feil og gidde ikke å gjøre noe skikkelig, slik som oss." Det er en form for nasjonalisme som de fleste er i mot. Eventuelt "Norge er bra fordi vi har gjort Norge bra gjennom mange år, og vil beholde dette. Og andre lands borgere har muligheten til å gjøre det samme i sine hjemland" Nasjonalismen vokser frem som en reaksjon mot andre ting i samfunnet, og må tas på alvor. Hvis man visker ut og ødelegger kulturen folk flest setter pris på vil det komme reaksjoner. Hos noen er disse reaksjonene radikale. 1
Klossmajor Skrevet 26. desember 2016 #10 Skrevet 26. desember 2016 Det er først når nasjonalisme fungerer ekskluderende eller undertrykkende at det blir negativt. Når nasjonalisme blir negativt kalles det sjåvinisme.
Drizzt Skrevet 26. desember 2016 #11 Skrevet 26. desember 2016 Det er ikke noe galt i det å være glad i landet sitt og ønske å bevare det. Hvis det er det du spør om med nasjonalisme. Det blir nesten som patriotisme det. Men hvorfor en urovekkende stor andel nordmenn ikke har slike følelser kan jeg ikke svare. Dårlig selvtillit kanskje? Selvhat? Manglende tilknytning til hjemlandet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå