Gå til innhold

Julemiddag som ikke alle liker, hvordan løse det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ha familie på besøk i julen og det er dilemma med julemiddagen siden jeg skal lage pinnekjøtt som 1 person ikke liker. Vi er 7 personer til sammen. Er snakk om pinnekjøtt. Hvordan ville dere løst dette? Bare lage pinnekjøtt og drite i denne personen eller lage en annen middag som f.eks ribbe som alle kan ha? Det er bare mye mer styr å lage ribbe enn pinnekjøtt.. Ellers be denne personen ta med sin egen middag?

Anonymkode: 819b0...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis er jeg imot å lage ekstramiddag pga at noen ikke liker noe, men igår på julaften så gjorde jeg unntak. 

Her så liker ikke eldstejenta pinnekjøtt, så jeg stekte litt julepølse til henne igår og jeg lagde litt potetmos av mandelpotetene jeg likevel kokte til pinnekjøttet (hun liker ikke kålrabistappe heller). 

På julaften synes jeg alle skal få spise noe de liker. 

Likedan middager nå i romjula. Vi skal ha middagselskap idag og jeg skal servere bacalao, to av barna liker det ikke så jeg har tenkt å steke kyllingfilet og lage potetmos til de. 

Endret av skruf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare det at vedkommende ikke liker det så hadde jeg servert det jeg har tenkt å servere. Hadde kanskje hatt noen pøler med brød i reserve. Det er du som er verten/vertinnen her og har invitert folk på middag. Personlig synes jeg det er uhørt at gjester skal styre menyen, men som sagt hadde gitt pølse med brød som alternativ. 

Anonymkode: 75e50...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg inviterer gjester er det fordi jeg gjerne vil ha akkurat de menneskene på besøk, og da lager jeg noe alle liker og/eller kan spise.

Om jeg hadde planlagt pinnekjøttmiddag og en av gjestene ga beskjed om at h*n ikke likte pinnekjøtt ville jeg enten endre menyen eller lage noe vedkommende kunne spise.

Jeg ser noen over her mener at det er en uting at gjester skal styre menyen, men igjen, jeg inviterer folk fordi jeg gjerne vil se dem, og da er jeg gjerne litt raus. ;)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med pinnekjøtt og vi serverer det uten rødkål, fordi ingen hos oss liker det så godt. Vi bruker kålrabistappe, potet, surkål, minst to typer pølser (gjerne mørk og lys) og pinnekjøtt. Da spiser de fleste, men jeg har hatt gjester som ikke liker feks pinnekjøtt eller enkelte av pølsene. Det er jo fair. 

Anonymkode: 86335...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Server medisterpølse eller sosisser ved siden av. Tar deg noen få minutter ekstra å varme opp, og koster deg ikke allverden ekstra. 

En god vert sørger for at alle har noe å spise. 

Anonymkode: 9ba31...064

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anthrax skrev:

Lag pinnekjøtt og hiv et par pølser oppi den siste stunden med varme :) Løsningen vår for småunger som ikke spiser pinnekjøtt.

Det kan en ikke gjøre for da kommer jo smaken fra pinnekjøttet i pølsene også, sier jeg som overhodet ikke klarer å like pinnekjøtt. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer veldig an på forholdet til personen osv. Kanskje spørre den om den bruker å spise noe spesielt når andre spiser pinnekjøtt. Kommer også an på hvor opptatt vedkommende var av julemiddager. Spiser selv ikke ribbe, men bryr meg ikke om tradisjoner så hadde ikke trengt alternativ heller. Om den spiser hva som helst hadde jeg gjort det enklest mulig

Anonymkode: ebe0d...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare det at vedkommende ikke liker det så hadde jeg servert det jeg har tenkt å servere. Hadde kanskje hatt noen pøler med brød i reserve. Det er du som er verten/vertinnen her og har invitert folk på middag. Personlig synes jeg det er uhørt at gjester skal styre menyen, men som sagt hadde gitt pølse med brød som alternativ. 

Anonymkode: 75e50...14e

Mens andre verter/vertinner er opptatt av at alle gjestene skal ha det bra, og strekker seg litt ekstra i juletiden for å få dette til. Jeg synes det er tullete å servere noe til gjester man har invitert som man vet ikke faller i god jord hos alle. Det er dårlig vertsskap. 

Anonymkode: a4567...811

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...