Gå til innhold

Dekkspørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget idag at en venn/mekaniker har lagt på vinterdekk på bilen min på en litt merkelig måte, og at bilen er nærmest umulig å kjøre på blank is. Jeg har to forskjellige typer dekk diagonalt på bilen, det ene dekket er Nokian og det andre er Sailun Ice Blazer som jeg mistenker er et dårligere dekk. Det er samme dimensjon på dekkene.

Bilen er helt elendig på is, og jeg måtte sette på kjetting da jeg havnet på tvers i oppkjørselen da jeg prøvde å rygge ned, sand hjalp ikke.

Spørsmålet er, vil det at dekkene er satt på slik påvirke kjøreegenskapene, eller er det Sailun som er så dårlig at Nokian-dekkene ikke hjelper? Begge dekkene er lite slitt.

Anonymkode: 6ac73...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ha like dekk på samme aksel, dvs at det må være samme merke/dim og modell. Selv to forskjellige modeller fra samme merke kan ha ulike egenskaper.

Slik du beskriver er det farlig å kjøre med!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sailun Ice Blazer er på ingen måte dårlige dekk. Men man skal ha samme dekk på samme aksel.

Det er også mulig at dekkene er feil vei, det er en pil som indikerer hvilken vei de skal være på. Hvis de er feil vei blir de direkte livsfarlig hvis du kjører på våt vei.

Parker bilen fram til det er fikset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk! Og ja det er drit farlig å kjøre med, skjønner ikke at han har satt dem på slik, burde ikke alle vite dette? Jeg selv hadde satt like dekk på samme aksel. Skal få det ordnet så fort som mulig.
Tror de er rett vei i det minste. Og bremser gjør de jo, men bilen snur seg. Har ikke kjørt på så glatt føre ute på hovedveien, der strør og salter de jo. Heldigvis er eneste faren her ute i "isødet" som jeg bor å havne i grøfta, som forsåvidt er irriterende nok.

Anonymkode: 6ac73...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, tusen takk! Og ja det er drit farlig å kjøre med, skjønner ikke at han har satt dem på slik, burde ikke alle vite dette? Jeg selv hadde satt like dekk på samme aksel. Skal få det ordnet så fort som mulig.
Tror de er rett vei i det minste. Og bremser gjør de jo, men bilen snur seg. Har ikke kjørt på så glatt føre ute på hovedveien, der strør og salter de jo. Heldigvis er eneste faren her ute i "isødet" som jeg bor å havne i grøfta, som forsåvidt er irriterende nok.

Anonymkode: 6ac73...543

Folk slurver, de fleste vet vel at man skal ha beltet stramt over hoften og ha det under jakken, men folk gjør det feil hele tiden. Slurv er årsak til mange av skadene i trafikken. 

Så heldig du er som bor på et sted uten dyr og vei med et felt i hver kjøreretning med midtdeler. Møteulykker er den desidert største faren når man har dårlige/feil dekk. Det er en veldig stor prosent der feil/dårlige dekk er en medvirkende eller forårsakende faktor. Husk at en møteulykke i over 70-80 kilometer i timen mest sannsynlig dreper deg og de du treffer (avhengig av hvor ny bil du og de har), samme hvis du treffer et tre eller et fjell.

Bare gå ut å se? Finn pilene, se at de peker den veien hjulet triller. Denne artikkelen forklarer det ganske greit, det bruker å stå ROTATION og en pil. http://www.dinside.no/motor/er-dekkene-dine-riktig-montert/62002021

Dette er jo bare en 30 minutters jobb. Finn momentnøkkelen, reservedekket, eller sommerdekket og start byttingen. Eventuelt bruk en annen bil til noen kan fikse det. Jeg synes det er merkelig å være villig til å risikere andres, og egent liv for å spare en halvtimes arbeid. I tillegg vil jo forsikringen bli avkortet dersom du kommer i en ulykke, og hvis du dreper noen risikerer du tiltale for uaktsomt drap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forklarte meg dårlig på den siste posten. Jeg har ikke tenkt å kjøre rundt som vanlig med de dekkene,  Her er det null trafikk frem til postkassen som er nesten 1 km fra huset, så det var flaks at jeg fikk testet dekkene her som det er speilblankt og +1 nå. På veien er det strødd/bart og bilen oppfører seg normalt. Kjenner til det med rotasjonsretning, har lagt på dekk en gang før feil vei. Og jeg tror ikke jeg får ordnet det selv nå, for dekkene er skrudd for hardt på. Men kjører ikke ut på veien nå om det er sjans for at det er glatt iallefall.

Anonymkode: 6ac73...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk farlig (og ulovlig) å kjøre med ulike dekk på samme aksel, selv på tørr asfalt. Bilen vil skli til den ene siden ved en eventuell nødbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Citpensacola skrev:

Det er faktisk farlig (og ulovlig) å kjøre med ulike dekk på samme aksel, selv på tørr asfalt. Bilen vil skli til den ene siden ved en eventuell nødbrems.

Det er ikke ulovlig nei. Hva er det med dere kg-brukere, er det en slags OCD å gi feil informasjon hele tiden? Startet en annen tråd her også og fikk nesten bare gale svar og kun ett som var helt riktig.

Anonymkode: 6ac73...543

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Citpensacola skrev:

Jo, det er ulovlig. Ta en titt i veitrafikkloven, du...

Nei det er ikke det, ta en titt i veitrafikkloven selv.

Anonymkode: 6ac73...543

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig nei. Hva er det med dere kg-brukere, er det en slags OCD å gi feil informasjon hele tiden? Startet en annen tråd her også og fikk nesten bare gale svar og kun ett som var helt riktig.

Anonymkode: 6ac73...543

Em...

Forskrift om bruk av kjøretøy,

Kapittel 1. Alminnelige bestemmelser

§ 1-4. Hjul


b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.

Permalink
Raw MessageForskrift om bruk av kjøretøy,

Kapittel 1. Alminnelige bestemmelser

§ 1-4. Hjul


b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.

Anonymkode: a06fd...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Em...

Forskrift om bruk av kjøretøy,

Kapittel 1. Alminnelige bestemmelser

§ 1-4. Hjul


b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.

Permalink
Raw MessageForskrift om bruk av kjøretøy,

Kapittel 1. Alminnelige bestemmelser

§ 1-4. Hjul


b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.

Anonymkode: a06fd...07b

Ja, og så? Det står jo ikke at de skal være av samme merke!

Anonymkode: 6ac73...543

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilnærmet like egenskaper=tilnærmet like mønster og her aksepteres ikke avvik som ulike merker faktisk er. Gummiblandinger skal og være tilnærmet like, noe ulike merker ikke er osv...

 

Anonymkode: a06fd...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forklarte meg dårlig på den siste posten. Jeg har ikke tenkt å kjøre rundt som vanlig med de dekkene,  Her er det null trafikk frem til postkassen som er nesten 1 km fra huset, så det var flaks at jeg fikk testet dekkene her som det er speilblankt og +1 nå. På veien er det strødd/bart og bilen oppfører seg normalt. Kjenner til det med rotasjonsretning, har lagt på dekk en gang før feil vei. Og jeg tror ikke jeg får ordnet det selv nå, for dekkene er skrudd for hardt på. Men kjører ikke ut på veien nå om det er sjans for at det er glatt iallefall.

Anonymkode: 6ac73...543

Det er bra du oppdaget det tidlig, det viser at du er aktsom som er veldig bra.

Håper ikke du har lettmetallfelger for da er det godt mulig at idioten som satt på hjulene har skadet felgene dine. Anbefaler deg å aldri la vedkommende komme i nærheten av kjøretøyet ditt igjen. Lettmetallfelger må skrus på med momentnøkkel, på 130nm bør det være mulig for enhver person å få dem løs med håndmakt. Strammer du for hardt risikerer du at hjulet faller av.

Du kan alltid ringe veihjelp dersom du ikke får til selv, eller få noen andre til å komme å hjelpe deg. En latmannsarm koster et par hundre kroner og bør være tilstrekkelig for å få av hjulene. 

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og så? Det står jo ikke at de skal være av samme merke!

Anonymkode: 6ac73...543

Hvis vi antar at TS sin fortelling stemmer, og at det ikke er noe i veien med bremsene vet vi jo at dekkene ikke har tilnærmet like egenskaper. Hvis det bare var et ville jo TS kunne si et var reservedekk da. Men når de er byttet om funker jo ikke det.

Uansett ville å få bot for feil dekk være nederst på listen over bekymringer hvis jeg var i TS sin situasjon. Personskade, og skade på materiell er langt langt verre og når forsikringen avkortes blir det fort fryktelig dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør jeg det når jeg skal bytte om dekkene? Setter jeg på et annet dekk midlertidig mens jeg jekker opp det andre...?

Anonymkode: 6ac73...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør jeg det når jeg skal bytte om dekkene? Setter jeg på et annet dekk midlertidig mens jeg jekker opp det andre...?

Anonymkode: 6ac73...543

Har du dekk av likt merke så du kan få paret de på samme aksel, kan du, om du har reservehjul bruke det for mellomlanding

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 24.12.2016 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Oppdaget idag at en venn/mekaniker har lagt på vinterdekk på bilen min på en litt merkelig måte, og at bilen er nærmest umulig å kjøre på blank is. Jeg har to forskjellige typer dekk diagonalt på bilen, det ene dekket er Nokian og det andre er Sailun Ice Blazer som jeg mistenker er et dårligere dekk. Det er samme dimensjon på dekkene.

Bilen er helt elendig på is, og jeg måtte sette på kjetting da jeg havnet på tvers i oppkjørselen da jeg prøvde å rygge ned, sand hjalp ikke.

Spørsmålet er, vil det at dekkene er satt på slik påvirke kjøreegenskapene, eller er det Sailun som er så dårlig at Nokian-dekkene ikke hjelper? Begge dekkene er lite slitt.

Anonymkode: 6ac73...543

Hei TS.

Har du ulik dekktype/mønstertype på samme aksel er det ikke etter forskriftene som gjelder. Dette er det en grunn for.

Det er ulike egenskaper, og dette gir f.eks. ikke like bremseegenskaper høyre og venstre side. Dette vil f.eks gjøre at hjulet med svakest grep blokkerer eller ABS. funksjonen inntrer. Bilen kan også trekke til siden/snurre ved ned bremsing, lenger stopplengde.

Ved ulike dekk på frem og bakaksel får en også den samme ulikheten i friksjonen. Dette vil føre til at når ulikheter på dekk - samme aksel, eller frem og bak vil dekk med gode egenskaper på føret ta opp mye av vekten når det gjelder friksjon for å stoppe bilen. Ulikheter fører også til lenger stopplengde. Bil med god dekk-friksjon bak, og dårlig foran kan også føre til at bilen snurrer lettere. ABS. systemet vil selvfølgelig hjelpe til å motvirke dette, og skjevtrekk til siden ved ulike dekk på samme aksel og foran bak.

Det samme vil gjelde når det gjelder fremdrift. Ulikheter i friksjonen vil føre til hjulspinn, eller at hjulspinnsystemer begynner jobbe. På biler ved 4-hjuldrift som har gode fremdekk og dårlige bakdekk, vil ikke ha glede av driften på bakaksel på samme måten om ALLE dekkene hadde god friksjon/lik friksjon føret.

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peter007 skrev:

Hei TS.

Har du ulik dekktype/mønstertype på samme aksel er det ikke etter forskriftene som gjelder. Dette er det en grunn for.

Det er ulike egenskaper, og dette gir f.eks. ikke like bremseegenskaper høyre og venstre side. Dette vil f.eks gjøre at hjulet med svakest grep blokkerer eller ABS. funksjonen inntrer. Bilen kan også trekke til siden/snurre ved ned bremsing, lenger stopplengde.

Ved ulike dekk på frem og bakaksel får en også den samme ulikheten i friksjonen. Dette vil føre til at når ulikheter på dekk - samme aksel, eller frem og bak vil dekk med gode egenskaper på føret ta opp mye av vekten når det gjelder friksjon for å stoppe bilen. Ulikheter fører også til lenger stopplengde. Bil med god dekk-friksjon bak, og dårlig foran kan også føre til at bilen snurrer lettere. ABS. systemet vil selvfølgelig hjelpe til å motvirke dette, og skjevtrekk til siden ved ulike dekk på samme aksel og foran bak.

Det samme vil gjelde når det gjelder fremdrift. Ulikheter i friksjonen vil føre til hjulspinn eller at hjulspinnsystemer begynner jobbe. På biler ved 4-hjuldrift som har gode fremdekk og dårlige bakdekk, vil ikke ha glede av driften på bakaksel på samme måten om ALLE dekkene hadde god friksjon på føret.

Tusen takk for god forklaring! :hoppendeglad:
Skal prøve med like dekk på samme aksel først, og hvis det ikke blir mye bedre så kjøper jeg et par nye dekk.

Anonymkode: 6ac73...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, December 24, 2016 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Tilnærmet like egenskaper=tilnærmet like mønster og her aksepteres ikke avvik som ulike merker faktisk er. Gummiblandinger skal og være tilnærmet like, noe ulike merker ikke er osv...

 

Anonymkode: a06fd...07b

Jo, det gjør det absolutt. Tilnærmet like egenskaper betyr nettopp tilnærmet like egenskaper, ikke helt like egenskaper. 

Anonymkode: 96703...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...her var det mere som var problemet enn ulike dekk på forskjellige aksler. Fant ut når jeg skulle legge om at ett av dekkene har helt nedslitte pigger, så nedslitte at det i praksis ikke er et piggdekk mere, så her blir det nok nye dekk. TS

Anonymkode: 6ac73...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...