AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #1 Skrevet 23. desember 2016 Baby har alltid hatt litt luft i magen på kvelden, men siste 3-4 uker har det eskalert.. før begynte kveldsuroen kl 21.30 tiden.. nå er han små misfornøyd på dagen og kveldsuroen begynner ofte i 18.00 tiden.. og holder på til 23-24 tiden.. enkelte gang skriker han så han mister pusten.. han har i tillegg blitt ganske sår rundt endetarmen.. min mor mener dette kan komme av "sterk" avføring, at jeg spiser noe han ikke tåler... men kan de plutselig reagere på matvarer?? Spiser jo ikke noe annerledes nå enn jeg gjorde første mnd, og da var han ikke så ille 😕 Er 10 uker nå... helsestasjon mener det er umoden tarm.. men det skal vel ikke eskalere?? Anonymkode: 448f7...239
våren14 Skrevet 24. desember 2016 #2 Skrevet 24. desember 2016 Det vil variere mye de første mnd uansett... sjelden noe man spiser egentlig påvirker, med unntak av evt melkeproteinallergi. Test å ikke spise melkeprodukter en stund... ellers sjekk ammehjelpens symptomer på overproduksjon, mange som sliter med det uten å vite det! Selv mine knøttsmå bryster klarte å overprodusere en periode så vesla gulpet masse hele tiden og hadde magevondt. Intervallammet noen dager så ble allmue bedre. Søk opp mer info om det hos ammehjelpen. Evt kontanter du en ammehjelper for å gå personlig oppfølgning. Anbefales på det sterkeste!
Outlander Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 Jeg måte kutte ut melkeprodukter hele ammeperioden dessverre. Hvilken farge er avføringen i det siste? Grønnskjær eller gul?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 Min reagerte etterhvert på mye rart.. alle typer kål, løk, krydder, sjokolade osv.. har du spist noe i jula som du ikke pleier f.eks? Surkål? Rosenkål? Kålrot? Anonymkode: 15d37...8ec
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 Det har blitt kjørt studier på det på Rikshospitalet, de forsøkte å finne ut om noe mor spiste kunne gi mageplagene hos babyer som ammet. De fant absolutt ingen sammenheng, og konkluderte med at mor kan spise absolutt alt hun vil. Inkl kål, løk, og andre ting man tidligere frarådet. Det eneste unntaket er hvis babyen faktisk har melkeallergi, men det er veldig sjeldent. Anonymkode: 2a974...178
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #6 Skrevet 26. desember 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har blitt kjørt studier på det på Rikshospitalet, de forsøkte å finne ut om noe mor spiste kunne gi mageplagene hos babyer som ammet. De fant absolutt ingen sammenheng, og konkluderte med at mor kan spise absolutt alt hun vil. Inkl kål, løk, og andre ting man tidligere frarådet. Det eneste unntaket er hvis babyen faktisk har melkeallergi, men det er veldig sjeldent. Anonymkode: 2a974...178 Jeg syns det høres merkelig ut, når jeg har sett og opplevd hvor mye det faktisk påvirker. Det er vel også en grunn til at man egentlig ikke skal drikke alkohol når man ammer. Anonymkode: 9a230...e3e 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #7 Skrevet 26. desember 2016 Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke.. men i går kveld satt han melka i vranga hver gang hn forsøkte spise og han var kjempe urolig.. hylte og skrek.. pumpet meg derfor "tom" og la han til igjen.. han spiste og sovna.. har intervallammet i hele dag og det er første kvelden på flere uker han har vært så rolig.. var Bitte litt kaving ved brystet før han sovnet.. så nesten ut som hn var litt irritert for at det kom saktere (hatt voldsom utdrivning til tider), men han spiste mye lenger enn han pleier, og sovnet 😊 Samt har jeg kuttet ut løk og sjokolade i flere dager.. baby var i hvertfall helt annen i kveld 😊 Anonymkode: 448f7...239
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #8 Skrevet 26. desember 2016 2 timer siden, Outlander skrev: Jeg måte kutte ut melkeprodukter hele ammeperioden dessverre. Hvilken farge er avføringen i det siste? Grønnskjær eller gul? Som den pleier egentlig.. ganske tynn og gul.. Anonymkode: 448f7...239
Forundret.. Skrevet 26. desember 2016 #9 Skrevet 26. desember 2016 Godt det gikk bedre i kveld. Selv så reagerer babis veldig hvis jeg pælmer i meg to hveteboller fra meny. De er jo kjempegode. Trodde først at det var tilfeldig. Men det har skjedd vel seks ganger nå at dagen derpå bollespising så hyler han. Ikke mere menyboller på meg..
Outlander Skrevet 27. desember 2016 #10 Skrevet 27. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har blitt kjørt studier på det på Rikshospitalet, de forsøkte å finne ut om noe mor spiste kunne gi mageplagene hos babyer som ammet. De fant absolutt ingen sammenheng, og konkluderte med at mor kan spise absolutt alt hun vil. Inkl kål, løk, og andre ting man tidligere frarådet. Det eneste unntaket er hvis babyen faktisk har melkeallergi, men det er veldig sjeldent. Anonymkode: 2a974...178 Supert om du kan sitere studiet eller forskningsrapport der - dette er bare tull. Du skjønner at hva mor tar i seg som havner i blodet hennes også havner opp i melken hun produserer, men i mindre doser? Hvorfor tror du vi skal ikke drikke alkohol eller tar noen medisiner når man ammer? I tillegg havner proteiner fra maten mor tar i seg, og andre stoffer, opp i melken. Det er helt umulig å unngå og helt umulig at Rikshospitalet har virkelig forsket dette med vitenskap. Grunnen at noen nyfødte reagere mer er fordi tarmen er utviklet når barn er født, egentlig slik at morsmelken blir tatt opp mye raskere og brutt ned, men om det er store proteiner og tarmen er veldig umoden kan de sliter med å fordøye de. Mitt først barn tålte ikke at jeg tok i meg melkeprodukter og slittet med melkeprodukter langt opp i tenåringalders. Mitt andre var det null problem med å spise hva jeg ville. TS- bra det gikk bedre. Av og til hvis de får i seg for mye formelken (den tynne førstemelken) kan de får vondt men da er bæsjen litt mer grønnaktig og rennende. Da du har gjort var å pumpe bort litt av den tynnemelken slik at han kom til den fettmelken. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #11 Skrevet 27. desember 2016 11 timer siden, Outlander skrev: Supert om du kan sitere studiet eller forskningsrapport der - dette er bare tull. Du skjønner at hva mor tar i seg som havner i blodet hennes også havner opp i melken hun produserer, men i mindre doser? Hvorfor tror du vi skal ikke drikke alkohol eller tar noen medisiner når man ammer? I tillegg havner proteiner fra maten mor tar i seg, og andre stoffer, opp i melken. Det er helt umulig å unngå og helt umulig at Rikshospitalet har virkelig forsket dette med vitenskap. Grunnen at noen nyfødte reagere mer er fordi tarmen er utviklet når barn er født, egentlig slik at morsmelken blir tatt opp mye raskere og brutt ned, men om det er store proteiner og tarmen er veldig umoden kan de sliter med å fordøye de. Mitt først barn tålte ikke at jeg tok i meg melkeprodukter og slittet med melkeprodukter langt opp i tenåringalders. Mitt andre var det null problem med å spise hva jeg ville. TS- bra det gikk bedre. Av og til hvis de får i seg for mye formelken (den tynne førstemelken) kan de får vondt men da er bæsjen litt mer grønnaktig og rennende. Da du har gjort var å pumpe bort litt av den tynnemelken slik at han kom til den fettmelken. Lykke til! Alkohol er faktisk også greit når man ammer. Her er ellers en grei forklaring om mors matinntak og morsmelk. Det er altså uvanlig at mors kosthold gir baby mageknip, men vanlig at mange TROR den gjør det. http://www.babyverden.no/blogg/ammehjelper-bloggen/kan-mors-kosthold-gi-babyen-vondt-i-magen/ Anonymkode: 547a8...7ac 1
Frøken Smilla Skrevet 27. desember 2016 #12 Skrevet 27. desember 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alkohol er faktisk også greit når man ammer. Her er ellers en grei forklaring om mors matinntak og morsmelk. Det er altså uvanlig at mors kosthold gir baby mageknip, men vanlig at mange TROR den gjør det. http://www.babyverden.no/blogg/ammehjelper-bloggen/kan-mors-kosthold-gi-babyen-vondt-i-magen/ Anonymkode: 547a8...7ac Det er snodig at artikkelen ikke oppgir en eneste kilde, annet enn at "forskning har vist at ...". Hadde vært fint med (minst) en kilde. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #13 Skrevet 27. desember 2016 De lærde strides vel omkring hva som påvirker babyens mage. Jeg prøvde å spise mest mulig normalt, hadde en baby med veldig mye magevondt. Eneste jeg helt tydelig kunne se gjorde han vondt var løk, ellers var jeg usikker på hva som påvirket ham av mat. Det største problemet vårt var at jeg hadde kraftig overproduksjon av melk, som nevnt før her. Ellers så hadde vi god hjelp av Semper dråper. Gutten vår har periodevis blitt sår i baken uten at jeg helt kan se noen tydelig grunn. Kan jo virke som avf noen ganger er veldig "sterk", særlig i forbindelse med tannfrembrudd. Men da har den gjerne vært grønn. Det stemmer sikkert det HS sier..tar nok litt tid før tarmen modnes nok til å tåle forskjellig Anonymkode: 96585...adb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå