Gå til innhold

KåGe-restauranten


Zenobia

Anbefalte innlegg

På ‎27‎.‎03‎.‎2017 den 15.19, fiole skrev:

Alså, jeg sluttet å bruke min mors oppskrift:ninja:, for jeg vil ha litt mer ZING i smakene, Jeg bruker mye mer av alt nesten trippelt med løk og det andre...å nå koker det over vent litt.......

Skulle jeg ta deg på ordet? @Hoppetaujenta så må jeg bare skjekke to mål jeg bruker (korker) er jo litt varierte i størrelene :)på en måte....

 

På ‎27‎.‎03‎.‎2017 den 15.34, Hoppetaujenta skrev:

Jatakk @fiole Jeg vil gjerne bli loset igjennom. Det er en av de beste sausene som finnes. :daane: 
Jeg husker den også fra "veldig lenge siden nå" og de gamle kunne lage den himmelsk!

50 gr smør             (smeltes) i gryte.

3 ss hvetemel       (ha det i smør som er smeltet)  (dette skal ikke brunes)

2,5- 3 løk        (løk måler 6 cm over ekvator, i tilfelle du lurer på størrelse):)

                         strimle og fres løken uten at den blir brun i stekepanne.

                                            Løken du nettopp har frest, ha det oppi (smør og hvetemel)

                                                      

Så heller du kraft av kjøtt + eddik, sukker og pepper i gryta med smør, løk og hvetemel

2 ss 7% eddik (klar)

4-5 ts sukker

1/2 ts kvit peppar

5-6 auser (radius x 2 = 8 cm) kjøttkraft

:mynona:salt må til, som seg hør og bør

etter smak

 

Endret av fiole
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk og takk...her noteres det!  :klem: 
Ehh...: og da er det nok med et vanlig lite fem-ti-minutters oppkok, så er den ferdig? 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Takk og takk...her noteres det!  :klem: 
Ehh...: og da er det nok med et vanlig lite fem-ti-minutters oppkok, så er den ferdig? 

Ja, si la oss kalle det, et kvarter heller:jolie:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da skal jeg forsøke det med tid og stunder. Tusen takk skal du ha søte fiolen vår. :) 
Nå er jeg sulten faktisk. Hva skal vi bestille fra kjøkkenet i dag da? *myse på menyen*
Kokken? Kan jeg få en hvalbifftallerken av deg? 
12950348_1576713505973253_1983965217_n.j:spise: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

Ok. Da skal jeg forsøke det med tid og stunder. Tusen takk skal du søte fiolen vår. :) 
Nå er jeg sulten faktisk. Hva skal vi bestille fra kjøkkenet i dag da? *myse på menyen*
Kokken? Kan jeg få en hvalbifftallerken av deg? 
12950348_1576713505973253_1983965217_n.j:spise: 

Make that TWO, please.   :alice:   :spise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at du trekker frem Hvalbiffen...det har vi hatt mye av og det er jo kjempesnadder...ingen som jeg kjenner i RL har spist det :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jerry får servert...bare så det er notert. ;)  Jeg er fryktelig glad i hvalbiff og kjenner vel heller ingen
som spiser det irl. Det er gammeldags mat som ikke har kommet på mote ennå. Det er nok
litt fy-fy-mat for enkelte dyrevernere der ute. 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fiole skrev:

Pussig at du trekker frem Hvalbiffen...det har vi hatt mye av og det er jo kjempesnadder...ingen som jeg kjenner i RL har spist det :fnise:

Hvalkjøtt!  ❤

Som biff i panne, ovn og på grill. Som gryterett. I brun saus med stua kål og nypoteter. Med forsommerens nykål.

Jærri  ❤  hval.  :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Jerry får servert...bare så det er notert. ;)  Jeg er fryktelig glad i hvalbiff og kjenner vel heller ingen
som spiser det irl. Det er gammeldags mat som ikke har kommet på mote ennå. Det er nok
litt fy-fy-mat for enkelte dyrevernere der ute. 

Takk, Venn.  :spise:

Jeg vokste opp med hval i mange varianter. Elsker hval.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste og opp med hval og det er snadder, vi hadde ofte lever, nyrer, lungemos, blodpudding (noe jeg ikke likte) Mor kjøpte griseblod og stod med blod opp til øra når hu holdt på med det der:fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor kommer ikke fersk hval før om sommeren. Det er kanskje gjengs? Sesong?

Gleder meg veldig. :)

Forresten..gode stykker pakket i folie sammen med poteter, gulrøtter, løk, sitron, godt smør og litt annet godt nedgravd under glørne i bålet på hyttas leirplass....det er det nesten noe religiøst over.

Endret av Jerry Lee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå, jeg fikke en hel film i hode jeg nå knitring og furu sus summing av mygg.....du å du bållukten sitter i hår og hud....kra kra kra:lillesky2:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fiole skrev:

Åååå, jeg fikke en hel film i hode jeg nå knitring og furu sus summing av mygg.....du å du bållukten sitter i hår og hud....kra kra kra:lillesky2:

Du får ta en tur da, vøtt.  :jepp:

Pleier forøvrig behandle pir på samme måte...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, fiole skrev:

:reise:Eg kjem som et olja lyn vettu....bålkos i skogen....say no more

:jepp:  :klem:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Valgfritt, kaffe, kald melk, brus, saft eller ingenting. :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...