Ruccula Skrevet 23. desember 2016 #21 Del Skrevet 23. desember 2016 Jeg vasse i sjuke mennesker på jobb og jeg tar ingen forhåndsregler, ikke gidder jeg å vaske meg på hendene før jeg spiser heller. Jeg blir jo aldri syk og en av grunnene til det tror jeg er fordi jeg stadig er utsatt for smitte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 23. desember 2016 #22 Del Skrevet 23. desember 2016 14 timer siden, Trolltunge skrev: Jeg måtte ha ligget dødssyk for at jeg ikke hadde dratt til familien , og de ville aldri ha godtatt at jeg ikke var med dem heller, uansett sykdom. Hadde jeg vært dødssyk ville de dessuten ha samlet seg rundt meg, og feiret der jeg lå. Julekvelden = familie , syk eller ikke syk. Smitte er det overalt , og det er viktigere å være sammen enn å unngå smitte. Hvis du hadde vært dødssyk, ville vel familien din neppe ha tenkt på julefeiring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 23. desember 2016 #23 Del Skrevet 23. desember 2016 7 minutter siden, Ruccula skrev: Jeg vasse i sjuke mennesker på jobb og jeg tar ingen forhåndsregler, ikke gidder jeg å vaske meg på hendene før jeg spiser heller. Jeg blir jo aldri syk og en av grunnene til det tror jeg er fordi jeg stadig er utsatt for smitte. Du høres temmelig uhygienisk ut, må jeg si. I hvilke tilfeller vasker du hendene? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #24 Del Skrevet 23. desember 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her tar du skammelig feil, det er holdninger som dette som gjør at influensa f.eks sprer seg i rekordfart. En som er syk er smittsom også etter at sykdommen har brutt ut, og det er ikke nok å hoste i et tørkle eller unngå matlaging når det er dråpesmitte. Det er dessverre folk som deg med manglende forståelse for smittepredning og hygiene som er de største sprederne. Selv om ts og barna føler formen er grei, kan faktisk eldre mennesker bli slått veldig ut av luftveisinfeksjoner og influensa. Jeg jobber et sted der vi har hatt flere svært syke eldre innom med familie som ikke forstår hvorfor bestemor ble så syk når barna bare var litt syke. I kombinasjon med andre lidelser og alderdom kan det i verste fall bli dødelig, faktisk dør i gjennomsnitt 1500 personer i Norge hvert år av influensa. Så jeg forstår godt av svigermor er bekymret for besøk, og jeg syns det er egoistisk å ikke ta hensyn til det. Anonymkode: 54b74...401 Hvis man er i risikosonen for influensa, så bør man vaksinere seg Anonymkode: 547af...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #25 Del Skrevet 23. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er i risikosonen for influensa, så bør man vaksinere seg Anonymkode: 547af...47f Vaksinene er ingen garanti, i år er det anslått at vaksinen har en effektivitet på 60%. Grunnen til dette er at manmå tippe på virus den skal beskytte mot. Anonymkode: 54b74...401 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #26 Del Skrevet 23. desember 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nedsatt imunforsvar har man ved kreft, organtransplantsjoner og AIDS pluss noen få andre alvorlige tilfeller. Er dette tilfelle hos din svigerfamilie så holder du deg hjemme. At alle skal tilpasse seg deg på julaften og i tillegg bli utsatt for infulensa eller forkjølelsessmitte er en annen sak. Du kan fint holde deg hjemme og pleie din sykdom, og la dem andre få feire julekvelden uten smitterisikoen du innebærer. Slutt å sutre som et barn når du er voksen. Anonymkode: 4fb04...abc Slik jeg leser HI, så er det ikke snakk om nedsatt immunforsvar hos svigermor/svigermormor Anonymkode: 63d7a...fe7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 23. desember 2016 #27 Del Skrevet 23. desember 2016 40 minutter siden, Arabella skrev: Hvis du hadde vært dødssyk, ville vel familien din neppe ha tenkt på julefeiring. Det tror jeg de ville. Jeg skrev det for å sette det litt på spissen , men hadde situasjonen vært reell er jeg ganske sikker på at familien min ville satt alle kluter til for at min siste julefeiring skulle være faktisk. Nær og fin. Alle våre gode tradisjoner, latter og smil, med noen forløsende tårer innimellom. Det samme ville jeg gjort for dem. En slik jul ville jo være den aller viktigste! Men nå er det heldigvis ikke den situasjonen TS er i. En forkjølelse burde ikke stå i veien for å være med familien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 23. desember 2016 #28 Del Skrevet 23. desember 2016 1 time siden, Arabella skrev: Du høres temmelig uhygienisk ut, må jeg si. I hvilke tilfeller vasker du hendene? Uhygeinisk ja...hahah morsomt at du sier det, du skulle tatt deg en tur hjem til meg, jeg har støv på hjernen delux. Jeg vasker hendene etter toalett besøk, før matlaging og generelt om jeg har vært i kontakt med mye rart. Derimot vasker jeg ikke hendene før jeg skal spise matpakka mi på jobb. Poenget er, hvis man er overhysterisk i forhold til smitte fare så er sjangsen større for å faktisk bli mye syk, immunforsvaret har godt av å bli utsatt litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #29 Del Skrevet 23. desember 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er i risikosonen for influensa, så bør man vaksinere seg Anonymkode: 547af...47f Ikke alle som er i risikosonen kan vaksinere seg - det er risiko forbundet med selve vaksinasjonen også. Sigermormor er sannsynligvis nokså gammel, det i seg selv gjør henne utsatt. Mine besteforeldre har i utgangspunktet ikke nedsatt immunforsvar, men vi drar ikke smitte hjem til dem likevel. Kanskje skal svigermor besøke andre senere i julen hvor selv en liten forkjølelse er et stort problem, kanskje har hun andre grunner til at hun ikke kan/vil utsette seg for smitte uten at hun nødvendigvis har noe behov for å brette ut detaljene. Uansett vil hun ikke ha smitte i hus, det må man egentlig bare respektere. Jeg synes det var omtenksomt av henne å tlby seg å komme på døra med ferdig julemat. Sykdom kommer av og til på upraktiske tidspunkt og stikke kjepper i hjulene for nøye lagte planer - det er kjipt, men slik er livet og da får man bare gjøre det beste ut av situasjonen. For egen del ville jeg foretrukket å være hjemme hvis jeg var syk - heller hjemme på sofaen i fred og ro enn å måtte sitte ved bordet med hodepine og feber og anstrenge meg for å være blid og sosial og for at min dårlige form og tilhørende humør skulle prege julaften for alle andre. Anonymkode: e44ef...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå