Gå til innhold

Synes dette blir urettferdig!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes en sånn avtale er dumt. Skulle skjønt det om dere forlangte at de holdt seg unna narkotika, men røyk og snus er vel ikke av det verste ungdommer kan begynne med.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, Rosalie skrev:

Enda mer idioti. Ingen 13-åring har forutsetning for å skjønne hva de går med på ved en slik avtale. 

Dessuten skriver du at mor og far har godtatt snusbruken. Siden de gjorde det uten å si at "der røyk lappen," vil jo det si at de har godtatt snusbruken betingelsesløst. 

De sa at der røyk lappen. Men har gått tilbake på det nå. 

Anonymkode: 0706d...1ab

Skrevet
33 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg synes en sånn avtale er dumt. Skulle skjønt det om dere forlangte at de holdt seg unna narkotika, men røyk og snus er vel ikke av det verste ungdommer kan begynne med.

Går mer på at det er fryktelig dyrt....

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De pengene som går til snus på et år er jo det som lappen koster. 

Skrevet

Ja, det er kjempeurettferdig hvis dere ikke dropper avtalen på de andre barna også. I tillegg viser dere at det ikke er vits i å lye foreldrene.

Anonymkode: 4f281...cf5

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De pengene som går til snus på et år er jo det som lappen koster. 

Hvis du snuser 400 bokser i året, ja :P

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet

Da må dere kansellere avtalen med de to andre også, ellers blir det urettferdig. 

Skrevet
3 minutter siden, King in the North skrev:

Hvis du snuser 400 bokser i året, ja :P

Ja. Er vel normalt å snuse en boks om dagen?

• Liker 2
Skrevet

Det som er urettferdig er at du må betale mesteparten. Far bør ta dette fra egen lomme hvis han absolutt skal sponse sønnen.

Anonymkode: d1f58...0b7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det får de da betale selv. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, EvaLena skrev:

Ja, men det får de da betale selv. 

Forstod det slik på TS at far skulle betale selv, men at TS da i praksis må betale mer på fellesutgifter pga at far ikke har råd.........

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstod det slik på TS at far skulle betale selv, men at TS da i praksis må betale mer på fellesutgifter pga at far ikke har råd.........

Hun mener at ungdommen får betale snus selv.

TS: det blir jo ikke noe dyrere for dere nå? Jeg ser ikke argumentet der.

Skrevet
3 timer siden, Rosalie skrev:

Jeg har ingen sans for at lappen skal brukes som en belønning på den måten. Enten betaler man lappen til kidsa, ellers så gjør man det ikke. For det man gjør, er å skape løgnere. Dersom de er i det rette miljøet, kommer de til å røyke, snuse og drikke uansett. Men da tør de ikke å ringe hjem dersom det går skikkelig gærnt, for da vet de at lappen ryker.

Jeg fikk lappen betingelsesløst (eller - jeg hadde jo plikter jeg måtte oppfylle, men hvilke rusmidler jeg testet ut før lappen var i boks, hadde ingen relevans). Mine venninner skulle få lappen dersom de holdt seg rusfri. De drakk mer enn meg, og røyket som noen skorsteiner på fest. Og det var mine foreldre vi måtte kontakte når det gikk galt og alternativet for dem enten var fyllearrest eller pumping. Så mine foreldre kom og hentet, plasserte de på sofaen med bøtte ved siden av og våket over dem for å være sikker på at de ikke sluttet å puste. Lappen fikk de, jo. For de var så flinke og holdt seg edru selv om de var kjempemye på fest. Mente foreldrene.

Hvordan skal de trenge akutt hjelp pga snusing, mener du?

Skrevet
2 timer siden, Biloba skrev:

Hvordan skal de trenge akutt hjelp pga snusing, mener du?

Du mistet poenget, som var at den type avtaler fører til at ungdommen bevisst velger å ljuge. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:
5 minutter siden, Rosalie skrev:

Du mistet poenget, som var at den type avtaler fører til at ungdommen bevisst velger å ljuge. 

Vi hadde samme avtale da jeg og mine søsken var tenåringer. Tror nok ikke at familier uten slike avtaler unngår hvite løgner, halvsannheter og blanke løgner heller.

Skrevet
4 minutter siden, Biloba skrev:

Vi hadde samme avtale da jeg og mine søsken var tenåringer. Tror nok ikke at familier uten slike avtaler unngår hvite løgner, halvsannheter og blanke løgner heller.

Naturligvis ikke. Men med den type avtale legger foreldrene opp til det. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:
19 minutter siden, Rosalie skrev:

3 minutter siden, Rosalie skrev:

Naturligvis ikke. Men med den type avtale legger foreldrene opp til det. 

Jeg er ikke enig, innstillingen din forutsetter at tenåringen ikke har integritet og redelighet. Det kan fort bli en selvoppfyllende profeti.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er urettferdig er at du må betale mesteparten. Far bør ta dette fra egen lomme hvis han absolutt skal sponse sønnen.

Anonymkode: d1f58...0b7

Hvorfor blir lappen dyrere for TS når gutten snuser, enn når han ikke snuser?

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke sagt det direkte, men det blir jo meg som må bidra ekstra fordi han får "dårlig råd."

La være å betale ekstra! 
Betal det du betaler nå, og så må far finne ut hvor han får penger fra selv.
Sett krav til at han bidrar med sin del til fellesutgifter! Om han nekter, så la være å kjøpe goder til fellesen som han kan forsyne seg av! (Sett lås på godteskuffen og bunkre ting til deg og ditt barn der!)
Forlang at han tar sin andel av faste utgifter før han gjør noe mer! Ikke la far snylte på dine penger! 
Si at din økonomi ikke tillater at du sponser lappen til hans sønn, særlig ikke når du vet at det er mot det som ble avtalt! 
Du må spare penger til egne unger! 

Dere får da heller lage et budsjett der han kan betale sin del, og så kutter dere ned på ting som koster. Han må kjenne konsekvensen av egne valg her! (Og jeg snakker om faren, ikke sønnen!)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...