AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 Vi har tre tenåringsbarn tilsammen, han to, jeg en. Vi (inkludert mor/far) har sagt at vi sponser lappen om de ikke begynner å snuse eller røyke. Eldstemann er 18 og har snust siden han var 15. Han har begynt på lappen nå, og skal få sponset lappen likevel sier moren hans. Far orker ikke si noe. Er ikke det urettferdig? Spesielt for hans andre barn som er 16 og har holdt seg unna så vidt vi vet? Anonymkode: 0706d...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Jeg synes at det virker urettferdig. Hva slags lærdom får sønnen ut av dette? Anonymkode: b0c8e...2a1 14
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #3 Skrevet 21. desember 2016 Selvfølgelig er det urettferdig, men dere kan dessverre ikke bestemme hva mor skal gjøre. Anonymkode: 34187...c7f 1
ekkoet Skrevet 21. desember 2016 #4 Skrevet 21. desember 2016 Hvor kommer pengene fra? Faren som ikke orker å si noe, skal han likevel betale? 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #5 Skrevet 21. desember 2016 Tenker det jeg også. Men tenker jo mest på de to som har holdt seg unna så vidt vi vet. De har ikke fått det med seg, at han skal få den likevel, men regner med det kan komme reaksjoner... Anonymkode: 0706d...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 Det er jo en kjempedeal. Not. Alt det sier er at regler er til for å brytes, er ikke så nøye. Hadde satt meg på bakbeina, iallefall ikke fullfinansiert! Da hadde jeg krevd at han slutter først. Anonymkode: 20671...a33 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 Far skal være med å betale. Anonymkode: 0706d...1ab
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 Når du tydeligvis har fått ein sånn forbanna pysete tøffel til mann, så får du ta alle konsekvensene av dette... Anonymkode: a8073...e83 5
MapleSirup Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 (endret) Dette har jo ikke du så veldig mye med, strengt tatt. Selv om dette er brudd på avtale, så er det å ha lappen så viktig m.t.p fremtiden at jeg for så vidt også hadde ønsket å bidra til at barna tok den uansett. At dere hadde en sånn avtale i utgangspunktet er ren idioti, spør du meg. Mine foreldre prøvde det samme, men det hindret jo ikke meg å røyker... Det henger jo ikke sammen. PS: Og dessuten "urettferdig"??? Det er jo dumt av ham å snuse og lurt av de andre å la være. Det er ikke verre å snuse med lappen enn uten... Endret 21. desember 2016 av MapleSirup 6
Biloba Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 Mor velger for seg. Far velger for seg. Hvis far er uenig, er det helt greit at mor står for hele beløpet. Gutten har jo brutt betingelsene. Hvis dere har fellesøkonomi kan du løse saken ved å trekke ut et tilsvarende beløp til å bruke etter ditt eget forgodtbefinnende (hvis ikke far har større inntekt og betaler inn mer til felleskassen). Du har ikke rett til å styre dem, men begrense konsekvensen for deg. 4
Arkana Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 Dere kan jo ikke styre over det mor vil gjøre, men det er underlig at far trekker seg fra avtalen han har hatt med barna. Han burde ikke være med å betale lappen for gutten eller i såfall må avtalen oppheves for alle barna. Om mor vil betale alt alene kan hun selvsagt gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #12 Skrevet 21. desember 2016 Er jeg som betaler mest til felleskassen. Får vel bare la det ligge.... Anonymkode: 0706d...1ab
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #13 Skrevet 21. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er jeg som betaler mest til felleskassen. Får vel bare la det ligge.... Anonymkode: 0706d...1ab Å far mener at lappen skal sponses med de pengene? Der hadde jeg steilet!! Skaff deg ryggrad å si at om far ikke vil lære barnet sitt konsekvenser så får 100% av sponsingen komme fra hans egen lomme! Anonymkode: c1599...59b 2
Testosteron Skrevet 21. desember 2016 #14 Skrevet 21. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det urettferdig? Spesielt for hans andre barn som er 16 og har holdt seg unna så vidt vi vet? Anonymkode: 0706d...1ab Her er det bare en løsning: De to andre barna må også begynne å røyke og snuse 7
Rosalie Skrevet 21. desember 2016 #15 Skrevet 21. desember 2016 Jeg har ingen sans for at lappen skal brukes som en belønning på den måten. Enten betaler man lappen til kidsa, ellers så gjør man det ikke. For det man gjør, er å skape løgnere. Dersom de er i det rette miljøet, kommer de til å røyke, snuse og drikke uansett. Men da tør de ikke å ringe hjem dersom det går skikkelig gærnt, for da vet de at lappen ryker. Jeg fikk lappen betingelsesløst (eller - jeg hadde jo plikter jeg måtte oppfylle, men hvilke rusmidler jeg testet ut før lappen var i boks, hadde ingen relevans). Mine venninner skulle få lappen dersom de holdt seg rusfri. De drakk mer enn meg, og røyket som noen skorsteiner på fest. Og det var mine foreldre vi måtte kontakte når det gikk galt og alternativet for dem enten var fyllearrest eller pumping. Så mine foreldre kom og hentet, plasserte de på sofaen med bøtte ved siden av og våket over dem for å være sikker på at de ikke sluttet å puste. Lappen fikk de, jo. For de var så flinke og holdt seg edru selv om de var kjempemye på fest. Mente foreldrene. 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #16 Skrevet 21. desember 2016 Når ble avtalen inngått? Hvis det er noe dere nettopp har avtalt, så har han jo ikke hatt forutsetning til å vite om avtalen fra han var 15 år. Virker fair å gjøre det fra nå uten å ta tidligere oppførsel i betraktning. Anonymkode: 1199a...813
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #17 Skrevet 21. desember 2016 Her har det ikke vært løgner, har vært akseptert fra han var 16, da har han "fått lov" av far og mor. Det samme har gjeldt for alkohol. Anonymkode: 0706d...1ab
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #18 Skrevet 21. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når ble avtalen inngått? Hvis det er noe dere nettopp har avtalt, så har han jo ikke hatt forutsetning til å vite om avtalen fra han var 15 år. Virker fair å gjøre det fra nå uten å ta tidligere oppførsel i betraktning. Anonymkode: 1199a...813 Ble avtalt når han begynte på ungdomsskolen. Anonymkode: 0706d...1ab
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #19 Skrevet 21. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å far mener at lappen skal sponses med de pengene? Der hadde jeg steilet!! Skaff deg ryggrad å si at om far ikke vil lære barnet sitt konsekvenser så får 100% av sponsingen komme fra hans egen lomme! Anonymkode: c1599...59b Han har ikke sagt det direkte, men det blir jo meg som må bidra ekstra fordi han får "dårlig råd." Anonymkode: 0706d...1ab
Rosalie Skrevet 21. desember 2016 #20 Skrevet 21. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ble avtalt når han begynte på ungdomsskolen. Anonymkode: 0706d...1ab Enda mer idioti. Ingen 13-åring har forutsetning for å skjønne hva de går med på ved en slik avtale. Dessuten skriver du at mor og far har godtatt snusbruken. Siden de gjorde det uten å si at "der røyk lappen," vil jo det si at de har godtatt snusbruken betingelsesløst. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå