AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 Hei. Vi vurderer å anskaffe oss aupair da jeg er svært syk og vi får ingen støtte fra kommunen med mindre jeg sitter i rullestol...Noe jeg ikke gjør....Enda. Jeg er klar over at en aupair ikke er en hushjelp og at det handler om å inkludere henne i familien som et familiemedlem så vil ikke ha en diskusjon på dette. Siden sønnen vår på 3 år går i barnehage fra 7-16.30 vil hun jo ha masse fritid. Men det er snakk om å bistå med middag og hverdagslige gjøremål som skifte sengetøy og klesvask etc...Og å ha noen som kan stille opp å hente i barnehage/passe han når ikke jeg kan. Og å leke med/passe gutten i helger og ellers ettermiddag. Min mann jobber fra 08.17.00 hver dag. Er det noen som har erfaring med å ha aupair? Hvordan gjorde dere det med det praktiske ift forsikring til aupair, kjøpe norskkurs til henne, reise, feriepenger, skatt, visum? Gikk dere gjennom byrå? Isåfall hvilket? Anonymkode: 3dea2...78f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Det høres ut som en god plan, som helt sikkert vil gagne barnet deres, og gi mer overskudd til deg. Jeg har ikke erfaring med det selv, MEN jeg vet av to familier som har au pair. I skolen og barnehagen til barna våre. Det er ikke noe de snakker høyt om, men etter hvert har jeg fått med meg at det ikke er en tante eller et familiemedlem som av og til henter og bringer barna. Disse familiene har hver sin "grunn" til å ha au pair. Den ene familien har bodd en stund i utlandet da barna var små, og tok med seg en au pair fra det landet som snakker språket sitt med barna, så de ikke skal glemme dette språket. Den andre familien har et barn med utfordringer, som krever litt mer oppfølging enn andre på hennes alder. Det er ikke snakk om noe overklassenabolag, dette er familier i vanlige rekkehus. Jeg synes det høres ut som en veldig god idé. Hvis dere ikke kjenner noen (en annen au pair som har en søster/venninne som har lyst til å komme over), kan dere gå gjennom byrå. Da er det vel byrået som ordner det formelle, vil jeg tro? Anonymkode: 01aa3...9f9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #3 Skrevet 21. desember 2016 Få en hushjelp, ikke au-pair. De er ikke der for å lage middag og skifte på senga og sånt. Anonymkode: ca729...a85 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #4 Skrevet 21. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få en hushjelp, ikke au-pair. De er ikke der for å lage middag og skifte på senga og sånt. Anonymkode: ca729...a85 Skjerp deg. De lager middag og skifter på senga ja. Om du ikke tar lest hva en aupair er så innebærer det b.l.a lett husareid. Det finnes ikke hushjelp å få i Norge lengere. Anonymkode: 3dea2...78f 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #5 Skrevet 21. desember 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi vurderer å anskaffe oss aupair da jeg er svært syk og vi får ingen støtte fra kommunen med mindre jeg sitter i rullestol...Noe jeg ikke gjør....Enda. Jeg er klar over at en aupair ikke er en hushjelp og at det handler om å inkludere henne i familien som et familiemedlem så vil ikke ha en diskusjon på dette. Siden sønnen vår på 3 år går i barnehage fra 7-16.30 vil hun jo ha masse fritid. Men det er snakk om å bistå med middag og hverdagslige gjøremål som skifte sengetøy og klesvask etc...Og å ha noen som kan stille opp å hente i barnehage/passe han når ikke jeg kan. Og å leke med/passe gutten i helger og ellers ettermiddag. Min mann jobber fra 08.17.00 hver dag. Er det noen som har erfaring med å ha aupair? Hvordan gjorde dere det med det praktiske ift forsikring til aupair, kjøpe norskkurs til henne, reise, feriepenger, skatt, visum? Gikk dere gjennom byrå? Isåfall hvilket? Anonymkode: 3dea2...78f Har du søkt om hjemmehjelp? BPA? Rullestol skal ikke være noe krav til hjelp. Anonymkode: 7a932...d6f 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 Flere jeg kjenner har au pair for sine foreldre istedenfor gamlehjem. Veldig grei ordning. De får være hjemme og blir godt tatt vare på istedenfor å bli overlatt til seg selv, eller stuet inn med mange andre. Anonymkode: e02bd...4cc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 Søk om BPA. Aupair skal ikke brukes til noe særlig husarbeid utover det som er knyttet til barnet det passer. Anonymkode: 32c1d...b7e 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg. De lager middag og skifter på senga ja. Om du ikke tar lest hva en aupair er så innebærer det b.l.a lett husareid. Det finnes ikke hushjelp å få i Norge lengere. Anonymkode: 3dea2...78f Husarbeid som er knyttet til barnet. Altså, rydde leker etter barnet, lage mat til barnet, osv. Anonymkode: 71c37...0dc 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 https://no.wikipedia.org/wiki/Au_pair Anonymkode: afe2d...b59
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg. De lager middag og skifter på senga ja. Om du ikke tar lest hva en aupair er så innebærer det b.l.a lett husareid. Det finnes ikke hushjelp å få i Norge lengere. Anonymkode: 3dea2...78f Gå ti hakk tilbake og kutt ned på hersketeknikkene, takk. Er nok du som trenger å lese om au-pair. Jeg har vært det selv i flere år, så jeg vil tippe jeg har mer erfaring enn deg. Husarbeidet som innebærer for en au-pair er husarbeid som er knyttet til barnet, som noen nevner over her. Altså å rydde opp etter barnet, lage frokost/lunsj osv til barnet og slike ting. Det innebærer ikke å være en billig og utnyttet arbeidskraft som om man er en slave som skal gjøre de voksens arbeidsoppgaver i hjemmet. Man er heller ikke ansatt som en personlig kokk. Det er en kulturveksling hvor man skal leve som et familiemedlem, ta vare på barna og lære om kulturen i det landet man jobber i. Anonymkode: ca729...a85 13
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå ti hakk tilbake og kutt ned på hersketeknikkene, takk. Er nok du som trenger å lese om au-pair. Jeg har vært det selv i flere år, så jeg vil tippe jeg har mer erfaring enn deg. Husarbeidet som innebærer for en au-pair er husarbeid som er knyttet til barnet, som noen nevner over her. Altså å rydde opp etter barnet, lage frokost/lunsj osv til barnet og slike ting. Det innebærer ikke å være en billig og utnyttet arbeidskraft som om man er en slave som skal gjøre de voksens arbeidsoppgaver i hjemmet. Man er heller ikke ansatt som en personlig kokk. Det er en kulturveksling hvor man skal leve som et familiemedlem, ta vare på barna og lære om kulturen i det landet man jobber i. Anonymkode: ca729...a85 Herregud så arrogant du er. Skal jeg si deg en ting? Jeg har jobbet som aupair i TRE forskjellige land i min ungdom. Og det er ikke så fryktelig lenge siden. Siste vertsfamilie jeg bodde hos var når uegnet var 22 og jeg er nå 28 år. Jeg gjorde alt av husarbeid. Jeg lufter hunden, lagde middag til alle hver dag, vasket huset en gang i uken og ellers sørget for at huset var i ok stand og tok hånd om barna. Jeg hadde kun ansvar for et barn første gang og to barn de to andre gangene hvorav den eldste var 15 år. Det var HELT GREIT for meg å gjøre husarbeid. Hvorfor skulle jeg ikke gjort det? Jeg fikk kost og losji og 4.500-6000 i måneden og jeg levde som en greve. Ja for en ungdom er 5000 kr i måneden mye penger når man har all mat og husrom dekt. Jeg sparte mye men shoppet også mye. I tillegg fikk jeg oppleve den fantastiske kulturen i hvert land jeg var. Jeg var to ganger i USA og en siste vertsfamilie var i Australia. Aldri angret et sekund og jeg følte meg ALDRI ALDRI utnyttet. Kun inkludert. Jeg er ei norsk jente med bein i nesen og lar meg faktisk ikke bli utnyttet. Jeg som er fra et "rikt" land og drar til et land med "likeverd" ift. Velstand, hadde det veldig fin og nok med penger. Vet du at for ei jente som kommer fra Philippinene at dette er en drøm? At det er MYE penger og penger de kan ha stor nytte av i sitt hjemland. At de får masse erfaring? Mitt innlegg var IKKE spørsmål relatert til hva en aupair er, for det vet jeg faktisk selv. Det var relatert til det praktiske. Jeg gikk aldri gjennom byrå, men privat. Og det praktiske tok vertsfamilienene seg av så jeg vet ikke hvordan de gjorde det. Nå et også dette noen år siden, så ting kan ha forandret seg. Foreslår forøvrig at du forla6denne tråden da du har null å tilføre og bare spyr ut eder og galle. Anonymkode: 3dea2...78f 2
ViljaH Skrevet 21. desember 2016 #12 Skrevet 21. desember 2016 Selv om du gjorde alt husarbeid som Au Pair, så må du forstå at visumet personen blir gitt er knyttet til visse betingelser. Så da kan du ikke bare bestemme selv at Au Pair er noe annet enn hva reglene faktisk er. Da misbruker du ordningen. Skal du ha ordinær hushjelp-tjenester så må du ut på det norske arbeidsmarkedet. Ellers synes jeg AuPair vil være en god løsning for dere. Da trenger kanskje ikke 3-åringen starte 07 i bhg og være der til 16:30 heller. 11
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #13 Skrevet 21. desember 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud så arrogant du er. Skal jeg si deg en ting? Jeg har jobbet som aupair i TRE forskjellige land i min ungdom. Og det er ikke så fryktelig lenge siden. Siste vertsfamilie jeg bodde hos var når uegnet var 22 og jeg er nå 28 år. Jeg gjorde alt av husarbeid. Jeg lufter hunden, lagde middag til alle hver dag, vasket huset en gang i uken og ellers sørget for at huset var i ok stand og tok hånd om barna. Jeg hadde kun ansvar for et barn første gang og to barn de to andre gangene hvorav den eldste var 15 år. Det var HELT GREIT for meg å gjøre husarbeid. Hvorfor skulle jeg ikke gjort det? Jeg fikk kost og losji og 4.500-6000 i måneden og jeg levde som en greve. Ja for en ungdom er 5000 kr i måneden mye penger når man har all mat og husrom dekt. Jeg sparte mye men shoppet også mye. I tillegg fikk jeg oppleve den fantastiske kulturen i hvert land jeg var. Jeg var to ganger i USA og en siste vertsfamilie var i Australia. Aldri angret et sekund og jeg følte meg ALDRI ALDRI utnyttet. Kun inkludert. Jeg er ei norsk jente med bein i nesen og lar meg faktisk ikke bli utnyttet. Jeg som er fra et "rikt" land og drar til et land med "likeverd" ift. Velstand, hadde det veldig fin og nok med penger. Vet du at for ei jente som kommer fra Philippinene at dette er en drøm? At det er MYE penger og penger de kan ha stor nytte av i sitt hjemland. At de får masse erfaring? Mitt innlegg var IKKE spørsmål relatert til hva en aupair er, for det vet jeg faktisk selv. Det var relatert til det praktiske. Jeg gikk aldri gjennom byrå, men privat. Og det praktiske tok vertsfamilienene seg av så jeg vet ikke hvordan de gjorde det. Nå et også dette noen år siden, så ting kan ha forandret seg. Foreslår forøvrig at du forla6denne tråden da du har null å tilføre og bare spyr ut eder og galle. Anonymkode: 3dea2...78f Enig! En vanlig månedslønn på Filippinene ligger på 1500kr, så dette er mye for dem. I tillegg blir de behandlet bra, og har fri i helgene. F.eks i Saudi Arabia jobber de døgnet rundt og blir i tillegg utsatt for mishandling på verst tenkelig måte. Søsteren til en au pair vi kjenner gikk syk i ett år og ble nektet legehjelp. Tilslutt døde hun av lungebetennelse. Ikke fikk hun lønn heller og familien som var igjen på Filippinene hadde ikke råd til å få liket hennes hjem så hva som skjedde med henne vet de ikke. Pengene de får kan fø en hel familie der nede, og i tillegg finansiere studier til yngre søsken. Anonymkode: e02bd...4cc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #14 Skrevet 21. desember 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden sønnen vår på 3 år går i barnehage fra 7-16.30 vil hun jo ha masse fritid. Men det er snakk om å bistå med middag og hverdagslige gjøremål som skifte sengetøy og klesvask etc...Og å ha noen som kan stille opp å hente i barnehage/passe han når ikke jeg kan. Og å leke med/passe gutten i helger og ellers ettermiddag. Anonymkode: 3dea2...78f En au pairs jobb er ikke å være hushjelp. Om du benytter hun til dette utnytter du en i en vanskelig posisjon. Det å være au pair innebærer at hun skal passe barna dine og lære om Norge. Ikke plukke opp etter deg og mannen din. Jeg skjønner at du er syk og kunne tenke deg litt hjelp, men da vil jo være en hushjelp som passer best i det tilfellet her. Om du skal benytte en au pair som mer enn det som er normalt synes jeg isåfall du bør betale ekstra utenom det som er i den "vanlige" au pair avtalen. (4-5000 i måneden + kost og losji så vidt jeg husker?). Anonymkode: edccb...c63 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #15 Skrevet 21. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: En au pairs jobb er ikke å være hushjelp. Om du benytter hun til dette utnytter du en i en vanskelig posisjon. Det å være au pair innebærer at hun skal passe barna dine og lære om Norge. Ikke plukke opp etter deg og mannen din. Jeg skjønner at du er syk og kunne tenke deg litt hjelp, men da vil jo være en hushjelp som passer best i det tilfellet her. Om du skal benytte en au pair som mer enn det som er normalt synes jeg isåfall du bør betale ekstra utenom det som er i den "vanlige" au pair avtalen. (4-5000 i måneden + kost og losji så vidt jeg husker?). Anonymkode: edccb...c63 Jeg gir opp. Er det ingen som har fått med seg at jeg IKKE ville ha diskusjon på dette? Jeg vet hva en aupair er, jeg har vært det selv og nei, jeg vet ikke om en eneste familie som ikke har fått hjelp i hjemmet fra en aupair. De blir ikke utnyttet. Det er ikke snakk om å vaske vindu og skrubbe gulv, Men å ha en avlastning i en tung hverdag. Dette står forut på vertsfamiliens søknad. Og aupairer som ønsker å ta kontakt, gjør det. De fleste er desperate etter å komme å ser på det som en selfølge at de skal hjelpe i hjemmet. Og det er ikke naive utnyttede jenter. Det er jenter med høy utdannelse på min alder, de fleste fra USA. For de fleste aupairer som vil til Norge, Er det en drøm I oppfyllelse å komme hit å tjene såpass med penger. Spesielt de fra fattigere land..Mener du virkelig at jeg skal betale 5600 kr i måneden (som er minste satsen per 2016 en aupair i Norge skal ha) pluss kost, losji, norskkurs, norsk førerprøve, forsikring, reise og feriepenger for at hun skal sitte på ræva fra kl 07-16.30? Og kun leke litt med sønnen min på ettermiddagene? Jeg svarer ikke på flere spørsmål om dette. Jeg spør om det praktiske. Om noen ikke har noe å bidra til det, hold dere unna. Jeg trenger ingen pekefingere. Anonymkode: 3dea2...78f 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #16 Skrevet 21. desember 2016 De skal gjøre lett husarbeid, ikke alt husarbeidet! Du trenger mer hjelp enn det som ligger innenfor ordningen. Synes også mange tar for lett på utnytting av kvinner fra f.eks. Filippinene - at det er en "drøm" for dem. Realiteten er at de er lette å utnytte fordi de har familie i hjemlandet som er avhengige av pengene. Og der ligger problemet - det er ikke kulturutveksling, som var det opprinnelige formålet med ordningen, men norske familier som henter billig arbeidskraft fra utlandet. Ordningen bør avskaffes, i alle fall i sin nåværende form. Ingen henter snekkere eller renovasjonsarbeidere fra Filippinene, gir dem 6000kr i måneden og et rom, og kaller det "kulturutveksling". Anonymkode: 4b2c5...006 11
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #17 Skrevet 22. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De skal gjøre lett husarbeid, ikke alt husarbeidet! Du trenger mer hjelp enn det som ligger innenfor ordningen. Synes også mange tar for lett på utnytting av kvinner fra f.eks. Filippinene - at det er en "drøm" for dem. Realiteten er at de er lette å utnytte fordi de har familie i hjemlandet som er avhengige av pengene. Og der ligger problemet - det er ikke kulturutveksling, som var det opprinnelige formålet med ordningen, men norske familier som henter billig arbeidskraft fra utlandet. Ordningen bør avskaffes, i alle fall i sin nåværende form. Ingen henter snekkere eller renovasjonsarbeidere fra Filippinene, gir dem 6000kr i måneden og et rom, og kaller det "kulturutveksling". Anonymkode: 4b2c5...006 Som jeg skrev lenger opp, så er denne jobben rene luksusen for au pair fra Filippinene. Det er ikke snakk om utnytte noen. Snittlønna på Filippinene er 8300php som tilsvarer 1400kr. Da er det dn bra lønn der nede. Det er 12-15 timers arbeidsdag 6 dager i uka hvis du er heldig. Det rekker såvidt å mette en familie. I tillegg kommer det andre utgifter som bolig, strøm og utdannelsen til barna. Her i Norge får de den lønna og får i tillegg bo gratis. Da er det husstell og aktivitet med barna. Å avskaffe ordningen uten mister mange familier muligheter til en bedre framtid der nede. Det er veldig få land i verden hvor de faktisk blir behandlet som en del av familien. Anonymkode: e02bd...4cc
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #18 Skrevet 22. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig! En vanlig månedslønn på Filippinene ligger på 1500kr, så dette er mye for dem. I tillegg blir de behandlet bra, og har fri i helgene. F.eks i Saudi Arabia jobber de døgnet rundt og blir i tillegg utsatt for mishandling på verst tenkelig måte. Søsteren til en au pair vi kjenner gikk syk i ett år og ble nektet legehjelp. Tilslutt døde hun av lungebetennelse. Ikke fikk hun lønn heller og familien som var igjen på Filippinene hadde ikke råd til å få liket hennes hjem så hva som skjedde med henne vet de ikke. Pengene de får kan fø en hel familie der nede, og i tillegg finansiere studier til yngre søsken. Anonymkode: e02bd...4cc Det betyr niks, nada, ingenting. I NORGE er det NORSKE REGLER som gjelder. Anonymkode: 5c194...51d 14
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #19 Skrevet 22. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gir opp. Er det ingen som har fått med seg at jeg IKKE ville ha diskusjon på dette? Jeg vet hva en aupair er, jeg har vært det selv og nei, jeg vet ikke om en eneste familie som ikke har fått hjelp i hjemmet fra en aupair. De blir ikke utnyttet. Det er ikke snakk om å vaske vindu og skrubbe gulv, Men å ha en avlastning i en tung hverdag. Dette står forut på vertsfamiliens søknad. Og aupairer som ønsker å ta kontakt, gjør det. De fleste er desperate etter å komme å ser på det som en selfølge at de skal hjelpe i hjemmet. Og det er ikke naive utnyttede jenter. Det er jenter med høy utdannelse på min alder, de fleste fra USA. For de fleste aupairer som vil til Norge, Er det en drøm I oppfyllelse å komme hit å tjene såpass med penger. Spesielt de fra fattigere land..Mener du virkelig at jeg skal betale 5600 kr i måneden (som er minste satsen per 2016 en aupair i Norge skal ha) pluss kost, losji, norskkurs, norsk førerprøve, forsikring, reise og feriepenger for at hun skal sitte på ræva fra kl 07-16.30? Og kun leke litt med sønnen min på ettermiddagene? Jeg svarer ikke på flere spørsmål om dette. Jeg spør om det praktiske. Om noen ikke har noe å bidra til det, hold dere unna. Jeg trenger ingen pekefingere. Anonymkode: 3dea2...78f Du skriver nå litt motstridende innlegg her. Hun skal bare passe sønnen noen timer på ettermiddagen, og ellers ha fritid, men i HI skriver du at hun også skal levere/hente innimellom, skifte på senger, rydde klær og gjøre lett husarbeid som du kaller det. Du skjønner da at disse to tingene ikke er forenlig? Hva er uansett vitsen med å spørre om aupair er en god løsning når du uansett avfeier svarene som ikke går din vei som dumt? Det er forresten helt uvesentlig hvordan arbeidsmarkedet er på Filippinene, vi drar ikke befolkningen hit og utnytter dem av den grunn. Anonymkode: 32c1d...b7e 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #20 Skrevet 22. desember 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver nå litt motstridende innlegg her. Hun skal bare passe sønnen noen timer på ettermiddagen, og ellers ha fritid, men i HI skriver du at hun også skal levere/hente innimellom, skifte på senger, rydde klær og gjøre lett husarbeid som du kaller det. Du skjønner da at disse to tingene ikke er forenlig? Hva er uansett vitsen med å spørre om aupair er en god løsning når du uansett avfeier svarene som ikke går din vei som dumt? Det er forresten helt uvesentlig hvordan arbeidsmarkedet er på Filippinene, vi drar ikke befolkningen hit og utnytter dem av den grunn. Anonymkode: 32c1d...b7e Nei. Jeg har ikke skrevet motstridende og hvis du hadde lest innlegget godt nok hadde du sett at jeg IKKE spør om aupair er en god løsning. Du siterer t.o.m innlegget hvor jeg forklarer at jeg ikke ønsker å diskuterer det. Hva er galt med folk? Anonymkode: 3dea2...78f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå