Tibbie Skrevet 20. desember 2016 #1 Del Skrevet 20. desember 2016 Noen her inne som er like språknerd som meg? Får angst av skrivefeil og sitter nå i en situasjon jeg sliter litt med. Har prøvd å google ordet for å se hva profesjonelle skriver, men får litt forskjellige resultater. Jeg trenger dette ordet til en tekst, så håper på litt hjelp Ordet er 2-årsjubileum. Eller 2 års-jubileum. Eller toårsjubileum... Eller hæ? Hvordan binder jeg ordet? Mens jeg allerede har opprettet en tråd om dette, så spør jeg i samme sleng om et ord jeg har fundert på noen år Du har jo Nord-Norge, Sør-Norge, Nord-Trøndelag og alle de der... Hvordan blir det når man skal slenge på enda et ord, som for eksempel konferanse? Nord-Norge-konferanse? Det ser jo veldig rart ut! Nord Norge-konferanse? Nord-Norgekonferanse? Håper på nyttig hjelp og kanskje en forklaring på hva reglene angående dette er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kårhild Skrevet 20. desember 2016 #2 Del Skrevet 20. desember 2016 Jeg ville skrevet "to-årsjubileum". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 20. desember 2016 #3 Del Skrevet 20. desember 2016 Toårsjubileum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lauge Skrevet 20. desember 2016 #4 Del Skrevet 20. desember 2016 Toårsjubileum, og Nord-Norgekonferanse :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #5 Del Skrevet 20. desember 2016 1 minutt siden, Viktualia skrev: Toårsjubileum. Ja,jeg også, men jeg tror egentlig ikke det er noen fasit her. I det andre tilfellet ville jeg ha skrevet om til konferanse i Nord-Norge eller noe lignende. Anonymkode: f2921...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #6 Del Skrevet 20. desember 2016 50-årsjubileum eller femtiårsjubileum 12 minutter siden, Tibbie skrev: Ordet er 2-årsjubileum. Eller 2 års-jubileum. Eller toårsjubileum... Eller hæ? Hvordan binder jeg ordet? Har uthevet det språkrådet sier er rett, du kan velge mellom disse to. http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Dato/ Se under "Sammensetninger med tall som førsteledd" Anonymkode: 18d95...857 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 20. desember 2016 #7 Del Skrevet 20. desember 2016 Språkrådet sier at man kan velge mellom (deres eksempel) 50-årsjubileum eller femtiårsjubileum. http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Dato/#sammensetninger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 20. desember 2016 Forfatter #8 Del Skrevet 20. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: 50-årsjubileum eller femtiårsjubileum Har uthevet det språkrådet sier er rett, du kan velge mellom disse to. http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Dato/ Se under "Sammensetninger med tall som førsteledd" Anonymkode: 18d95...857 7 minutter siden, Viktualia skrev: Språkrådet sier at man kan velge mellom (deres eksempel) 50-årsjubileum eller femtiårsjubileum. http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Dato/#sammensetninger Wiii, tusen takk!! Jeg har lært at alle tall fra én til ni skal skrives i bokstaver, og resten i tall. Men jeg synes at det ser bedre ut med "2-årsjubileum", selv om det strider litt med skrivefingrene mine. Hva synes dere ser best ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #9 Del Skrevet 20. desember 2016 I mine øyne ser "toårsjubileum" helt klart best ut. Når det gjelder ditt andre spørsmål, er det korrekte "Nord-Norge-konferanse", selv om jeg ikke synes det var en særskilt heldig sammensetning. Anonymkode: f674e...1a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå