AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #101 Skrevet 20. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo det har jeg du Har også hatt mange kull på huskyene mine, som det står tidligere her, så vet at dette er dominerende fra huskyen. Det kan du jo spørre de fleste med huskyblandinger, eller du kan sjekke Alaska Husky Owers gruppa på facebook og høre med hva de fleste sier der, de er nok enige i meg ja Anonymkode: 42bc3...95d Jeg vet ikke om jeg blir mest forbanna, eller trist, når folk skryter av å hatt mange blandingskull... Anonymkode: 276d5...c95 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #102 Skrevet 20. desember 2016 5 timer siden, ArtyFarty skrev: I avl så arver valpene like mye genetisk fra begge foreldrene, både hva angår helse, mentalitet, og eksteriør. Ja, noen egenskaper kan overdøve andre, men den genetiske pakken kommer likt fra begge foreldrene. Samme hvor mange huskykull du har hatt, så kan du ikke endre på fakta. Herregud da, vet du ikke at de som driver blandingsavl velger selv hvilke egenskaper avkommene skal arve? De negative egenskapene forsvinner mirakuløst ved blandingsavl Anonymkode: 276d5...c95 1
ArtyFarty Skrevet 20. desember 2016 #103 Skrevet 20. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er ikke et resultat av naturlig seleksjon nei, det kalles ikke naturlig når man avler på dem. Og dagens rasehunder er like mye et resultat av avl på utseende som disse designerblandingene. Kan nevne golden retriver, schæfer, mops, bulldog, ridgeback, basset, dachs etc etc... http://topdocumentaryfilms.com/pedigree-dogs-exposed/ jeg er ikke noe for designerhunder, men veldig veldig mange rasehunder er like ille. Anonymkode: 2076c...984 Rasenes opprinnelse - stikkordet er opprinnelse... Schäfer, retrievere m fl ble ikke avlet frem for utseende, men bruksområde. Kan ikke folk lese det som faktisk skrives? 2
Howl Skrevet 20. desember 2016 #104 Skrevet 20. desember 2016 Jeg skjønner ikke logikken jeg. En renraset valp etter to friske, helsesjekkede foreldre vil bli syk, men en valp som er blanding av pomeranian (som kan bære patellaluksasjon, BSD, hypoglykemi, hypothyroidisme, luftrørskollaps) og husky (som kan bære AHE blant annet og HD) er garantert frisk? Om så disse pomskyene er helsesjekkede, så kan de likevel gi problemene pomeranian har videre? For all del, støtt det om du ønsker det, jeg vil tro de koster mellom 14 000 - 20 000 kanskje? Og denne husky-dominant-gener-tingen klarer jeg ikke å diskutere engang uten å le. ArtyFarty har allerede uttrykt alle mine reaksjoner og meninger gjennom bildene og kommentarene sine. 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #105 Skrevet 21. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud da, vet du ikke at de som driver blandingsavl velger selv hvilke egenskaper avkommene skal arve? De negative egenskapene forsvinner mirakuløst ved blandingsavl Anonymkode: 276d5...c95 Komplett idioti. Anonymkode: b1199...76d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #106 Skrevet 21. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Komplett idioti. Anonymkode: b1199...76d Helt klart, de skjønner det bare ikke selv Anonymkode: 276d5...c95
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #107 Skrevet 21. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tråden her, spesielt Ts er sykt lættis Selvfølgelig enten et troll eller rett og slett bare imbesil Anonymkode: b1199...76d Eller de som ikke har noe erfaring på det området om husky er sykt lættis Anonymkode: 358b6...418 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #108 Skrevet 21. desember 2016 4 timer siden, Howl skrev: Jeg skjønner ikke logikken jeg. En renraset valp etter to friske, helsesjekkede foreldre vil bli syk, men en valp som er blanding av pomeranian (som kan bære patellaluksasjon, BSD, hypoglykemi, hypothyroidisme, luftrørskollaps) og husky (som kan bære AHE blant annet og HD) er garantert frisk? Om så disse pomskyene er helsesjekkede, så kan de likevel gi problemene pomeranian har videre? For all del, støtt det om du ønsker det, jeg vil tro de koster mellom 14 000 - 20 000 kanskje? Og denne husky-dominant-gener-tingen klarer jeg ikke å diskutere engang uten å le. ArtyFarty har allerede uttrykt alle mine reaksjoner og meninger gjennom bildene og kommentarene sine. Du vet at det er Alaska Husky som har AHE? Pomsky er som regel krysset av sibirsk husky og pomeranian. Pomsky kan også være en alaska husky, men som jeg vet så er det ikke mange alaska husky og pomeranian blandinger. Men Sibirsk husky og den har ikke AHE Og en annen ting, huskyer som har AHE blir avlivet når det blir oppdaget, ingen opprettere selger valper med AHE, det er en dødelig sykdom som har rammet hjernen til huskyen. Og det er få tall av huskyen som har det, huskyeiere (alaska husky) tester hunden sin får AHE. Sjeldent huskyen får HD forresten, kanskje 97% som kan få det. Som sagt så får huskyen sjeldent sykdommer, det er mer garanti for at en pomsky er friskere enn en klee kai, som har så mye sykdommer og pusteproblemer Mange hunderaser har sykdommer, så for all del snakk om de problemene først du, har sjekket opp en del om pomsky, og er ikke mye negativt om de blandingene, men så klart er det jo noen som skal dømme noe uten å vite eller sjekket det opp Huskyen er dominerende når det kommer til gemytt og lynne, og du trenger ikke å si den ikke er det, for skriver du i en husky-diskusjon gruppe på facebook at en husky ikke er dominerende vil mange le av deg, det har blitt tatt opp der så mange ganger Er medlem der. Kanskje du burde bli medlem å spørre noen. Anonymkode: 358b6...418 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #109 Skrevet 21. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om jeg blir mest forbanna, eller trist, når folk skryter av å hatt mange blandingskull... Anonymkode: 276d5...c95 Når du har hatt mange huskytisper i hus så sier det seg selv du får mange blandingskull om hannen parrer seg eller de stikker av. Har 3 huskytisper på 5år, og på 13årog 14år. Har hatt forskjellige hannbikkjer også Den første hannen jeg hadde ble litt over 12år. Tispene mine løper to ganger i året, og ikke første gangen de stikker av for å parre seg. Er det å skryte av å si om sin erfaring? Jeg skryter ikke på meg en valpejobb, men man får jo erfaringer med det og da får man dele sin erfaring også Anonymkode: 358b6...418
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #110 Skrevet 21. desember 2016 Nå har jeg bare ei tispe som løper to ganger i året, langt ifra det samme som da det var 3 tisper som løp 2 ganger hver i året, som da blir ca 6 mnd til sammen å passe på. Det ble ofte 2 kull i året på meg, noen ganger 1, og da var det alltid to av tispene som klarte å få parret seg med andre hunder som løp rundt i nabolaget. Anonymkode: 358b6...418
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #111 Skrevet 21. desember 2016 5 timer siden, ArtyFarty skrev: Rasenes opprinnelse - stikkordet er opprinnelse... Schäfer, retrievere m fl ble ikke avlet frem for utseende, men bruksområde. Kan ikke folk lese det som faktisk skrives? Schæfer har blitt avlet på for å få en lavere bakparti. Hunden var mye brukt som politihund før, men nå går de for andre raser. Anonymkode: 358b6...418 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #112 Skrevet 21. desember 2016 Dette er jo noe man heller burde snakke om.. Søsteren min som er dyrlege reagerer veldig mye selv på avl av rasehunder, spesielt når de ødelegger rasene såpass. http://pluss.vg.no/2012/10/21/999/1836_23343229 Anonymkode: 358b6...418 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #113 Skrevet 21. desember 2016 Får slenge meg inn i tråden; Huskyens avkom er dominerende. Da snakker jeg om lynne. Anonymkode: 1dffd...776 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #114 Skrevet 21. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du vet at det er Alaska Husky som har AHE? Pomsky er som regel krysset av sibirsk husky og pomeranian. Pomsky kan også være en alaska husky, men som jeg vet så er det ikke mange alaska husky og pomeranian blandinger. Men Sibirsk husky og den har ikke AHE Sjeldent huskyen får HD forresten, kanskje 97% som kan få det Mente selvførgelig 97% som er fri for HD. 5 timer siden, Howl skrev: og husky (som kan bære AHE blant annet og HD) er garantert frisk? Om så disse pomskyene er helsesjekkede, så kan de likevel gi problemene pomeranian har videre? Og denne husky-dominant-gener-tingen klarer jeg ikke å diskutere engang uten å le. ArtyFarty har allerede uttrykt alle mine reaksjoner og meninger gjennom bildene og kommentarene sine. Anonymkode: 358b6...418 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #115 Skrevet 21. desember 2016 5 timer siden, Howl skrev: Jeg skjønner ikke logikken jeg. En renraset valp etter to friske, helsesjekkede foreldre vil bli syk, men en valp som er blanding av pomeranian (som kan bære patellaluksasjon, BSD, hypoglykemi, hypothyroidisme, luftrørskollaps) og husky (som kan bære AHE blant annet og HD) er garantert frisk? Om så disse pomskyene er helsesjekkede, så kan de likevel gi problemene pomeranian har videre? For all del, støtt det om du ønsker det, jeg vil tro de koster mellom 14 000 - 20 000 kanskje? Og denne husky-dominant-gener-tingen klarer jeg ikke å diskutere engang uten å le. ArtyFarty har allerede uttrykt alle mine reaksjoner og meninger gjennom bildene og kommentarene sine. Ingen har sagt at de ikke kan gi problemene som pomeriamian har? Det vet jeg de kan. Det som ble skrivd tidligere her var om hvordan pomeranian ville bli. At den kommer til å bjeffe mye, vil trenge mye hjernetrim osv. Den bjeffer ikke noe mer en det en husky kan. Den trenger ikke noe mer stimuli en det en husky trenger, fordi huskyen er såpass krevende hund og trenger såpass mye stimuli. Det noen her ville fram til er at om man skal ha en pomsky, så må man regne med seg en husky. For det vil bli en krevende hund, derfor ikke skaffe seg en pomsky om man ikke har erfaringer med husky og ønsker seg en selskapshund, for da vil ikke pomskyen trives. Huskyens avkom er dominerende, sjansen for at pomskyen trenger masse hjernetrim og turer er ganske stor. Derfor må man regne med seg en husky, og ikke en selskapshund. Skal man regne med seg en selskapshund får man bare legge det fra seg, for den sannsynligheten er liten. Om 1 av 7 valper hadde blitt som pomeranian så er det et pluss for de som kun vil ha selskapshund, og ikke en krevende turhund med masse stimuli. Har ikke nevnt på noe sykdommer når det kommer til pomeranian, det som har blitt skrivd her er at pomsky har ikke alle de sykdommene/pusteproblemene som klee kai har, det står ikke at de er sykdomsfrie noen plasser her i tråden. Om to pomsky parrer seg så er ikke det noe problem? Heller en friskere valp, enn en hund du vet har masse sykdommer som er langt verre en pomsky. Fra huskyen sin side så er det en hund med sjeldent sykdommer, og det er et stort pluss på den blandingen. Betyr alikevel ikke at hunden blir 100% sykdomfri, men når det er blandet inn huskyblod så trenger du ikke å bekymre deg like mye som du burde gjøre med en renraset klee kai. Klee kai var en stor hund som ble parret med en liten engang det også, men useriøs avl har ødelagt rasen. Så det med at alle som driver renraset hundeoppdrettere er seriøse er idioti. Mye kan være useriøst. Om pomsky hadde blitt en egen rase, så hadde nok opprettere helt sikkert klart å ødelegge rasen uansett. Jeg har god og mange års erfaring med husky, jeg hadde ikke villet ha den blandingen, om jeg kun ville hatt en selskapshund. Pomsky ville vært en passe størrelse til barna til å trekke med. Hilsen TS. Anonymkode: 358b6...418 3
huski Skrevet 21. desember 2016 #116 Skrevet 21. desember 2016 (endret) Etter å ha blitt linket denne på huskygruppen på facebook, så måtte jeg bare bli medlem i KG. Ja en huskys gemytt er dominerende, om en husky og en pomernaian får avkommet sammen, så må man forvente seg en krevende hund og ikke en selskapshund. Derfor burde ingen med lite erfaring skaffe seg en pomsky. Sannsynligheten for en Husky får HD er ganske liten. Alaska Husky kan ha AHE, ikke Sibirsk Husky. Pomsky er Sibirsk Husky og Pomeranian. Om Husky-opprettere vet om mor har eller bærer AHE, så avliver de moren og valpene. Jeg tipper dem fleste har sjekket Huskyen sin for AHE, når man kan få testen til rundt 300kr. Jeg er helt enig med TS. Endret 21. desember 2016 av huski 2
Kimmenkim Skrevet 21. desember 2016 #117 Skrevet 21. desember 2016 Jeg tipper det er ArtyFarty og Howl som er troller her 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #118 Skrevet 21. desember 2016 23 timer siden, Gia_ skrev: http://www.hunderase.com/ liste over hunderaser, over 600 forskjellige! Minst over halvparten lovlige i Norge også, og du klarer ikke å finne en eneste? Pff, useriøst å støtte blandingsavl og kjøpe seg en såkalt motehund. Er man mer seriøs hvis man kjøper en hund som er avlet i stykker? Hunder som er avlet frem med så små hoder og store øyne at de faller ut? Eller så kort nese at de sliter med å puste? Store kropper og korte ben? Dyreplageri er dette! Anonymkode: 6f661...662 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #119 Skrevet 21. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er man mer seriøs hvis man kjøper en hund som er avlet i stykker? Hunder som er avlet frem med så små hoder og store øyne at de faller ut? Eller så kort nese at de sliter med å puste? Store kropper og korte ben? Dyreplageri er dette! Anonymkode: 6f661...662 Det samme tenkte jeg. Like useriøst med mange hunderaser også. Selv om det er renraset, så er det ingen unnskylding på at det er seriøst. - TS Anonymkode: 358b6...418 3
ArtyFarty Skrevet 21. desember 2016 #120 Skrevet 21. desember 2016 Har man flere tisper i hus så skal man likevel passe på at de ikke parer seg hver gang de har løpetid. Det er ens ansvar som eier og oppdretter. Ikke er det spesielt vanskelig heller.. 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå