AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #81 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: Jeg tror du ikke helt fulgte med i naturfagtimene på skolen Jo det har jeg du Har også hatt mange kull på huskyene mine, som det står tidligere her, så vet at dette er dominerende fra huskyen. Det kan du jo spørre de fleste med huskyblandinger, eller du kan sjekke Alaska Husky Owers gruppa på facebook og høre med hva de fleste sier der, de er nok enige i meg ja Anonymkode: 42bc3...95d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #82 Skrevet 20. desember 2016 Men helt greit at du ikke har erfaringer med husky og huskyblandinger, alle har vel forskjellige erfaringer med hunder og type raser 3 minutter siden, ArtyFarty skrev: Jeg tror du ikke helt fulgte med i naturfagtimene på skolen Anonymkode: 42bc3...95d 2
ArtyFarty Skrevet 20. desember 2016 #83 Skrevet 20. desember 2016 I avl så arver valpene like mye genetisk fra begge foreldrene, både hva angår helse, mentalitet, og eksteriør. Ja, noen egenskaper kan overdøve andre, men den genetiske pakken kommer likt fra begge foreldrene. Samme hvor mange huskykull du har hatt, så kan du ikke endre på fakta. 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #84 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, ArtyFarty skrev: Anonymkode: 42bc3...95d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #85 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: I avl så arver valpene like mye genetisk fra begge foreldrene, både hva angår helse, mentalitet, og eksteriør. Ja, noen egenskaper kan overdøve andre, men den genetiske pakken kommer likt fra begge foreldrene. Samme hvor mange huskykull du har hatt, så kan du ikke endre på fakta. De arver fra begge foreldre ja. Helse er en helt annen ting, jeg snakker om gemytt/lynne jeg. Gemyttet og lynna på huskyen er ganske dominerende. Derfor er sjansen for at pomsky blir som husky. Dette har huskyeiere sagt klart ifra om til de som har ønsket seg en såkalt pomsky, de må forvente en krevende husky. Så derfor ikke kjøpe om man ikke har erfaringer med husky og ikke kan gi behovet som huskyen får. For pomskyen blir en krevende hund, akkurat som huskyen. Har hatt mange kull, opplevd 1 valp ikke hadde huskyens gemytt/lynne. Anonymkode: 42bc3...95d 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #86 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, ArtyFarty skrev: Anonymkode: 42bc3...95d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #87 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: I avl så arver valpene like mye genetisk fra begge foreldrene, både hva angår helse, mentalitet, og eksteriør. Ja, noen egenskaper kan overdøve andre, men den genetiske pakken kommer likt fra begge foreldrene. Samme hvor mange huskykull du har hatt, så kan du ikke endre på fakta. Og om da det skulle vært et tilfelle at en pomsky ble som pomeranian, så er det et pluss for de som ønsker seg selskapshund, men den forventningen må legges på hylla. Anonymkode: 42bc3...95d 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #88 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, Gia_ skrev: Ja, man kan fint klare seg uten stamtavle, men da er man ikke lur. Klare seg uten i hverdagen? Stamtavle er nyttig for folk som interesserer seg for hvem og hva som ligger bak i linjene, hvilke eventuelle arvelige plager/sykdommer som kan forekomme, om foreldredyra sine foreldre er testa for diverse osv. Samtidig er den innmari lur når man skal drive med avl, for å unngå feil match og innavl. At folk kan påstå at blandingshunder er så innmari mye friskere er for meg helt teit, sjeldent eiere av blandinger tester hundene sine på lik linje som oppdrettere, en vanlig helsesjekk er ikke nok før avl. Har selv en med og en uten papirer, like glad i dem begge to! Men skal aldri kjøpe hund fra useriøs kjøkkenoppdretter som avler for å tjene peng på tispa si igjen. Angrer bittert. Hun uten papirer har epilepsi, dårlig kne, og generelt mye dårligere gemytt enn hun renrasede. Ikke har jeg peiling på om noe av dette er arvelig for jeg var dum som kjøpte valp fra en som ville tjene lettjente penger. Ja og jeg har ikke behov for det fordi jeg sjekker opp rasene før kjøpet og foreldres stamtavle, sjekker opp hva slags sykdommer rasene kan ha. Om man skal ha blandingshund så kjøper man f. eks ikke retriver som er blandet med en annen hund som kan ha sykdommer. Man kan sjekke stamtavla til foreldrene til valpen, selv om man ikke får egen stamtavle Anonymkode: 358b6...418
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #89 Skrevet 20. desember 2016 24 minutter siden, ArtyFarty skrev: I avl så arver valpene like mye genetisk fra begge foreldrene, både hva angår helse, mentalitet, og eksteriør. Ja, noen egenskaper kan overdøve andre, men den genetiske pakken kommer likt fra begge foreldrene. Samme hvor mange huskykull du har hatt, så kan du ikke endre på fakta. Man kan ikke bare si en faktating kjære deg, det må bevises, og det kan man når man har kullet selv Anonymkode: 358b6...418
ArtyFarty Skrevet 20. desember 2016 #90 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan ikke bare si en faktating kjære deg, det må bevises, og det kan man når man har kullet selv Anonymkode: 358b6...418 Bevise elementær genetikk? 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #91 Skrevet 20. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja og jeg har ikke behov for det fordi jeg sjekker opp rasene før kjøpet og foreldres stamtavle, sjekker opp hva slags sykdommer rasene kan ha. Om man skal ha blandingshund så kjøper man f. eks ikke retriver som er blandet med en annen hund som kan ha sykdommer. Man kan sjekke stamtavla til foreldrene til valpen, selv om man ikke får egen stamtavle Anonymkode: 358b6...418 Man kan lage egen stamtavle også. Det blir jo ikke det samme da så klart Anonymkode: 358b6...418
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #92 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: Bevise elementær genetikk? At huskyen sine gener er veldig dominerende? Det vet vi alle huskyeiere. Anonymkode: 358b6...418
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #93 Skrevet 20. desember 2016 Alle huskyeiere burde vel vite det, iallfall de som har hatt blandingskull med husky, noe som skjer ofte Anonymkode: 358b6...418
ArtyFarty Skrevet 20. desember 2016 #94 Skrevet 20. desember 2016 Fantastisk Til og med basic genetikk stiller dere spørsmål ved. Nei, gå og finne på noe mer givende - som å se på maling tørke.. Mark Twain var en vis mann! 4
Gjest Gia_ Skrevet 20. desember 2016 #95 Skrevet 20. desember 2016 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja og jeg har ikke behov for det fordi jeg sjekker opp rasene før kjøpet og foreldres stamtavle, sjekker opp hva slags sykdommer rasene kan ha. Om man skal ha blandingshund så kjøper man f. eks ikke retriver som er blandet med en annen hund som kan ha sykdommer. Man kan sjekke stamtavla til foreldrene til valpen, selv om man ikke får egen stamtavle Anonymkode: 358b6...418 Så du kan sjekke hvem som er tanter/onkler/søskenbarn/besteforeldre/oldeforeldre osv til den pomskyen du hevder du skal kjøpe deg? Og eventuelle sykdommer disse kan ha hatt? Endret 20. desember 2016 av Gia_
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #96 Skrevet 20. desember 2016 9 minutter siden, ArtyFarty skrev: Fantastisk Til og med basic genetikk stiller dere spørsmål ved. Nei, gå og finne på noe mer givende - som å se på maling tørke.. Mark Twain var en vis mann! Hemmhm. Det tror jeg noen her burde gjøre ja, hehe Anonymkode: 358b6...418 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #97 Skrevet 20. desember 2016 2 minutter siden, Gia_ skrev: Så du kan sjekke hvem som er tanter/onkler/søskenbarn/besteforeldre/oldeforeldre osv til den pomskyen du hevder du skal kjøpe deg? Har egen stamtavle på en blandingshund jeg har. Det er ikke mange som lager det da, men ja du kan få det. Du får jo stamtavla til foreldrene til valpen, så lager de et eget utifra foreldre sine stamtavler Anonymkode: 358b6...418
Ringblomsten Skrevet 20. desember 2016 #98 Skrevet 20. desember 2016 7 timer siden, ArtyFarty skrev: Med fare for å gjenta meg selv - dagens rasehunder er i de aller fleste tilfellene et resultat av naturlig seleksjon på egenskaper. Ikke fordi man skulle ha en liten og søt versjon av en annen rase. Og nei, rasehunder er ikke friskere enn rasehunder. Sannsynligheten for å få sykdom på sin blanding er like stor som på en rase. Noen blandinger, på lik linje som renraset, er sykere enn andre og motsatt. Nå må dere seriøst slutte med den feilinformasjonen. Veldig mange raser som finnes har jo startet på dette viset. Mops foreksempel har i flere århundre vært selskapshunder for kjente hoff osv Så den var sikkert ikke et av de naturlige seleksjonene. Vi mennesker har jo kun oppalvet de hundene som eksempel bra å ha med seg på jakt fra et kull og blandet det sammen med en annen hund på et annet kull som også var en bra jakthund. Så er ikke særlig natulig egentlig når man tenker over det. Vi har blandet med forskjellige hunder i mange år hundre, det er ikke tilfeldig at man har de rasene som finnes i dag. (Kan hende det var litt flaks,hvem vet) 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #99 Skrevet 20. desember 2016 2 timer siden, ArtyFarty skrev: Bevise elementær genetikk? Tråden her, spesielt Ts er sykt lættis Selvfølgelig enten et troll eller rett og slett bare imbesil Anonymkode: b1199...76d 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #100 Skrevet 20. desember 2016 10 timer siden, ArtyFarty skrev: Med fare for å gjenta meg selv - dagens rasehunder er i de aller fleste tilfellene et resultat av naturlig seleksjon på egenskaper. Ikke fordi man skulle ha en liten og søt versjon av en annen rase. De er ikke et resultat av naturlig seleksjon nei, det kalles ikke naturlig når man avler på dem. Og dagens rasehunder er like mye et resultat av avl på utseende som disse designerblandingene. Kan nevne golden retriver, schæfer, mops, bulldog, ridgeback, basset, dachs etc etc... http://topdocumentaryfilms.com/pedigree-dogs-exposed/ jeg er ikke noe for designerhunder, men veldig veldig mange rasehunder er like ille. Og det er ikke bare avl som ødelegger dem, men også denne vanvittige mengden med vaksiner med haugevis av bivirkninger som man helt ukritisk sprøyter i dem uten noen som helst vurdering av risiko vs. helsefordeler. Personlig mener jeg at dette er grunnen til at blandingshunder var friskere før, man vaksinerte så og si aldri blandingsvalper før man solgte eller ga dem bort, mens rasehund-oppdrettere var mere "ansvarlige" og vaksinerte. Nå vaksineres alt, hvert år eller hvert tredje år fra de er noen uker gamle til de dør. Anonymkode: 2076c...984 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå