AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #61 Skrevet 20. desember 2016 Stamtavle er ikke det viktigste for meg, for hjelper svært lite når hunderasen har mye sykdommer eller pusteproblemer. Heller ikke alle opprettere med renraset som er seriøse. Anonymkode: 358b6...418
Gjest Gia_ Skrevet 20. desember 2016 #62 Skrevet 20. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går ikke for en klee kai, når jeg vet at den har mye sykdommer og pusteproblemer? Klee Kai var noe som ble parret med en stor hund og liten hund engang den også, dessverre har denne rasen mye sykdommer, pga avl av opprettere. Jeg foretrekker en mini husky som ikke har fult av sykdommer. Derfor tenker jeg om to pomskyer parrer sammen så går jeg heller for det, enn Klee Kai Jeg har hatt huskyer, og har det enda. Den vil ikke være noe spesielt mye mer krevende enn det en husky er. Huskyen er såpass krevende at man får det ikke til å bli en mer krevende hund en det det allerede er Heller betale 25.000 for en pomsky uten stamtavle enn en Klee Kai for 25.000 med masse sykdommer og stamtavle. Anonymkode: 358b6...418 Ja, for pomeranian er så innmari frisk mener du? vel vel, avling på hunder i to vidt forskjellige størrelser med 2 helt forskjellige pelsoppbygning og kvalitet og ikke minst instinkter hørtes jo kjempelurt ut å støtte den industrien. 25tusen for en blanding? Er du seriøs nå?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #63 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, Gia_ skrev: Ja, for pomeranian er så innmari frisk mener du? vel vel, avling på hunder i to vidt forskjellige størrelser med 2 helt forskjellige pelsoppbygning og kvalitet og ikke minst instinkter hørtes jo kjempelurt ut å støtte den industrien. 25tusen for en blanding? Er du seriøs nå? Nei, ikke det jeg mener. En pomeranian har ikke like mye sykdommer som en Klee Kai, derfor foretrekker jeg heller pomsky. En husky er dominerende hund. Har sjeldent sykdommer. Sannsynligheten for at pomskyen får huskyen's egenskaper/gener osv osv. er veldig stor. Som tidligere skrivd, så er det to pomsky som parrer seg. Pomsky er ikke den største beskymringen. Det finnes mange andre hunderaser som bekymrer meg mer enn pomsky. Anonymkode: 358b6...418 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #64 Skrevet 20. desember 2016 Ja, jeg er seriøs nå. Hva er forskjellen på en blanding og renraset sine verdier? Jeg skal uansett ikke på noe utstilling. Hvorfor skal jeg absolutt ha en stamtavle jeg ikke kommer til å bruker som sikkert ligger i en kiste med andre papirer? Hvorfor skal jeg betale 25.000kr for en hund som Klee Kai med sykdommer, når jeg kan få 25.000kr for en pomsky uten masse sykdommer som Klee Kai har? Selv om det er blandinghund, så betyr det ikke at de som selger useriøse. Får man med chip, helsebok, vaksiner er jeg fornøyd. 16 minutter siden, Gia_ skrev: Ja, for pomeranian er så innmari frisk mener du? vel vel, avling på hunder i to vidt forskjellige størrelser med 2 helt forskjellige pelsoppbygning og kvalitet og ikke minst instinkter hørtes jo kjempelurt ut å støtte den industrien. 25tusen for en blanding? Er du seriøs nå? Anonymkode: 358b6...418
Gjest Gia_ Skrevet 20. desember 2016 #65 Skrevet 20. desember 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går ikke for en klee kai, når jeg vet at den har mye sykdommer og pusteproblemer? Klee Kai var noe som ble parret med en stor hund og liten hund engang den også, dessverre har denne rasen mye sykdommer, pga avl av opprettere. Jeg foretrekker en mini husky som ikke har fult av sykdommer. Derfor tenker jeg om to pomskyer parrer sammen så går jeg heller for det, enn Klee Kai Jeg har hatt huskyer, og har det enda. Den vil ikke være noe spesielt mye mer krevende enn det en husky er. Huskyen er såpass krevende at man får det ikke til å bli en mer krevende hund en det det allerede er Heller betale 25.000 for en pomsky uten stamtavle enn en Klee Kai for 25.000 med masse sykdommer og stamtavle. Anonymkode: 358b6...418 Hvis du tror stamtavle kun er nødvendig for de som skal drive med utstilling så har du ikke satt deg godt nok inn i ting.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #66 Skrevet 20. desember 2016 15 minutter siden, Gia_ skrev: Hvis du tror stamtavle kun er nødvendig for de som skal drive med utstilling så har du ikke satt deg godt nok inn i ting. Det tror jeg ikke nei. Jeg har hund med stamtavle, og uten stamtavle. Har ikke hatt bruk for stamtavlen i hverdagen min Anonymkode: 358b6...418 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #67 Skrevet 20. desember 2016 Litt feil å si "hverdagen" men ja. Anonymkode: 358b6...418
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #68 Skrevet 20. desember 2016 Kan klare meg helt fint med hund uten stamtavle Anonymkode: 358b6...418
ArtyFarty Skrevet 20. desember 2016 #69 Skrevet 20. desember 2016 (endret) 2 timer siden, Kimmenkim skrev: Folk burde vel heller sette seg ned å åpne opp øynene sine, og se på mye av avl på hunderasene, før de faktisk klager på en såkalt pomsky. Noen av oss klarer faktisk å ha mer enn en tanke i hodet på en gang. Det er faktisk fullt mulig å ta avstand fra useriøs raseavl, samtidig som man tar avstand fra useriøse blandingsoppdrettere som tenker med lommeboka. Sitat Mye verre å ha bulldoggvalper og eller selskapshunder som ikke føder naturlig en gang. Men å pare en pom og en husky, som da må ha hjelp til å pare på grunn av størrelsesforskjellen, det er greit? Sitat Det eneste jeg håper på er de som vil skaffe seg pomsky må regne med seg en husky, for det er det den mest sannsynlig vil bli. Så en pomsky kan ikke brukes som selskapshund, men må regnes med som en turkamerat som trenger hjernetrim, akkurat som huskyen trenger. Så man må sette seg inn i huskyen sitt behov. Det finnes mange friske raser i den størrelsen til det bruksområdet fra før. Men - egentlig så tipper jeg dette er en trolletråd. Endret 20. desember 2016 av ArtyFarty 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #70 Skrevet 20. desember 2016 5 minutter siden, ArtyFarty skrev: Noen av oss klarer faktisk å ha mer enn en tanke i hodet på en gang. Det er faktisk fullt mulig å ta avstand fra useriøs raseavl, samtidig som man tar avstand fra useriøse blandingsoppdrettere som tenker med lommeboka. Men å pare en pom og en husky, som da må ha hjelp til å pare på grunn av størrelsesforskjellen, det er greit? Det finnes mange friske raser i den størrelsen til det bruksområdet fra før. Men - egentlig så tipper jeg dette er en trolletråd. Dessverre så er det ikke bare de som selger blandingshunder som er ute etter pengene, dette gjelder også de som driver renraset hundeavl. Man skal heller ikke ta alle under en kam. Les engang til, jeg skrev litt lengre opp at det var to pomsky, og TS skriver om to pomsky som parrer. Og ja det er mye bedre to pomsky parrer, en hunder som ikke føder naturlig, som da må ta keisersnitt. 20 minutter siden, ArtyFarty skrev: Noen av oss klarer faktisk å ha mer enn en tanke i hodet på en gang. Det er faktisk fullt mulig å ta avstand fra useriøs raseavl, samtidig som man tar avstand fra useriøse blandingsoppdrettere som tenker med lommeboka. Men å pare en pom og en husky, som da må ha hjelp til å pare på grunn av størrelsesforskjellen, det er greit? Det finnes mange friske raser i den størrelsen til det bruksområdet fra før. Men - egentlig så tipper jeg dette er en trolletråd. Vet du hvorfor vi foretrekker husky? Ikke bare fordi det er en kjempe fin hund utseendemessig. Det er veldig mye bra med huskyen, ikke bare er det en helt fantastisk hund. Den kan brukes til både voksne og barn til å trekke med, den får sjeldent sykdommer, den krever å jobbe hardt, og derfor passer perfekt til de som har behov for en slik hund. Ordentlige friluftsmennesker som er avhengig av friluftslivet og kulde kan ikke ha hvem som helst hund. Mange er avhengig av å ha husky. Den er også full av energi, noe som er veldig bra på tur. Anonymkode: 42bc3...95d 1
ArtyFarty Skrevet 20. desember 2016 #71 Skrevet 20. desember 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre så er det ikke bare de som selger blandingshunder som er ute etter pengene, dette gjelder også de som driver renraset hundeavl. Man skal heller ikke ta alle under en kam. Jeg diskriminerer ikke, jeg kaller all avl med økonomisk hensikt for useriøs. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les engang til, jeg skrev litt lengre opp at det var to pomsky, og TS skriver om to pomsky som parrer. Og ja det er mye bedre to pomsky parrer, en hunder som ikke føder naturlig, som da må ta keisersnitt. Og de pomskyene ble unnfanget via immaculate conception da eller? 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hvorfor vi foretrekker husky? Ikke bare fordi det er en kjempe fin hund utseendemessig. Det er veldig mye bra med huskyen, ikke bare er det en helt fantastisk hund. Den kan brukes til både voksne og barn til å trekke med, den får sjeldent sykdommer, den krever å jobbe hardt, og derfor passer perfekt til de som har behov for en slik hund. Ordentlige friluftsmennesker som er avhengig av friluftslivet og kulde kan ikke ha hvem som helst hund. Mange er avhengig av å ha husky. Den er også full av energi, noe som er veldig bra på tur. Anonymkode: 42bc3...95d Jøss, som å lese beskrivelsen til blant annet shiba faktisk. 3
Gjest Gia_ Skrevet 20. desember 2016 #72 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg ikke nei. Jeg har hund med stamtavle, og uten stamtavle. Har ikke hatt bruk for stamtavlen i hverdagen min Anonymkode: 358b6...418 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan klare meg helt fint med hund uten stamtavle Anonymkode: 358b6...418 Ja, man kan fint klare seg uten stamtavle, men da er man ikke lur. Klare seg uten i hverdagen? Stamtavle er nyttig for folk som interesserer seg for hvem og hva som ligger bak i linjene, hvilke eventuelle arvelige plager/sykdommer som kan forekomme, om foreldredyra sine foreldre er testa for diverse osv. Samtidig er den innmari lur når man skal drive med avl, for å unngå feil match og innavl. At folk kan påstå at blandingshunder er så innmari mye friskere er for meg helt teit, sjeldent eiere av blandinger tester hundene sine på lik linje som oppdrettere, en vanlig helsesjekk er ikke nok før avl. Har selv en med og en uten papirer, like glad i dem begge to! Men skal aldri kjøpe hund fra useriøs kjøkkenoppdretter som avler for å tjene peng på tispa si igjen. Angrer bittert. Hun uten papirer har epilepsi, dårlig kne, og generelt mye dårligere gemytt enn hun renrasede. Ikke har jeg peiling på om noe av dette er arvelig for jeg var dum som kjøpte valp fra en som ville tjene lettjente penger.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #73 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: Jeg diskriminerer ikke, jeg kaller all avl med økonomisk hensikt for useriøs. Og de pomskyene ble unnfanget via immaculate conception da eller? Jøss, som å lese beskrivelsen til blant annet shiba faktisk. Shiba og Husky er to forskjellige raser. En shiba kan ikke brukes som en husky vet du Anonymkode: 42bc3...95d 2
ArtyFarty Skrevet 20. desember 2016 #74 Skrevet 20. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Shiba og Husky er to forskjellige raser. En shiba kan ikke brukes som en husky vet du Anonymkode: 42bc3...95d En pomsky er da ikke husky det heller... Forøvrig brukes en husky og en shiba til akkurat det samme, med unntak av trekk. 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #75 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: En pomsky er da ikke husky det heller... Forøvrig brukes en husky og en shiba til akkurat det samme, med unntak av trekk. En pomsky blir som en mini husky. Huskyen er dominerende, og avkommet vil da mest sannsynlig bli som huskyen. Sjansen er ganske stor. Anonymkode: 42bc3...95d
ArtyFarty Skrevet 20. desember 2016 #76 Skrevet 20. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En pomsky blir som en mini husky. Huskyen er dominerende, og avkommet vil da mest sannsynlig bli som huskyen. Sjansen er ganske stor. Anonymkode: 42bc3...95d 7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #77 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, ArtyFarty skrev: Anonymkode: 42bc3...95d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #78 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: Tror du ikke en husky er dominerende hund? Anonymkode: 42bc3...95d
ArtyFarty Skrevet 20. desember 2016 #79 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror du ikke en husky er dominerende hund? Anonymkode: 42bc3...95d Jeg tror du ikke helt fulgte med i naturfagtimene på skolen 7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #80 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, ArtyFarty skrev: Anonymkode: 42bc3...95d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå