Gå til innhold

Jeg har nesten ingen venner. Råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem kan få støttekontakt?

Barn og voksne som har behov for å få hjelp til å ha et sosialt liv og en meningsfull fritid kan søke sin kommune om å få støttekontakt.

https://helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunen/stottekontakt

-

Så bare tull fra din side at du ikke kan få støttekontakt, TS.

Anonymkode: 60ee7...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Igjen, det er måten TS omtaler andre på som gjør at jeg skjønner hvorfor hun ikke har venner.

Les gjerne setningen en gang til om du ikke forstår første gang. :)

Fortell meg spesifikk hvordan måten hun omtaler noen på er negativ. Og trekk gjerne frem hvor hun har omtalt noen. Kanskje jeg er blind. :overrasket:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo tydelig at andre reagerer negativt også siden TS kun har en venn, kjæresten sin.

Du virker ganske udregelig, synes nå jeg.

Til TS så vil jeg minne om at det finnes et eget underforum her inne nettopp for folk i din situasjon. Terapi kan også være til god hjelp for å få bukt med eventuelle tankefeil. Lykke til! :)

Anonymkode: 2bb89...e6c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaffefrøken skrev:

Fortell meg spesifikk hvordan måten hun omtaler noen på er negativ. Og trekk gjerne frem hvor hun har omtalt noen. Kanskje jeg er blind. :overrasket:

I første innlegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første innlegg. :)

Nei, vet du hva. Biter ikke på lenger... :nori: Thihi, hejdå!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ganske udregelig, synes nå jeg.

Til TS så vil jeg minne om at det finnes et eget underforum her inne nettopp for folk i din situasjon. Terapi kan også være til god hjelp for å få bukt med eventuelle tankefeil. Lykke til! :)

Anonymkode: 2bb89...e6c

Takk for svar :) Det er ikke noe galt med meg og jeg er ikke syk eller sosialt amøbe eller noe slikt. Jeg ønsker egentlig bare råd om hvor man kan gå for å treffe folk. Som noen tidligere nevnte, så tror jeg ikke at folk kommer hoppende inn i sofakroken til meg, men jeg bare lurer på om noen har råd til hvilken ende jeg kan begynne i? (De vennene jeg har er gode, men de har familie alle sammen, og da blir det selvsagt litt vanskelig for dem å finne så mye tid til venner)

TS

Anonymkode: 51a24...dcd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WTF??

Noen spør om hvordan de skal få nye venner, og da er de en asosial dust som ingen liker fordi de ikke har venner og må få seg støttekontakt? Har det rablet helt for folk nå?

Anonymkode: a39e0...72c

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. 

Så du er en av de som drar på grøftefylla du da? Kjipt når ikke andre deler din interesse? 

Det der er ikke negativ omtale. Det er fakta. Unge folk drikker. It's time to wake up and smell the coffee. :laugh:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn på et eller annet

Samme hva egentlig. Håndball, jegerprøvekurs, teater osv. Kan være hva som helst. Nødvendigvis ikke noe du tror du kommer til å like med en gang. Men der treffer du andre mennesker som kanskje er der av samme grunn som deg. Da er du i det minste sosial med folk noen kvelder i uka. Som kan utvikle seg til langvarige vennskap utenom disse kveldene.

Anonymkode: 956f6...5fd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en smule patetisk å snakke negativt om andre og samtidig sutre over at man ikke har venner som vil omgås en. Folk merker jo hvordan TS er, ingen vil ha slike venner som baksnakker dem.

Dette med at TS er så mye mer voksen enn medstudentene må jeg nesten bare le av. Hun er 25 år, knapt voksen selv. :)

Jeg forstår at du åpenbart syntes jeg er en forferdelig person, og det er du helt fri til å mene, men du trenger ikke bekymre deg. Jeg har ingen planer om å stalke deg eller prøve å bli venn med deg på noen som helst slags måte, så bare pust med magen nå. Jeg holder meg til folk som ikke dømmer og føler behov for å snakke stygt om andre basert på en setning på et forum som er tatt ut av kontekst :) Jeg tar gjerne imot noen faktiske råd om du har noen å komme med, men om målet ditt bare er å lage kvalm, så syntes jeg du kan la være.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er en av de som drar på grøftefylla du da? Kjipt når ikke andre deler din interesse? 

Oi, snakk om å ikke klare å lese.

DET ER MÅTEN HUN OMTALER DEM PÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn på et eller annet

Samme hva egentlig. Håndball, jegerprøvekurs, teater osv. Kan være hva som helst. Nødvendigvis ikke noe du tror du kommer til å like med en gang. Men der treffer du andre mennesker som kanskje er der av samme grunn som deg. Da er du i det minste sosial med folk noen kvelder i uka. Som kan utvikle seg til langvarige vennskap utenom disse kveldene.

Anonymkode: 956f6...5fd

Takk for råd! Det var en veldig god idè. Jeg skal sjekke ut hva som er mulig å melde seg på :) Tusen takk for svar!

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd! Det var en veldig god idè. Jeg skal sjekke ut hva som er mulig å melde seg på :) Tusen takk for svar!

TS

Hvorfor tar du ikke imot rådet om støttekontakt? Da kan du øve på sosialt samspill med en som vet at du sliter med sosiale spilleregler. En betalt venn er nok det beste til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow! Snakk om å gå til angrep på folk uten grunn. Herrefred anonymbruker 60ee7...3c2. Jeg kan ikke fatte og begripe hvem som orker å omgås en som er så dømmende, fordomsfull og kverulerende som deg. 

Oppsøke treningsklubber, aktivitetsklubber eller liknende høres ut som en meget god idè. Håper ikke du dumper borti overnevnte

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, snakk om å ikke klare å lese.

DET ER MÅTEN HUN OMTALER DEM PÅ.

Du, tusen takk for en god latter. :klappe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, tusen takk for en god latter. :klappe: 

Jeg tenkte akkurat det samme. Det må være slitsomt å legge så mye energi inn i tolkninger :ler: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 og har en samboer. Stort sett er vi sammen med hverandre. Vi har det ufattelig fint sammen, men jeg kjenner jeg savner det å ha litt andre sosiale input i løpet av en uke. Jeg hadde en del venner før, men jeg ble psykisk syk tidlig i 20-årene og de fleste forsvant i den perioden. Etter en lang kamp ble jeg frisk og fikk meg kjæreste og et godt liv, men jeg føler meg likevel tidvis veldig ensom. Samboeren min har heller ikke noen særlig stor omgangskrets. 

Vi er litt trist begge to rett og slett fordi vi ikke føler at vi har så mange å kontakte/finne på ting med. Jeg har tre venninner, men de er stort sett opptatt med jobb og familieliv. Han har to kompiser som også er mye opptatt med sitt... 

Har dere noen råd til hvordan jeg og eventuelt samboeren min kan treffe folk og få nye bekjentskaper? Det hadde vært hyggelig å ha noen å gå ut med innimellom, eller ha en vin/ølkveld, med iblandt. Eller rett og slett bare ha noen å møte på en kafè for å snakke om løst og fast. 

Jeg kjenner jeg føler meg litt låst i dager som er like. Det er studier på meg og intet mer. Samboeren min jobber. Jeg har ikke klart å få noen venner på studiet, da alle er mye yngre enn meg og jeg ærlig talt føler meg veldig utenfor. Både fordi vi har forskjellige interesser og fordi jeg ikke er typen til å dra på grøftefylla som syntes å være deres hovedinteresse når det kommer til å finne på ting.

Noen råd til hvordan jeg kan få meg noen nye venninner?

Har ikke noen råd, ville bare si at du ikke er alene om å ha det sånn. Jeg har nesten samme historie som deg. Psykisk syk i tildig 20årene, mistet de jeg hadde av venner da, og er nå 26 uten en eneste venn. Har samboer og studier, ingenting annet å finne på. Treffer samboerens venner av og til, men får aldri noe mer enn bekjente på den måten. Føler jeg er dømt til å leve et liv i ensomhet.  Kjenner meg også igjen i det om at jeg og samboeren føler oss ensomme sammen, at vi har lite å finne på. 

Anonymkode: eb421...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i å ikke ha mange venner, selv om jeg ikke har noen historie med psykisk sykdom. Norge er bare et veldig vanskelig land å få venner i, om man ikke møter folk man klikker med via naturlige møtepunkter i livet. Mitt råd er å begynne aktiviteter og få hobbyer som du trives med, hvor du kanskje treffer flere likesinnede. Hva brenner du for, hva vil du synes var morsomt å interessant å prøve? Kanskje du og kjæresten kan dra på organiserte turer som har et tema, hvor dere treffer andre som kan bli vennepar? 

Da jeg flyttet til et nytt miljø begynte jeg selv å ta initiativ til sosiale treff for en del folk med samme bakgrunn, og snart ble jeg midtpunktet i et nettverk som møttes jevnlig. Det tar litt energi i starten, men mange av dem er fremdeles mine gode venner i dag seks-syv år etterpå. 

Men for all del: det er viktig å ikke virke desperat og påtrengende. :-)

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet om å begynne på en eller annen aktivitet er veldig godt. De aller fleste vennene jeg har fått i voksen alder har jeg truffet gjennom hobbyen min. Jeg tror det er både fordi det er i den sammenhengen jeg oftest treffer nye mennesker, og fordi de menneskene jeg treffer der har jeg en felles interesse med.

Ellers finnes det kanskje mulighet for å være frivillig i en eller annen organisasjon? Da treffer man ofte andre frivillige, samtidig som man gjør noe nyttig. Rødekors f.eks. driver mye frivillig arbeid (bl.a. hjelpekorps, besøksvenn, leksehjelp), eller du kan søke på facebook og finne diverse hjelpegrupper i området der du bor, her i byen finnes det bl. a. en gruppe som deler ut mat og klær til vanskeligstilte, og flere grupper som samler inn klær og utstyr som de sender ut av landet til steder der det trengs. Frivillighetssentral finnes vel også de fleste steder. (Frivillig engasjement kan også være et pluss på cv når du etterhvert blir ferdig med studiene og skal søke jobb.)

Håper forøvrig du ikke bryr deg om kveruleringen ang. støttekontakt og "måten du omtaler dem på", noen synes tydeligvis det er gåy å ha bastante meninger...

Anonymkode: 4d1c9...13d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...