Gå til innhold

Etterfylling av olje

dillyduzit

Anbefalte innlegg

Har nå søkt meg grønn og blå igjennom hele google, får ikke tak på pappa og sitter med en tysk manual (joda, jeg kan godt nok tysk til at det er forståelig, men likevel) 

Sist jeg peilet oljen, lå den på ca 1cm over minimum ---____!_--- feltet, så det enkle spørsmålet er i bunn og grunn; hvor mye skal jeg etterfylle? På bilen nå er det shell longlife, som er blitt brukt siden tidenes morgen (eller forrige oljeskift), de hadde selvfølgelig ikke den, men fikk med en shell helix ultra 5W30 et eller annet. Golf 1.6 2011 77kw 105hk Diesel. 

Hva ? Hvor ? 

Grunnen til at jeg spør er fordi igjen så skal vi på langtur (Arendal - Oslo - Bærum) og vil ikke risikere at ting ryker. 

Og til sist, for å roe ned dere som nå får et fullstendig anfall av "Å herregud, derfor skal ikke kvinner være bak rattet! Dere vet jo ingenting!" Så er det veldig lenge siden sist jeg har styrt med noe bil, men jeg spør for å være helt 100% sikker. Og hadde jeg hatt en norsk manual, hadde jeg selvfølgelig dratt fram den. 

Edit; Eller om noen kan bekrefte at det jeg skal gjøre er; Peile - > Fyll på 0,5dl -> peil på nytt til det kommer på ca ----_!______----- ish? 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står den ca 1cm over minimun kan du fylle underkant av en halv liter. Har ikke målt avstanden mellom strekene på min, men det er samme motor😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, tdm900 skrev:

Står den ca 1cm over minimun kan du fylle underkant av en halv liter. Har ikke målt avstanden mellom strekene på min, men det er samme motor😜

1cm ish, men da gjør det ikke noe å fylle med helix ultra, når longlife er på bilen nå? Begge to er jo shell. Kanskje jeg er helt på bærtur, men jeg vil absolutt ikke risikere å stoppe halve trafikken midt på E18 uten mulighet for at folk kan passere trygt. Og for å ha det på det rene her nå, det er lokket med oljekannen hvor oljen skal fylles på? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største tabben folk i dag gjør med bilene sine er at de tar lett på oljeskift. Oljen er blodet i motoren som smører alt. Bruker man dårlig kvalitet (i tillegg til gammel) på oljen til bilen vil det korte ned bilens levetid og pådra deg større serviceutgifter.

Litt avhengig hvor mye du kjører, men du bør rense oljetanken, fylle på ny høykvalitetsolje og nytt oljefilter minst annenhvert år.

Anonymkode: bdd98...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være nødvendig å etterfylle olje på en så ny bil. Jeg synes det høres ut som at den enten lekker olje (i så fall er det noe som bør sees på), eller at det er for lenge siden den har vært skiftet.

Anonymkode: 47b35...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den største tabben folk i dag gjør med bilene sine er at de tar lett på oljeskift. Oljen er blodet i motoren som smører alt. Bruker man dårlig kvalitet (i tillegg til gammel) på oljen til bilen vil det korte ned bilens levetid og pådra deg større serviceutgifter.

Litt avhengig hvor mye du kjører, men du bør rense oljetanken, fylle på ny høykvalitetsolje og nytt oljefilter minst annenhvert år.

Bilen skal inn på service i midten av januar, med oljeskift og filterbytte, bilen fikk skiftet olje og stor service i jan 16, men forrige eier kjørte nok ikke bilen like mye som vi gjør. Bilen blir langkjørt 60 mil annenhver uke. Tanken var å få etterfyllt noe olje så jeg slipper å få en eventuell overraskelse midt på E18. 

Men uansett, jeg skal ta meg en kikk, så får vi se om det går fint. Står det fint på pinnen, eller som den var sist jeg sjekket, lar jeg være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, dillyduzit skrev:

1cm ish, men da gjør det ikke noe å fylle med helix ultra, når longlife er på bilen nå? Begge to er jo shell. Kanskje jeg er helt på bærtur, men jeg vil absolutt ikke risikere å stoppe halve trafikken midt på E18 uten mulighet for at folk kan passere trygt. Og for å ha det på det rene her nå, det er lokket med oljekannen hvor oljen skal fylles på? :fnise: 

Sørg for at de har samme viskositet så går det bra. eks 5W30 går sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør du dét uten å pelle fra hverandre motoren? Enten suger man ut oljen om påfylling, eller så tappes den av via bunnpluggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonym...905, det er jo en Volkswagen. Det er ikke meningen at bilen skal fungere 100% så mye lengre enn fra bilforhandleren og hjem.

Anonymkode: f91bd...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...