AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #101 Del Skrevet 21. desember 2016 Jeg ville ikke gjort det, da jeg ikke ønsker meg barn i det hele tatt og alltid har visst at jeg skal leve barnfritt. Hvis jeg derimot hadde hatt et ønske om barn, og vært singel, så ville jeg absolutt gjort det. Og jeg ville 100 ganger heller brukt en sædbank enn å velge meg en tilfeldig fyr på byen, uten intensjoner om å fortelle ham om det etterpå. Dette både pga at sæddonorene blir testet for sykdommer, og fordi de faktisk er bevisst på at de donerer sæd, noe han som «donerer sæd» i fylla en lørdagskveld ikke vet. Og til den på første side som nevnte NAV: bare selve kostnaden ved å gjennomgå befruktningen er såpass høy at den ekstra barnetrygden blir omtrent som å tisse i havet. I min familie, vennekrets og blant kolleger er det faktisk en hel del som er blitt foreldre alene, både gjennom enslig adopsjon (noe som er blitt vanskeligere med tiden) og gjennom donorer. Flere av dem har fått flere enn ett barn også. Felles for dem alle er at de har et solid og godt nettverk rundt seg. Det er ikke bare en dans på roser å være aleneforelder, enten man er det frivillig eller ufrivillig. Det har dessuten vært viktig for de mødrene jeg kjenner at barna også får mannlige rollemodeller. Anonymkode: b95b6...0d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest canacas Skrevet 21. desember 2016 #102 Del Skrevet 21. desember 2016 Nei. Ikke u-alene heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 21. desember 2016 #103 Del Skrevet 21. desember 2016 2 timer siden, Arkana skrev: Ja, jeg mener helt seriøst at det ikke er antall foreldre som avgjør hvor bra et barn har det. Da får vi bare være uenige. Jeg mener at et barn har et bedre utgangspunkt med to foreldre. To som kan stille opp, gi trøst, kjøre, hente og være der. To som kan gi barnet forskjellige innspill og inntrykk. To familier. To så man ikke blir alene hvis den ene dør. To så hvis den ene mister jobben blir ikke hverdagen like skummel. Å ha en er som å ha en nyre. Ja, det funker, men det hadde fortsatt vært bedre med to. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. desember 2016 #104 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) 2 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Jeg mener at et barn har et bedre utgangspunkt med to foreldre. At utgangspunkt A er bedre enn utgangspunkt B er ikke det samme som at B ikke er grunnlag nok for å få barn (og forøvrig har vi ingen holdepunkter for at det er forskjell på barn vokst opp med én eller to foreldre). Det er også et bedre utgangspunkt for barn å ha foreldre med høy utdannelse, god lønn, som er ressurssterke, friske og opptatt av fysisk aktivitet og sunn mat, men det betyr ikke at barn får det dårlig hos foreldre som ikke har alt dette. Du ser ut til å mene at om ikke alt er 100% optimalt bør man ikke få barn og det er en tankegang som er helt fjern fra virkeligheten, for ikke å snakke om at det i såfall sannsynligvis ikke er noen i det hele tatt som burde fått barn. Endret 21. desember 2016 av Arkana 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 21. desember 2016 #105 Del Skrevet 21. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var 34, tok jeg ansvaret for å få barn. Jeg brukte naturmetoden, ikke IVF. Mye enklere, og større sjanse for å bli gravid. Barnefaren er ikke involvert i det hele tatt, og han vet ikke engang at han er far. Hvis en kvinne ønsker å få barn, er det hennes ansvar å sørge for at det skjer. Å vente på "den rette" kan være en ørkenvandring. Plutselig er man 40, og da sitter man der med de tre siste eggene sine. Anonymkode: 19e04...1d3 Var bra det var barn du fikk, da, og ikke gonoré, syfilis, herpes eller hiv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 21. desember 2016 #106 Del Skrevet 21. desember 2016 18 minutter siden, Arkana skrev: At utgangspunkt A er bedre enn utgangspunkt B er ikke det samme som at B ikke er grunnlag nok for å få barn (og forøvrig har vi ingen holdepunkter for at det er forskjell på barn vokst opp med én eller to foreldre). Det er også et bedre utgangspunkt for barn å ha foreldre med høy utdannelse, god lønn, som er ressurssterke, friske og opptatt av fysisk aktivitet og sunn mat, men det betyr ikke at barn får det dårlig hos foreldre som ikke har alt dette. Du ser ut til å mene at om ikke alt er 100% optimalt bør man ikke få barn og det er en tankegang som er helt fjern fra virkeligheten, for ikke å snakke om at det i såfall sannsynligvis ikke er noen i det hele tatt som burde fått barn. Synes du nettopp sa at barn med en foreldre hadde like godt utganspunkt som barn med to.... Jeg mener at det meste av materielle goder, livsstil og foreldres utdannelse ikke er fastsatt i stein ved fødsel. Dette er ting som kan forbedres og jobbes med. Er ikke sånn at du kan erverve deg en ny foreldre etter du er født. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. desember 2016 #107 Del Skrevet 21. desember 2016 1 minutt siden, LittleBabyBlue skrev: Synes du nettopp sa at barn med en foreldre hadde like godt utganspunkt som barn med to.... Jeg mener at det meste av materielle goder, livsstil og foreldres utdannelse ikke er fastsatt i stein ved fødsel. Dette er ting som kan forbedres og jobbes med. Er ikke sånn at du kan erverve deg en ny foreldre etter du er født. Ja, jeg mener det, jeg tok utgangspunkt i din mening. Man kan definitivt erverve en ny forelder. Kanskje ikke din biologisk, men det er ikke biologien som avgjør hvem som er foreldrene dine, elsker deg og tar vare på deg. Og så glemmer du at man gjerne har annen familie i tillegg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #108 Del Skrevet 21. desember 2016 Jeg tenker faktisk litt på det for tiden. Ikke noe jeg seriøst vurderer,men har kjent litt på om det kunne være aktuelt. Mest fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å treffe en mann jeg vil leve med, og fordi livet på alle plan ligger så godt tilrette for å kunne gi en god oppvekst. Anonymkode: e933b...c89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #109 Del Skrevet 21. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenker faktisk litt på det for tiden. Ikke noe jeg seriøst vurderer,men har kjent litt på om det kunne være aktuelt. Mest fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å treffe en mann jeg vil leve med, og fordi livet på alle plan ligger så godt tilrette for å kunne gi en god oppvekst. Anonymkode: e933b...c89 Jeg er forresten 36. Anonymkode: e933b...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 21. desember 2016 #110 Del Skrevet 21. desember 2016 47 minutter siden, Arkana skrev: Ja, jeg mener det, jeg tok utgangspunkt i din mening. Man kan definitivt erverve en ny forelder. Kanskje ikke din biologisk, men det er ikke biologien som avgjør hvem som er foreldrene dine, elsker deg og tar vare på deg. Og så glemmer du at man gjerne har annen familie i tillegg. Hadde mor lett klart å erveve en partner hadde hun vel gjort det før unnfangelsen. Å få en ny foreldre når du er 5,10,15 er ikke det samme som å ha hatt en fra dag 1. En utvidet familie er ingen erstattning for en mor eller far. Og ja, de får en, ikke to. Har aldri dratt biologi inn i dette, bare at 2 er bedre enn 1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #111 Del Skrevet 21. desember 2016 4 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Hadde mor lett klart å erveve en partner hadde hun vel gjort det før unnfangelsen. Å få en ny foreldre når du er 5,10,15 er ikke det samme som å ha hatt en fra dag 1. En utvidet familie er ingen erstattning for en mor eller far. Og ja, de får en, ikke to. Har aldri dratt biologi inn i dette, bare at 2 er bedre enn 1. Det er vel litt mer sammensatt enn som så? Av mennesker jeg kjenner som har vurdert eller gjort dette har det vært grunner som: -får partnere, men ingen som vil ha barn. -har partner, men han blir aldri "klar" for å få barn og tiden er i ferd med å renne ut og en må bare dumpe partner og finne på noe annet hvis en ikke vil bli gjort uønsket barnløs. - partner har sviktet mor og barn tidlig og en ønsker søsken til barnet sitt men kan ikke ta en hvilken som helst mann fordi man har et barn og ta hensyn til at det ikke trenger en til dårlig far. -kvinner som har hatt mange negative erfaringer med menn som voldelige menn og ikke tørr knytte seg til menn gjennom barn. Dessuten har jo menn også egne meninger! Mange menn er livredde for kvinner over 30 år, fordi de vet at mange av disse er i en alder der de gjerne ønsker seg seriøse forhold og barn. Og mange prioriterer bevisst vekk spesielt single kvinner midt i 30 årene fordi de vet at kvinner har dårlig tid, og de fleste kvinner da har gått lei av menn som ikke vil noe annet enn å dure på med sine egne prosjekter. Anonymkode: 0e809...fc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 21. desember 2016 #112 Del Skrevet 21. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel litt mer sammensatt enn som så? Av mennesker jeg kjenner som har vurdert eller gjort dette har det vært grunner som: -får partnere, men ingen som vil ha barn. -har partner, men han blir aldri "klar" for å få barn og tiden er i ferd med å renne ut og en må bare dumpe partner og finne på noe annet hvis en ikke vil bli gjort uønsket barnløs. - partner har sviktet mor og barn tidlig og en ønsker søsken til barnet sitt men kan ikke ta en hvilken som helst mann fordi man har et barn og ta hensyn til at det ikke trenger en til dårlig far. -kvinner som har hatt mange negative erfaringer med menn som voldelige menn og ikke tørr knytte seg til menn gjennom barn. Dessuten har jo menn også egne meninger! Mange menn er livredde for kvinner over 30 år, fordi de vet at mange av disse er i en alder der de gjerne ønsker seg seriøse forhold og barn. Og mange prioriterer bevisst vekk spesielt single kvinner midt i 30 årene fordi de vet at kvinner har dårlig tid, og de fleste kvinner da har gått lei av menn som ikke vil noe annet enn å dure på med sine egne prosjekter. Anonymkode: 0e809...fc3 Uansett årsak blir sluttresultatet det samme, et barn med en foreldre for lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #113 Del Skrevet 21. desember 2016 Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev: Uansett årsak blir sluttresultatet det samme, et barn med en foreldre for lite. Tåpelig. Ingen ønsker å leve livet alene. Det betyr ikke at man kan trekke en bra partner ut av ermet nå man trenger det. Spesielt ikke i samfunnet vi lever i i dag. Der folk bruker og kaster hverandre og shopper partnere på internet som de bytter ut neste dag.. Man gjør hverken seg selv eller andre en tjeneste med å forsake alle ting i livet fordi andre folk stiller seg til doms over en uansett hva en gjør. Det er ingen forbrytelse å ønske seg en familie, ei heller å handle for å få én. Når samfunnet er som det er i dag, må folk basere seg på å bli aleneforeldre enten de er i par eller alene fra start. Men kan ikke pålegge folk å la være å få barn fordi vi har gått vekk fra tradisjoner som holdt par sammen. Dessuten er det også nødvendig at det fødes nok barn i ett samfunn. Ikke for mange og ikke for lite. Kina er vel det beste eksemplet på begge problemene. Anonymkode: 0e809...fc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 21. desember 2016 #114 Del Skrevet 21. desember 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tåpelig. Ingen ønsker å leve livet alene. Det betyr ikke at man kan trekke en bra partner ut av ermet nå man trenger det. Spesielt ikke i samfunnet vi lever i i dag. Der folk bruker og kaster hverandre og shopper partnere på internet som de bytter ut neste dag.. Man gjør hverken seg selv eller andre en tjeneste med å forsake alle ting i livet fordi andre folk stiller seg til doms over en uansett hva en gjør. Det er ingen forbrytelse å ønske seg en familie, ei heller å handle for å få én. Når samfunnet er som det er i dag, må folk basere seg på å bli aleneforeldre enten de er i par eller alene fra start. Men kan ikke pålegge folk å la være å få barn fordi vi har gått vekk fra tradisjoner som holdt par sammen. Dessuten er det også nødvendig at det fødes nok barn i ett samfunn. Ikke for mange og ikke for lite. Kina er vel det beste eksemplet på begge problemene. Anonymkode: 0e809...fc3 Og til helvete med barnets behov..... Er en grunn til at staten ikke dekker ensliges "behov" for å få barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. desember 2016 #115 Del Skrevet 21. desember 2016 Barn lider ikke av å ha bare én forelder. Det er ikke antall foreldre som er viktig, men at man har trygghet, stabilitet, kjærlighet og omsorg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #116 Del Skrevet 21. desember 2016 16 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Og til helvete med barnets behov..... Er en grunn til at staten ikke dekker ensliges "behov" for å få barn... Nei. Det er bare fordi ting alltid går langsomt i Norge. Det er ikke fordi andre land er "dumme" og "egoistiske" at de gir flere og bedre muligheter for ufrivillig barnløse kvinner. Både for par og enslige. Anonymkode: 0e809...fc3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 21. desember 2016 #117 Del Skrevet 21. desember 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er bare fordi ting alltid går langsomt i Norge. Det er ikke fordi andre land er "dumme" og "egoistiske" at de gir flere og bedre muligheter for ufrivillig barnløse kvinner. Både for par og enslige. Anonymkode: 0e809...fc3 Har ingen tro på at Norge noensinne vil betale for enslige kvinners befruktning. Ei heller at eggdonasjon og surogatti vil bli lovlig i Norge så enslige menn kan bli far. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 21. desember 2016 #118 Del Skrevet 21. desember 2016 30 minutter siden, Arkana skrev: Barn lider ikke av å ha bare én forelder. Det er ikke antall foreldre som er viktig, men at man har trygghet, stabilitet, kjærlighet og omsorg. Og man har en bedre forutsettning for dette med to foreldre kontra en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. desember 2016 #119 Del Skrevet 21. desember 2016 Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev: Og man har en bedre forutsettning for dette med to foreldre kontra en. Nei, det har man ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leamur Skrevet 21. desember 2016 #120 Del Skrevet 21. desember 2016 Nei. Ikke alle må få barn. Jeg ville tolker det som verdens måte å si at det ikke lå i kortene mine. Ps: Jeg kan godt tenke meg barn i fremtiden, men hvis det ikke skjer så er det helt OK det også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå