Gå til innhold

Hadde du fått barn alene?

Neutral90

Anbefalte innlegg

15 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Nei, er ikke på en så stor egotripp. Er selve definisjonen på å sette seg selv før barnet, og da har man feilet som mor før befruktningen. 

Alle som velger å få barn gjør det som "egotripp". Ingen velger å få barn av andre grunner. Da vil det si at alle foreldre feiler før barna i det hele tatt er skapt da. 

2 timer siden, Hunky skrev:

Det er bare jævlig egoistisk. Å få barn for egen glede. Det er barna og barnas fremtid man skal tenke på. Ikke for egen glede. Det skal være for å lage en liten familie når man er to som kan ta seg av et barn. Greit nok det er en glede for de når de er to. Et liv de har skapt sammen. 

Ja, det er egoistisk å få barn. Alle gjør det, og alle gjør det av egoistiske grunner. Det er ingen som får barn utfra det du sier. INGEN! Ingen velger å få barn fordi de eh... "tenker på fremtiden for barnet" (som enda ikke eksisterer). Et gift par som velger å få barn gjør det av egen glede og eget ønske. Det er egoistisk, det er faktum. Om det er en forelder, tretten eller to, spiller ingen rolle. Alle gjør det av egoistiske grunner. 

Anonymkode: 74a01...cc9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til de som sier at det er feil å la et barn vokse opp med én forelder i tilfelle død/sykdom. Man er ikke garantert at det ikke skjer selv om man har to foreldre. Tre nabobarn mistet først far i kreft, og mor som sovnet stille inn en natt 6 mnd senere. Årsaken ble ikke funnet. Utrolig trist, endte med at onkelen og tanten flyttet inn i leiligheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som velger å få barn gjør det som "egotripp". Ingen velger å få barn av andre grunner. Da vil det si at alle foreldre feiler før barna i det hele tatt er skapt da. 

Ja, det er egoistisk å få barn. Alle gjør det, og alle gjør det av egoistiske grunner. Det er ingen som får barn utfra det du sier. INGEN! Ingen velger å få barn fordi de eh... "tenker på fremtiden for barnet" (som enda ikke eksisterer). Et gift par som velger å få barn gjør det av egen glede og eget ønske. Det er egoistisk, det er faktum. Om det er en forelder, tretten eller to, spiller ingen rolle. Alle gjør det av egoistiske grunner. 

Det er i det minste best for barn med TO foreldre! Kommer aldri til å støtte de som velger å få barn med en ukjent mann's sperm bare for å bli mor! Hadde aldri klart  å godt inn i et sånt forhold når jeg vet hva moren bevisst har gjort mot barnet sitt. Barnet får aldri vite hvem faren er, ha kontakt med han, vite hvor hn kommer fra pga moren har valgt å gjøre det sånn med vilje! Det verste er for guttene! De vil ofte ha en far å leke med, spille fotball med osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, *nordby* skrev:

Til de som sier at det er feil å la et barn vokse opp med én forelder i tilfelle død/sykdom. Man er ikke garantert at det ikke skjer selv om man har to foreldre. Tre nabobarn mistet først far i kreft, og mor som sovnet stille inn en natt 6 mnd senere. Årsaken ble ikke funnet. Utrolig trist, endte med at onkelen og tanten flyttet inn i leiligheten. 

Det er noe annet når det ikke blir gjort med vilje! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hunky skrev:

Det er i det minste best for barn med TO foreldre! Kommer aldri til å støtte de som velger å få barn med en ukjent mann's sperm bare for å bli mor! Hadde aldri klart  å godt inn i et sånt forhold når jeg vet hva moren bevisst har gjort mot barnet sitt. Barnet får aldri vite hvem faren er, ha kontakt med han, vite hvor hn kommer fra pga moren har valgt å gjøre det sånn med vilje! Det verste er for guttene! De vil ofte ha en far å leke med, spille fotball med osv..

Ja fysj så grusomt av mor å være glad i ungen uten en far!!! Og fy av meg! så vondt barnet har det, elsket alt før det er skapt!! Helt grusomt. 

Myyye bedre å ha en far som prøvde å presse moren til abort og ønsket en død. Det er stas det!

Anonymkode: 0e809...fc3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2016 den 0.35, Moonwalker skrev:

Å få biologiske barn er ikke noe jeg ønsker å gå gjennom uten en far i bildet, så da ville jeg heller tatt inn fosterbarn som trenger det om forholdene ligger til rette.

Kan man få fosterbarn som enslig? 

Anonymkode: 48192...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man få fosterbarn som enslig? 

Anonymkode: 48192...7cc

Ja, det kan man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja fysj så grusomt av mor å være glad i ungen uten en far!!! Og fy av meg! så vondt barnet har det, elsket alt før det er skapt!! Helt grusomt. 

Myyye bedre å ha en far som prøvde å presse moren til abort og ønsket en død. Det er stas det!

Anonymkode: 0e809...fc3

Det barn trenger er en mor OG en far. Ikke nekte barnet en av delene med vilje. Husk barnet blir ikke en nusselig baby for alltid. Ikke er det noe enkelt å oppdra et barn alene. Folk som aldri har hatt barn vet ikke hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke, men så er jeg i 20 årene så kan hende jeg endrer mening når jeg er 35 feks. Jeg har venner som har vokst opp med alenemor og noen av de merker ikke savnet til far for de er vant til situasjonen og føler seg elsket av mor, mens andre sliter enorm, også nå i 20 årene, men de som sliter er de som har blitt avvist av fedrene sine. Som i at fedrene ikke tar kontakt, ikke svarer på meldinger/telefoner, ikke stiller opp eller "glemmer" avtaler. Hun ene sa at det som sårer mest er at hun har en far som gir faen i om hun har det bra, om hun lever, om hun blir banka opp, mobbet, er syk. Han har aldri giddet å ta kontakt. Hun stoler ikke på menn.

Anonymkode: c2071...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regna med at noen ville dra det kortet. Ja, man får barn av egoistiske grunner, men å starte prosessen med å frarøve barnet en foreldre er å sette seg selv og sine behov først og da er du i mine øyne uegna til å være mor. Og ja, jeg mener det samme om de som ubegrunnet holder barn vekk fra en ekspartner.

Å argumentere med at en foreldre kan dø er ikke det samme som å planlegge å få alene. Det finnes mange ting man ikke rår over, men når man planlegger et barn burde man gjøre det med best mulig utgangspunkt, ikke et dårligere ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hunky skrev:

Det barn trenger er en mor OG en far. Ikke nekte barnet en av delene med vilje. Husk barnet blir ikke en nusselig baby for alltid. Ikke er det noe enkelt å oppdra et barn alene. Folk som aldri har hatt barn vet ikke hvordan det er.

Nettopp. Så da kan jo jeg, som har oppdratt barn alene uten far i snart femten år, informere deg som ikke har oppdratt noe barn, om at det går helt fint. :) 

25 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Regna med at noen ville dra det kortet. Ja, man får barn av egoistiske grunner, men å starte prosessen med å frarøve barnet en foreldre er å sette seg selv og sine behov først og da er du i mine øyne uegna til å være mor. 

Det gjør man når man velger å få barn som par også :) Verden trenger ikke flere barn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2016 den 1.15, Neutral90 skrev:

Hvis du kom i en viss alder, uten en mann ved din side, ville du da tatt ivf for å bli mor alene?

Da jeg var 34, tok jeg ansvaret for å få barn. Jeg brukte naturmetoden, ikke IVF. Mye enklere, og større sjanse for å bli gravid.

Barnefaren er ikke involvert i det hele tatt, og han vet ikke engang at han er far.

Hvis en kvinne ønsker å få barn, er det hennes ansvar å sørge for at det skjer. Å vente på "den rette" kan være en ørkenvandring. Plutselig er man 40, og da sitter man der med de tre siste eggene sine.

Anonymkode: 19e04...1d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Så da kan jo jeg, som har oppdratt barn alene uten far i snart femten år, informere deg som ikke har oppdratt noe barn, om at det går helt fint. :) 

Det gjør man når man velger å få barn som par også :) Verden trenger ikke flere barn. 

Jeg har barn så jeg vet hvor slitsomt det er. De aller fleste vet det er slitsomt med barn. Men de her som aldri har hatt barn men vil ha et barn uten en mann forstår ikke en dritt. Hadde jeg fått vite at jeg var resultat av en ukjent sæddonor. Så hun nektet meg en far med vilje. Jeg orker ikke tanken på hvordan jeg hadde følt meg. Ikke alle takler det. Skal ikke bare regne med at barnet kommer til å takle det for andre har gjort det.

Ene kompisen min som også var narkoman (vi kjempet sammen om å bli rusfri) har en ukjent far pga moren. Ble mye gråt og trøbbel i oppveksten. Til slutt havnet han i feil miljø. Han savnet en pappa i hele oppveksten. Han ville vite hvor han kom fra men det hadde moren nektet han med å få han med en ukjent far. Egoistisk! Han kan aldri tilgi henne og der skjønner jeg godt. Så kvinnfolk må tenke seg om. Greit nok å være fostermor og adobtere. Da har ikke hun gjort noe med vilje. Da hjelper hun er barn.

Endret av Hunky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var 34, tok jeg ansvaret for å få barn. Jeg brukte naturmetoden, ikke IVF. Mye enklere, og større sjanse for å bli gravid.

Barnefaren er ikke involvert i det hele tatt, og han vet ikke engang at han er far.

Hvis en kvinne ønsker å få barn, er det hennes ansvar å sørge for at det skjer. Å vente på "den rette" kan være en ørkenvandring. Plutselig er man 40, og da sitter man der med de tre siste eggene sine.

Anonymkode: 19e04...1d3

Dette er så dårlig gjort både for far og barn at jeg nesten ikke har ord... Eller jo, det har jeg, men de bør ikke ytres. Virkelig tragisk!

Anonymkode: 26141...c9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

men når man planlegger et barn burde man gjøre det med best mulig utgangspunkt, ikke et dårligere ett.

Hva er best mulig utgangspunkt? Hvis målet er optimalt utgangspunkt bør man da la være å få barn hvis man ikke har minst 5 år universitetsutdannelse, jobb som betaler minst 5-600 000 i året, stor familie i nærheten, bor i enebolig med hage, er 100% frisk og med en aktiv og sunn livsstil? Er det greit å få barn hvis man er uutdannet, lavtlønnet og kronisk syk bare barnet får to foreldre, mens barnet til alenemoren som er lege, frisk og har stor familie i umiddelbar nærhet er dømt til å få en dårlig oppvekst? Hvem er det som skal avgjøre hva som er et "godt nok" utgangspunkt for å få barn?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arkana skrev:

Hva er best mulig utgangspunkt? Hvis målet er optimalt utgangspunkt bør man da la være å få barn hvis man ikke har minst 5 år universitetsutdannelse, jobb som betaler minst 5-600 000 i året, stor familie i nærheten, bor i enebolig med hage, er 100% frisk og med en aktiv og sunn livsstil? Er det greit å få barn hvis man er uutdannet, lavtlønnet og kronisk syk bare barnet får to foreldre, mens barnet til alenemoren som er lege, frisk og har stor familie i umiddelbar nærhet er dømt til å få en dårlig oppvekst? Hvem er det som skal avgjøre hva som er et "godt nok" utgangspunkt for å få barn?

Å sammenligne sikkerheten og kjærligheten man har med to foreldre med penger og materielle goder blir en digresjon. Norge er en velferdsstat og alle har til mat på bordet og tak over hodet. Hvis man ikke kan se at å ha kun en foreldre er et tap for barnet må man virkelig gå i seg selv og se om man prøver å rettferdiggjøre ens egen dårlige dømmekraft.

Diskusjonen uføre og barn finnes annetsteds, men kort oppsummert burde man ikke få barn hvis man ikke kan ta seg av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev:

Å sammenligne sikkerheten og kjærligheten man har med to foreldre med penger og materielle goder blir en digresjon. Norge er en velferdsstat og alle har til mat på bordet og tak over hodet. Hvis man ikke kan se at å ha kun en foreldre er et tap for barnet må man virkelig gå i seg selv og se om man prøver å rettferdiggjøre ens egen dårlige dømmekraft.

Diskusjonen uføre og barn finnes annetsteds, men kort oppsummert burde man ikke få barn hvis man ikke kan ta seg av det. 

Nei, det er ikke en digresjon. Det er et høyst kurant spørsmål når man begynner å diskutere hvilke forhold som bør være til stede før man får barn. At DU mener man ikke bør få barn om man er aleneforelder eller ufør er ikke det samme som at dette objektivt sett er negativt for et barn. Det er en skummel vei å gå om man skal begynne å sile ut hvem som burde få barn eller ikke og for å være ærlig er det ikke akkurat optimale oppvekstvilkår å ha trangsynte og arrogante foreldre heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Arkana skrev:

Nei, det er ikke en digresjon. Det er et høyst kurant spørsmål når man begynner å diskutere hvilke forhold som bør være til stede før man får barn. At DU mener man ikke bør få barn om man er aleneforelder eller ufør er ikke det samme som at dette objektivt sett er negativt for et barn. Det er en skummel vei å gå om man skal begynne å sile ut hvem som burde få barn eller ikke og for å være ærlig er det ikke akkurat optimale oppvekstvilkår å ha trangsynte og arrogante foreldre heller.

Så du mener seriøst at barn har det bedre og minst like bra hvis de starter livet med en foreldre enn med to? 

Og kanskje lese siste posten igjen hvor det står at uføre som ikke er istand til å ta seg av barn ikke burde få. Skrev ikke at uføre generelt sett ikke burde få barn. Tror det finnes mange uføre som fint klarer å ta seg av barn. Klarer du derimot ikke å ta deg av et barn burde du ikke få, uansett grunn. 

Er ikke optimalt å ha naive foreldre som tror at unger klarer seg selv heller.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde jeg så absolutt. 

Jeg mener absolutt ikke at et barn ikke har behov for en far. Jeg har selv utrolig stor glede av pappaen min og for mitt eget barn er pappaen helt spesiell og gir han noe som jeg ikke kan, likevel ville jeg vurdert å få et barn alene dersom jeg nærmet meg slutten av 30-årene og fortsatt ikke hadde hatt en partner. Hvorfor? Av komplett egoistiske årsaker, selvsagt; For meg er det å være mamma det fineste i livet. Mannlige rollemodeller ville barnet fått i sin bestefar og onkler. 

Anonymkode: cd9f3...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LittleBabyBlue skrev:

Så du mener seriøst at barn har det bedre og minst like bra hvis de starter livet med en foreldre enn med to? 

Ja, jeg mener helt seriøst at det ikke er antall foreldre som avgjør hvor bra et barn har det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...