Gå til innhold

Hadde du fått barn alene?

Neutral90

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Hunky skrev:

Hvis jeg hadde vert kvinne, uten mann og jeg snart ikke kunne få barn mer. Nei absolutt ikke! Barn fortjener en mor og en far. Ikke bare en av delene med vilje! Man får ikke barn bare pga sin egen glede og ønske. Det er mye man må ta hensyn til da! Huske på at barnet blir ikke et lite barn for alltid. 

De aller fleste får barn fordi de ønsker det. Jeg ville fått barn alene (om økonomi, boplass og andre nødvendigheter var på plass) fordi jeg vet at jeg kunne gitt barnet et fint liv, og fordi jeg vet at barnet kunne gitt meg glede. Er selv oppdratt av alenemor. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lyser store røde lys hos meg når noen vurderer å få barn alene. Tilfeldigheter og uflaks kan gjøre at det blir sånn, men jeg mener det er utilgivelig å bevisst velge det sånn.

Barn fortjener og trenger to foreldre. Å bevisst frarøve de den ene er veldig dårlig gjort. Det er naivt å tro man alene kan erstatte det to foreldre kunne gitt, uansett hvor gode intensjoner man måtte ha.

Det er også veldig risikabelt. Hva skjer hvis man som enslig foreldre blir syk? Det blir en stor belastning for barna. I stedet for å ha to pillarer i livet sitt, så har de en. Skulle denne falle bort vil det være katastrofe for de.

Barn trenger trygghet fremfor alt. Altfor mange tror det holder med luft og kjærlighet alene.

Edit: Før noen kommenterer at "det kan gå fint å oppdra alene", så kan det sikkert det. Men jeg har sett flere tilfeller der eneforsørger ble syk, og hvor barn(a) har slitt. Tror mange undervurderer hvor ille dette kan være for de små.

Endret av Essensen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Jeg har ikke et så stærkt ønske om barn. Når jeg nå likevel vil ha barn med min forlovede er det likevel greit, ikke mitt største ønske men han vil gjerne ha barn, så da blir det slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Essensen skrev:

Barn trenger trygghet fremfor alt. Altfor mange tror det holder med luft og kjærlighet alene.

Jeg er helt enig i dette, men helt ærlig er det ikke først og fremst bevisste, godt voksne alenemødre som tar et aktivt valg om å få barn jeg er mest bekymret for. Det er ingen som tilfeldigvis ramler inn på Storken og blir gravide med slump. Jeg tror disse kvinnene mer enn gjennomsnittet har livet på plass, for å si det sånn. Selvsagt kan det finnes unntak, men som gruppe tror jeg de er mer ressurssterke enn gjennomsnittet, heller enn mindre.

Anonymkode: 322d6...c5c

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg gjerne vil bli mor i livet mitt og har lært at den enste kjærligheten man kan stole på i livet er til sine barn og nær familie. Kjærlighet til menn er stort sett helt bortkastet og noe man ikke har noe igjen for. Og det er en altfor flyktig kjærlighet til å kunne veie opp for barn/familie. Det er også i mange tilfeller utelukkende smart og ikke ha binding til menn gjennom barn, fordi de ofte bruker det til å behandle kvinner som søppel og driter i barna uansett. 

Anonymkode: 0e809...fc3

Min mann er min nærmeste familie. Han er far til mine barn, men jeg ville vært sammen med ham selv om vi ikke hadde fått barn. Han har en like stor kjærlighet og omsorg til sine barn som det jeg har, og han ville vært en like god aleneforeldrer som det jeg ville vært. Men heldigvis er vi en nær familie sammen. Du vet du kan få gutter? Altså slike menn som driter i familien sin og man ikke har noe igjen for å elske? Som du mener vil behandle kvinner som søppel? For en ufyselig holdning til menn du har, håper virkelig ikke du skal oppdra barn alene uten innslag av en mann. Er det kun slike menn du har møtt og har i ditt liv, syns jeg du skal la være å få barn, da har de jo ikke gode rollemodeller og omsorgspersoner rundt seg. Og det gjelder jo døtre også.

Anonymkode: 3d625...971

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i dette, men helt ærlig er det ikke først og fremst bevisste, godt voksne alenemødre som tar et aktivt valg om å få barn jeg er mest bekymret for. Det er ingen som tilfeldigvis ramler inn på Storken og blir gravide med slump. Jeg tror disse kvinnene mer enn gjennomsnittet har livet på plass, for å si det sånn. Selvsagt kan det finnes unntak, men som gruppe tror jeg de er mer ressurssterke enn gjennomsnittet, heller enn mindre.

Hvis det er tilfelle kan jeg kanskje være enig. Men så leser jeg også at mange velger storken fordi "menn er onde beist" eller "ingen kan stoles på her i verden", og sånne utsagn gir ikke helt de samme assosiasjonene...

Endret av Essensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som mener et barn fortjener en mor og en far, hva tenker dere når det kommer til homofile par som ønsker seg barn? Spør utifra nysgjerrighet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Epiphany skrev:

Dere som mener et barn fortjener en mor og en far, hva tenker dere når det kommer til homofile par som ønsker seg barn? Spør utifra nysgjerrighet. 

Tenker det er noe bedre, da det er to om omsorgen og tryggheten er ivaretatt. Men ikke helt bra heller, da jeg tror hvert kjønn har sine viktige livslærdommer å gi til barna.

Anonymkode: 26141...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått en barnetrygd ekstra og that's it. Ingen bostøtte, ingen overgangsstønad, ingen redusert foreldrebetaling i barnehagen, selv ikke noe bidragsforskudd som egentlig er en forskuttering av det barnefar skulle betalt.

Slik er det når du er alenemor og tjener bra. De finnes, de også :fnise: 

så har du alenemødrene uten jobb. som skal ha samme lønn som en med ferdig utdanning. kjenner en som får 7000 kr i barnebidrag alene for 1 barn. hvordan hun har klart å svindle det sammen aner jeg ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vet det jeg vet i dag, så hadde jeg ikke gjort det. Men hadde jeg ikke hatt barn så er det mye av det jeg vet i dag jeg ikke hadde visst (bl.a. hvor slitsomt det kan være), så da hadde jeg nok gjort det...

Anonymkode: 8c9b6...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så deilig for barnet å slippe 50/50 eller en annen rotløs samværsordning. De får et fast og trygt hjem. De vet at de var sterkt ønsket, og ikke bare et uhell som må flytte annenhver uke fordi mor eller far trenger barnefri. 

Anonymkode: c56fc...5e7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke regler for sæddonasjon, men er i utgangspunktet mot å la enslige benytte seg av det. Positiv til par derimot.

Mener det er diskriminerende ovenfor menn ved at de ikke får muligheten til få barn. I tillegg blir sosialiseringen av barn ensidig kjønnsdelt, noe samfunnet ikke er tjent med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. Mener man ikke skal bevisst velge bort barnets far og hans familie. En løsning er å prate med par av sine homofile venner man stoler på og lage en avtale sammen med dem. Da får barnet tre sett foreldre og kontakt med det som vil bli en storfamilie.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Neutral90 skrev:

Hvis du kom i en viss alder, uten en mann ved din side, ville du da tatt ivf for å bli mor alene?

hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg har fått barn med en som viser seg å være veldig uansvarlig og lite samarbeidsvillig så det er mange ganger jeg kunne ønsket at jeg hadde fått barn alene. 

Anonymkode: e6e8b...1d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke at jeg ville gjort. Synes det er både tøft og ensomt å alltid være alene med barna når jeg har de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 timer siden, Trex90 skrev:

lurer på om dere hadde gjort det samme uten økonomisk støtte fra nav :fnise:

Du er visst blant de uvitende...

Det er noe støtte man får av NAV. De pengene er for å utjevne og bidra. Ingen lever av det i lengden. Folk flest er i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atea skrev:

Jeg ville ikke gjort det. Mener man ikke skal bevisst velge bort barnets far og hans familie. En løsning er å prate med par av sine homofile venner man stoler på og lage en avtale sammen med dem. Da får barnet tre sett foreldre og kontakt med det som vil bli en storfamilie.  

Så det er bedre at de er homofile enn heterofile?? Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenk så deilig for barnet å slippe 50/50 eller en annen rotløs samværsordning. De får et fast og trygt hjem. De vet at de var sterkt ønsket, og ikke bare et uhell som må flytte annenhver uke fordi mor eller far trenger barnefri. 

Anonymkode: c56fc...5e7

Barn flytter ikke annenhver uke fordi mor eller far trenger barnefri, men fordi barn har krav på å være sammen med begge foreldrene sine. Jeg håper du forstår forskjellen.

De fleste foreldre synes det er synd å ikke kunne ha et "normalt" familieliv med barna sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker. Har to barn som jeg elsker over alt i verden og jeg ser hvor utrolig godt de har av å ha både en mamma og en pappa. Hva om noe skjedde med meg? Om jeg ble alvorlig syk og/eller døde? Pappaen er så utrolig god å ha på sine områder mens jeg er så god å ha på mine. Men for all del, finnes jo utrolig mange dårlige mødre eller fedre der ute. Så om man inderlig ønsker seg barn og er klar for å oppgi det meste for å få det til så blir vel ikke barnet skadelidende.

Anonymkode: 1fe7e...51a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...