Gå til innhold

Venninne som legger på seg

123456M123

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette har du ingenting med. Hun sliter nok og er fullt klar over vektoppgangen sin, uten at du skal påpeke dette og gjøre henne ekstra nedfor

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBrunkrem
13 timer siden, Evilposelos skrev:

Jasså, vet hun ikke det selv altså? 

4 timer siden, Frøken Scott skrev:

Heldigvis består verden også av mennesker uten dine fordommer, så du skal se det er mulig å finne en partner/kjæreste/elsker selv om man er overvektig. Sjokkerende, men sant :fnise:

4 timer siden, Thyra skrev:

Tror du ikke hun er klar over at hun har lagt på seg hvis ikke noen gjør henne oppmerksom på det?!?

Ville dere sagt det samme dersom det var snakk om noen som var i ferd med å bli alkoholiker også, eller er det bare matavhengighet man skal tie stille om når man ser at en god venn er i ferd med å drepe seg selv sakte men sikkert? 

Og nei, folk ser ikke alltid sin egen avhengighet. Spesielt kvinner som sliter med overvekt har veldig selektiv hukommelse på hva de putter i seg i løpet av en dag, har jeg erfart.

Endret av AnonymBrunkrem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBrunkrem skrev:

Ville dere sagt det samme dersom det var snakk om noen som var i ferd med å bli alkoholiker også, eller er det bare matavhengighet man skal tie stille om når man ser at en god venn er i ferd med å drepe seg selv sakte men sikkert? 

Og nei, folk ser ikke alltid sin egen avhengighet. Spesielt kvinner som sliter med overvekt har veldig selektiv hukommelse på hva de putter i seg i løpet av en dag, har jeg erfart.

På seg selv ser man andre. Jeg blir ikke overrasket om de som tror andre ikke legger merke til at de går opp i vekt, selv kan helle i seg rottegift og bli overrasket over effekten. 

At man er såpass dum at man tror folk ser på de stramme klærne sine og f.eks sier til seg selv "Hva skjer, jeg kan umulig a etset ut, hva betyr dette? Betyr det at jeg har en kreftsvulst?", er for meg utrolig. :fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si skal ikke si noe om det. Men kanskje spørre henne og vise interesse for hvordan hun har det. Kanskje hun har det litt vanskelig for tiden?

Anonymkode: 6b436...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBrunkrem skrev:

Folk ser kanskje ikke alltid sin egen avhengighet. Men dersom noen har gått opp 20 kilo på et år som trådstarter skrev,  så må de være klar over det. 

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun har gått opp 20 kg og går I de samme trange kjolene må de være I superstrech...  tror ikke alt her er gjennomtenkt av ts.

Anonymkode: 0a90b...dbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBrunkrem skrev:

Folk ser ikke alltid sin avhengighet nei, men alle som legger mye på seg både ser og kjenner at de blir større.

Anonymkode: a94b4...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en selv som ser aller best at man har gått opp i vekt. Når jeg har gått opp 10 kilo har jeg sett det godt selv, men det har vært familie og venner som faktisk ikke har fått det med seg.

Anonymkode: 3e022...544

Men at du er slik, betyr ikke at alle andre er det. Har en venninne som fortalte at da hun og mannen hadde giftet seg, gikk de begge opp ti-tyve kilo hver uten å merke det. Ettterhvert ble jo klærne for små, da gikk hun på vekten og fikk sjokk da den viste +10-15 (Dette var før jeg ble kjent med henne, så jeg hadde uansett ikke kunnet si noe)l. Så de tok grep. Man kan altså være så avslappet til slikt at man ikke får det med seg.

Anonymkode: 71e26...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2016 den 1.30, Ardwinna skrev:

Jeg mener at vi seriøst skal godta at voksne mennesker faktisk også er fri til å velge en usunn livsstil. Å snakke med vennene sine og engasjere seg i hvordan de har det er positivt, men å blande seg i deres kosthold og valg av bekledning er ikke å bry seg om dem eller vise empati og omsorg, det er å blande seg opp i deres rett til å velge hvordan de lever livet sitt.

Ja, selvfølgelig står enhver voksen person fritt til å bestemme om de skal spise balansert mellom sunt og junk, men når vedkomne overveiende spiser mye usunt, må det jo gå an å spør om ting er bra, og si at man har lagt merke til endring i kosthold/vekt i det siste. For å si det sånn, mener du også at man skal tie ved alkoholisme eller annen rusmisbruk? Det er jo også en livsstil noen voksne folk velger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBrunkrem skrev:

Dersom min venn hadde begynt å bli pløsete og gusten i trynet på grunn av for høyt alkoholinntak, så hadde jeg snakket med vedkommende om hvordan h*n egentlig har det og sørget for å komme til bunns i om det lå et problem bak alkoholinntaket eller ikke. Jeg ville aldri i verden ha tatt opp at jeg synes h*n begynner å se trasig ut i ansiktet og tatt det derfra. Dersom det viste seg å ligge et problem bak hadde jeg hjulpet vennen så godt jeg kunne til å finne andre måter å takle motgang og problemer på, men dersom det hadde vist seg at vedkommende bare var i overkant glad i å ta seg en fest og drikke seg full ofte, så hadde jeg måttet respektere at h*n selv velger hvordan h*n lever livet sitt. Man har rett til å mene at folk velger feil, men man kan ikke forvente at folk vil reddes fra sine egne valg eller at de trenger en wakeup-call.

Overvekt er på lik linje med gustent og pløsete utseende en synlig konsekvens av overdrevet inntak, men ikke dermed et bevis på at noen ikke vet hva de holder på med og trenger hjelp. Det er fullt mulig å velge en livsstil med enten for mye usunn mat eller mye alkohol uten at det er et rop om hjelp. Det kommer av og til til et punkt der man må legge av seg trangen til å endre andre og la dem ta ansvar for eget liv. Sier venninna at hun har det fint og trives med seg selv, og samboeren også mener hun er som før (bortsett fra vekta da), så er det faktisk på tide å la det gå. Hun er voksen, så behandle henne som en voksen og la henne velge selv.

3 minutter siden, tuppa skrev:

Ja, selvfølgelig står enhver voksen person fritt til å bestemme om de skal spise balansert mellom sunt og junk, men når vedkomne overveiende spiser mye usunt, må det jo gå an å spør om ting er bra, og si at man har lagt merke til endring i kosthold/vekt i det siste. For å si det sånn, mener du også at man skal tie ved alkoholisme eller annen rusmisbruk? Det er jo også en livsstil noen voksne folk velger.

Hun har jo sagt at hun har det bra og samboer bekrefter at hun ikke har endret seg utover den økte vekta. Angånende annet misbruk, les svaret mitt over.

Men alt dette er MIN mening. Selvfølgelig kan TS velge å ta det opp med venninna si, så lenge hun respekterer utfallet fullt ut. Det er uansett ikke en avgjørelse folk på et diskusjonsforum kan ta for henne, og hun høres jo ut til å ha bestemt seg allerede.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ardwinna skrev:

Dersom min venn hadde begynt å bli pløsete og gusten i trynet på grunn av for høyt alkoholinntak, så hadde jeg snakket med vedkommende om hvordan h*n egentlig har det og sørget for å komme til bunns i om det lå et problem bak alkoholinntaket eller ikke. Jeg ville aldri i verden ha tatt opp at jeg synes h*n begynner å se trasig ut i ansiktet og tatt det derfra. 

Sier venninna at hun har det fint og trives med seg selv, og samboeren også mener hun er som før (bortsett fra vekta da), så er det faktisk på tide å la det gå. Hun er voksen, så behandle henne som en voksen og la henne velge selv. Hun har jo sagt at hun har det bra og samboer bekrefter at hun ikke har endret seg utover den økte vekta. Angånende annet misbruk, les svaret mitt over.

Økt alkoholinntak er ofte ikke noe som er synlig på fysikken i begynnelsen, så når man konfronterer den det gjelder, er det ofte fordi man selv har observert at vedkomne drikker ofte og/eller mye. Er det ikke da innafor å spør hvorfor venninnen spiser så mye usunt i det siste?

Og hvorfor er det feil å kommentere de fysiske endringene før man selv observerer matinntaket?

Jeg syns ikke TS skal begynne samtalen ved å si at venninnen har lagt på seg. Men det an å spør hvordan hun virkelig har det, og dersom man ikke får noe brukbart ut av det, så syns jeg faktisk det er legitimt å nevne at vektoppgangen er synlig så sant det er nær venninne og endringen er synlig. Heller før enn senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm. Vekt være seg overvekt eller undervekt er alltid et sårbart tema, og kan være vanskelig å påpeke uten å virke frekk/ hensynsløs/ overfladisk. 

Om hun har gått opp fem kilo, so what? Alle kan variere litt i vekt oppigjennom åra. Men om hun derimot har lagt på seg tyve kg, og er på vei til sykelig overvektig, så synes jeg så absolutt det er på sin plass å påpeke det. Man ønsker jo sin venninne et sunt og godt liv.

Selv er jeg en skikkelig jojo, og nå som jeg har blitt eldre er det ikke like enkelt å holde vekten stabil (og når man er matvrak i tillegg :ninuskapus:) - kanskje hun opplever det samme? 

Jeg har selv påpekt når venninner har gått opp i vekt, men det har vært når de selv har kommentert det. Istedenfor å si; "Neida, du er så fin så", så kan man velge denne varianten: "Ja, du har lagt på deg litt ser jeg". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Hvis du ikke klarer å slutte å tenke på det så si det TIL henne, og uansett(!) aldri mer OM henne! 

Første steg til å ødelegge et ekte vennskap er BAKsnakking! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det helt oversett at TS's venninne faktisk har tatt opp temaet selv? Den blivende bruden virker dermed slett ikke likegyldig eller uvitende om sin økende vekt. Det er kanskje vanskelig å be direkte om hjelp, men når hun nevner sine foreldres livsstil og vekt, er det et signal. Jeg synes det er helt "legitimt" å ta "praten" når "den det gjelder" selv åpner for det - grip anledningen, ikke begynn å diskutere vektøkningen hennes helt ut av det blå. 

Angående klesstørrelse, så er det klassisk fornektelse. Jeg var veldig motvillig til å gå opp i størrelser, så jeg gikk med altfor trange klær en god stund. Ikke behagelig, men ingenting med overvekt er behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Pringle skrev:

Ble det helt oversett at TS's venninne faktisk har tatt opp temaet selv? Den blivende bruden virker dermed slett ikke likegyldig eller uvitende om sin økende vekt. Det er kanskje vanskelig å be direkte om hjelp, men når hun nevner sine foreldres livsstil og vekt, er det et signal. Jeg synes det er helt "legitimt" å ta "praten" når "den det gjelder" selv åpner for det - grip anledningen, ikke begynn å diskutere vektøkningen hennes helt ut av det blå. 

Angående klesstørrelse, så er det klassisk fornektelse. Jeg var veldig motvillig til å gå opp i størrelser, så jeg gikk med altfor trange klær en god stund. Ikke behagelig, men ingenting med overvekt er behagelig.

Her raker du jo alle under en og samme kam, finnes faktisk mennesker med litt ekstra vekt som ikke lar seg knekke av dine og andres fordommer.

Når det er sagt aner vi ikke hvor mye venninnen til trådstarter veier, for det nekter jo ts å svare på. Så får alt vi vet kan det hende venninnen ha vært undervektig, og nå endelig klart å komme opp i en sunn normalvekt. Som vil si at ts for alt vi vet kan ha et sykelig og usunt bilde på kropp og vekt. 

Og bare fordi venninnen har snakket om sine foreldre så er det ikke noe signal om at hun trenger hjelp, det er bare overanalysering som er basert på luft og synsing. F.eks. tenk om man hadde hatt en far som var alkoholiker, selv drakk man kun til fester,men i moderate mengder. Plutselig nevner man for en nær venn at faren er alkoholiker, ville du da tolket det som at vennen din også var blitt alkoholiker? 

Nå må folk slutte å lete etter problemer hos venninnen som tydligvis ikke er der. Venninnen mener selv at hun har det bra, og har heller ingen helserisiko så vidt vi vet. Den som derimot har problemer er ts som er sykelig opptatt av venninnens vekt, som hun strengt tatt ikke har noe med.

Anonymkode: 8f10c...8fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jaro skrev:

Til TS:

Hvis du ikke klarer å slutte å tenke på det så si det TIL henne, og uansett(!) aldri mer OM henne! 

Første steg til å ødelegge et ekte vennskap er BAKsnakking! 

Jeg er jo ikke en baksnakker fordi jeg ber om tips fra dere. Holdet det selvsagt for meg selv, selv om jeg regner med alle andre også ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her raker du jo alle under en og samme kam, finnes faktisk mennesker med litt ekstra vekt som ikke lar seg knekke av dine og andres fordommer.

Når det er sagt aner vi ikke hvor mye venninnen til trådstarter veier, for det nekter jo ts å svare på. Så får alt vi vet kan det hende venninnen ha vært undervektig, og nå endelig klart å komme opp i en sunn normalvekt. Som vil si at ts for alt vi vet kan ha et sykelig og usunt bilde på kropp og vekt. 

Og bare fordi venninnen har snakket om sine foreldre så er det ikke noe signal om at hun trenger hjelp, det er bare overanalysering som er basert på luft og synsing. F.eks. tenk om man hadde hatt en far som var alkoholiker, selv drakk man kun til fester,men i moderate mengder. Plutselig nevner man for en nær venn at faren er alkoholiker, ville du da tolket det som at vennen din også var blitt alkoholiker? 

Nå må folk slutte å lete etter problemer hos venninnen som tydligvis ikke er der. Venninnen mener selv at hun har det bra, og har heller ingen helserisiko så vidt vi vet. Den som derimot har problemer er ts som er sykelig opptatt av venninnens vekt, som hun strengt tatt ikke har noe med.

Nekter å svare? Jeg vet da ikke hvor mye hun veier. Men jeg er rundt 160 og veier nesten 70 kilo. Hun er sikkert 5 cm høyere enn meg og jeg er sikker på hun veier gode 20 kilo over meg.  Hun er allerede overvektig og det har hun per definisjon alltid vært, nå har det bare gått over til å være "hakket mer enn overvektig"  Nå må du virkelig ta deg sammen her, jeg bryr meg døyten om hva hun putter i seg så lenge det ikke går ut over helsen hennes, og det er jeg redd for er i ferd med å skje. Jeg bryr meg ikke en dritt da jeg ikke er noe sykelig tynn selv :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 123456M123 skrev:

Jeg er jo ikke en baksnakker fordi jeg ber om tips fra dere. Holdet det selvsagt for meg selv, selv om jeg regner med alle andre også ser det. 

Kall det hva du vil, men det er faktisk baksnakking når du lager en tråd hvor du regelrett nedsnakker og degraderer venninna di fordi hu har lagt på seg noen kilo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...