AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #1 Skrevet 17. desember 2016 Jeg har et fostebarn og et egenfødt. Fosterdatter har vært hos oss fra nyfødt og er nå 8 år. Hun blir behandlet akk likt som vår egenfødte, av både oss og øvrig fam. Biologiske besteforeldre og onkler /tanter til fosterdatter holder vi kontakt med. Veldig hyggelig. Når det kommer til jul og bursdager, er det imidlertid kun fosterdatter som får presanger fra biologisk familie på hennes side. Resultatet er at hun sitter med dobbel så stor pakkehaug som vår andre datter, hun er nå 12 år og reagerer på dette. Jeg har tenkt mitt, men aldri sagt noe. Vet imidlertid at om noen i min egen fam hadde forskjellsbehandlet ungene, ville jeg reagert og sagt fra! Hva tenker dere om problemstillingen? Anonymkode: 8b916...745
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #2 Skrevet 17. desember 2016 Ikke unormal problemstilling og noe du ikke kan si noe på. Egenfødt har ingen relasjon til fosterbarnets slektninger, og det materielle er noe du burde forklart henne for årevis siden. Anonymkode: d29ec...c69 14
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #3 Skrevet 17. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke unormal problemstilling og noe du ikke kan si noe på. Egenfødt har ingen relasjon til fosterbarnets slektninger, og det materielle er noe du burde forklart henne for årevis siden. Anonymkode: d29ec...c69 Jo, egenfødt har relasjon til fosterbarnets fam. Vi tilbringer mye tid med dem, alle sammen. Fosterdatter er aldri med den uten at resten av familien er. Anonymkode: 8b916...745
Ulrikke Skrevet 17. desember 2016 #4 Skrevet 17. desember 2016 Mine tre stebarn har større familie enn det vårt felles barn har. Har rett og slett bare forklart henne at det er sånn det er, ferdig med det. Felles barn er 11 år, stebarna er eldre. Ingen grunn for henne til å reagere på det, sånn er det bare.... Første gang vi snakket om det var hun ganske liten, nå er det en god stund siden hun har nevnt noe om det. Kan ikke kreve at andre skal kjøpe presang til henne! 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #5 Skrevet 17. desember 2016 Jeg tenker at sånn er det bare. Ikke noe man kan få gjort med det egentlig. Skilsmissebarn med nye familier får jo gjerne flere pakker fra to sider familier enn kun et felles barn (om du skjønner hva jeg mener). Akkurat som at barn fra store familier får mange pakker, men mitt barn som kun har et sett besteforeldre (og det er alt av slekt) får maks 5 pakker på julaften. Ikke noe man kan gjøre noe med, men ikke er det syn i ungen heller. Selv om dere har kontakt med fosterbarnets familie, så vil dere alltid være nettopp det - kun fosterfamilien. Det føles vel ikke naturlig for den biologiske familien å gi gaver til deres barn. Tror ikke det er vanlig heller altså og ikke ville jeg ha forventet det. Men dersom det alltid har vært slik så har dere vel snakket med barna om dette tidligere? Ved 12-årsaldere begynner vel "alt" å blir urettferdig, men realiteten er at verden ikke alltid er rettferdig. Enkelte ting bare er sånn og man må godta det. Man må heller bare lære seg å ikke bli bitter etter misunnelig (det kommer man ingen vei av!). Anonymkode: 5767e...888 8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #6 Skrevet 17. desember 2016 Uff jeg skjønner problemstillingen, men verden er urettferdig selv om det er vanskelig å lære den biologiske datteren din det Selv har jeg mye større familie på den ene siden enn den andre, noe som betyr dersom vi skulle feire jul med den "lille" siden så tok vi med ca. halvparten av julegavene i juleselskapet siden søskenbarnet på den siden kun hadde oss pluss besteforeldre. Resten av gavene pakket vi opp når vi kom hjem eller første juledag. Det blir nok litt vanskeligere å gjemme gavene siden dere bor i samme hus, og jeg vet heller ikke om det er riktig for den biologiske datteren deres. Uansett så er det viktig å forstå at hun synes det er urettferdig og ikke bare feie det unna teppet med "verden er urettferdig" til en 12 åring. Er det eventuelt mulig at årets ferietur blir en julegave i den biologiske datteren din sitt navn? Anonymkode: 4fba7...865 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #7 Skrevet 17. desember 2016 jeg er litt enig med denne biologiske familien . Jeg kjenner til en fosterfamilie , de har et fosterbarn , og 3 egne barn , besteforeldrene til det fosterbarnet sparer penger til barnet som han skal få den dagen han blir 16 . De sparer mye !! Hver måned , alle bursdager , så han er 4 år å har rundt 50 000 . Jeg hadde skjønt dette om , han ikke har fått pengene før han er 18 . men men . Men man kan jo ikke forvente at de biologiske besteforeldrene skal spare til de andre 3 barna ? Anonymkode: b9390...695 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #8 Skrevet 17. desember 2016 Har du ikke større refleksjoner enn dette, du som er fosterforeldre? Anonymkode: 158bb...f55 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #9 Skrevet 17. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke større refleksjoner enn dette, du som er fosterforeldre? Anonymkode: 158bb...f55 Det har h*n helt sikkert, men det er denne h*n velger å dele her. Hadde jaggu vært aktivitet i dette forumet om man skulle dele alle sine refleksjoner. Anonymkode: 0f4bc...aba 4
GammelKaktus Skrevet 17. desember 2016 #10 Skrevet 17. desember 2016 Sånn er livet. Alt er ikke likt. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #11 Skrevet 17. desember 2016 Jeg tenker at disse ekstra gavene til fosterbarn er et lite, og i grunnen helt ubetydelig plaster på såret for at hun vokser opp nettopp som fosterbarn, og ikke hos sine biologiske foreldre. Skjønner ikke helt hva som er så urettferdig med det. Din ektefødte datter er jo utvilsomt vinneren totalt sett, da hun slipper det såret man påføres av å vokse opp som fratatt sine biologiske foreldre (uansett hvor flott fosterfamilien er). Til din ektefødte datter så ville jeg vel forklart det såpass enkelt som at fosterdatter får flere gaver fordi hun har flere familiemedlemmer. Ikke fordi hun er bedre likt, men fordi hun har både en fosterfamilie og en biologisk slekt. Og så reflektert litt sammen med ektefødt datter over hva det betyr å ha to familier, og at dette er både fint og vanskelig på samme tid for fosterdatter. Det er fint å få mange gaver, men det er også sårt å ha to helt ulike familier å forholde seg til. Når man tenker på det sånn, så er det gjerne lettere å være raus og unne andre mennesker de gavene de får, heller enn å måle og veie? Anonymkode: a94b1...fcf 22
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #12 Skrevet 17. desember 2016 Jeg forstår at dette kan oppleves urettferdig for din biologiske datter. Allikevel synes jeg ikke man kan frøene at fosterbarnets biologiske familie skal kjøpe gaver til din egenfødte jente, så da må dere vel bare jobbe med at hun skal forstå det. Og så tenker jeg at det å være fosterbarn tross alt betyr at man i utgangspunktet ukke har trukket vinnerloddet her i livet (selv om det her ser ut til å ha gått bra iom at hun har fått en stabil, ny familie), og da er det kanskje i det store og hele ikke så ille om hun får noen ekstra gaver. Hvis din datter er 12 år, er hun kanskje gammel nok til å bli med på en refleksjon rundt dette. Anonymkode: 35e1c...f85 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #13 Skrevet 17. desember 2016 Ja sånn er livet, det er ikke alltid rettferdig. Samboer har vokst opp i fosterhjem. De har et egenfødt barn og to fosterbarn. Fra samboer var bitteliten og resten av sin oppvokst til han ble myndig og flyttet for seg selv. Han har noe kontakt med biologisk familie, men det er fosterforeldrene som er mamma og pappa, og det er dem han drar hjem til hver jul, nyttår, feiringer, bursdager og alt mulig. Jeg og samboer har fått to barn de siste seks årene. Nylig fikk deres egenfødte sitt første barn, og da merket jeg virkelig at fosterbarn aldri blir deres egne. Facebooken til samboers "foreldre" rant ned av gratulasjoner over at de endelig var blitt bestemor og bestefar. Kom aldri en eneste av disse gratulasjonene når min samboer fikk noen av våre barn. Må innrømme at det stakk, så da tørr jeg ikke tenke på hvordan det føltes for samboer. Men igjen, det er bare sånn det er. Anonymkode: 9abe0...880 5
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 17. desember 2016 #14 Skrevet 17. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og så tenker jeg at det å være fosterbarn tross alt betyr at man i utgangspunktet ukke har trukket vinnerloddet her i livet (selv om det her ser ut til å ha gått bra iom at hun har fått en stabil, ny familie), og da er det kanskje i det store og hele ikke så ille om hun får noen ekstra gaver. Hvis din datter er 12 år, er hun kanskje gammel nok til å bli med på en refleksjon rundt dette. Godt poeng.
Myrthel Skrevet 17. desember 2016 #15 Skrevet 17. desember 2016 (endret) Jeg tenker at dere, som foreldre til begge jentene - kan utgjevne denne forskjellen litt ved å kjøpe litt mer til 12 åringen. Det er såpass stor aldersforskjell, slik at det ikke er rart at gavene er dyrere til den eldste. Dere trenger heller ikke å skrive at de "ekstra" gavene er fra dere - men fra nissen. Selv om en 12 åring ikke tror på nissen, kan dere bare smile når hun lurer på hvem de er fra. (Vi skriver ofte at det er fra nissen, fjellnissen, fjøsnisser osv. på "ekstra" gaver). Husk bare å skrive "fra nissen" på noen av gavene til 8 - åringen også. Det går også ann å gi flere småpakker til 12-åringen, og noen få dyrere til den yngste - hvis dere vil gi akkurat samme sum. Jeg er også enig i at dere prater med 12 åringen og forklarer at den yngste får gaver av familien hun kommer fra, og at det er fint for henne å få litt ekstra fra dem - siden hun ikke kan bo sammen med sine foreldre. Endret 17. desember 2016 av Myrthel 2
Gjest Supersol Skrevet 17. desember 2016 #16 Skrevet 17. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et fostebarn og et egenfødt. Fosterdatter har vært hos oss fra nyfødt og er nå 8 år. Hun blir behandlet akk likt som vår egenfødte, av både oss og øvrig fam. Biologiske besteforeldre og onkler /tanter til fosterdatter holder vi kontakt med. Veldig hyggelig. Når det kommer til jul og bursdager, er det imidlertid kun fosterdatter som får presanger fra biologisk familie på hennes side. Resultatet er at hun sitter med dobbel så stor pakkehaug som vår andre datter, hun er nå 12 år og reagerer på dette. Jeg har tenkt mitt, men aldri sagt noe. Vet imidlertid at om noen i min egen fam hadde forskjellsbehandlet ungene, ville jeg reagert og sagt fra! Hva tenker dere om problemstillingen? Anonymkode: 8b916...745 Wow! Du kan ikke være mye glad i fosterdatteren din når du tydeligvis sliter med at hun får gaver fra sin biologiske familie. Hvorfor skulle dette være et problem for din biologiske datter? Du høres ut som en grusom person.
Gjest Supersol Skrevet 17. desember 2016 #17 Skrevet 17. desember 2016 Mener du helt seriøst at din fosterdatters biologiske familie skal gi gaver til din biologiske datter????
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #18 Skrevet 18. desember 2016 Ts igjen her. Takk for svar. Jeg har, i hele oppveksten til barna mine, lagt vekt på at de skal behandles likt av familiemedlemmer på vår side. Da fosterdatter var 3 år, kontaktet jeg biologisk familie, noe de var veldig glade for. Vi har tilbrakt ferier og helger sammen. Begge mine døtre leker med deres barn og har en relasjon til dem. Om 6 mnd skal fosterdatter adopteres, vi gleder oss til det. Jeg mener at det er viktig at familie på begge sider bygger opp en relasjon til begge jentene våre. Det vil styrke relasjonen dem imellom, som søsken. Dette handler ikke om det materielle, men om følelser. Anonymkode: 8b916...745 2
Gjest Raiu Skrevet 18. desember 2016 #19 Skrevet 18. desember 2016 7 timer siden, Supersol skrev: Wow! Du kan ikke være mye glad i fosterdatteren din når du tydeligvis sliter med at hun får gaver fra sin biologiske familie. Hvorfor skulle dette være et problem for din biologiske datter? Du høres ut som en grusom person. ??? Altså. Jeg forstår godt at hennes biologiske datter kan synes det er urettferdig at en person som hun sikker ser på som sin fulle søster får mer enn henne.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #20 Skrevet 18. desember 2016 19 minutter siden, Raiu skrev: ??? Altså. Jeg forstår godt at hennes biologiske datter kan synes det er urettferdig at en person som hun sikker ser på som sin fulle søster får mer enn henne. Det forstår jeg også. Og jeg er overhodet ikke enig i det innlegget du siterte. MEN! En 12-åring er mer enn gammel nok til å forstå at de ikke er biologiske søsken, og at årsaken til at fostersøsken får mer er at de har en biologisk familie som noen har bestemt at de ikke får lov til å bo sammen med. Misunnelse for slike småting (for i voksne øyne burde dette være småting) forsvinner ofte når barnet får hjelp til å tenke over hvordan det henger sammen. Jeg vedder på at tolvåringen ikke er villig til å gi opp sin biologiske familie for noen ekstra gaver, for å sette det på spissen. (Og av og til må man nesten sette det på spissen for at budskapet skal gli inn hos ungene.) Anonymkode: 31e01...dc5 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå