Gå til innhold

Hvilken elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker å bytte ut familiebilen med en (brukt) elbil.  Det skal være vår eneste bil.

Noen som kan komme med en anbefaling for en familie på 4 som også kan duge på litt lengre turer med oppakning?

Tesla er uaktuelt pga prisnivå.

Anonymkode: f38ba...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker å bytte ut familiebilen med en (brukt) elbil.  Det skal være vår eneste bil.

Noen som kan komme med en anbefaling for en familie på 4 som også kan duge på litt lengre turer med oppakning?

Tesla er uaktuelt pga prisnivå.

Anonymkode: f38ba...5e6

Da bør du nesten vente på Opel. Det er først med den at du får en bil som klarer litt lengre strekk på en lading (og som ikke koster skjorta). Ellers kan vel Kia Soul og ikke minst  Hyundai Ioniq dekke behovene nesten, men jeg føler at de tilhører en mellomgenerasjon nå som Opel er på trappene. Batterikapasiteten og rekkevidden er rett og slett i en helt annen klasse på Opel.

En brukt Tesla kan selvsagt duge, selv i forhold til generasjonen som kommer, men selv en brukt en med det minste batteriet er dyrere enn Opel. Hadde Tesla M3 vært på markedet nå, hadde det selvsagt vært den du burde gått for, men den kommer neppe før i 2018.

Anonymkode: 8475f...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kia Soul! Grei bil som klarer vel 100km om vinteren.

Anonymkode: 50116...701

Tenker den blir i minste laget for 4 stk på tur:)

Anonymkode: f38ba...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har elbil, riktignok en VW E-Up og derfor ikke av de nyeste med mye rekkevidde, men jeg hadde aldri kjøpt elbil hvis planen var familie på 4 på langtur. For det første er det ikke sikkert du finner lademulighet underveis på langturen. Det kan godt være det er markert inn ladeplasser på "Lade.no" og lignende, men de kan være ute av drift eller køen for å lade er lang. Og tenk om det oppstår uventet kø ? Da bruker du mer av batteriet enn du hadde planlagt. For det andre vil en fullastet elbil trekke mer på batteriet enn når det bare er enmannskjøring med matpakke. Du må altså trekke en god del av oppgitt rekkevidde, samt beregne at du kan få problemer underveis.

Jeg er fornøyd med min bil, men kjører kun korte strekk og da er en elbil super. Til ditt bruk ville jeg vurdert en ladbar hybrid. På langtur kan du bruke den fossile motoren, til hverdags kan du spare penger og miljø ved å bruke den elektriske.

Endret av MorTil2
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Soul har ganske mye plass innvendig - den er en av de mest geniale bilene på markedet for øyeblikket. Ville riktignok ha kjøpt bensinutgaven selv, men kameraten min som har elbilen er fornøyd. 100-120km er i minste laget, men når vi skal på fjelltur eller jakt i lag, tar vi uansett en skikkelig bil. Han loffer bare rundt i forstadene lel.

Anonymkode: 50116...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vei utenom å tenke på alternativer som Ampera-e.

Bestiller du nå så er det ca. 1 års venting.

På Finn kan imidlertid de første "brukt" utgavene dukke opp allerede i juni hvis du er heldig.

Anonymkode: 010b1...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2016 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Da bør du nesten vente på Opel. Det er først med den at du får en bil som klarer litt lengre strekk på en lading (og som ikke koster skjorta). Ellers kan vel Kia Soul og ikke minst  Hyundai Ioniq dekke behovene nesten, men jeg føler at de tilhører en mellomgenerasjon nå som Opel er på trappene. Batterikapasiteten og rekkevidden er rett og slett i en helt annen klasse på Opel.
Anonymkode: 8475f...9f4

Er ikke helt enig med deg. Selv om Opel kommer med lengre rekkevidde enn alle unntatt Tesla vil det ikke gjøre de andre overflødige. Ioniq lades fra 0-80 på 27 minutter og kan dekke de fleste sitt behov for bil.

Opelen går langt den men er en liten og trang bil og ikke er den på markedet heller.

TS spør om hvilken brukt elbil de bør kjøpe. TS skriver at den skal brukes på lengre turer. Selv synes jeg 80-100 mil er lengre turer. Jeg vet ikke helt hva TS mener er lengre turer.

Ellers ser jeg her i tråden at Kia kun går 100 km på vinteren. Ioniq går vel 180-200 mil nå om vinteren.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Illuminatum skrev:

Er ikke helt enig med deg. Selv om Opel kommer med lengre rekkevidde enn alle unntatt Tesla vil det ikke gjøre de andre overflødige. Ioniq lades fra 0-80 på 27 minutter og kan dekke de fleste sitt behov for bil.

Opelen går langt den men er en liten og trang bil og ikke er den på markedet heller.

TS spør om hvilken brukt elbil de bør kjøpe. TS skriver at den skal brukes på lengre turer. Selv synes jeg 80-100 mil er lengre turer. Jeg vet ikke helt hva TS mener er lengre turer.

Ellers ser jeg her i tråden at Kia kun går 100 km på vinteren. Ioniq går vel 180-200 mil nå om vinteren.

 

TS her. Med langtur tenker jeg at det skal være mulig å ta en tur Bergen-Geilo f eks en vinterdag med ski og pikk pakk. Lading underveis går fint, så lenge det ikke blir å kjøre med hjertet i halsen om man har nok strøm til neste ladestasjon.

95% av året kommer bilen til å bli brukt til kjøring i nærområdet +-20 km om dagen.

Har tenkt litt på ladbar hybrid også i forhold til bruksmønsteret mitt, men fristende å gå "all in" med tanke på å spare bompenger og man vet jo aldri hva det blir til med kjøreforbud i fremtiden på høyt forurensede dager her i Bergen. 

Anonymkode: f38ba...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er budsjettet? Greit å ha avklart det først.

Nissan selger 30kWh Leaf til 210k ny nå inkl. vinterdekk, det er et kjempetilbud. Men rekkevidden er ikke superlang, så man må påregne litt hurtiglading på langtur. Så da kommer det an på hvor lange langturene er og hvor ofte de foretas. 

Ang. hurtiglading på langtur så er det helt uproblematisk på Østlandet ihvertfall. Vi har 283km til hytta og Fortum alene har 13(!) hurtigladeplasser underveis langs ruta vår. På hvert ladested varierer antall hurtigladere fra 2 til 4. Mange steder er det kun et ensifret antall kilometer til neste ladested. Så bekymringen for defekte eller opptatte ladere er lav for vår del. Klart, om man alltid kjører samme dag som alle andre drar på tur er man noe mer utsatt enn om man kjører på litt mer uortodokse tidspunkter som vi gjør. 

Opelen er lovende, men om man bestiller nå får man vel bil uti 2018 engang. Den bilen (utenom Tesla) man kan få tak i raskt nå og som har grei rekkevidde er vel nye BMW i3, men den blir nok litt liten for 4 stk. på langtur.

Kiaen som nevnt over her har aerodynamikk som en låvedør og vil lide kraftig rekkeviddemessig om man kjører mye på motorvei i høy hastighet. Den har mindre batteri enn både nye i3 og Leaf 30kWh. 

Er budsjettet bare f.eks 150k er det vel bare en brukt Leaf Gen.2 som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettet? En Ioniq til 300k hadde vært drømmen, men fornuften sier mer Leaf til 150k. Har Observert tilbudet på 30 kWh.

Bagasjeplassen i Leaf?:dry:

Anonymkode: f38ba...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.12.2016 den 20.09, AnonymBruker skrev:

Budsjettet? En Ioniq til 300k hadde vært drømmen, men fornuften sier mer Leaf til 150k. Har Observert tilbudet på 30 kWh.

Bagasjeplassen i Leaf?:dry:

Anonymkode: f38ba...5e6

Bagasjeplassen i nyere Leaf (2013 og nyere med varmepumpe) er som ellers i Golf-klassen. Helt ok men ikke noe spektakulært. 

Med dagens tilbud på ny 30kWh Leaf skal en brukt 2 år gammel 24kWh ganske langt ned i pris tror jeg. 150k blir alt for dyrt synes jeg, når man da kan påregne å f.eks måtte kjøpe nye sommer- og vinterdekk etter 1-2 års tid mens man med nybil har dekk i 3-4 år.

Så jeg tror nok det 210k-tilbudet pr. nå er mest elbil for pengene, så lenge man kan klare seg med rekkevidden. Skal du ha noe vesentlig lengre rekkevidde og samtidig grei plass er liksom brukt Tesla til 450k og oppover neste stopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2016 den 10.18, Illuminatum skrev:

Er ikke helt enig med deg. Selv om Opel kommer med lengre rekkevidde enn alle unntatt Tesla vil det ikke gjøre de andre overflødige. Ioniq lades fra 0-80 på 27 minutter og kan dekke de fleste sitt behov for bil.

Opelen går langt den men er en liten og trang bil og ikke er den på markedet heller.

TS spør om hvilken brukt elbil de bør kjøpe. TS skriver at den skal brukes på lengre turer. Selv synes jeg 80-100 mil er lengre turer. Jeg vet ikke helt hva TS mener er lengre turer.

Ellers ser jeg her i tråden at Kia kun går 100 km på vinteren. Ioniq går vel 180-200 mil nå om vinteren.

 

Bestiller du Ioniq med netto 25,5 kWh nå så får du den kanskje til sommeren, omtrent samtidig som når tusener av Ampera-e med 60 kWh blir overlevert til de første norske kundene. Venter du noen mnd. til så dukker også 2x batteri i Ioniq.

Hvis du kan leve med en bil med et knøttlite bagasjerom, uten app, uten 3-fase lading, uten ACC og et bitte lite batteri som eierne rapporterer rekkevidde på ned til 150 km om vinteren så lykke til når alle andre i markedet vil levere 30-40-60 kWh i løpet av 2018.

Anonymkode: 010b1...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2018 var Tesla 3 (eller var det 2020?). De andre kommer på markedet allerede i 2017 (f.eks. Zoe med 40 kWh batteri i februar).

Anonymkode: 010b1...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk litt over hvordan bilene lades. Hva slags stikkontakter de passer inn i. I følge en Teslasjåfør så er ikke alle biler like kompatible. Dette har jeg ikke oversikt over selv

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestiller du Ioniq med netto 25,5 kWh nå så får du den kanskje til sommeren, omtrent samtidig som når tusener av Ampera-e med 60 kWh blir overlevert til de første norske kundene. Venter du noen mnd. til så dukker også 2x batteri i Ioniq.

Hvis du kan leve med en bil med et knøttlite bagasjerom, uten app, uten 3-fase lading, uten ACC og et bitte lite batteri som eierne rapporterer rekkevidde på ned til 150 km om vinteren så lykke til når alle andre i markedet vil levere 30-40-60 kWh i løpet av 2018.

Anonymkode: 010b1...2ef

???

Bagasjerommet er da ikke lite, holder det ikke med hjemmelading på 32A hjemme og lading på 50kwh på ladestasjon. Det er da ACC på den og jeg har i alle fall ikke vært nede i 150 km rekkevidde. Om jeg hadde det ville jeg dekket behovet mitt tre gangen uansett.

I tillegg ser den ut som bil og er utrolig deilig å kjøre

Endret av Illuminatum
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2016 den 7.13, MorTil2 skrev:

Jeg har elbil, riktignok en VW E-Up og derfor ikke av de nyeste med mye rekkevidde, men jeg hadde aldri kjøpt elbil hvis planen var familie på 4 på langtur. For det første er det ikke sikkert du finner lademulighet underveis på langturen. Det kan godt være det er markert inn ladeplasser på "Lade.no" og lignende, men de kan være ute av drift eller køen for å lade er lang. Og tenk om det oppstår uventet kø ? Da bruker du mer av batteriet enn du hadde planlagt. For det andre vil en fullastet elbil trekke mer på batteriet enn når det bare er enmannskjøring med matpakke. Du må altså trekke en god del av oppgitt rekkevidde, samt beregne at du kan få problemer underveis.

Jeg er fornøyd med min bil, men kjører kun korte strekk og da er en elbil super. Til ditt bruk ville jeg vurdert en ladbar hybrid. På langtur kan du bruke den fossile motoren, til hverdags kan du spare penger og miljø ved å bruke den elektriske.

Har du selv opplevd stor mangel på ladeplasser, eller er det noe du antar?

Og så voldsomt med strøm går det vel ikke til køkjøring.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, I Grosny skrev:

Tenk litt over hvordan bilene lades. Hva slags stikkontakter de passer inn i. I følge en Teslasjåfør så er ikke alle biler like kompatible. Dette har jeg ikke oversikt over selv

 

Det er vel kun Renault Zoe som har div. utfordringer med lading her og der da den krever sk. TN-nett (400V) for AC-lading og dessuten ikke støtter DC-hurtiglading. 

Alle andre elbiler kan lade på alle de nye offentlige ladepunktene, både saktelading og hurtiglading. Når det gjelder Teslas egne hurtigladestasjoner er det kun Tesla som kan lade på de. Men det er ikke mange Tesla-hurtigladere sammenlignet med det etterhvert ganske så store hurtigladenettet bygget opp av Fortum og noen andre aktører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...