Gå til innhold

Bruke to forskjellige ullgarn i ett plagg - vellykket eller mislykket?


Gjest Margit Spat

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat

Jeg sitter her med noen nøster av Europrisgarn. Noe er superwash og noe er sportsgarn. Tenkte jeg skulle strikke enten mønstrede sokker eller mønstrede votter av garnet. De fargekombinasjonene som blir finest er (selvsagt) ett garn av hvert slag. Er det krise å blande disse garnslagene? Kan det bli stygt etter vask og bruk fordi det ene tover lettere enn det andre? Er det noen som har prøvd seg på denne kombinasjonen i votter eller sokker og som kan dele erfaringer? Jeg skulle gjerne kunnet mer om dette, kjenner jeg :) Begge garnene er for øvrig i 100% ull, og de har samme strikkefasthet, så selve strikkingen vil neppe by på noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det er samme størrelse (se på magebåndet om tegningene er like) går det helt fint! Husk bare at plagget må behandles etter sitt svakeste ledd, så dersom et garn for eksempel tover (noe superwash i utgangspunktet ikke gjør så lett) må det vaskes for hånd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
30 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev:

Dersom det er samme størrelse (se på magebåndet om tegningene er like) går det helt fint! Husk bare at plagget må behandles etter sitt svakeste ledd, så dersom et garn for eksempel tover (noe superwash i utgangspunktet ikke gjør så lett) må det vaskes for hånd. 

Til det jeg har uthevet: det var det jeg mente med at begge garnene har samme strikkefasthet :) 
Jeg tenkte det måtte bli slik ved vask, ja: at plaggene må vaskes etter det garnet som IKKE er superwash. Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
22 minutter siden, Elmaand skrev:

Det burde gå bra hvis en vasker det veldig forsiktig. :) 

Forsiktig vask skal jeg absolutt merke meg :) Mange takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt et par nøster til i ønsket garn og farge, og strikket sokker i sportsgarn og votter i superwash, bare sånn for ordens skyld :P

Anonymkode: 026a4...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kjøpt et par nøster til i ønsket garn og farge, og strikket sokker i sportsgarn og votter i superwash, bare sånn for ordens skyld :P

Anonymkode: 026a4...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kjøpt et par nøster til i ønsket garn og farge, og strikket sokker i sportsgarn og votter i superwash, bare sånn for ordens skyld :P

Anonymkode: 026a4...16e

Hvorfor det? Fordi du vet at det blir dårlig resultat med normal ull + superwash, eller fordi du ikke vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket slik flere ganger, brukt restegarn av både superwash og sportsgarn i samme sokker. Det går fint, men jeg håndvasker plaggene så de ikke krymper. Krymping er noe herk, det tar tid å strikke selv et par sokker, så  jeg vil helst ikke ta noen sjanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går, men jeg har sluttet å blande slik selv fordi jeg ikke synes det holder seg like fint som like garntyper. Det blir fort ujevnt ettersom garnet reagerer ulikt på vask selv om man vasker forsiktig. I tillegg vil man se det godt i bruk, f.eks. vil ren ull toves lett, spesielt i votter og foten på sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kun det ene er superwash, ville jeg nok unngått å blande dersom det er plagg som slites litt. Fordi ubehandlet og behandlet ull slites forskjellig. Og så ville nok ikke jeg strikket sokker i ren ull, fordi det blir for lite slitesterkt. Og til votter ville jeg personlig valgt ubehandlet ull, fordi jeg selv syns det er finest til votter. Men om du først skal blande, ville jeg heller strikket votter enn sokker, siden votter til voksne ikke slites like mye som sokker. 

Når det gjelder vask, vasker jeg ubehandlet ull i maskin, men jeg har ny maskin med skånsomt ullprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
På 16.12.2016 den 18.13, Frida skrev:

Jeg har strikket slik flere ganger, brukt restegarn av både superwash og sportsgarn i samme sokker. Det går fint, men jeg håndvasker plaggene så de ikke krymper. Krymping er noe herk, det tar tid å strikke selv et par sokker, så  jeg vil helst ikke ta noen sjanser. 

 

På 16.12.2016 den 20.31, onyx skrev:

Alt går, men jeg har sluttet å blande slik selv fordi jeg ikke synes det holder seg like fint som like garntyper. Det blir fort ujevnt ettersom garnet reagerer ulikt på vask selv om man vasker forsiktig. I tillegg vil man se det godt i bruk, f.eks. vil ren ull toves lett, spesielt i votter og foten på sokker.

 

På 16.12.2016 den 21.23, Vera Vinge skrev:

Hvis kun det ene er superwash, ville jeg nok unngått å blande dersom det er plagg som slites litt. Fordi ubehandlet og behandlet ull slites forskjellig. Og så ville nok ikke jeg strikket sokker i ren ull, fordi det blir for lite slitesterkt. Og til votter ville jeg personlig valgt ubehandlet ull, fordi jeg selv syns det er finest til votter. Men om du først skal blande, ville jeg heller strikket votter enn sokker, siden votter til voksne ikke slites like mye som sokker. 

Når det gjelder vask, vasker jeg ubehandlet ull i maskin, men jeg har ny maskin med skånsomt ullprogram.

Tusen takk for tilbakemelding fra dere tre, også :) Det må innrømmes at jeg var så utålmodig etter å sette i gang at jeg valgte å gå for blanding av garnene i et par sokker. Jeg hadde ingen anledning til å få tak i mer garn den dagen jeg spurte. Det blir spennende å se hvordan sokkene vil «oppføre seg» etterhvert, og jeg er ikke sikker på om jeg prøver det samme igjen før akkurat det resultatet foreligger. Selve strikkingen med de to garnene går jo for øvrig helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke blanda ren ull og superwash i et plagg som skal leve lenge, men f.eks votter regner jeg som forbruksvarer så der er det ikke krise å blande. Men jeg strikker aldri sokker av 100% ull, syns ikke de blir slitesterke nok til at det er verd jobben. Da er det bedre å gå for garn med 75-80% ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke blanda, fordi garnene oppfører seg ulikt over tid. For eksempel vil votter tove noe i bruk, og hvis noe av garnet er superwashbehandlet vil det kunne se veldig ulikt (og rart) ut over tid.

Anonymkode: 62cf8...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...