Gå til innhold

Helene Drage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Levina skrev:

Jeg er enig i alt det du skriver, unntatt det siste avsnittet. HD har selv skrevet at hun ikke følger denne tråden. Inne på rampelys kan man diskutere kritikkverdige forhold rundt bloggere. Både hos HD og CBE som har blitt nevnt her inne. All kritikk er ikke mobbing, det gjelder i alle tråder. Jeg kommenter ikke inne på hennes blogg, nettopp fordi hun ikke takler det. Men, jeg ser at HD er i en mer sårbar situasjon. 

Når man velger å ha en blogg så må man tåle at man får kritikk. Noen ganger så er det på sin plass at man kaller en spade for en spade. Jeg har observert at konstruktiv kritikk fra andre, ofte på Instagram, blir høvlet ned av henne som hets, slik som det har blitt her inne.  Hun tar alt i verste mening. Det nok mye mer bekvemt for mennesker med en avhengighetsproblematikk og ikke skal nevne noe som kan tolkes eller være direkte kritikk. Men, vil det hjelpe henne? Jeg tro ikke det. Det er ikke bestandig å stryke de etter ryggen og tie, som er det riktige. 

Kritikk ja, mye av det sol kommer i tråden her er virkelig ikke kritikk , samme hvor mye enkelte av dere mener at det er det og ikke fatshaming

Sitatet er ryddet for spekulasjon.

Endret av Papirfly
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, CecilieX skrev:

Du konkluderer med at hun er sårbar men ser likevel ikke hvor feil det er at du sitter på åpnet forum og kritiserer henne, for noe som bare har konsekvenser for henne?  

Hvorfor er det din oppgave å kalle en spade for en spade i hennes dypt personlige problematikk? 

Jeg skjønner ikke beveggrunnen dine. Hva vil du oppnå med den tiden du bruker på innlegg etter innlegg på en blogger langt nede på listene. 

Jeg har tro på at konstruktiv kritikk kan hjelpe henne, hvis hun leser her inne. Eller andre. Noen ganger trenger man andre synsvinkler og et annet perspektiv for å endre tankegang. Men, så er dette er forum hvor man kan diskutere bloggere og jeg må selv få velge hva jeg vil bruke min tid på. Det er mye jeg aldri ville skrevet i andre tråder om andre mer profilerte influencere, som jeg opplever som uberettiget kritikk og forsøk på  latterligjøring, dag ut og dag inn. Så man kan se det fra flere ståsteder. Nå snakker ikke jeg om deg personlig. 

Jeg håper hun vil lykkes og få det bedre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Levina skrev:

Jeg har tro på at konstruktiv kritikk kan hjelpe henne, hvis hun leser her inne. Eller andre. Noen ganger trenger man andre synsvinkler og et annet perspektiv for å endre tankegang. Men, så er dette er forum hvor man kan diskutere bloggere og jeg må selv få velge hva jeg vil bruke min tid på. Det er mye jeg aldri ville skrevet i andre tråder om andre mer profilerte influencere, som jeg opplever som uberettiget kritikk og forsøk på  latterligjøring, dag ut og dag inn. Så man kan se det fra flere ståsteder. Nå snakker ikke jeg om deg personlig. 

Konstruktivt, som i at hun ikke bør kalle seg sexy og awesome så lenge hun er overvektig?

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Levina skrev:

Konstruktivt å insistere på hun umulig kan føle seg sexy så lenge hun er overvektig?

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Birdo skrev:

Konstruktivt, som i at hun ikke bør kalle seg sexy og awesome så lenge hun er overvektig?

Nei, du må ikke ta ut en bitteliten del og konkludere. Hvis man klarer å se hele bildet, så er det enklere å forstå min konstruktive kritikk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Levina skrev:

Om ikke annet så har du stor tiltro til deg selv! 

Tror du ikke at alle/de fleste overvektige og fete selv vet best at de faktisk er det? Det er DE som møter sitt eget speilbilde hver dag, det er de som opplever at klær er vanskelig og kjøpe.

Også kommer du og tror at om du bare forteller de, at de er fete og mangler viljestyrke (som forskning viser at er en av de dårligste strategiene), så skal alle verdens fete bare "ta seg sammen og bli normalvektig". 

Er du en sånn som går og kommenterer vekten til venner, familie også? og hvordan reagerer de da? Og ikke minst: hvordan reagerer DU den dagen du ser deg i speilet og buksa er blitt litt for trang, rynkene kommer, føflekkene blir flere? Håper du er snillere mot deg selv.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest shalott
1 minutt siden, Levina skrev:

Nei, du må ikke ta ut en bitteliten del og konkludere. Hvis man klarer å se hele bildet, så er det enklere å forstå min konstruktive kritikk. 

Men nå forteller jo folk her inne deg gang på gang at dette ikke er konstruktivt.  Du har ikke noe ansvar for Helene Drages overvekt og eventuelle vektnedgang.  Du kan ikke kritisere henne ned i vekt.  Ikke skjønner jeg at det er så viktig for deg, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Levina skrev:

Veldig sjelden er det titallskilo, men det stemmer at mange opplever en vektøkning. Men, dette kan behandles hvis man er klar over at _det_ er årsaken. Jeg vil vel tro at man oppsøker lege hvis man opplever en større vektoppgang og man vet dette ikke skyldes et høyere energiinntak. Jeg ser poenget ditt om at det viktig at leger gir en riktig diagnose. 

10-talls kilo er ikke uvanlig nei.

Sier vel også seg selv at man ikke vet det er stoffskiftet som kødder før diagnosen er satt.

Hvordan vet man den ekstra vekten ikke skyldes økt energiinntak? Folk flest veier ikke maten sin. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
18 minutter siden, Levina skrev:

Du tror altså faktisk at du kan hjelpe noen med innleggene dine? 

Det et flertall i tråden oppfatter som nedlatende, kunnskapsløst og fordomsfullt i forhold til overvekt, det skal altså hjelpe de samme overvektige til å ta grep? 

Ja, nei, ikke rart du snakker om selvbedrag. 

Jeg tror dessverre ikke du kommer ut i pluss i regnskapet ditt. Det du skriver vil nok i større grad påføre folk ytterligere skam, en lite heldig følelse hvis den skal brukes til å oppnå endring. 

Hvis du virkelig vil hjelpe overvektige, så vil jeg sterkt anbefale deg en annen strategi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, CecilieX skrev:

Du tror altså faktisk at du kan hjelpe noen med innleggene dine? 

Det et flertall i tråden oppfatter som nedlatende, kunnskapsløst og fordomsfullt i forhold til overvekt, det skal altså hjelpe de samme overvektige til å ta grep? 

Ja, nei, ikke rart du snakker om selvbedrag. 

Jeg tror dessverre ikke du kommer ut i pluss i regnskapet ditt. Det du skriver vil nok i større grad påføre folk ytterligere skam, en lite heldig følelse hvis den skal brukes til å oppnå endring. 

Hvis du virkelig vil hjelpe overvektige, så vil jeg sterkt anbefale deg en annen strategi. 

Det har jo også flere i tråden bekreftet, slik jeg leser det. 

Men da får de bare beskjed fra @Levina om at de ikke må gi hennes "kritikk" av overvektige skylden for at de ikke klarer å ta seg sammen, og at de må ta ansvar selv.

Enda flere har skrevet at Helene Drages blogg har gitt dem inspirasjon til å begynne å trene på treningssenter etc, og dermed til et bedre og mindre skamfullt liv med overvekt. Men da håper bare kritikerne i tråden at de ikke lar dette en bli en hvilepute.

Så snedige forklaringsmodeller der altså fra målbærerne av trådens "konstruktive kritikk". Og ekstra praktisk er det jo tydeligvis at man ikke kan de overvektige på ordet, fordi de er for personlig involvert - da er det jo bare å kjøre på i overbevisning om egen fortreffelighet.

Endret av Aricia
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Aricia skrev:

Det har jo også flere i tråden bekreftet, slik jeg leser det. 

Men da får de bare beskjed fra @Levina om at de ikke må gi hennes "kritikk" av overvektige skylden for at de ikke klarer å ta seg sammen, og at de må ta ansvar selv.

Enda flere har skrevet at Helene Drages blogg har gitt dem inspirasjon til å begynne å trene på treningssenter etc, og dermed til et bedre og mindre skamfullt liv med overvekt. Men da håper bare kritikerne i tråden at de ikke lar dette en bli en hvilepute.

Så snedige forklaringsmodeller der altså fra målbærerne av trådens "konstruktive kritikk". Og ekstra praktisk er det jo tydeligvis at man ikke kan de overvektige på ordet, fordi de er for personlig involvert - da er det jo bare å kjøre på i overbevisning om egen fortreffelighet.

Jeg har absolutt ikke sagt at HD kan være til inspirasjon for andre overvektige, det tviler jeg ikke på. Føle at andre er i samme situasjon, vise stormote osv..men jeg tror hun ikke vil være  inspirasjon hvis man ønsker en varig vektnedgang og livsstilsendring. Både i forhold til hva hun ytrer og hennes mange mislykkede forsøk på en forandring.

Et eksempel: Hvis man som overvektig ser opp til HD som person og influencer...Hvem tror du har størst sannsynlig for en vektnedgang? Den som følger den overvektige bloggerne som omfavner alle sine kilo og sier hun er sexy og awesome slik hun er, eller den HD som er går ut med at hun ønsker en varig vektnedgang fordi hun ikke er fornøyd med  å være i sin store kropp, og har fokus på sunn balanse og trening. 

Jeg er redd alt dette med sexy, awesome og fokus på hvor fornøyd hun er med sine store kropp, ikke vil bidra til en vektnedgang. Det betyr ikke at man skal hate sin kropp og ikke like seg selv, men se på hva hun formidler. En formidling som jeg ikke tror hun er ærlig på, basert på mange selvmotsigelser.

Nå skal hun ta en operasjon. Hun sier hun er redd for å miste sin stemme og hun ønsker ikke å bli sett på kun den som har tatt en operasjon. Hun er redd for å skuffe de overvektige følgene som ikke tar operasjon. Dette har hun snakket om i en av sine siste podcaster. Det å blogge veldig viktig for henne, men det å hensyn til så mange med sin stemme, kan gjøre at man mister seg selv og hva man egentlig tenker og føler opp i alt dette, 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Levina skrev:

Jeg har absolutt ikke sagt at HD kan være til inspirasjon for andre overvektige, det tviler jeg ikke på. Føle at andre er i samme situasjon, vise stormote osv..men jeg tror hun ikke vil være  inspirasjon hvis man ønsker en varig vektnedgang og livsstilsendring. Både i forhold til hva hun ytrer og hennes mange mislykkede forsøk på en forandring.

Et eksempel: Hvis man som overvektig ser opp til HD som person og influencer...Hvem tror du har størst sannsynlig for en vektnedgang? Den som følger den overvektige bloggerne som omfavner alle sine kilo og sier hun er sexy og awesome slik hun er, eller den HD som er går ut med at hun ønsker en varig vektnedgang fordi hun ikke er fornøyd med  å være i sin store kropp, og har fokus på sunn balanse og trening. 

Jeg er redd alt dette med sexy, awesome og fokus på hvor fornøyd hun er med sine store kropp, ikke vil bidra til en vektnedgang. Det betyr ikke at man skal hate sin kropp og ikke like seg selv, men se på hva hun formidler. En formidling som jeg ikke tror hun er ærlig på, basert på mange selvmotsigelser.

Nå skal hun ta en operasjon. Hun sier hun er redd for å miste sin stemme og hun ønsker ikke å bli sett på kun den som har tatt en operasjon. Hun er redd for å skuffe de overvektige følgene som ikke tar operasjon. Dette har hun snakket om i en av sine siste podcaster. Det å blogge veldig viktig for henne, men det å hensyn til så mange med sin stemme, kan gjøre at man mister seg selv og hva man egentlig tenker og føler opp i alt dette, 

Som sagt: Flere i tråden har kommet med motsatte historier om hvordan bloggen har virket for dem, men du overhører dem jo bare.

Du synser og spekulerer i vei, og baserer det gjentatte argumentet ditt om selvmotsigelser og dobbeltkommunikasjon på at du ikke leser bloggen bokstavelig, men tolker andre motiver inn i den etter eget forgodtbefinnende. Det er ikke dobbeltkommunikasjon du avdekker da, men dine egne fordommer. Du tviholder i innleggene dine på enkle forklaringsmodeller om vektkontroll som prestasjon eller personlig nederlag, og overser alt som kompliserer det bildet. Virkeligheten og menneskene er mer sammensatte og mangfoldige.

Endret av Aricia
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Levina skrev:

Du kommer ikke med konstruktiv kritikk. Det handler ikke om å se hele bildet, det handler om at det ikke finnes konstruktiv kritikk i det du skriver. Dersom man føler seg misforstått som debattant er det mer konstruktivt å forsøke å forklare seg på en bedre måte, enn å stadig fremholde at det er de andre som ikke "ser hele bildet". 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå ned 60 kg vil sannsynligvis medføre at kroppen også etter nedgangen fortsetter i sparebluss. Da går du opp igjen, selv på et strengt matregime. Det er fortsatt mye vi ikke vet om kroppens reaksjoner på overvekt og slanking, men at det er mye individuelt er helt sikkert, det finnes ingen fasit. 

«These findings confirm that weight loss may lead to significant changes in metabolism that, in turn, resist further weight loss. In addition, keeping weight off may be especially difficult because those changes persist over time.»

https://www.health.harvard.edu/blog/why-its-so-hard-to-lose-excess-weight-and-keep-it-off-the-biggest-losers-experience-2018031213396

Tillegg: altså er det mye vanskeligere å gå ned i vekt neste gang du prøver. Samt at folk med lavt stoffskifte kan få endringer i metabolismen på grunn av sykdommen, allerede før de prøver på vektnedgang. 

Tillegg 2: Lenke på norsk som forklarer noe av det samme:

https://www.kk.no/helse/derfor-er-det-sa-vanskelig-a-holde-vekten-69644312

(«Kaloriallergi» er et interessant begrep.)

Endret av Kollontaj
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått den store interessen av å diskutere HD. Hun sliter med overvekt men skjønner ikke hvorfor det er så interresant å diskutere så mye som det gjøres.. Det er vel hennes problem og ikke alle andres?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Ja, leste den. Skremmende lesning! Det er mange aspekter som er dekket i artikkelen; både livsstil, tilgang på mat og gener spiller inn. 

Har aldri sagt at fete mennesker er late og dumme? Jeg har aldri brukt de ordene. Hva har intelligens med overvekt og gjøre? Er folk med psykiske lidelser mindre intelligente en andre? Det jeg har sagt er at får at man må selv være villige til å jobbe med problemene sine  og det kreves hardt arbeid. For mange er det en livslang kamp. Dersom man lager unnskyldninger for seg selv og ikke tar ansvar for seg selv vil man heller ikke komme noen vei. Det gjelder ikke bare overvektige

Jeg tror på at mange overvektige finner inspirasjon i at HDs budskap at man burde like seg selv og gir ideer til hvordan man kan kle seg. At HD er en inspirasjon i henhold til en sunn livsstil er hun etter min mening ikke. Derfor tror jeg dette kan bli en hvilepute for folk til å faktisk ta tak i problemene sine, når HD ikke klarer det heller. På generell basis så er sannsynligheten for å lykkes størst når man ser til andre som har oppnådd suksess med en livstilsendring. Man blir ikke motivert av noen som gang på gang mislykkes. Enkel psykologi

Det er supert at dere som mener at andre i denne tråden er fordomsfulle ikke har et snev at fordommer mot andre. Fordomsfrihet eksisterer ikke

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, pøbelsara skrev:

Leste du den siste artikkelen? Det handler om litt mer enn  vaner. https://forskning.no/overvekt-mobbing/2014/07/tjukke-mennesker-er-late-og-dumme

Den burde @SunnivaOslo, @Levina @Miranda16  lese, 

Har aldri sagt at fete mennesker er late og dumme? Jeg har aldri brukt de ordene. Er fete mennesker mindre intelligente Hva har intelligens med overvekt og gjøre? Er folk med psykiske lidelser mindre intelligente en andre? Det jeg har sagt er at får at man må selv være villige til å jobbe med problemene sine  og det kreves hardt arbeid. Dersom man lager unnskyldninger for seg selv og ikke tar ansvar for seg selv vil man heller ikke komme noen vei. Det gjelder ikke bare overvektige

Jeg tror på at mange overvektige finner inspirasjon i at HDs budskap at man burde like seg selv og gir ideer til hvordan man kan kle seg. At HD er en inspirasjon i henhold til en sunn livsstil er hun etter min mening ikke. Derfor tror jeg dette kan bli en hvilepute for folk til å faktisk ta tak i problemene sine, når HD ikke klarer det heller. På generell basis så er sannsynligheten for å lykkes størst når man ser til andre som har oppnådd suksess med en livstilsendring. Man blir ikke motivert av noen som gang på gang mislykkes. Enkel psykologi

Det er supert at dere som mener at andre i denne tråden er fordomsfulle ikke har et snev at fordommer mot andre. Tenk at leger har fordommer. Sørg for å være perfekte selv, før dere kommer med slike påstander. Fordomsfrihet eksisterer ikke

Endret av Miranda16
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra https://forskning.no/overvekt-mobbing/2014/07/tjukke-mennesker-er-late-og-dumme

"Ofte presenteres både årsak og løsning på fedmeproblemet som et enkelt regnestykke: Vekt = kalorier inn – kalorier ut. Det kan jo alle skjønne. Så når noen da likevel er overvektige, må det skyldes at de er dumme eller mangler karakterstyrke. Det er nettopp denne forestillingen som legitimerer stigmatisering og diskriminering av mennesker med fedme, mener Brewis Slade."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/november/omedveten-personal-stigmatiserar-tjocka-patienter/

""Kränkande ge tjocka patienter tips de inte bett om".  Det är inte fetman i sig som skapar den största ohälsan hos personer med kraftig övervikt. Det är fördomarna, de nedlåtande kommentarerna och alla tips om hur de egentligen borde leva sina liv, säger forskaren Susanne Brandheim."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...