Gjest Asti Skrevet 11. august 2018 #9001 Del Skrevet 11. august 2018 @veggteppe tusen takk for dine gode og opplysende bidrag i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #9002 Del Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, Aricia skrev: @FotbaIlflua : Nå var det veldig fristende å sitere deg og si "Du virker veldig sår og nærtagende på dette, her er det tydelig at det ligger personlige motiver bak for deg. Og da er det jo ikke så lett å være objektiv". Det er jo det @veggteppe med flere har fått høre gjentatte ganger over de siste sidene her. Denslags er selvsagt aldri en hensiktsmessig framgangsmåte for å få en debatt inn i et godt spor. Det er forskjell på å være skarp i tonen, og det å gå direkte på person og bli usaklig. Det siste tvinger debattanter ned i skyttergravene, og gjør skarp tone enda skarpere, og så er skyttergravskrigen fort i gang. Haha, det har du rett i! 😉 Det stemmer at jeg responderer dårlig på å bli tiltalt som om jeg skulle være en idiot. Det er heller ikke så enkelt å diskutere noe når man diskuterer forbi hverandre, slik situasjonen har vært her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 11. august 2018 #9003 Del Skrevet 11. august 2018 (endret) En mulig annen forklaring på det følelsesmessige engasjementet, er faktisk at man er sint. Sint fordi det som skjer her inne på daglig basis er så j**lig stygt. Hvem som helst som eier et snev av empati vil la seg provosere av at man stiller seg til doms over et annet menneske som kjemper en kamp med seg selv. Som hver gang hun mislykkes skal kritiseres. Som defineres som viljesvak fordi hun ikke går ned i vekt. Som ikke på død og liv skal få lov til å kjenne på positive følelser om seg selv fordi hun er overvektig. Men neida, følelsesmessig engasjement skal også vendes til noe negativt, også det må tilskrives overvekt fordi overvektige mennesker mangler selvfølgelig retten til å uttale seg. Tilføyelse: Måtte poste fort fordi telefonen nærmet seg tom for strøm. Siste setning er litt mangelfull, rett og slett fordi jeg ikke har greid å forstå hvorfor det er diskvalifiserende i denne diskusjonen at man er overvektig. Endret 11. august 2018 av CecilieX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 11. august 2018 #9004 Del Skrevet 11. august 2018 16 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Haha, det har du rett i! 😉 Det stemmer at jeg responderer dårlig på å bli tiltalt som om jeg skulle være en idiot. Det er heller ikke så enkelt å diskutere noe når man diskuterer forbi hverandre, slik situasjonen har vært her. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 11. august 2018 #9005 Del Skrevet 11. august 2018 3 minutter siden, CecilieX skrev: En mulig annen forklaring på det følelsesmessige engasjementet, er faktisk at man er sint. Sint fordi det som skjer her inne på daglig basis er så j**lig stygt. Hvem som helst som eier et snev av empati vil la seg provosere av at man stiller seg til doms over et annet menneske som kjemper en kamp med seg selv. Som hver gang hun mislykkes skal kritiseres. Som defineres som viljesvak fordi hun ikke går ned i vekt. Som ikke på død og liv skal få lov til å kjenne på positive følelser om seg selv fordi hun er overvektig. Men neida, følelsesmessig engasjement skal også vendes til noe negativt, også det må tilskrives overvekt fordi overvektige mennesker mangler selvfølgelig retten til å uttale seg. Og det er jeg selvsagt også helt enig i. Jeg har sjelden sett mer berettiget harme enn i denne tråden pga tematikken og "logikken" som praktiseres her, og jeg har gitt uttrykk for mye av denne harmen selv i innleggene mine. Så jeg mener slett ikke å underkjenne eller bortforklare det. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #9006 Del Skrevet 11. august 2018 17 minutter siden, CecilieX skrev: En mulig annen forklaring på det følelsesmessige engasjementet, er faktisk at man er sint. Sint fordi det som skjer her inne på daglig basis er så j**lig stygt. Hvem som helst som eier et snev av empati vil la seg provosere av at man stiller seg til doms over et annet menneske som kjemper en kamp med seg selv. Som hver gang hun mislykkes skal kritiseres. Som defineres som viljesvak fordi hun ikke går ned i vekt. Som ikke på død og liv skal få lov til å kjenne på positive følelser om seg selv fordi hun er overvektig. Men neida, følelsesmessig engasjement skal også vendes til noe negativt, også det må tilskrives overvekt fordi overvektige mennesker mangler selvfølgelig retten til å uttale seg. Helt klart! Det er ikke til å stikke under en stol at man gjerne blir ekstra engasjert over temaer hvor man er personlig engasjert. Det var åpenbart en unødvendig og sleivete insinuasjon av meg, med-debattanters erfaring med vekt er ikke relevant. Merk at jeg IKKE er en av de som har uttalt meg om HD og hennes liv, annet en å forsvare henne mot internett-diagnostisering av brukere her på KG. Hva andre veier bryr meg midt et visst sted. Likevel er det noe som må debatteres på et generelt nivå fordi det er blitt et samfunnsproblem som må løses av helsemessige og samfunnsmessige årsaker. Veggteppes opplysninger om at alle vet hva som er sunn og riktig mat for å holde en helsemessig god vekt er jeg ikke enig i. Jeg kan ta meg selv som eksempel: jeg tenker feks at frukt er sunt. Fakta er at det er mye fruktsukker i frukt, så selv om frukt er både sunt og nødvendig for kroppen, bidrar ikke fruktspising til vektnedgang. Det er mange som TROR de spiser sunt og riktig, men som likevel spiser feil om vektnedgang er målet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2018 #9007 Del Skrevet 11. august 2018 17 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Helt klart! Det er ikke til å stikke under en stol at man gjerne blir ekstra engasjert over temaer hvor man er personlig engasjert. Det var åpenbart en unødvendig og sleivete insinuasjon av meg, med-debattanters erfaring med vekt er ikke relevant. Merk at jeg IKKE er en av de som har uttalt meg om HD og hennes liv, annet en å forsvare henne mot internett-diagnostisering av brukere her på KG. Hva andre veier bryr meg midt et visst sted. Likevel er det noe som må debatteres på et generelt nivå fordi det er blitt et samfunnsproblem som må løses av helsemessige og samfunnsmessige årsaker. Veggteppes opplysninger om at alle vet hva som er sunn og riktig mat for å holde en helsemessig god vekt er jeg ikke enig i. Jeg kan ta meg selv som eksempel: jeg tenker feks at frukt er sunt. Fakta er at det er mye fruktsukker i frukt, så selv om frukt er både sunt og nødvendig for kroppen, bidrar ikke fruktspising til vektnedgang. Det er mange som TROR de spiser sunt og riktig, men som likevel spiser feil om vektnedgang er målet. Sukk. Hvor har jeg påstått dette? kan du gi deg nå..? igjen: stråmann og sort-hvitt retorikk. Hvordan kan du forvente en seriøs debatt når du selv legger lista slik du gjør? for å understreke: selvfølgelig er folkeopplysning om ernæring viktig. Jeg har aldri sagt at «alle vet hva som er sunn og riktig mat...» I debatten rundt ekstrem overvekt, i en tråd om en kjent blogger som har skrevet om vektproblematikkrn sin i åresvis, og tatt utdannelse innenfor trening og helse, er det rimelig å at mangel på informasjon og kunnskap ikke er hovedproblemet. Håper det var oppklarende. er det rar man blir matt..? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #9008 Del Skrevet 11. august 2018 4 minutter siden, veggteppe skrev: Sukk. Hvor har jeg påstått dette? kan du gi deg nå..? igjen: stråmann og sort-hvitt retorikk. Hvordan kan du forvente en seriøs debatt når du selv legger lista slik du gjør? for å understreke: selvfølgelig er folkeopplysning om ernæring viktig. Jeg har aldri sagt at «alle vet hva som er sunn og riktig mat...» I debatten rundt ekstrem overvekt, i en tråd om en kjent blogger som har skrevet om vektproblematikkrn sin i åresvis, og tatt utdannelse innenfor trening og helse, er det rimelig å at mangel på informasjon og kunnskap ikke er hovedproblemet. Håper det var oppklarende. er det rar man blir matt..? Beklager, det skulle ikke stått alle. Det skulle stått Helene Drage og Erna Solberg. Det var de du brukte som eksempler på at det vet men får det ikke til fordi, etter din mening, det må ligge noe psykisk bak siden det ikke skorter på hverken kunnskap eller evner. Poenget står uansett, mange har ikke nok kunnskap om mat til å bruke det til å justere kroppsvekt med, annet en å spise for lite eller for mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2018 #9009 Del Skrevet 11. august 2018 4 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Beklager, det skulle ikke stått alle. Det skulle stått Helene Drage og Erna Solberg. Det var de du brukte som eksempler på at det vet men får det ikke til fordi, etter din mening, det må ligge noe psykisk bak siden det ikke skorter på hverken kunnskap eller evner. Poenget står uansett, mange har ikke nok kunnskap om mat til å bruke det til å justere kroppsvekt med, annet en å spise for lite eller for mye. ... Og om det bare er mangel på kunnskap som står mellom dem og normalvekt så er det mest sannsynlig ganske enkelt å løse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #9010 Del Skrevet 11. august 2018 2 minutter siden, veggteppe skrev: ... Og om det bare er mangel på kunnskap som står mellom dem og normalvekt så er det mest sannsynlig ganske enkelt å løse. Og det er nok tilfelle for mange, siden over 1 million nordmenn er overvektige. Det er ikke enkelt å gi opp en livsstil for å begynne på en ny. Iallefall om man må gi opp mye av det man liker best. Det er der motivasjonen og viljestyrken kommer inn. Man kan ikke innføre en endring uten å være motivert og ønske endringen. Merk at jeg IKKE snakker om de som har diagnoser, det er en helt annen debatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiognei Skrevet 11. august 2018 #9011 Del Skrevet 11. august 2018 Akkurat nå, FotbaIlflua skrev: Og det er nok tilfelle for mange, siden over 1 million nordmenn er overvektige. Det er ikke enkelt å gi opp en livsstil for å begynne på en ny. Iallefall om man må gi opp mye av det man liker best. Det er der motivasjonen og viljestyrken kommer inn. Man kan ikke innføre en endring uten å være motivert og ønske endringen. Merk at jeg IKKE snakker om de som har diagnoser, det er en helt annen debatt. Man kan jo være motivert og ha viljestyrke som ingen annen. Det holder svææææært sjeldent i lengden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #9012 Del Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, neiognei skrev: Man kan jo være motivert og ha viljestyrke som ingen annen. Det holder svææææært sjeldent i lengden. Tenker du generelt? Jeg tror at om man har viljestyrke og er motivert så er sjansen større for å lykkes med en livsstilsendring. Om det er HD du tenker på, ønsker jeg ikke å kommentere det. Jeg vet ingenting om hennes motivasjon og viljestyrke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 11. august 2018 #9013 Del Skrevet 11. august 2018 Viljestyrke er faktisk den dårligste strategien vi mennesker har. En psykiater skrev at vi har bare en liten dose viljestyrke hver dag. Det meste er brukt opp lenge før vi står der med lunsjbordet. Podcast om at det handler om vaner, ikke viljestyrke.: https://podtail.com/sv/podcast/monkey-mindset-mental-traning/88-sa-skapar-du-nya-vanor-3-enkla-strategier/ "Det är dock att förväntas – viljestyrka är, som sagt, tillfälligt. Det är för spurtlopp, inte maraton. Viljestyrka kräver medvetet fokus, och medvetet fokus är väldigt påfrestande; det kan inte upprätthållas särskilt länge. Något kommer till slut distrahera dig." http://personligutvecklingnu.se/blogg/2015/09/sjalvdisciplin-viljestyrka "Vanor är lätta att falla tillbaka på eftersom de minskar stress och kostar mindre energi. Man brukar säga att det tar 2-3 månader att etablera en vana, men det beror självklart på vad det är för vana." http://hjarnfysik.blogspot.com/2011/04/viljestyrka-och-daliga-vanor.html "Det finns också forskning som visar att självkontroll och viljestyrka gör oss utmattade. Problemet är alltså både att viljestyrka inte fungerar som strategi, och att det gör oss trötta, energilösa och i värsta fall benägna att ge upp." https://www.motivation.se/innehall/ar-viljestyrka-overskattat/ https://www.aleris.no/slankeoperasjon/person-mer-sykelig-overvekt-har-ikke-darlig-viljestyrke/ "Undersøkelsene viser at mange mennesker tror at fete personer generelt er late, dumme, grådige og umotiverte. Og at de er ulykkelige og stygge og har lave ambisjoner og manglende viljestyrke. Fordommene gjelder særlig for overvektige kvinner." https://forskning.no/overvekt-mobbing/2014/07/tjukke-mennesker-er-late-og-dumme 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #9014 Del Skrevet 11. august 2018 20 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Viljestyrke er faktisk den dårligste strategien vi mennesker har. En psykiater skrev at vi har bare en liten dose viljestyrke hver dag. Det meste er brukt opp lenge før vi står der med lunsjbordet. Podcast om at det handler om vaner, ikke viljestyrke.: https://podtail.com/sv/podcast/monkey-mindset-mental-traning/88-sa-skapar-du-nya-vanor-3-enkla-strategier/ "Det är dock att förväntas – viljestyrka är, som sagt, tillfälligt. Det är för spurtlopp, inte maraton. Viljestyrka kräver medvetet fokus, och medvetet fokus är väldigt påfrestande; det kan inte upprätthållas särskilt länge. Något kommer till slut distrahera dig." http://personligutvecklingnu.se/blogg/2015/09/sjalvdisciplin-viljestyrka "Vanor är lätta att falla tillbaka på eftersom de minskar stress och kostar mindre energi. Man brukar säga att det tar 2-3 månader att etablera en vana, men det beror självklart på vad det är för vana." http://hjarnfysik.blogspot.com/2011/04/viljestyrka-och-daliga-vanor.html "Det finns också forskning som visar att självkontroll och viljestyrka gör oss utmattade. Problemet är alltså både att viljestyrka inte fungerar som strategi, och att det gör oss trötta, energilösa och i värsta fall benägna att ge upp." https://www.motivation.se/innehall/ar-viljestyrka-overskattat/ https://www.aleris.no/slankeoperasjon/person-mer-sykelig-overvekt-har-ikke-darlig-viljestyrke/ "Undersøkelsene viser at mange mennesker tror at fete personer generelt er late, dumme, grådige og umotiverte. Og at de er ulykkelige og stygge og har lave ambisjoner og manglende viljestyrke. Fordommene gjelder særlig for overvektige kvinner." https://forskning.no/overvekt-mobbing/2014/07/tjukke-mennesker-er-late-og-dumme Bra innlegg! Selvsagt er det vanene som må endres for å få langvarig effekt 🙂 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 11. august 2018 #9015 Del Skrevet 11. august 2018 Viljestyrke, kosthold, slanking og livstilendring er veldig interessante tema, men denne tråden handler om Helene Drage. Det finnes helt sikkert egne tråder man kan debattere disse temaene på et generelt grunnlag, slik det gjøres her. Jeg er mer interessert i hvordan det går med sukkestoppen og treningsøktene hver dag. Har vært stille på den fronten. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 11. august 2018 #9016 Del Skrevet 11. august 2018 12 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Bra innlegg! Selvsagt er det vanene som må endres for å få langvarig effekt 🙂 Leste du den siste artikkelen? Det handler om litt mer enn vaner. https://forskning.no/overvekt-mobbing/2014/07/tjukke-mennesker-er-late-og-dumme Den burde @SunnivaOslo, @Levina @Miranda16 lese, 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Severin Skrevet 11. august 2018 #9017 Del Skrevet 11. august 2018 Jeg skulle ønske Helene kunne ta seg en pause fra SoMe. Jeg tror det hadde gjort henne godt. Igjen ser jeg at det går fort i svingene, og hun endrer profil helt og holdent igjen. Jeg har, som jeg tidligere har skrevet her, fulgt henne fra tid til annen, opp gjennom årene, og sliter med å forstå selve profilen hennes. Først var det trening og slanking, ispedd en solid dose "fatshaming". Så stilte jeg meg tvilende til hennes budskap om "big is beautiful", fikk kjeft for det, men ser nå at hun er på full fart mot operasjon og vektnedgang. Igjen snur hun kappa etter vinden. Det skal ikke overraske meg om "fat shaming" igjen blir budskapet. Da lurer jeg på hvordan hun skal kombinerer jobben på Zizzi med "fat shaming"? Sorry, satt på spissen, men jeg blir bare utrolig forvirret. Skulle ikke hun være en motvekt til slankepresset, plutselig? Trodde folk virkelig på det? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 11. august 2018 #9018 Del Skrevet 11. august 2018 (endret) 25 minutter siden, pøbelsara skrev: Leste du den siste artikkelen? Det handler om litt mer enn vaner. https://forskning.no/overvekt-mobbing/2014/07/tjukke-mennesker-er-late-og-dumme Den burde @SunnivaOslo, @Levina @Miranda16 lese, Tusen takk Håper mange klikker seg inn og leser. Siterer litt derfra "- Jeg opplever selv at mange folk har veldig klare meninger om at fedme skyldes at du er lat og mangler selvkontroll, sier en av Norges ledende eksperter på fedme, Jøran Hjelmesæth fra Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Oslo. - De «vet» jo at det bare er å spise mindre og trene mer, og snakker gjerne om hvordan de selv klarer det.". Det høres jo ut som enkelte kommentarer i denne tråden... Tilføyelse: Fra samme siden (skulle gjerne sitert alt som står der) "- Fedme handler i svært liten grad om latskap og dårlig moral, sier Hjelmesæth fra Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Oslo. - De siste åras forskning viser at personlige egenskaper har lite å si.....". Endret 11. august 2018 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultiva Skrevet 11. august 2018 #9019 Del Skrevet 11. august 2018 15 minutter siden, Levina skrev: Viljestyrke, kosthold, slanking og livstilendring er veldig interessante tema, men denne tråden handler om Helene Drage. Det finnes helt sikkert egne tråder man kan debattere disse temaene på et generelt grunnlag, slik det gjøres her. Jeg er mer interessert i hvordan det går med sukkestoppen og treningsøktene hver dag. Har vært stille på den fronten. Seriøst? Her får du interessant, oppdatert kunnskap servert på sølvfat og velger å ignorere alt for å kunne fatshame HD videre med god samvittighet? 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 11. august 2018 #9020 Del Skrevet 11. august 2018 15 minutter siden, Levina skrev: Viljestyrke, kosthold, slanking og livstilendring er veldig interessante tema, men denne tråden handler om Helene Drage. Det finnes helt sikkert egne tråder man kan debattere disse temaene på et generelt grunnlag, slik det gjøres her. Jeg er mer interessert i hvordan det går med sukkestoppen og treningsøktene hver dag. Har vært stille på den fronten. Nei det er du ikke. Tidligere har du skrevet opp og ned om at man bare skal ta seg sammen, at HD mangler viljestyrke, er lat, og hva du nå tenker. Nå har du plutselig endret deg og er interessert. Nei du er bare interessert i å se om HD mislykkes en gang til. Leser du bloggen egentlig? Akkurat nå er HD mer opptatt av tanker og bekymringer rundt operasjonen. Vilket er forståelig, da det faktisk er et stort ingrep som påvirker kroppen for resten av livet. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg