Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
42 minutter siden, Levina skrev:

Jeg verken redigerer historien eller ror meg unna noe som helst. Jeg står for alt jeg har skrevet her inne. At andre er uenige, flere av åpenbart personlige årsaker og velger at alt jeg skriver er hets og mobbing, betyr ikke at det jeg ikke skriver er berettighet kritikk. Men, jeg ønsker ikke å gå videre i brukerdebatt. Det er så mye enklere å kritisere budbringeren enn budskapet. 

Hva mener du med personlige årsaker? At man er overvektig? Så lavt kan man vel ikke synke i desperat forsøk på å få rett. 

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Levina skrev:

Det siste du skriver har jeg svart på tidligere:

Helene Drage har i hverfall snakket om at hun er sexy og awesome i par år nå, etter at hun gikk opp mange kilo igjen. Hvis det du mener stemmer, så skulle hun ha klart denne livsstilsendringen som hun har snakket om veldig lenge nå, siden hun føler seg så bra med sin egen kropp. Men, ikke noe har skjedd. Hun har ikke behandlet seg bra, i følge det man ser på So-me kanaler.

Hun spiser lite eller veldig få måltider og da gjerne noe lettvint og usunt som pizza eller burgere med masse ost. Dette har hun selv snakket om. Det har vært sjokolade til frokost. Man behandler seg ikke selv bra, hvis man fortsetter å leve på et slikt kosthold. Når hun var syk, så kunne man se 2 potetgull poser ligge foran henne. Man ser på vekten at hun ikke behandler kroppen sin noe bra.

Det betyr ikke at jeg sier hun er et dårlig menneske og at hun ikke har andre bra egenskaper. Hun klarer heller ikke å komme seg på trening regelmessig og hun er ofte syk og sliten. Så selv om hun på bloggen forteller at hun err så fornøyd med sin egen kropp, så er det så mange ting som viser at det ikke helt stemmer. Jeg har sett programmer om mennesker med fedme og som ønsker å gå ned i vekt. Det er ingen av de som har uttalt at de føler seg så awesome og sexy,  og kun vil gå ned i vekt av helsemessige årsaker. Man må kunne være ærlig om det. Så er det nok mange som ikke ønsker å gå ned i vekt og føler det er helt greit og har det bra med det,  men denne bloggeren her har selv fortalt hvor godt det føltes å blir normalvektig, til hun forandret den historien og mente hun ikke hadde det så bra allikevel. Men, har man det ikke bra med seg selv av andre årsaker, så vil ikke en vektnedgang skyve andre mentale/psykiske utfordringer vekk.

Så det å si at man er sexy og at man elsker kroppen sin har ikke hjulpet henne til en varig livsstilsendring, men kan hende at hennes selvfølelse er bedre nå, så jo er positivt. 

Jeg tror aldri @Rainstorm har hevdet at via å føle seg sexy og awsome så vil man automatisk lykkes med en vektnedgang, men det er langt større sannsynlighet for at man lykkes, enn om man drukner i selvhat og depresjon. 

• Liker 26
Skrevet
3 timer siden, Levina skrev:

Jeg ser hvilket nivå du legger deg på. Jeg synes absolutt at den kritikken som handler om hvordan hun fremstiller seg selv på sine so-me kanaler, som jeg og andre har kommet opp med i denne tråden er berettighet. Jeg har tatt opp det som jeg synes er kritikkverdig. 

Men det er jo din debatteknikk dette? Jeg har forutsatt ikke skjønt hva du mener med at måten hun fremstiller seg på i SoMe er kritikkverdig, du har ikke hostet opp et eneste godt argument. Da legger jeg til grunn at din omtale av andre kritikere også omfatter din egen aktivitet i denne tråden, selv om man i andre tråder faktisk finner både argumentasjon og kilder fra de som kritiserer. 

• Liker 11
Skrevet (endret)
38 minutter siden, veggteppe skrev:

Jeg tror aldri @Rainstorm har hevdet at via å føle seg sexy og awsome så vil man automatisk lykkes med en vektnedgang, men det er langt større sannsynlighet for at man lykkes, enn om man drukner i selvhat og depresjon. 

Det finnes faktisk en mellomting mellom om å ytre at man er så fornøyd med sin 140 kg kropp og er så sexy, til selvhat og depresjon. Tro det eller ei, så finnes det overvektig personer  som har god selvfølelse og ikke hater seg selv, som faktisk kan se seg selv i speilet eller se bilder av seg selv, og tenke at jeg ikke føler jeg har det noe bra å leve i en stor kropp, og ønsker en forandring. 

Uten at jeg vet hvem som lykkes, så vil jeg tro at det er de som klarer en livsstilsendring på egen hånd, eller har lettere å lykkes etter enn operasjon.  Det psykiske spiller her en stor rolle, og har man psykiske utfordringer, så er det nok lettere med selvhat og depresjoner. Jeg tror man lykkes av å være ærlig. Hvis man hele tiden skal fortelle seg selv at man synes men er sexy og elsker sin store kropp, men egentlig ikke mener det, vil det være utmattende og tappe deg for energi. 

Endret av Levina
  • Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Levina skrev:

Det finnes faktisk en mellomting mellom om å ytre at man er så fornøyd med sin 140 kg kropp og er så sexy, til selvhat og depresjon. Tro det eller ei, så finnes det overvektig personer  som har god selvfølelse og ikke hater seg selv, som faktisk kan se seg selv i speilet eller se bilder av seg selv, og tenke at jeg ikke føler jeg har det noe bra å leve i en stor kropp, og ønsker en forandring. 

Uten at jeg vet hvem som lykkes, så vil jeg tro at det er de som klarer en livsstilsendring på egen hånd, eller har lettere å lykkes etter enn operasjon.  Det psykiske spiller her en stor rolle, og har man psykiske utfordringer, så er det nok lettere med selvhat og depresjoner. Jeg tror man lykkes av å være ærlig. Hvis man hele tiden skal fortelle seg selv at man synes men er sexy og elsker sin store kropp, men egentlig ikke mener det, vil det være utmattende og tappe deg for energi. 

Men du kan ikke bestemme at hun ikke mener det. Og det er her vi kommer til bunn i hva du tenker, at om man er overvektig så må man hate seg selv og være stygg.

• Liker 17
Skrevet
1 time siden, veggteppe skrev:

Og du, hva mener du med at flere «åpenbart er uenig av personlige årsaker» ? 

HVA er de «personlige årsakene»? 

Og på hvilken måte gjør disse «personlige årsakene» vedkommende inhabil til å utale seg? 

Forsøker du å si at de som er uenig med deg selv må være tykke, og at derfor er ikke deres mening valid? 

Er ikke det fatshaming så aner jeg ikke hva som et det. 

@Levina Det finnes en mellomting, jeg er enig i det. Hva HD føler om seg selv, eller ikke, kan ikke jeg utale meg om, hun får snakke for seg selv.

Hun opererer jo i bloggverden og såvidt jeg vet handler det jo om å fremstå som mest mulig vellykka da, eller? 

Men kan du svare på spørsmålet jeg siterer på ny igjen her. Flere vil gjerne ha svar på hva du mente med dette.

Hvilke «personlige årsaker» er det du sikter til at andre debattører har, og på hvilken måte diskrediterer det argumentene deres ?

• Liker 12
Skrevet (endret)
37 minutter siden, Levina skrev:

En mellomting? Det er jo du som kjører beinhardt på en slags forenklet enten/eller-modell her. Alt som er mer sammensatt avskriver du jo som dobbeltkommunikasjon og løgn. Det er pinlig å lese.

Og ang. det uthevede: Hva i alle verdens dager mener du her?? Jeg håper virkelig jeg misforstår, men seriøst - når har noengang selvhat og depresjoner vært LETT? Og du går vel ikke rundt og innbiller deg at dette også er noe man bare velger, eller enkelt velger vekk?

Alt i alt må dette være noe av det mest fordomsfulle, mest naive og styggeste jeg har lest på KG noengang. Og det sier ikke lite.

Endret av Aricia
  • Liker 15
Skrevet

Du tror og du tror og HD burde og burde...

@Levina

På seg selv kjenner man ikke andre. 

• Liker 15
Skrevet
1 time siden, Levina skrev:

—klipp—

Er det HD du antyder til er? I så fall er det ekstremt spekulativt. Her er grunnen til at du får mye pes når du skriver. Du spekulerer i vilden sky om bloggerens indre tanker og nekter å svare når du blir bedt om å dokumentere det. Jeg skjønner jo grunnen til fraværet av dokumentasjon - du klarer ikke for alt er ene og alene i hodet ditt. Men du burde ta til deg det jeg skriver til deg når du velger å publisere spekulasjonene dine på et offentlig sted. 

Jeg vil også gjenta spørsmålet jeg og andre har spurt om flere ganger. Hva er de personlige årsakene til at folk diskuterer her? 

• Liker 16
Skrevet

I en annen tråd er man misunnelig og sjalu og i denne tråden er man overvektig dersom man mener noe annet enn @Levina.

• Liker 18
Skrevet

Hun er stor, men hun er flott. Tror hun blir kjempenydelig som tynnere. 

Skrevet (endret)

@Levina, prøv å ta til deg tilbakemeldingene som kommer på budskapet ditt i denne tråden. Du ror og ror, og peker til at du kritiserer dobbeltkommunikasjon. Flere personer gir deg en tilbakemelding om at i argumentasjonen din ligger det nedsnakking og fatshaming. Det er verdt å reflektere litt over om det kan være tilfellet, når flere leser budskapet ditt slik.

Kommentaren om at flere her inne «åpenbart er uenig av personlige årsaker» vil jeg også gjerne høre hva du mener med. Er min mening mindre relevant fordi jeg har vært sykelig overvektig?

Endret av Puffin
  • Liker 15
Gjest supernova_87
Skrevet
3 timer siden, veggteppe skrev:

Og du, hva mener du med at flere «åpenbart er uenig av personlige årsaker» ? 

HVA er de «personlige årsakene»? 

Og på hvilken måte gjør disse «personlige årsakene» vedkommende inhabil til å utale seg? 

Forsøker du å si at de som er uenig med deg selv må være tykke, og at derfor er ikke deres mening valid? 

Er ikke det fatshaming så aner jeg ikke hva som et det. 

Jeg la merke til det. Det skriker mot meg som det som i alle fall er brukerdebatt, noe vedkommende prøver å anklage alle andre for. Men jeg ville ikke peke på det. For som selv overvektig kan man nesten bare tape da, for da har responsen en tendens til å bli en eller annen form for at "du kan ikke ta deg så nær av ...". 

Faktum er jo at ALLE har personlige årsaker for å delta i en debatt, med mindre de nettopp gjør det i sin jobb. Om man engasjerer seg for en sak så handler det nettopp om personlig engasjement. Men at mitt engasjement skal bli mindre verdt nettopp fordi jeg selv er del av gruppen som blir diskutert er fullstendig idiotisk. Er gruppen som diskuteres dummere enn andre? Mindre verdt enn andre? Nei, så hvorfor skal bidragene våre i debatten bli mindre verdifulle? Jeg synes det er regelrett idioti i denne tråden. Det er ikke rasjonelt og logisk engang. 

Å tåkelegge andres argumenter fordi de uttrykker dem med sinne eller andre følelser er en billig utvei når man selv ikke klarer å argumentere for saken sin lenger. "Du er så sint at jeg kan ikke svare deg...". Sinne og provokasjon, til og med fortvilelse, er på sin plass når det gjelder om urett. Og det er urett de holdningene sykelig overvektige blir møtt med av store deler av samfunnet. Stigmaet er ekte. Unge kvinner med sykelige overvektige kropper skammer seg ikke bare over fedmen sin, de skammer seg over SEG SELV. Hvem de er. Hva de ikke får til. Man lever med en følelse av å være feil. Innerst inne. For at man ønsker og prøver, men likevel ikke lykkes i vektnedgang. Det er urett at noen skal sitte og spy ut holdninger og meninger som nettopp påfører denne skammen. Jeg synes sinne er på sin plass. 

Gjest supernova_87
Skrevet
2 timer siden, Levina skrev:

Synes du fortsatt etter alle innspillene i denne tråden her at det virker logisk at noen velger å gjennomføre en operasjon som er en stor inngripen i kroppen dersom man er fornøyd med tingenes tilstand? 

Jeg har for øvrig spurt deg generelle spørsmål og du svarer konsekvent med HD sin historie som om du har innenfra perspektiv fra hennes hode. Du har ikke svart meg en eneste gang på det enkle spørsmålet om du tror det er enklere (generelt for overvektige) å ta gode valg for deg selv når man føler seg sexy og awesome eller når man er misfornøyd og bare må ta seg sammen fordi først når man er normalvektig kan man vise seg frem og være stolt av kroppen sin? 

Det psykiske spiller en stor rolle. Det er fint å se at vi er enige der. En person som er glad i seg selv, som heier på seg selv, som kan vise seg frem som sexy har sterkere "psykisk immunforsvar" enn noen som er misfornøyd, nedbrutt og som kjenner på stigma og fordømmelser fordi man er dum, mangler viljestyrke og får høre at man mislykkes gang på gang. Et sterkere psykisk immunforsvar gjør det enklere å velge bort sukkerholdig mat, gjør det enklere å stoppe å spise når man får vondt i magen, enklere å behandle seg selv bra. Men helt ærlig når jeg har vondt i magen ford jeg kjenner meg så isolert og utstøtt, ja da er det vanskelig å høre at kroppen sier "nå har du spist nok". 

Skrevet

En stor applaus til Helene Drage som ikke setter livet sitt på vent til den dagen hun blir tynn, for da hadde hun sikkert gått glipp av mange fine opplevelser.

Jeg blir også oppgitt over påstanden om at hun lyger og ikke er troverdig.  Er det så vanskelig å forstå at det ofte må prøving og feiling til, og har man feilet , så prøver man en ny strategi. Jeg kaller ikke det å miste troverdighet. Trodde alle forstod det. 

Noen blir aldri tynn tross mange forsøk. Leser de denne tråden så har de fått beskjed om hvordan de ikke skal kle seg, ikke posere, ikke være stolt av seg selv og generelt hva tykke mennesker ikke skal gjøre kontra slanke mennesker.

Jeg la HD til på snap for noen måneder siden for jeg ble så nysgjerrig på den sjokkerende poseringen hun bedriver.

Venter fortsatt på å bli sjokkert. !

Og jeg DIGGER hundene hennes.🙂

• Liker 20
Skrevet
37 minutter siden, Infinity skrev:

En stor applaus til Helene Drage som ikke setter livet sitt på vent til den dagen hun blir tynn, for da hadde hun sikkert gått glipp av mange fine opplevelser.

Jeg blir også oppgitt over påstanden om at hun lyger og ikke er troverdig.  Er det så vanskelig å forstå at det ofte må prøving og feiling til, og har man feilet , så prøver man en ny strategi. Jeg kaller ikke det å miste troverdighet. Trodde alle forstod det. 

Noen blir aldri tynn tross mange forsøk. Leser de denne tråden så har de fått beskjed om hvordan de ikke skal kle seg, ikke posere, ikke være stolt av seg selv og generelt hva tykke mennesker ikke skal gjøre kontra slanke mennesker.

Jeg la HD til på snap for noen måneder siden for jeg ble så nysgjerrig på den sjokkerende poseringen hun bedriver.

Venter fortsatt på å bli sjokkert. !

Og jeg DIGGER hundene hennes.🙂

Pass deg for å si det, de(hvert fall Gaya) er overvektige de også tydeligvis🙄

• Liker 7
Skrevet
7 timer siden, miaw skrev:

Hersketeknikk sa du?

Hva mener du nå?

Skrevet
13 minutter siden, Birdo skrev:

Ja stemmer det 😂 det hadde jeg helt glemt

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Birdo skrev:

😂

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, veggteppe skrev:

Du svarer jo på ditt eget spørsmål her. Du har selv spist for mye, og moderert deg da du merket at det var uheldig. Det er normalt. Det kan du sammenligne med å drikke litt for mye, man merker seg det, og modererer seg. Ekstrem fedme og ekstrem overvekt, er ikke fordi folk «ikke forstår at de spiser litt mer enn ellers», men fordi de misbruker mat. Det kan sammenlignes med alkoholisme. 

HD oppdaget i likhet med deg at hun spiste for mye. Dere begge forstår inntektuelt det samme. De aller fleste gjennogår samme prosess som du gjorde: spiser for mye, og forsøker på ett (eller flere) tidspunkt å redusere eller stagnere overvekten.

De som er over 50 kg overvektig er ikke det utelukkende fordi de «innser ikke hvor mye de spiser». Det er fordi korrigeringsprosessen, er for vanskelig for dem. Det virker som at du og mange med deg antar at da mangler disse folka viljestyrke. Og at siden du har klart dette må din viljestyrke på magisk vis være bedre enn deres, og de må se til å «ta seg sammen». Forbedre viljestyrken sin. 

Tror du virkelig at mennesker som for eksempel Erna Solberg mangler viljestyrke? Eller at hun er for uintelligent til å forstå at hun spiser for mye? At det er hennes kognitive egenskaper som svikter? Men du derimot, som ikke er overvektig, er i en annen liga her? 

Ærlig talt. 

Både HD og Erna Solberg, har andre problemer med mat, enn manglende viljestyrke og kunnskap om ernæring. 

Det er fullstendig normalt å øke ltt i vekt, og moderere seg. Det er hva majoriteten gjør. Også de som kanskje bærer på 5-10 kg for mye. 

Når man begynner å bikke 50kilo for mye, så er oddsen stor at vedkommende har et litt mer kompleks og utfordrende problem. Mest sannsynlig har man forsøkt å moderert seg og klart dette til en viss grad, for å se at problemet forverres. Det er den ganske samme prosessen, som alkoholikere og andre misbrukere gjennomgår. 

De aller fleste, selv de med liten erfaring om alkoholisme, skjønner at problemet strekker seg forbi mangel på kunnskap og viljestyrke. Også de som har i perioder drukket litt for mye, skjønner at det er nok dypere problemer som skiller mellom demselv, og en «hardcore» alkis. Med den forståelsen kommer også en form for ydmykhet og medmenneskelighet, med den alkoholiserte. Man skjønner at det hjelper neppe å belære vedkommende om helsefølgende med Alkoholisme. Man skjønner at det nytter lite å be personen «ta seg sammen». Man skjønner at den innsikten man har ikke er tilstrekkelig i så komplekse tilfeller. Og ens egen erfaring er nok ikke så relevant her.

Du spør om en slankeoperasjon vil hjelpe mot misbruk. Som jeg sa tidligere finnes det studier som viser  at det er en forekomst av alkoholmisbruk blant overvektsopererte. Så nei, jeg tror ikke operasjonen i seg selv fikser problemet. Fedmekirkurgi er såpass nytt at langtidseffekten finnes det få studier om. Men det er klart at enkelte har tilbakefall. 

Så fedmekirkurgi er ingen fasit på overvektsproblemet det heller. Det er ikke noe perfekt løsning. Men det er kanskje noe av det beste vi har, per dags dato. 

Om vi skal sammenligne med alkoholikeren, så vil man kunne medisinere for å forsøke å fjerne noe av misbruket. Men heller ikke medisiner har vist seg å være en garanti for suksess. 

——

Jeg nevnte Kate Moss tidligere i tråden, og sa at HD ville hatt mer respekt og mindre kritikk om hun var narkoman fremfor tykk. Det var ikke spøk men fakta.

HD får kritikk i tråden her for å være et usunt forbilde og en dårlig influencer fordi hun er tykk. Det er jo usunt må vite.  

Hvor sunn tror du egentlig kroppen til Kate Moss er? 

Og hvem er den største influenceren og mest sannsynlig det største forbilde for kropp, hos unge jenter? Kate eller Helene? 

Jeg fikk også en beskjed i tråden om å lese meg opp om helsekonselvensene ved overvekt, og dødsfall skyldes overvekt. 

Det er riktig at livsstilssykdommer er hva som tar livet av de fleste i den vestlige verden idag. Og disse livsstilssykdommene er da for eksempel hjerte og karsykdommer.

Men hva er gjennomsnittsalderen da, til disse som dør av det? 70 år? 80 ? 

Og hva er gjennomsnittsalderen til de som lider av undervekt, evnt. rusmisbruk for å holde vekta nede? 40 år? 50?

studier viser at de med noen kilo for mye, lever faktisk lengst. 

Jeg synes dere som kommer med disse belærende kommentarene om HD og generelt omtaler henne som en dårlig influencer fremstår både uvitende og hykleriske. Kunnskapsløse. rett og slett.

Du er ganske freidig som konkluderer med at Helene Drage og ikke minst Erna Solberg misbruker mat. Hvordan vet du det? Ved å se på fysikken deres? 

1/4 av Norges befolkning ansees nå som overvektige; https://www.fhi.no/nyheter/2017/overvekt-fedme-i-norge/

Fedme er et stort samfunnsproblem, og har oppstått med eksplosiv utvikling de siste 20 årene. Jeg er ingen forsker, men jeg nekter å tro at over en million nordmenn har psykiske problemer med misbruk av mat. Det handler mest om kosthold og aktivitetsnivå. Nordmenn spiser mer, spiser mer usunn mat, drikker mye brus. Magesekken utvider seg etterhvert som man venner den til større mengder mat. Jo mer kan man spise før man blir mett. Man trenger ikke nødvendigvis å ha en spiseforstyrrelse for å bli overvektig. 

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...