Gå til innhold

Helene Drage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, veggteppe skrev:

@Miranda16 det du skriver her inne bryter kanskje ikke med forumreglene, men for meg bryter det med all form for folkeskikk, medmenneskelighet og empati. De kontante innleggene med kritikk og hets av HD, spesifikk hennes kropp, er for meg gode eksempler på systematisk mobbing og undertrykking av andre mennesker. Kanskje er det innafor forumreglene, men avskyelig fra et medmenneskelig perspektiv. 

Siter meg, så skal jeg svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Rainstorm skrev:

Du provoserer meg helt sykt. Mener du det er akkurat det samme å si at man er glad i kroppen sin (som overvektig), at man føler seg sexy (i en overvektig kropp) og awesome (selv med en overvektig kropp) og å si at hei, fedmen min, noe som jeg helt åpent peker på er dårlig for helsa og fremtiden det er skikkelig awesome og sexy? 

Jeg fatter ikke at du fortsatt klarer å sirkelrunke på de samme argumentene. At jeg elsker kroppen min, at jeg føler meg sexy når jeg blir begjært av menn, at jeg takker kroppen min fordi den er så awesome og gir meg gleder (f.eks trening, fjelltur, sanser mat, sanser kroppslig nytelse, avslapping, kos) det betyr jo ikke at jeg sier at den sykelige overvekten min er deilig og topp. Og til og med om jeg hadde sagt det, eller HD hadde sagt det (jeg er ikke akkurat en influencer), så mener jeg man er rimelig idiot om man tror at det er DET som fører til fedmeepidemien i verden. 

Kropp og fedme er ikke det samme. En fet kropp er ikke det samme som fedme. Ingen sier fedme nomnomnomnom! Deilig. Sexy. Dobbelthaker: deilig. Ekstra fett rundt organene: hot as fuck! Hurra endelig har jeg fått min 4. bilring!  Men man sier hurra for kroppen sin, selv om den er sykelig overvektig. Hurra for min leve-maskin, hurra for livet. For en kropp som gir meg alle gledene jeg har. For det er det kroppen gjør. For fete og for slanke. Det er lov å føle seg sexy og awesome selv om man er syk. Selv om man har kreft.  Selv om man mister puppene sine. Selv om man plukker av seg alt håret. Selv om man brekker beina. Og gud bedre det er også lov og flott å se noen elske kroppen sin og føle seg sexy selv om man er sykelig overvektig! Selv om dere ikke synes det er greit. 

Du sier at neida de trenger ikke forakte den, men ikke være glad i den heller. Men hva annet skal man gjøre da? Være likegyldig til den? Man hater ikke seg selv til helse. Man kommer ikke til helse via likegyldighet. Men med omtanke, å være glad i, og kanskje til og med med stolthet og å digge kroppen sin og seg selv kan man oppnå helse. 

Jeg, og HD, påberoper oss retten til å være glad i oss selv, til å synes oss selv er sexy og awesome (for vi er jo kroppen vår) selv om vi per dags dato bor i sykelig overvektige kropper.  

Det du driver med er skadelig. Å fortelle unge jenter at de ikke kan være glad i (den overvektige) kroppen sin bidrar til skam. Skam gjør spiseforstyrrelser verre. Skam hindrer mennesker å oppsøke hjelp. Skam fører til uhelse. Du forteller en stor gruppe mennesker at de er feil, for kroppen deres er feil og nåde dem om de er glad i den selv om den er usunn. Å tro at man er feil hjelper ikke.

Det er flott at du synes du er sexy og fornøyd med kroppen din. Men du er antakeligvis ingen blogger som legger ut bilder av deg selv hver dag. Hvis en person som er 169 cm og veier 45 kg, altså altfor tynn og har en spiseforstyrrelse, men synes selv at hun ser flott og føler seg sexy. Jeg synes også det hadde vært feil å legge ut bilder og ytre dette på sosiale medier. Noen menn liker også veldig tynne jenter, som andre menn like store damer. Ingen av kroppene er sunne og jeg vet mange reagerer på bilder av de som legger ut bilder hvor man ser ribbena. På samme måte synes jeg at man kan reagere på at veldig overvektige legger ut lettkledde bilder hvor hyller kroppen sin med ytringer at man er så fornøyd med seg selv. Hvis man er så glad i seg selv så er det naturlig å tenke at man tar vare på kroppen sin...

Det høres ut som om Helene Drage kunne tenkt seg å vært overvektig hvis det ikke var for risikoen til helseproblemer. Det tror jeg ikke noe på, da denne personene i så lang tid har fokusert på vektnedgang og trening som blogger. At hun helt klart har ønsket en slank kropp. Nå som hun ikke kan fokusere lenger på dette, fordi hun ikke klarer en livstilsendring,  så har hun nå vendt seg mot et annet publikum om at hun elsker sin store kropp. Det virker ikke troverdig for meg. 

Det å være 50-60 kilo overvektig er helseskadelig, kanskje hun ikke merket så mye til det i dag, men på lang sikt. Bare det at hun påpeker at hun er så sunn i dag, legitimerer at det ikke er så farlig å være så stor. Men, det sier seg selv at det å bære på så mange kilo vil merkes på kroppen. Alt blir tyngre og man blir mer sliten. Men ser jo dette på bloggen, hvor ofte sliten hun er. 

Istedenfor å  fokusere på hvor fornøyd hun er, så burde hun fokusere på hva hun kan gjøre for å gå ned ivekt. I en periode viste hun også snap av hva hun spiste. Det var mye pizza og burgere som mannen serverte. Andre overvektige kan bli inspirert til  å fortsette sin usunne livsstil fordi denne bloggeren gjør det. Man identifiserer seg med henne. Fedme er faktisk et alvorlig samfunnsproblem. Det har ikke hjulpet henne fysisk med å fortelle bloggleserne hvor sexy og fornøyd hun er med sin kropp og former. Hun skal nå gjennom en slankeoperasjon fordi hun ikke har klart å holde vekten nede med en livsstilsendring. 

Det siste jeg skrev har vel egentlig ikke noe med ditt innlegg å gjøre, men jeg synes du burde klare å se dette fra flere sider. Jeg mener at man overhode ikke man skal forakte seg selv, men heller ikke hylle kroppen sin som fantastisk, når det ikke er en sunn kropp.

Poenget mitt er altså at: 

*Flott at hun viser seg seg i moteklær som kan inspirere andre overvektig til å kle seg flott med farger, 

*flott at hun inspirere andre overvektige til å gå i bikini på stranden. 

* flott at hun mener man ikke skal forakte kroppen sin. 

Men, jeg reagere på virkemidlene hun bruker som er å hylle kroppen sin med ofte seksualisert bilder  hvor hun viser bryst og rompe, med teksten at hun er sexy og det er så flott med former og er så fornøyd med kroppen sin. Det er ikke en sunn kropp og fokuset hennes burde være et helt annet sted, spesielt hun som er utdannet PT og kostholdsveileder. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Det ble mye dumt i ett innlegg, så jeg henger meg kun opp i denne setningen. Tuller du nå eller? Hvilket samfunn lever du i?

Har du sett narkomane legge ut forherligende bilder av sin narkomani? 

Jeg er tjukk, jeg har aldri hatt problemer med å bli respektert eller ha det bra i samfunnet. Vi forherliger en sykdom med bilder, plus-size klær, og bodyshaming av alle som er litt mindre enn normalen. Vi tjukke derimot, vi blir hyllet hvis vi kler av oss og «er stolte»...

Forherligende? Er det galt? (Om du mener det positivt.) De aller fleste bloggere legger ut bilder som understreker og fremmer deres narrativ. 

Bodyshaming av de som er mindre enn normalen? De som er mindre enn normalen er jo nettopp idealet. De slanke, men sterke som har fettprosent ned mot 10-12. De som har kontroll. 

Hyllet? Ja, om ikke hyllet, for det forbinder jeg med å være ukritisk, men applaudert fordi det faktisk må være lov å vise seg frem og bruke de samme virkemidlene som sine slankere bloggkolleger - om det er det man ønsker. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
9 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Hvordan kan 60 kg snike seg på?

Spør man en del som bestemte seg for å ta grep for å håndtere overvekt, så kan flere bekrefte at de kanskje ikke skjønte hvor galt det sto til før de f.eks så bilder av seg selv fra en ferie eller liknende, eller på en video. 

Først slutter en gjerne å veie seg, en speiler seg kun i flatterende vinkler, så går en helt over til klær man kan bruke selv om man går stadig mer opp i vekt, og dekker seg mer til, og hjernen klarer helt fint å effektivt fortrenge prosessen ganske lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 time siden, Levina skrev:

Det er flott at du synes du er sexy og fornøyd med kroppen din. Men du er antakeligvis ingen blogger som legger ut bilder av deg selv hver dag. Hvis en person som er 169 cm og veier 45 kg, altså altfor tynn og har en spiseforstyrrelse, men synes selv at hun ser flott og føler seg sexy. Jeg synes også det hadde vært feil å legge ut bilder og ytre dette på sosiale medier. Noen menn liker også veldig tynne jenter, som andre menn like store damer. Ingen av kroppene er sunne og jeg vet mange reagerer på bilder av de som legger ut bilder hvor man ser ribbena. På samme måte synes jeg at man kan reagere på at veldig overvektige legger ut lettkledde bilder hvor hyller kroppen sin med ytringer at man er så fornøyd med seg selv. Hvis man er så glad i seg selv så er det naturlig å tenke at man tar vare på kroppen sin...

Det høres ut som om Helene Drage kunne tenkt seg å vært overvektig hvis det ikke var for risikoen til helseproblemer. Det tror jeg ikke noe på, da denne personene i så lang tid har fokusert på vektnedgang og trening som blogger. At hun helt klart har ønsket en slank kropp. Nå som hun ikke kan fokusere lenger på dette, fordi hun ikke klarer en livstilsendring,  så har hun nå vendt seg mot et annet publikum om at hun elsker sin store kropp. Det virker ikke troverdig for meg. 

Det å være 50-60 kilo overvektig er helseskadelig, kanskje hun ikke merket så mye til det i dag, men på lang sikt. Bare det at hun påpeker at hun er så sunn i dag, legitimerer at det ikke er så farlig å være så stor. Men, det sier seg selv at det å bære på så mange kilo vil merkes på kroppen. Alt blir tyngre og man blir mer sliten. Men ser jo dette på bloggen, hvor ofte sliten hun er. 

Istedenfor å  fokusere på hvor fornøyd hun er, så burde hun fokusere på hva hun kan gjøre for å gå ned ivekt. I en periode viste hun også snap av hva hun spiste. Det var mye pizza og burgere som mannen serverte. Andre overvektige kan bli inspirert til  å fortsette sin usunne livsstil fordi denne bloggeren gjør det. Man identifiserer seg med henne. Fedme er faktisk et alvorlig samfunnsproblem. Det har ikke hjulpet henne fysisk med å fortelle bloggleserne hvor sexy og fornøyd hun er med sin kropp og former. Hun skal nå gjennom en slankeoperasjon fordi hun ikke har klart å holde vekten nede med en livsstilsendring. 

Det siste jeg skrev har vel egentlig ikke noe med ditt innlegg å gjøre, men jeg synes du burde klare å se dette fra flere sider. Jeg mener at man overhode ikke man skal forakte seg selv, men heller ikke hylle kroppen sin som fantastisk, når det ikke er en sunn kropp.

Poenget mitt er altså at: 

*Flott at hun viser seg seg i moteklær som kan inspirere andre overvektig til å kle seg flott med farger, 

*flott at hun inspirere andre overvektige til å gå i bikini på stranden. 

* flott at hun mener man ikke skal forakte kroppen sin. 

Men, jeg reagere på virkemidlene hun bruker som er å hylle kroppen sin med ofte seksualisert bilder  hvor hun viser bryst og rompe, med teksten at hun er sexy og det er så flott med former og er så fornøyd med kroppen sin. Det er ikke en sunn kropp og fokuset hennes burde være et helt annet sted, spesielt hun som er utdannet PT og kostholdsveileder. 

Men da spør jeg deg, hvis man ikke skal forakte seg selv, og heller ikke være takknemlig og glad i kroppen sin, hva skal man da som er så mye bedre? Likegyldighet? 

Jeg synes ikke jeg er sexy. Ikke sånn egentlig. Men HD hjelper meg i troa på at jeg kan det, FØR jeg når normalvekt. Men det blir innmari vanskelig når noen hetser henne for det. At man skal føle seg feil og frekk og til og med som en samfunnsbyrde om man tillater seg å være glad i kroppen sin. 

Dere skriver "man kan da være glad i kroppen sin, men ...", men man kan jo ikke det i følge dere. For i følge dere så er/blir man bare ikke sykelig overvektig om faktisk man er glad i den. Man behandler den bra om man er glad i den. Og dere nekter for at man kan behandle den bra, prøve å behandle den bra, og samtidig som man fremdeles er sykelig overvektig. 

Skjønner du ikke hvordan dine innlegg er skadelig for sykelig overvektige? For min del er det meninger som dine som gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Du bekrefter meg som et mindreverdig menneske som ikke er god nok om jeg synes kroppen min er fantastisk og hvis ikke hver eneste tanke jeg har handler om normalvekt. ENTEN legger jeg alt fokus på vektnedgang, noe jeg har gjort mange ganger og gått på trynet, fordi jeg "må" for å være god nok for samfunnet. Hvorfor heie på jojo-slankere bare fordi de utad gir inntrykk av å forstå at de ikke er gode nok som de er når det de gjør også er skadelig for kroppen? Man blir premiert og applaudert når man går ned raskt selv om det også er en spiseforstyrrelse og usunt, fordi det i det minste er en kropp man kan tolerere. ELLER så føler jeg meg så verdiløs og feil at jeg tvangsspiser fordi det har jo ingenting å si uansett. Samfunnet synes jeg er ekkel uansett. (Eller jeg hører ikke på deg men sier kroppen min er FANTASTISK, og sakte men sikkert elsker meg selv til sunnere helse på alle måter.)

Når tror du man mest sannsynlig kaster opp maten man nettopp har overspist? Når tror du man mest sannsynlig plutselig får det for seg å sulte seg tre dager? Eller at nå må jeg bare ha den 200 grams sjokoladen, og etterpå den popkornposen?  Tror du det er når man føler seg sexy og awesome, eller heller når man føler seg ikke god nok, og har tanken "normalvektnormalvektnormalvekt trumfer alt!"? Er det utenkelig for deg at å være fornøyd med kroppen sin også er et tiltak for å gjøre noe for å gå ned i vekt? 

Jeg vil hylle både kroppen min og sinnet mitt, selv om ingen av dem er sunn og frisk. Tror du at hvis jeg sier hurra for hjernen min så sier jeg samtidig hurra for tvangstankene som får meg til å sitte pal i sofaen i en time for å fundere på om det var riktig å kjøpe paprikaen som kostet 14 kr og ikke 16 kr? Tvangstanker er ikke attraktivt. Ikke fedme heller. HD sier hun vil ned i vekt for helsa sin skyld, og får kritikk fordi hun nekter å si at det er fordi hun ikke føler seg vel i kroppen sin. Fedme er ikke attraktivt og vil heller aldri bli det selv om HD føler seg sexy og awesome. Ingen vil si "la meg bli feit,da føler jeg meg sexy", (på samme måte som ingen håper på syke sinn selv om noen bipolare applauderer sin egen psyke). Og hvilepute... med alle prosjektene HD går inn for for å gå ned i vekt skjønner jeg ikke at man kan snakke om hvilepute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Rainstorm skrev:

Du provoserer meg helt sykt. Mener du det er akkurat det samme å si at man er glad i kroppen sin (som overvektig), at man føler seg sexy (i en overvektig kropp) og awesome (selv med en overvektig kropp) og å si at hei, fedmen min, noe som jeg helt åpent peker på er dårlig for helsa og fremtiden det er skikkelig awesome og sexy? 

(Forkorta)

Rainstorm♡ du forklarte det så godt nå. Takk! Dessverre er det noen som ikke evner å ta inn andre persepsjoner.

4 timer siden, Sahara_ skrev:

Drage bidrar til kroppspress ved å publisere lettkledde bilder av seg selv med seksuell undertone, og også ved å alltid ha behov for rope i tillegg høyt "jeg er sexy, kul og awesome" - dette er ikke et flatterende personlighetstrekk fra verken undervektige, normalvektige eller overvektige (inkludert influencere/bloggere). 

Det har jeg ikke lagt merke til. Hvor har hun skrevet at hun er awesome og sexy og kul?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prinsesse788 skrev:

Det ble mye dumt i ett innlegg, så jeg henger meg kun opp i denne setningen. Tuller du nå eller? Hvilket samfunn lever du i?

Har du sett narkomane legge ut forherligende bilder av sin narkomani? 

Jeg er tjukk, jeg har aldri hatt problemer med å bli respektert eller ha det bra i samfunnet. Vi forherliger en sykdom med bilder, plus-size klær, og bodyshaming av alle som er litt mindre enn normalen. Vi tjukke derimot, vi blir hyllet hvis vi kler av oss og «er stolte»...

HD forherliger ikke sin fedme, Hun markedsfører seg på lik linje som andre bloggere men hun er i motsetning til dem, tykk. Det betyr dog ikke at hun fremmer og forherliger fedmen.

Hvor har HD sagt at «fedme er Hærlig da dere»! ?? Igjen, Hun sier hun kan ha det bra med seg selv til tross for fedmen. Ikke på grunn av fedmen. Lær deg forskjellen.

HD markedsfører segselv med klær, bilder og poseringer, ja. På samme måte kan jeg garantere deg at mange influencere og artister markedsfører seg selv, fullstendig rusa, men de fremmer ikke nødvendigvis rus.

Forskjellen er dog at HD er fritt vildt.

stemplet som

«uvitende»

/«dum»/

«viljesvak»/«

fremmer usunt kroppsbilde»/

men Kate Moss med hvitt pulver opp i nesa og sløvt blikk er bare sexy og «har selvkontroll».

åh, hykleriet lenge leve sier jeg bare ass...

Endret av veggteppe
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rainstorm skrev:

Men da spør jeg deg, hvis man ikke skal forakte seg selv, og heller ikke være takknemlig og glad i kroppen sin, hva skal man da som er så mye bedre? Likegyldighet? 

Jeg synes ikke jeg er sexy. Ikke sånn egentlig. Men HD hjelper meg i troa på at jeg kan det, FØR jeg når normalvekt. Men det blir innmari vanskelig når noen hetser henne for det. At man skal føle seg feil og frekk og til og med som en samfunnsbyrde om man tillater seg å være glad i kroppen sin. 

Dere skriver "man kan da være glad i kroppen sin, men ...", men man kan jo ikke det i følge dere. For i følge dere så er/blir man bare ikke sykelig overvektig om faktisk man er glad i den. Man behandler den bra om man er glad i den. Og dere nekter for at man kan behandle den bra, prøve å behandle den bra, og samtidig som man fremdeles er sykelig overvektig. 

Skjønner du ikke hvordan dine innlegg er skadelig for sykelig overvektige? For min del er det meninger som dine som gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Du bekrefter meg som et mindreverdig menneske som ikke er god nok om jeg synes kroppen min er fantastisk og hvis ikke hver eneste tanke jeg har handler om normalvekt. ENTEN legger jeg alt fokus på vektnedgang, noe jeg har gjort mange ganger og gått på trynet, fordi jeg "må" for å være god nok for samfunnet. Hvorfor heie på jojo-slankere bare fordi de utad gir inntrykk av å forstå at de ikke er gode nok som de er når det de gjør også er skadelig for kroppen? Man blir premiert og applaudert når man går ned raskt selv om det også er en spiseforstyrrelse og usunt, fordi det i det minste er en kropp man kan tolerere. ELLER så føler jeg meg så verdiløs og feil at jeg tvangsspiser fordi det har jo ingenting å si uansett. Samfunnet synes jeg er ekkel uansett. (Eller jeg hører ikke på deg men sier kroppen min er FANTASTISK, og sakte men sikkert elsker meg selv til sunnere helse på alle måter.)

Når tror du man mest sannsynlig kaster opp maten man nettopp har overspist? Når tror du man mest sannsynlig plutselig får det for seg å sulte seg tre dager? Eller at nå må jeg bare ha den 200 grams sjokoladen, og etterpå den popkornposen?  Tror du det er når man føler seg sexy og awesome, eller heller når man føler seg ikke god nok, og har tanken "normalvektnormalvektnormalvekt trumfer alt!"? Er det utenkelig for deg at å være fornøyd med kroppen sin også er et tiltak for å gjøre noe for å gå ned i vekt? 

Jeg vil hylle både kroppen min og sinnet mitt, selv om ingen av dem er sunn og frisk. Tror du at hvis jeg sier hurra for hjernen min så sier jeg samtidig hurra for tvangstankene som får meg til å sitte pal i sofaen i en time for å fundere på om det var riktig å kjøpe paprikaen som kostet 14 kr og ikke 16 kr? Tvangstanker er ikke attraktivt. Ikke fedme heller. HD sier hun vil ned i vekt for helsa sin skyld, og får kritikk fordi hun nekter å si at det er fordi hun ikke føler seg vel i kroppen sin. Fedme er ikke attraktivt og vil heller aldri bli det selv om HD føler seg sexy og awesome. Ingen vil si "la meg bli feit,da føler jeg meg sexy", (på samme måte som ingen håper på syke sinn selv om noen bipolare applauderer sin egen psyke). Og hvilepute... med alle prosjektene HD går inn for for å gå ned i vekt skjønner jeg ikke at man kan snakke om hvilepute. 

Det har jo ikke hjulpet Helene Drage med en livsstilsendring at hun hyller sin egen kropp, så jeg forstår ikke helt argumentet at det skal hjelpe. Jeg sier derimot ikke at man skal hate kroppen sin, men det finnes en middelvei. En tilnærming til sin egen selvfølese og kropp, ved at man skal være glad i seg selv, men at man ikke er fornøyd med tilstanden slik den er i dag. Ser du forskjellen? 

Jeg tror ikke bildene Helene Drage legger ut som ofte er lettkledde og ytringer om at hun er så veldig fornøyd med sin egen kropp, vil hjepe andre med sin overvekt. Det som kan skje, at man ikke tar tak i sin situasjon og sin helse, fordi Helene Drage legitimerer at det er flott med en veldig overvektig kropp. Jeg forstår at mange overvektige sliter psykisk. Noen har blitt ekstremt overvektig fordi de sliter psysisk, mens andre har fått dårligere pykisk helse grunnet sin fedme. Hvis du synes at Helene Drage har hjulpet deg til å føle deg bedre, så er det positivt, men har hun hjulpet deg til en livstilsendring og en bedre fysisk helse, det tviler jeg på.

Innlegget er ryddet for brukerdebatt.

Endret av Papirfly
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Levina skrev:

Det har jo ikke hjulpet Helene Drage med en livsstilsendring at hun hyller sin egen kropp, så jeg forstår ikke helt argumentet at det skal hjelpe. Jeg sier derimot ikke at man skal hate kroppen sin, men det finnes en middelvei. En tilnærming til sin egen selvfølese og kropp, ved at man skal være glad i seg selv, men at man ikke er fornøyd med tilstanden slik den er i dag. Ser du forskjellen? 

Jeg tror ikke bildene Helene Drage legger ut som ofte er lettkledde og ytringer om at hun er så veldig fornøyd med sin egen kropp, vil hjepe andre med sin overvekt. Det som kan skje, at man ikke tar tak i sin situasjon og sin helse, fordi Helene Drage legitimerer at det er flott med en veldig overvektig kropp. Jeg forstår at mange overvektige sliter psykisk. Noen har blitt ekstremt overvektig fordi de sliter psysisk, mens andre har fått dårligere pykisk helse grunnet sin fedme. Hvis du synes at Helene Drage har hjulpet deg til å føle deg bedre, så er det positivt, men har hun hjulpet deg til en livstilsendring og en bedre fysisk helse, det tviler jeg på.

Det er høyst sannsynlig at det HAR hjulpet HD å «hylle» sin egen kropp. Hun har trosset fordommer (slik som dine) og «våget» seg ut av huset, på trening og shopping. Frekk nok til å vise det frem til resten av verden er hun også. Makan. 

Det er stor korrelasjon mellom fedme, depresjon og isolasjon. Så jo, DU og holdninger som DINE er absolutt med på å BIDRA til et NEGATIVT STIGMA av overvektige som FREMMER ytterligere isolasjon og depresjon og igjen fedme. 

HD gjør nøyaktig det samme som slanke bloggere men blir anklaget for å «forherlige» fedme. Når FAEN har hun sagt at overvekt er BEDRE enn normalvekt???

Mange som sliter med vekt vil ikke vise seg frem, de trener ikke, de shopper ikke nye klær, og de er VERTFALL IKKE freidig nok til å lage en blogg. Da må de isåfall takle at besserwissere som deg kommer å kakker dem i hodet med at de skal slutte å være så jævlig fedme-forherligende. 

DU og holdinger som dine er årsaken til at vi VIRKELIG trenger folk som HD. Som viser at JODA, feite folk kan tørre å både gå på trening, i svømmehallen, føle seg sexy, og til og med si det høyt.

Beklager at feite folk ikke bare sitter å gjemmer seg innendørs og skammer seg, men det er NØYAKTIG hva som fremmer fedme. Å LEVE og være livsglad er hva som FORHINDRER fedme.

Tror du en 16åring som veier 120kilo, og har begynt å sosialt isolere seg og gå inn i depresjon finner støtte og motivasjon til Å LEVE, får den fra Caroline Berg Eriksen, - eller Helene Drage? 

Våkn opp fra de forbanna fordommene deres altså! 

Sitatet er ryddet for brukerdebatt.

Endret av Papirfly
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, veggteppe skrev:

Tror du en 16åring som veier 120kilo, og har begynt å sosialt isolere seg og gå inn i depresjon finner støtte og motivasjon til Å LEVE, får den fra Caroline Berg Eriksen, - eller Helene Drage? 

Særdeles betimelig spørsmål.

Og da jeg leste det, slo følgende meg: Om du hadde stilt det spørsmålet til Caroline Berg Eriksen, skulle det ikke forundre meg om hun helt oppriktig hadde svart at hun mente hun selv var den beste støtten og inspirasjonen for den 16-åringen. For det er jo selve alibiet rosabloggerne pakker inn selvforherligelsen sin i: De er til inspirasjon for alle mindre perfekte der ute.

Tillegg: Men fra den dagen nevnte 16-åring ender opp som pasient hos Finn Skårderud, med alvorlige spiseproblemer og andre tunge issues, må hun selvsagt begynne å ta ansvar for "utfordringene" sine selv. Ett sted må grensen for inspirasjon gå, tross alt.

Endret av Aricia
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bolledeig skrev:

Spør man en del som bestemte seg for å ta grep for å håndtere overvekt, så kan flere bekrefte at de kanskje ikke skjønte hvor galt det sto til før de f.eks så bilder av seg selv fra en ferie eller liknende, eller på en video. 

Først slutter en gjerne å veie seg, en speiler seg kun i flatterende vinkler, så går en helt over til klær man kan bruke selv om man går stadig mer opp i vekt, og dekker seg mer til, og hjernen klarer helt fint å effektivt fortrenge prosessen ganske lenge. 

Dette er jo akkurat hva Drage selv gjør og har uttalt flere ganger. Hun ser ikke på seg selv som spesielt overvektig, helt til hun seg seg selv i uplanlagt setting, dvs at andre tar et bilde i vinkler hun selv ikke kan kontrollere. Og da kort tid etterpå kommer en liten depresjon og "nå skal jeg ta tak" innlegg, som faller fra igjen kort tid etter. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, veggteppe skrev:

Det er høyst sannsynlig at det HAR hjulpet HD å «hylle» sin egen kropp. Hun har trosset fordommer (slik som dine) og «våget» seg ut av huset, på trening og shopping. Frekk nok til å vise det frem til resten av verden er hun også. Makan. 

Det er stor korrelasjon mellom fedme, depresjon og isolasjon. Så jo, DU og holdninger som DINE er absolutt med på å BIDRA til et NEGATIVT STIGMA av overvektige som FREMMER ytterligere isolasjon og depresjon og igjen fedme. 

HD gjør nøyaktig det samme som slanke bloggere men blir anklaget for å «forherlige» fedme. Når FAEN har hun sagt at overvekt er BEDRE enn normalvekt???

Mange som sliter med vekt vil ikke vise seg frem, de trener ikke, de shopper ikke nye klær, og de er VERTFALL IKKE freidig nok til å lage en blogg. Da må de isåfall takle at besserwissere som deg kommer å kakker dem i hodet med at de skal slutte å være så jævlig fedme-forherligende. 

DU og holdinger som dine er årsaken til at vi VIRKELIG trenger folk som HD. Som viser at JODA, feite folk kan tørre å både gå på trening, i svømmehallen, føle seg sexy, og til og med si det høyt.

Beklager at feite folk ikke bare sitter å gjemmer seg innendørs og skammer seg, men det er NØYAKTIG hva som fremmer fedme. Å LEVE og være livsglad er hva som FORHINDRER fedme.

Våkn opp fra de forbanna fordommene deres altså! 

Du er såpass følelsesmessig engasjert at du ikke klarer å ta innover deg at det er et kritiske søkerlys jeg setter på denne bloggeren og hennes fremstilling på So-Me. Du må ikke tro at jeg forakter overvektig personer. Det er ikke slik at fordi man er overvektig, så skal alle være enig i hvordan hun fronter bloggen. Skal hun beskyttes fordi hun er overvektig?  Det er nok av slanke bloggere som får et kritisk søkelys på seg og hvordan de fronter bloggen. 

Mange overvektige har fått hjelp og inspirasjon av bloggere som har fokus på trening og en sunn balanse. Helene Drage var jo engang en slik blogger. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Levina skrev:

Du er såpass følelsesmessig engasjert at du ikke klarer å ta innover deg at det er et kritiske søkerlys jeg setter på denne bloggeren og hennes fremstilling på So-Me. Du må ikke tro at jeg forakter overvektig personer. Det er ikke slik at fordi man er overvektig, så skal alle være enig i hvordan hun fronter bloggen. Skal hun beskyttes fordi hun er overvektig?  Det er nok av slanke bloggere som får et kritisk søkelys på seg og hvordan de fronter bloggen. 

Mange overvektige har fått hjelp og inspirasjon av bloggere som har fokus på trening og en sunn balanse. Helene Drage var jo engang en slik blogger. 

Det du anklager henne for er forherligelse av overvekt. Det er jo hva "det kritiske søkelyset" ditt består av.

Kan du vise til helt spesifikke tilfeller hvor HD har "forherliget" overvekt? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Levina skrev:

Du setter (sic) ikke et kritiske søkelys (sic igjen) på denne bloggeren- du kritiserer henne fordi hun er overvektig. Bildene av henne er feil fordi hun er overvektig, bloggen er feil fordi hun er overvektig, og det at hun ikke klarer å slanke seg og å forbli slank er kanskje det du ser på som den aller største feilen. Hadde hun bare giddet å være slank, istedet for å vise seg offentlig med fedmen sin. Det kan godt hende du tror at du har en eller annen edel motivasjon bak alt dritet du lirer av deg, men for oss som leser innleggene dine er det tydelig at hovedproblemet ditt er at Helene Drage er feit. Dermed blir alt hun gjør feil, fordi fedme er feil for deg. 

Å belære andre om en "gyllen middelvei" for deretter å mene at andre er så følelsesmessig engasjert at de ikke "forstår kritikken din" - jeg har faktisk ikke ord. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, veggteppe skrev:

stemplet som

«uvitende»

/«dum»/

«viljesvak»/«

fremmer usunt kroppsbilde»/

men Kate Moss med hvitt pulver opp i nesa og sløvt blikk er bare sexy og «har selvkontroll».

åh, hykleriet lenge leve sier jeg bare ass...

Ingen i denne tråden som har hyllet Kate Moss, så det å konstant dra inn andre bloggere eller kjendiser er ikke relevant. Det har man egne tråder for. Hva de slipper unna med eller ei, kan diskuteres der. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, veggteppe skrev:

Det du anklager henne for er forherligelse av overvekt. Det er jo hva "det kritiske søkelyset" ditt består av.

Kan du vise til helt spesifikke tilfeller hvor HD har "forherliget" overvekt? 

Vi får være enige om å være uenige. Jeg har fulgt henne i en lengre tid nå og hun har skrevet mye om dette, uten at jeg kan gå gjennom hennes mange innlegg. Nest siste podcast kom hun med ytringer om sin sexy kropp b.l.a. Jeg synes ikke man skal bruke ord som at man er sexy eller hylle en kropp som er veldig overvektig som noe positivt. På samme måte skal man ikke hylle en veldig undervektig kropp som noe positivt når man er på So-Me. 

Det betyr ikke at man skal hate seg selv. Det er det jeg prøver å formidle. Et kropp som som har fedme er ikke noe positivt, uansett hvordan man ser det. Les om tidlig død og helseproblemer knytter til overvekt. 

Endret av Levina
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som påstår HD "forherliger" og "fremmer overvekt":

Det finnes en kampanje som heter "black lives matter". Som hvit, er det enkelte som har startet en motkampanje, eller slagord. Det er "white lives matters to" (beklager potensielle skrivefeil)

Enkelte hvite, føler seg altså truffet, over "black lives matter" kampanjen. De ser ut til å tro, at en slik kampanje tråkker på deres "white pride" (Fordi den må de såklart få ha) og "forherliger" svarte sine rettigheter, med ønske om å undertrykke hvite sine.

Så mange av dere i tråden, bygger påstandene deres mot HD på nøyaktig samme prinsipper som "white pride", folkene gjør: Premissen deres er, at via å fremme en ting,(Black lives/ å leve med overvekt) - så ønsker man å trykke ned noe annet, (Whte lives/normalvekt) -  eller sier det ene er bedre enn det andre.

Det dere også har til felles med "white pride" folka, er at dere ser ut til å glemme historien. Og fakta. Og forskning..

Historisk sett vet vi at farvede mennesker har levd undertrykket av hvite, i mange hundreår. Og det skjer enda i flere steder av verden, at de lider sosioøkonomisk, på grunn av den arva de har fått, fra at deres forfedre var slaver for den hvite mann. Så selv om en farget per se skal kunne oppnå "the american dream" på lik linje med en hvit, ut ifra hva deres velferdssamfunn tilbyr, er det jo åpenlyst at de som er generasjoner etter slaver, vil ha dårligere odds enn de som er arvinger etter slavedrivere.

Fedme, spesielt for kvinner, har de hundrede årene, ikke vært noe attraktiv egenskap. En fet kvinne er stort sett sosialt akseptert, å anse som mer uattraktiv enn en slank kvinne. Å være vakker og attraktiv, er en form for verdi som på mange måter står høyt, spesielt i samfunnet vi lever i, idag. Per Fuggeli omtalte kroppen som den nye sjelen. Det sier sitt.

For overvektige kvinner som "våger" å vise seg frem og fronte "bodypositivity", så blir de fort kassert og stemplet som fedmeforherligende. Enda det handler altså ikke om det. Men å gjøre noe negativt til noe levbart. Og da må man se det positive med det. Uten at det betyr at man synes det er helt greit, og ikke skal jobbes med.

vi vet at overvekt er mer vanlig i fattigere strøk, i den vestlige verden. Fedme er dermed endel av et sosioøkonomisk klasseskille. Det samme kan sies om alkoholisme. Og rusmisbruk. Informasjon er kjempeviktig, såklart. Men; de fleste vet nok at både narkotika, rusmidler og fedme - er helsefarlig. Så den informasjonen så mange av dere ønsker å formane frem er allerede allmenn kunnskap. Det er ikke noe nytt, dere bringer til bordet. Tvert imot. 

Vi vet også nå, at misbruk ser ut til å være genetisk betinget. Dvs, at noen er mer disponert, for å bli misbrukere. Jeg har også lest, at det er en dokumentert økning av alkoholmisbruk, blant overvektsopererte. Det er veldig logisk når man tenker seg om; når man ikke kan overspise erstatter man det ene misbruket med noe annet.

Når vi vet at misbruk altså både er genetisk betinget, og ofte mer disponert for sosioøkonomiske lavklasser, tror dere damer her inne, virkelig, at dere hjelper eller bidrar, på noen som helst måte, via å sitte å komme med nedlatende "selvfølgeligheter", og kalle det for "tough love"...? 

Nei, dere representerer en "overklasse" i dette tilfellet. De hvite priviligerte som møter en "black lives matter" kampanje, med å belære fattige sorte, at man skal bare jobbe hardere og oppføre seg lovlydig. Ha litt selvdisiplin og innsatsvilje. Fordi da løser det seg for snille piker og gutter..

Det er en ubeskrivelig arroganse og uvitenhet.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Levina skrev:

Vi får være enige om å være uenige. Jeg har fulgt henne i en lengre tid nå og hun har skrevet mye om dette, uten at jeg kan gå gjennom hennes mange innlegg. Nest siste podcast kom hun med ytringer om sin sexy kropp b.l.a. Jeg synes ikke man skal bruke ord som at man er sexy eller hylle en kropp som er veldig overvektig som noe positivt. På samme måte skal man ikke hylle en veldig undervektig kropp som noe positivt når man er på So-Me. 

Det betyr ikke at man skal hate seg selv. Det er det jeg prøver å formidle. Et kropp som som har fedme er ikke noe positivt, uansett hvordan man ser det. Les om tidlig død og helseproblemer knytter til overvekt. 

Hva som er sexy er jo opp til hver enkelt. Skjønner ikke hvorfor tykke mennesker ikke kan omtale seg selv som sexy bare fordi du ikke syns det er sexy. Spurte samboeren min om Helene var sexy og viste han et bilde av henne. Han syns absolutt hun så sexy ut. (Og nei, han har ingen «syk» fetish, er en freder eller noe sånt, men han syns som regel at rundere damer er mer sexy enn tynne damer)

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...