Monky Skrevet 8. august 2018 #8701 Del Skrevet 8. august 2018 Akkurat nå, Birdo skrev: Bare fordi hun blogger om hennes vei mot vektnedgang så er det ikke nødvendigvis bidrag til kroppspress. Ikke nødvendigvis, nei, men for noen, så kan det sikkert det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 8. august 2018 #8702 Del Skrevet 8. august 2018 Akkurat nå, Monky skrev: Ikke nødvendigvis, nei, men for noen, så kan det sikkert det. Det vil alltid være noen som blir påvirket av et eller annet, det kommer man aldri unna tror jeg. Men å påstå at Helene bidrar til kroppspress, på et generelt grunnlag, er litt søkt. Men, det er min mening. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 8. august 2018 #8703 Del Skrevet 8. august 2018 Når hun begynte vektnedgangen sin for operasjon så har hun oppgitt antall kg hun har gått ned og dette i løpet av kort tid. Hva slags signaler sender dette? Jo noen vil selvfølgelig ha oppskriften.. Hadde en annen blogger gjort det samme, så hadde det vært totalt uakseptabelt. Hun har snakket varmt om Sunn Fornuft planen, så bryter hun noen svært viktige "regler" selv 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 8. august 2018 #8704 Del Skrevet 8. august 2018 (endret) Jeg synes at Helene Drage med sin overvekt fokuserer på 2 ting. Det ene som jeg synes er positivt er at hun kan inspirere andre overvektig kvinner til å gå i bikini og kunne kle seg i farger og klær som ikke ser ut som telt. Budskapet om å ikke hate seg selv, selv om man er overvektig. Det er positivt. Det andre som jeg opplever er at hun fremmer sin overvekt som noe positivt. Hun har stort behov for å mene at hun sexy, awesome og det har ikke noe med utseende at hun skal foreta en slankeoperasjon, fordi hun elsker sin kropp slik den er. Hun får det til å fremstå at det er positiv å ha litt former og kurver som hun ofte kaller det. Men det er ikke bare former og kurver, men overvekt som går under fedme og som øke sjansene for sykdommer som kan gi en tidligere død. Kreft, hjerte/ kar sykdommer, diabetes. Når hun fremmer sin overvekt som at det er sexy og noe veldig positivt, så kan jo andre overvektige tenke at det er helt greit å være det, fordi Helene ytrer det som noe positivt. Hun snakker med to tunger. Hun sier hun vet at det kan være helseskadelig å være overvektig ( les: fedme), men samtidig fokuserer hun på at hun er sexy og flott. Jeg kan ikke se at slanke og trente bloggere fremmer sin slanke kropp ved å skriver at de er så sexy og awesome. Ja, de legger ut bilde, men paradokset er jo at det kun er Helene Drage som må fortelle sine lesere hva hun synes om sin egen kropp og fokuserer mye på dette. Endret 8. august 2018 av Levina 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 8. august 2018 #8705 Del Skrevet 8. august 2018 10 minutter siden, Levina skrev: Jeg synes at Helene Drage med sin overvekt fokuserer på 2 ting. Det ene som jeg synes er positivt er at hun kan inspirere andre overvektig kvinner til å gå i bikini og kunne kle seg i farger og klær som ikke ser ut som telt. Budskapet om å ikke hate seg selv, selv om man er overvektig. Det er positivt. Det andre som jeg opplever er at hun fremmer sin overvekt som noe positivt. Hun har stort behov for å mene at hun sexy, awesome og det har ikke noe med utseende at hun skal foreta en slankeoperasjon, fordi hun elsker sin kropp slik den er. Hun får det til å fremstå at det er positiv å ha litt former og kurver som hun ofte kaller det. Men det er ikke bare former og kurver, men overvekt som går under fedme og som øke sjansene for sykdommer som kan gi en tidligere død. Kreft, hjerte/ kar sykdommer, diabetes. Når hun fremmer sin overvekt som at det er sexy og noe veldig positivt, så kan jo andre overvektige tenke at det er helt greit å være det, fordi Helene ytrer det som noe positivt. Hun snakker med to tunger. Hun sier hun vet at det kan være helseskadelig å være overvektig ( les: fedme), men samtidig fokuserer hun på at hun er sexy og flott. Jeg kan ikke se at slanke og trente bloggere fremmer sin slanke kropp ved å skriver at de er så sexy og awesome. Ja, de legger ut bilde, men paradokset er jo at det kun er Helene Drage som må fortelle sine lesere hva hun synes om sin egen kropp og fokuserer mye på dette. Og hun er jammen meg ikke den eneste. I denne tråden kritiseres jo ALT ved kroppen til Helene Drage, samt alt hun tar på den (eller kler av den). Alle hennes gjentatte og mislykkede forsøk på å endre kroppen sin blir også gjenstand for kritkk - enten gjør hun ikke nok, eller hun går for hardt ut, eller hun lyver om hvor mye hun egentlig gjør (hun trener nok mindre, og trøstespiser garantert i smug, for det har @Levina regnet på). Drage kritiseres for at hennes manglende kontroll over kroppen sin vil bli en hvilepute for andre overvektige, som vil tro at de kan slække like mye. Hun får skylden for fedmeepidemien blant unge, som takket være HD helt feilaktig vil begynne å akseptere seg selv slik de er, før de har oppnådd godkjent BMI (gud forby). Og så skal hun samtidig kritiseres for at skippertakene hennes der hun faktisk har gått ned i vekt kan virke triggende på de samme overvektige som hun var en hvilepute for?? Jeg blir litt svimmel, kjenner jeg. Helene Drage viser fram en kvinnekropp den vestlige verden forakter og spytter på. Hvordan i himmelens navn skal hun utøve noe press under slike rammebetingelser? Og dessuten: Hvordan skal hun kunne vise fram en slik kropp UTEN å si noe om vekt? Vekten skriker oss jo i øynene, fordi vi kulturelt er så programmert til å henge oss opp i den. Å vise fram en slik kropp, uansett hvordan, vil i vårt samfunn være et statement om vekt uansett, det vil ikke eksistere noen "nøytral" måte å gjøre det på. Og tilslutt til @Levina: Du må slutte å tro at selvforakt genererer helse. Det gjør ikke det, ser du. Uansett hvordan folk ser ut på utsiden. 44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 8. august 2018 #8706 Del Skrevet 8. august 2018 12 minutter siden, Aricia skrev: Og hun er jammen meg ikke den eneste. I denne tråden kritiseres jo ALT ved kroppen til Helene Drage, samt alt hun tar på den (eller kler av den). Alle hennes gjentatte og mislykkede forsøk på å endre kroppen sin blir også gjenstand for kritkk - enten gjør hun ikke nok, eller hun går for hardt ut, eller hun lyver om hvor mye hun egentlig gjør (hun trener nok mindre, og trøstespiser garantert i smug, for det har @Levina regnet på). Drage kritiseres for at hennes manglende kontroll over kroppen sin vil bli en hvilepute for andre overvektige, som vil tro at de kan slække like mye. Hun får skylden for fedmeepidemien blant unge, som takket være HD helt feilaktig vil begynne å akseptere seg selv slik de er, før de har oppnådd godkjent BMI (gud forby). Og så skal hun samtidig kritiseres for at skippertakene hennes der hun faktisk har gått ned i vekt kan virke triggende på de samme overvektige som hun var en hvilepute for?? Jeg blir litt svimmel, kjenner jeg. Helene Drage viser fram en kvinnekropp den vestlige verden forakter og spytter på. Hvordan i himmelens navn skal hun utøve noe press under slike rammebetingelser? Og dessuten: Hvordan skal hun kunne vise fram en slik kropp UTEN å si noe om vekt? Vekten skriker oss jo i øynene, fordi vi kulturelt er så programmert til å henge oss opp i den. Å vise fram en slik kropp, uansett hvordan, vil i vårt samfunn være et statement om vekt uansett, det vil ikke eksistere noen "nøytral" måte å gjøre det på. Og tilslutt til @Levina: Du må slutte å tro at selvforakt genererer helse. Det gjør ikke det, ser du. Uansett hvordan folk ser ut på utsiden. 🙏🏼👏🏻 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 8. august 2018 #8707 Del Skrevet 8. august 2018 43 minutter siden, Levina skrev: Jeg synes at Helene Drage med sin overvekt fokuserer på 2 ting. Det ene som jeg synes er positivt er at hun kan inspirere andre overvektig kvinner til å gå i bikini og kunne kle seg i farger og klær som ikke ser ut som telt. Budskapet om å ikke hate seg selv, selv om man er overvektig. Det er positivt. Det andre som jeg opplever er at hun fremmer sin overvekt som noe positivt. Hun har stort behov for å mene at hun sexy, awesome og det har ikke noe med utseende at hun skal foreta en slankeoperasjon, fordi hun elsker sin kropp slik den er. Hun får det til å fremstå at det er positiv å ha litt former og kurver som hun ofte kaller det. Men det er ikke bare former og kurver, men overvekt som går under fedme og som øke sjansene for sykdommer som kan gi en tidligere død. Kreft, hjerte/ kar sykdommer, diabetes. Når hun fremmer sin overvekt som at det er sexy og noe veldig positivt, så kan jo andre overvektige tenke at det er helt greit å være det, fordi Helene ytrer det som noe positivt. Hun snakker med to tunger. Hun sier hun vet at det kan være helseskadelig å være overvektig ( les: fedme), men samtidig fokuserer hun på at hun er sexy og flott. Jeg kan ikke se at slanke og trente bloggere fremmer sin slanke kropp ved å skriver at de er så sexy og awesome. Ja, de legger ut bilde, men paradokset er jo at det kun er Helene Drage som må fortelle sine lesere hva hun synes om sin egen kropp og fokuserer mye på dette. @Aricia har sagt det meste, men jeg har lyst til å kommentere denne litt. Nei, slanke og trente bloggere trenger ikke skrive at de er sexy og awesome, for de viser frem kroppene sine i et samfunn som hyller disse kroppsidealene, det er slike kropper vi har blitt kulturelt betinget til å hige etter. De vet godt at de er #goals og veldig langt unna sidene i den trange boksen som vi aller helst skal befinne oss i for å ha en kropp vi kan være fornøyd med. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 8. august 2018 #8708 Del Skrevet 8. august 2018 @Kollontaj Word! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 8. august 2018 #8709 Del Skrevet 8. august 2018 4 minutter siden, Aricia skrev: Og hun er jammen meg ikke den eneste. I denne tråden kritiseres jo ALT ved kroppen til Helene Drage, samt alt hun tar på den (eller kler av den). Alle hennes gjentatte og mislykkede forsøk på å endre kroppen sin blir også gjenstand for kritkk - enten gjør hun ikke nok, eller hun går for hardt ut, eller hun lyver om hvor mye hun egentlig gjør (hun trener nok mindre, og trøstespiser garantert i smug, for det har @Levina regnet på). Drage kritiseres for at hennes manglende kontroll over kroppen sin vil bli en hvilepute for andre overvektige, som vil tro at de kan slække like mye. Hun får skylden for fedmeepidemien blant unge, som takket være HD helt feilaktig vil begynne å akseptere seg selv slik de er, før de har oppnådd godkjent BMI (gud forby). Og så skal hun samtidig kritiseres for at skippertakene hennes der hun faktisk har gått ned i vekt kan virke triggende på de samme overvektige som hun var en hvilepute for?? Jeg blir litt svimmel, kjenner jeg. Helene Drage viser fram en kvinnekropp den vestlige verden forakter og spytter på. Hvordan i himmelens navn skal hun utøve noe press under slike rammebetingelser? Og dessuten: Hvordan skal hun kunne vise fram en slik kropp UTEN å si noe om vekt? Vekten skriker oss jo i øynene, fordi vi kulturelt er så programmert til å henge oss opp i den. Å vise fram en slik kropp, uansett hvordan, vil i vårt samfunn være et statement om vekt uansett, det vil ikke eksistere noen "nøytral" måte å gjøre det på. Og tilslutt til @Levina: Du må slutte å tro at selvforakt genererer helse. Det gjør ikke det, ser du. Uansett hvordan folk ser ut på utsiden. Nei, selvforakt er ikke noe positivt og det har jeg aldri hevdet. Så slutt å legg ord i munnen min. Men, slik Helene Drage har holdt på den siste tiden med å fremelske sin overvektige kropp som at den er sexy og awesome har heller ikke gjort noe utslag på hennes livsstilsendring. Man kan faktisk være glad i seg selv, men samtidig ikke være fornøyd med kroppen sin slik den ser ut og ønske å gjøre en forandring. Ut fra det jeg har lest på bloggen, snap, podcaster så virker ikke Helene Drage så fornøyd med seg selv, slik hun ønsker å fremstå på bloggen. På hvert bilde hun legger ut så står hun i vinkler som viser henne mindre enn det hun egentlig er. Hvorfor vil hun fremstå slankere hvis hun er så fornøyd med sine egen størrelse? Det et bare et av det som jeg ikke får til å stemme. Hvorfor må hun legge ut at hun synes hun er sexy og awesome regelmessig og hun er heldig at hun har former. Kan ikke se at noen av de slanke toppbloggerne ytrer seg hvor sexy og deilig de er. Kan tror det hadde blitt kritisert hvis de hadde gjort det. Men for denne bloggeren er det helt legitimt. Nå må hun ta steget ved å foreta en slankeoperasjon. Ikke noe galt i det, mange må ha den hjelpen for å kunne klare en varig vektnedgang. Men i hennes situasjon hvor lenge har drevet bloggen ut fra fokus på sunn balanse og trening og elske seg selv for å kunne gjøre en livstilsendring, er dette noe spesielt og uvanlig at hun nå må gå til det skrittet å få hjelp fra det offentlige. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 8. august 2018 #8710 Del Skrevet 8. august 2018 Jeg blir helt matt. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 8. august 2018 #8711 Del Skrevet 8. august 2018 6 minutter siden, Kollontaj skrev: Jeg blir helt matt. Du er ikke den eneste. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 8. august 2018 #8712 Del Skrevet 8. august 2018 9 minutter siden, Levina skrev: Hvorfor må hun legge ut at hun synes hun er sexy og awesome regelmessig og hun er heldig at hun har former. Kan ikke se at noen av de slanke toppbloggerne ytrer seg hvor sexy og deilig de er. Kan tror det hadde blitt kritisert hvis de hadde gjort det. Men for denne bloggeren er det helt legitimt. Hvorfor ikke? Når det gjelder resten av avsnittet har @Kollontaj gitt deg et godt og opplysende svar på det. Dessuten gjør jo ikke slanke bloggere annet enn å legge ut bilder der de ser forførende inn i kamera og poserer for å fremheve definerte magemuskler, stor rumpe, stive brystvorter osv. Hvordan er dette IKKE ytringer om at de degger for sin egen kropp? Budskapet er så banalt og overtydelig at man blir ille berørt, og aldeles matt av den utilslørte selvdiggende narcisissmen. Det er jo selve hovedbudskapet til flere av de slanke bloggerne. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 8. august 2018 #8713 Del Skrevet 8. august 2018 26 minutter siden, Aricia skrev: @Kollontaj Word! 30 minutter siden, Kollontaj skrev: @Aricia har sagt det meste, men jeg har lyst til å kommentere denne litt. Nei, slanke og trente bloggere trenger ikke skrive at de er sexy og awesome, for de viser frem kroppene sine i et samfunn som hyller disse kroppsidealene, det er slike kropper vi har blitt kulturelt betinget til å hige etter. De vet godt at de er #goals og veldig langt unna sidene i den trange boksen som vi aller helst skal befinne oss i for å ha en kropp vi kan være fornøyd med. @Rainstorm med mere... - jeg må bare si TAKK for at dere tar et oppgjør med alle fatshamerne i denne tråden. Det er grusomt å lese hvordan HD sin største synd er å være overvektig, hetses dag inn og dag ut, i denne tråden. Enkelte brukere er jo nærmest «dedikerte hatere» av HD, det er innlegg på innlegg som utelukkende har til hensikt å rakke henne ned. Karakterdrap over en lav sko. HD sin kroppsfigur og vekt er så underrepresentert i bloggverden og av andre «influencere» som kan bli. Hun er det totale avviket, til idealet. Så jo, da er det faktisk fint å lese, at også hun kan ha bra selvtillit, føle seg sexy og ha et godt liv. Ikke pga overvekt, men til tross for overvekt. Hadde HD manglet et bryst, hatt stomi, eller manglet et lem, ville dette vært åpenlyst for alle å se, at hun ikke hadde «forherliget» det manglende brystet, lem’et eller stomien, men forsøkte å heller gi mangfold og motvekt (pun intended ) - til en ganske ensartet og homogen gruppe med bloggere og influencere. @Miranda16 det du skriver her inne bryter kanskje ikke med forumreglene, men for meg bryter det med all form for folkeskikk, medmenneskelighet og empati. De kontante innleggene med kritikk og hets av HD, spesifikk hennes kropp, er for meg gode eksempler på systematisk mobbing og undertrykking av andre mennesker. Kanskje er det innafor forumreglene, men avskyelig fra et medmenneskelig perspektiv. 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 8. august 2018 #8714 Del Skrevet 8. august 2018 10 timer siden, Bolledeig skrev: Det er ikke bare "en faktor". Det er noe som gjør at en person kan spise nøyaktig like mye som sin normalvektige venninne (som veier like mye) og likevel gå opp en kilo i uka. Man må ikke gå mange tusen i pluss hver dag, det bare sniker seg på. Dette skjønner ikke folk, og det er helt greit for det ødelegger litt om narrativet om at dette må ha skjedd gjennom umoralsk fråtsing, men det blir ikke mindre sant av den grunn. Hvordan kan 60 kg snike seg på? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 8. august 2018 #8715 Del Skrevet 8. august 2018 (endret) 27 minutter siden, Aricia skrev: Hvorfor ikke? Når det gjelder resten av avsnittet har @Kollontaj gitt deg et godt og opplysende svar på det. Dessuten gjør jo ikke slanke bloggere annet enn å legge ut bilder der de ser forførende inn i kamera og poserer for å fremheve definerte magemuskler, stor rumpe, stive brystvorter osv. Hvordan er dette IKKE ytringer om at de degger for sin egen kropp? Budskapet er så banalt og overtydelig at man blir ille berørt, og aldeles matt av den utilslørte selvdiggende narcisissmen. Det er jo selve hovedbudskapet til flere av de slanke bloggerne. Fordi flere og flere personer globalt dør av sykdommer knytter til sin overvekt. Fra 2,2 millioner i 1990 til 4,5 millioner i 2015. Jeg synes derfor ikke det blir riktig å fokusere på sin kropp som awesome og sexy. At man fremmer sin fedme som noe positivt. Det betyr heller ikke at man skal ha forakt for sin egen kropp. Men, jeg ser at det ikke er alle her inne som forstår den forskjellen. Selv om man er overvektig så man kunne ha en diskusjon om hvordan de også fremstår i So-Me verden og ha et kritisk blikk på det, i dette tilfelle Helene Drage. Dette handler ikke om fatshaming, eller at man hetser eller ikke har empati. Slike påstander kommer alltid opp for å prøve å kneble debatten. Ikke noe nytt i denne tråden. Endret 8. august 2018 av Levina 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 8. august 2018 #8716 Del Skrevet 8. august 2018 3 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Hvordan kan 60 kg snike seg på? Har man først vært overvektig har kroppen alltid et ønske om å komme opp i den maxvekta igjen (fettcellene ønsker å bli så store som de en gang var) moralen er dermed å unngå overvekt for enhver pris, fordi har man først blitt overvektig er det nok langt vanskeligere å komme tilbake til normalvekt enn hva det er for en som alltid har vært normalvektig å holde vekta. Overvekt skyldes (som regel) overspising og overspising kan ha mange ulike årsaker: man kan ha nedsatt førighet som gjør at man forbrenner mindre enn hva man burde (man er immobil) man kan stress/trøstespise (mener HD har snakket om at hun gjør dette, uten at jeg skal legge ord i munnen på henne, jeg leser ikke bloggen) - som en alkoholiker som blir gradvis mer og mer alkoholisert vil en overvektig med lang historikk med overvekt kunne legge på seg 60 kilo «snikende». Det skjer ikke over 1 døgn liksom, om du trodde det. Men ett år. Dermed betegnelsen «snikende». Hva er egentlig meninga med kommentaren din, annet enn å fremstå nedlatende overfor noen som har økt så mye i vekt? Ville du sagt det samme om en bulimiker..? «Ingen går ned 60 kilo snikende»!! Eller er denne arrogansen og nedlatenheten din, kun forbeholdt overvektige ? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 8. august 2018 #8717 Del Skrevet 8. august 2018 PS, før jeg logger av for kvelden (alt for sent): Siden det tydeligvis er vanskelig å fatte hensikten med at feks Helene Drage ser skamløst inn i kamera og erklærer at hun er sexy, samt forskjellen mellom at hun og feks Sophie Elise eller Caroline BE hadde gjort det samme, så vil jeg minne om hva James Brown sang (eller skrek) fra scenen under borgerrettighetskampen i USA: "Say it loud, I'm black and I'm proud". Var det fordi dette var en selvsagt og innlysende ting å si, og noe som var en sann og utvetydig gjengivelse av de fleste afroamerikaneres selvbilde i samtiden? Nei, det var jo ikke det. Som alle vet ble den svarte befolkningen systematisk ydmyket i et segregert samfunn som videreførte fordommene og maktstrukturene fra slavetiden. Å være svart var i majoritetens øyne noe å skamme seg over. Og nettopp derfor var det nødvendig at James Brown sa det motsatte. Skikkelig høyt. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 8. august 2018 #8718 Del Skrevet 8. august 2018 15 minutter siden, Levina skrev: Fordi flere og flere personer globalt dør av sykdommer knytter til sin overvekt. Fra 2,2 millioner i 1990 til 4,5 millioner i 2015. Jeg synes derfor ikke det blir riktig å fokusere på sin kropp som awesome og sexy. At man fremmer sin fedme som noe positivt. Det betyr heller ikke at man skal ha forakt for sin egen kropp. Men, jeg ser at det ikke er alle her inne som forstår den forskjellen. Selv om man er overvektig så man kunne ha en diskusjon om hvordan de også fremstår i So-Me verden og ha et kritisk blikk på det, i dette tilfelle Helene Drage. Dette handler ikke om fatshaming, eller at man hetser eller ikke har empati. Slike påstander kommer alltid opp for å prøve å kneble debatten. Ikke noe nytt i denne tråden. Så følelsen av å være "awesome og sexy" er altså forbeholdt alle andre enn de som er adipøse? Ok ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 8. august 2018 #8719 Del Skrevet 8. august 2018 (endret) Man fremmer da for fankern ikke fedme som noe positivt selv om man er en del av SoMe-kulturen som objektiviserer kvinnekroppen. HD viser en helt annen type kropp enn den faste, tynne, passe muskuløse som er idealet, men hun bruker de samme virkemidlene som sine bloggkolleger. Det ser jeg ingenting galt med og man må tross alt vurdere bildene i denne konteksten. (Mener forøvrig ikke at det kun er i SoMe kvinnekroppen objektiviseres og seksualiseres.) Endret 8. august 2018 av Kollontaj 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 9. august 2018 #8720 Del Skrevet 9. august 2018 (endret) 2 timer siden, Levina skrev: Fordi flere og flere personer globalt dør av sykdommer knytter til sin overvekt. Fra 2,2 millioner i 1990 til 4,5 millioner i 2015. Jeg synes derfor ikke det blir riktig å fokusere på sin kropp som awesome og sexy. At man fremmer sin fedme som noe positivt. Det betyr heller ikke at man skal ha forakt for sin egen kropp. Men, jeg ser at det ikke er alle her inne som forstår den forskjellen. Selv om man er overvektig så man kunne ha en diskusjon om hvordan de også fremstår i So-Me verden og ha et kritisk blikk på det, i dette tilfelle Helene Drage. Dette handler ikke om fatshaming, eller at man hetser eller ikke har empati. Slike påstander kommer alltid opp for å prøve å kneble debatten. Ikke noe nytt i denne tråden. Du provoserer meg helt sykt. Mener du det er akkurat det samme å si at man er glad i kroppen sin (som overvektig), at man føler seg sexy (i en overvektig kropp) og awesome (selv med en overvektig kropp) og å si at hei, fedmen min, noe som jeg helt åpent peker på er dårlig for helsa og fremtiden det er skikkelig awesome og sexy? Jeg fatter ikke at du fortsatt klarer å sirkelrunke på de samme argumentene. At jeg elsker kroppen min, at jeg føler meg sexy når jeg blir begjært av menn, at jeg takker kroppen min fordi den er så awesome og gir meg gleder (f.eks trening, fjelltur, sanser mat, sanser kroppslig nytelse, avslapping, kos) det betyr jo ikke at jeg sier at den sykelige overvekten min er deilig og topp. Og til og med om jeg hadde sagt det, eller HD hadde sagt det (jeg er ikke akkurat en influencer), så mener jeg man er rimelig idiot om man tror at det er DET som fører til fedmeepidemien i verden. Kropp og fedme er ikke det samme. En fet kropp er ikke det samme som fedme. Ingen sier fedme nomnomnomnom! Deilig. Sexy. Dobbelthaker: deilig. Ekstra fett rundt organene: hot as fuck! Hurra endelig har jeg fått min 4. bilring! Men man sier hurra for kroppen sin, selv om den er sykelig overvektig. Hurra for min leve-maskin, hurra for livet. For en kropp som gir meg alle gledene jeg har. For det er det kroppen gjør. For fete og for slanke. Det er lov å føle seg sexy og awesome selv om man er syk. Selv om man har kreft. Selv om man mister puppene sine. Selv om man plukker av seg alt håret. Selv om man brekker beina. Og gud bedre det er også lov og flott å se noen elske kroppen sin og føle seg sexy selv om man er sykelig overvektig! Selv om dere ikke synes det er greit. Du sier at neida de trenger ikke forakte den, men ikke være glad i den heller. Men hva annet skal man gjøre da? Være likegyldig til den? Man hater ikke seg selv til helse. Man kommer ikke til helse via likegyldighet. Men med omtanke, å være glad i, og kanskje til og med med stolthet og å digge kroppen sin og seg selv kan man oppnå helse. Jeg, og HD, påberoper oss retten til å være glad i oss selv, til å synes oss selv er sexy og awesome (for vi er jo kroppen vår) selv om vi per dags dato bor i sykelig overvektige kropper. Det du driver med er skadelig. Å fortelle unge jenter at de ikke kan være glad i (den overvektige) kroppen sin bidrar til skam. Skam gjør spiseforstyrrelser verre. Skam hindrer mennesker å oppsøke hjelp. Skam fører til uhelse. Du forteller en stor gruppe mennesker at de er feil, for kroppen deres er feil og nåde dem om de er glad i den selv om den er usunn. Å tro at man er feil hjelper ikke. Endret 9. august 2018 av Rainstorm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg