Kartoffel Skrevet 11. juni 2018 #8121 Del Skrevet 11. juni 2018 Hvordan kan en slankeoperasjon gjøre det enklere å holde vekten nede? Magesekken vil jo utvide seg igjen hvis hun overspiser etter operasjonen også. Flere slankeopererte legger jo på seg igjen de også. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollmora Skrevet 11. juni 2018 #8122 Del Skrevet 11. juni 2018 Akkurat nå, Kartoffel skrev: Hvordan kan en slankeoperasjon gjøre det enklere å holde vekten nede? Magesekken vil jo utvide seg igjen hvis hun overspiser etter operasjonen også. Flere slankeopererte legger jo på seg igjen de også. Det er vel ingen som har påstått det? Det er et hjelpemiddel for å gå ned I vekt, jobben for å holde seg der må fremdeles gjøres. Kalorier forsvinner ikke bare på magisk vis om man har operert seg som mange tror, uansett så er det et kaloriregnskap som ikke må gå I overskudd for å unngå vetoppgang igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kartoffel Skrevet 11. juni 2018 #8123 Del Skrevet 11. juni 2018 1 minutt siden, Trollmora skrev: Det er vel ingen som har påstått det? Det er et hjelpemiddel for å gå ned I vekt, jobben for å holde seg der må fremdeles gjøres. Kalorier forsvinner ikke bare på magisk vis om man har operert seg som mange tror, uansett så er det et kaloriregnskap som ikke må gå I overskudd for å unngå vetoppgang igjen. Helene skrev det selv i siste blogginnlegg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sahara_ Skrevet 11. juni 2018 #8124 Del Skrevet 11. juni 2018 Men ut i fra hva folk skriver her om slankeoperasjon og at det er nesten garantert å bli overvekt igjen - hvem og når er man egentlig kandidat til å ta operasjon da? Da det er over 90 % sjanse for at man legger på seg ved vanlig livsstilsending/slanking vs 50% ved operasjon så er det jo tydelig at NOE bidrar operasjon med som ikke vanlig slanking gjør Hadde ikke slankeoperasjon hatt bedre suksessrate enn egne slankeforsøk så hadde det nok ikke staten hatt ønske om å dekke denne operasjonen i utgangspunktet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollmora Skrevet 11. juni 2018 #8125 Del Skrevet 11. juni 2018 2 minutter siden, Sahara_ skrev: Men ut i fra hva folk skriver her om slankeoperasjon og at det er nesten garantert å bli overvekt igjen - hvem og når er man egentlig kandidat til å ta operasjon da? Da det er over 90 % sjanse for at man legger på seg ved vanlig livsstilsending/slanking vs 50% ved operasjon så er det jo tydelig at NOE bidrar operasjon med som ikke vanlig slanking gjør Hadde ikke slankeoperasjon hatt bedre suksessrate enn egne slankeforsøk så hadde det nok ikke staten hatt ønske om å dekke denne operasjonen i utgangspunktet. Etter de to årene hvor man får oppfølging så bidrar ikke operasjonen til noe som ikke vanlig slanking gjør. Magesekken kan igjen utvide seg og man får plass til mer. Forhåpentligvis har man da fått jobbet med hodet og ikke mot kroppen så rutiner og tankegang er på plass 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 11. juni 2018 #8126 Del Skrevet 11. juni 2018 Jeg hadde ikke orket å leve med at jeg måtte ty til operasjon for å bli slank- så sant jeg hadde klart å gå ned på egenhånd, slik Helene jo fint gjør. Hva med å få masse hjelp framover nå, slik at resultatene fortsetter? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnoyb Skrevet 11. juni 2018 #8127 Del Skrevet 11. juni 2018 1 minutt siden, cerruti skrev: Jeg hadde ikke orket å leve med at jeg måtte ty til operasjon for å bli slank- så sant jeg hadde klart å gå ned på egenhånd, slik Helene jo fint gjør. Hva med å få masse hjelp framover nå, slik at resultatene fortsetter? Fysj for en ekkel kommentar. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 11. juni 2018 #8128 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) 12 timer siden, Sahara_ skrev: Måten hun svarer folk på... Det er så mye bitterhet Ser ikke problemet her? Kommentaren hun fikk har jo ikke noe for seg. Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod. Endret 11. juni 2018 av Edie 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 11. juni 2018 #8129 Del Skrevet 11. juni 2018 19 minutter siden, arnoyb skrev: Fysj for en ekkel kommentar. Ikke ment sånn. Jeg synes det er fryktelig å skulle kutte tarmer og magesekk for å bli slank. H er jo i form og har masse kunnskap. Hvis hun nå - når hun er i gang - heller kunne fått hjelp til å jobbe med motivasjon, tanker osv, så er jeg sikker på at hun klarer dette uten et så stort inngrep. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puffin Skrevet 11. juni 2018 #8130 Del Skrevet 11. juni 2018 Jeg tok en sleeveoperasjon i fjor høst. Da veide jeg 136kg. Nå veier jeg 92kg. Det gjorde jeg etter å ha kjempet med vekten i over 18 år. Alle slags kurer. Ned 20kg. Opp 30kg. Igjen og igjen. Operasjon er ikke et valg noen tar lett på, og risikoen knyttet til det er ikke til å kimse av. Operasjonen gir en drahjelp og er et verktøy for å selv foreta varige livsstilsendringer. Det er lett å si at man kan "bare" legge om livet før operasjonen også, men det er noe helt annet etterpå. Håpløsheten ved å skulle gå ned over 60kg på egenhånd, og at man faktisk kommer lenger og lenger unna målet.. det er beintøft. Det har ikke vært noen enkel utvei. Man setter seg ikke på ræven og ser at fettet renner av. Jeg har aldri brukt så mye tid på å tilberede mat. Jeg veier og logger maten min daglig. Jeg er i fysisk aktivitet hver eneste dag. På operasjonstidspunktet klarte jeg såvidt å hente posten, nå kan jeg gå i flere mil. Jeg hadde nettopp fått diabetes type 2, og har nå et helt nydelig blodsukker. Jeg har fått kontroll på matinntaket og er lykkelig, selv om dette er en jobb som må gjøres livet ut så har jeg fått en grunnleggende trygghet om at jeg KAN klare det. Dette med å spise seg opp igjen er noe alle risikerer. Som sleeveoperert er ikke tarmen rørt, men magesekken er bitteliten. Den kan man utvide, men man kan også holde størrelsen nede ved å utøve porsjonskontroll. Tøyer man grensene for langt får man dumping, og det er helt jævlig. Alle kommentarene som går på at man "bare" kan fortsette å slanke seg som sterkt overvektig er kunnskapsløse. Overvekt handler i stor grad om psyke, og for meg har i alle fall operasjonen gjort at jeg ikke lenger "håper" å bli normalvektig, men at jeg vet jeg blir det. Det gjør noe med den langsiktige motivasjonen. Å sammenligne 5-10-15kg ned med jobben som kreves for å gå ned 50-60-70-80kg er helt urimelig. Selv om man kan jogge 2km betyr det ikke at man kan springe et maraton. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 11. juni 2018 #8131 Del Skrevet 11. juni 2018 1 time siden, Kartoffel skrev: Hvordan kan en slankeoperasjon gjøre det enklere å holde vekten nede? Magesekken vil jo utvide seg igjen hvis hun overspiser etter operasjonen også. Flere slankeopererte legger jo på seg igjen de også. Jørgen Foss er et eksempel på dette. Han gikk endel ned i vekt, men vekten gikk like fort opp igjen til utgangspunktet HD er ikke klar for terapi eller en varig livsstilsendring, har ingen helseplager så er kanskje det lureste å sette operasjon på vent inntil videre? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sahara_ Skrevet 11. juni 2018 #8132 Del Skrevet 11. juni 2018 47 minutter siden, Miranda16 skrev: Jørgen Foss er et eksempel på dette. Han gikk endel ned i vekt, men vekten gikk like fort opp igjen til utgangspunktet HD er ikke klar for terapi eller en varig livsstilsendring, har ingen helseplager så er kanskje det lureste å sette operasjon på vent inntil videre? Har han lagt på seg alt igjen? 😮 Må innrømme jeg ikke har sett ham i media på en stund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 11. juni 2018 #8133 Del Skrevet 11. juni 2018 2 timer siden, Sahara_ skrev: Har han lagt på seg alt igjen? 😮 Må innrømme jeg ikke har sett ham i media på en stund Jepp. Jeg så han bla på "Pascals Konditori". Det er et eksempel på at han ikke har jobbet med de underforliggende årsakene. Siste innlegg fortsetter hun å oppgi vektnedgang ser jeg https://www.instagram.com/jorgen_foss/ https://www.nettavisen.no/nyheter/--mange-tror-en-fedmeoperasjon-er-som-en-fettsuging-der-du-kommer-ut-hundre-kilo-lettere/3741708.html 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puffin Skrevet 11. juni 2018 #8134 Del Skrevet 11. juni 2018 3 hours ago, Miranda16 said: Jepp. Jeg så han bla på "Pascals Konditori". Det er et eksempel på at han ikke har jobbet med de underforliggende årsakene. For noe tull. Selv om man er slankeoperert, eller jobber med overvekten sin, kan man faktisk gå på konditori, restaurant eller lignende. Snakk om å være dømmende. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 11. juni 2018 #8135 Del Skrevet 11. juni 2018 5 minutter siden, Puffin skrev: For noe tull. Selv om man er slankeoperert, eller jobber med overvekten sin, kan man faktisk gå på konditori, restaurant eller lignende. Snakk om å være dømmende. Jeg så han på serien på TV3! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puffin Skrevet 11. juni 2018 #8136 Del Skrevet 11. juni 2018 4 minutter siden, Miranda16 said: Jeg så han på serien på TV3! Skjønner. Hvordan mener du det er et eksempel på at han ikke har jobbet med de underforliggende årsakene? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 11. juni 2018 #8137 Del Skrevet 11. juni 2018 1 minutt siden, Puffin skrev: Skjønner. Hvordan mener du det er et eksempel på at han ikke har jobbet med de underforliggende årsakene? Man går ikke opp i vekt til utgangspunktet hvis man ikke har jobbet skikkelig med det psykiske. Helene sier også at hun har gått masse ned og opp igjen fordi hun ikke har jobbet med det mentale. Oversoising er en psykisk sykdom 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sahara_ Skrevet 11. juni 2018 #8138 Del Skrevet 11. juni 2018 4 minutter siden, Miranda16 skrev: Jeg så han på serien på TV3! Jeg trodde også først du mente et vanlig konditori xD JEg ser han er med i episode 7 på sesong 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 11. juni 2018 #8139 Del Skrevet 11. juni 2018 Akkurat nå, Sahara_ skrev: Jeg trodde også først du mente et vanlig konditori xD JEg ser han er med i episode 7 på sesong 2. Nei, nei. Han var med på en fest i en av episodene i siste sesong. Trist å se hvor mye han har lagt på seg igjen 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puffin Skrevet 11. juni 2018 #8140 Del Skrevet 11. juni 2018 Det handler 100% om det mentale, for alle overvektige som ikke har medisinske (reelle) årsaker til overvekten. Samtidig er det viktig at man finner en balanse, for slankekurer varer sjelden evig, og i en ekte livsstilsendring er det rom for å kose seg også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg