Miranda16 Skrevet 9. februar 2018 #6921 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, tutsi123 skrev: NEI!!! slik var det ikke ment.Jeg er mer bekymret for at det blir en hvilepute for de som lider av det når det er blitt en godkjent diagnose.Men er usikker på om jeg klarer å få frem nyansene der.Unnskyldning,hvilepute,forklaring eller kall det hva du vil,noe som hindrer dem fra å ta tak i sine egne problemer.Du skriver jo selv at psykiatrien er dårlig utrustet,og jobben må man uansett gjøre selv. Det er slik jeg tolker det du sa. Ingen ønsker vel å få en diagnose. Det er forferdelig mange nyanser til en alvorlig sykdom. Ingenting er svart/hvitt og "oppskriften" er langt fra enkel. Jeg har forklart resten i forrige innlegg. 5
filifjonka Skrevet 9. februar 2018 #6922 Skrevet 9. februar 2018 8 minutter siden, Miranda16 said: Å bruke en diagnose som en unnskyldning? Impliserer du ikke her at man må "ta seg sammen"? Enkelte kjente navn står fram som tidligere alkoholikere og hevder at ingen kan få andre til å slutte å drikke, den det gjelder må ta avgjørelsen selv, må bestemme seg for det. Om det ikke ligger et element av "å ta seg sammen" der vet ikke jeg. 6
Miranda16 Skrevet 9. februar 2018 #6923 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, filifjonka skrev: Enkelte kjente navn står fram som tidligere alkoholikere og hevder at ingen kan få andre til å slutte å drikke, den det gjelder må ta avgjørelsen selv, må bestemme seg for det. Om det ikke ligger et element av "å ta seg sammen" der vet ikke jeg. Men svært mange må ha profesjonell hjelp på veien, det er det som er poenget. Viljestyrke er ikke ene og alene svaret. 8
filifjonka Skrevet 9. februar 2018 #6924 Skrevet 9. februar 2018 (endret) 6 minutter siden, Miranda16 said: Men svært mange må ha profesjonell hjelp på veien, det er det som er poenget. Viljestyrke er ikke ene og alene svaret. Selvfølgelig, det må skje parallellt. Dessverre ser mange ikke på terapi som det det er, et verktøy for å få innsikt i seg selv og sine handlingsmønster. Men snarere noe som skal overtar ansvaret for ens problemer. Terapi må være hardt arbeide, tror jeg. Endret 9. februar 2018 av filifjonka 5
Miranda16 Skrevet 9. februar 2018 #6925 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, filifjonka skrev: Selvfølgelig, det må skje parallellt. Ja selvfølgelig. Er ikke pasienten motivert for endring, så er det ikke mye produktivt med terapi 3
Perle Skrevet 9. februar 2018 #6926 Skrevet 9. februar 2018 (endret) *Dobbeltpost* Endret 9. februar 2018 av Perle 2
Perle Skrevet 9. februar 2018 #6927 Skrevet 9. februar 2018 (endret) På 9.2.2018 den 20.32, filifjonka skrev: Enkelte kjente navn står fram som tidligere alkoholikere og hevder at ingen kan få andre til å slutte å drikke, den det gjelder må ta avgjørelsen selv, må bestemme seg for det. Om det ikke ligger et element av "å ta seg sammen" der vet ikke jeg. Det er slikt med alt missbruk. Folk spiller, knuller, ruser å drikker seg fra hus, hjem ektefeller og barn. For å kutte ut et missbruk, må det negative ved missbruket veie opp for det positive. -Altså velbehaget, euforien og gledene missbruket gir må drukne i de negative konsekvensene. Det er jo derfor folk holder seg edrue periodevis. Det er når skjelvingene og angsten har gitt seg, og sola skinner og det hadde vært godt med en øl det går skeis.. Eller når "trøstespiseren" endelig har kkart tyne seg ned i vekt, livet smiler, buksa passer og selvtilliten bruser, at DA hadde det smakt med en pizza... Folk er svake og vi har alle vår "rus", trøst, eller last. Heldige er de som har jogging, strikking eller yoga som "avlastning". Andre finner kansje ved tilfeldighet ut en motode som gir samme "lykkefølelse" og stressmestring, men som ikke er spesiellt sunne... "Hjernen" glemmer IKKE hva som føles bra, og cravingen vil ALLTID spøke i bakgrunnen. Første steg på veien ut av et missbruk å innse at man har faktisk HAR et problem selv. Helene har etter min mening ikke engang kommer dit. Edit: må også legge til at nøkkelen med å lykkes, er å erstatte dårlige vaner med gode. Finne den samme "rusen" i å trene/leve sunt og rent, som i og fråtse. Se gleden i at sparekontoen vokse i stedet for å fylle shoppingbagen. Bytte ut sigaretter mot snus osv, osv. Når man missbruker forsøker man bare å "fylle et hull". Folk som er i balanse har jo ikke dette behovet. De sovner av seg selv uten rus, de stopper å spise når de er mette, og de maxer ikke kredittkortene sine i jag på kort lykke. Endret 15. februar 2018 av Perle Skriveleifer 25
Gjest Gillians Skrevet 9. februar 2018 #6928 Skrevet 9. februar 2018 1 time siden, Perle skrev: Det er slikt med alt missbruk. Folk spiller, knuller, ruser og drikker seg fra hus, hjem ektefeller og barn. For å kutte ut et missbruk må det negative veie opp for euforien og gledene missbruket gir. Det er jo derfor folk holder seg edru i periodevis, men når skjelvingene og angsten har gitt seg og sola skinner, så er allt glemt igjen da det hadde vært godt med en øl.. Eller når trøstespiseren endelig har tynt seg ned i vekt og livet smiler, buksa passer ig selvtilleten bruser, og det hadde vært sååå godt med et pizzastykke... Folk er svake og vi har alle vår "rus", trøst, eller last. Heldige er de som har jogging, strikking eller yoga som "avlastning". Andre finner kansje ved tilfeldighet en motode som gir samme "lykkefølelse" og stressmestring, men som ikke er spesiellt sunne... "Hjernen" glemmer IKKE hva som føles bra, men cravingen vil ALLTID spøke i bakgrunnen. Første steg på veien ut av et missbruk er jo å innse at man har et problem selv. Helene har etter min mening ikke komnet dit engang. Edit: må også legge til at nøkkelen med å lykkes, er å erstatte dårlige vaner med gode. Finne den samme "rusen" i å trene og dpise sunt og rent, som i å fråtse, å se sparekontoen vokse i stedet for å fylle shoppingbagen, å bytte sigaretter mot snus osv osv. Når man missmbruker noe forsøker man jo å "fylle et hull". Folk som er i balanse gar jo ikke dette behovet. De sovner av seg selv uten rus, de stopper å spise når de er mette og de maxer ikke kredittkortene sine. Veldig sant! Så enkelt, men så vanskelig er det. Og jeg tror det er veldig vanskelig for mennesker som aldri har hatt noen spesifikke laster eller rusbehov å skjønne det.
Butternut Skrevet 10. februar 2018 #6929 Skrevet 10. februar 2018 10 timer siden, Perle skrev: Det er slikt med alt missbruk. Folk spiller, knuller, ruser og drikker seg fra hus, hjem ektefeller og barn. For å kutte ut et missbruk må det negative veie opp for euforien og gledene missbruket gir. Det er jo derfor folk holder seg edru i periodevis, men når skjelvingene og angsten har gitt seg og sola skinner, så er allt glemt igjen da det hadde vært godt med en øl.. Eller når trøstespiseren endelig har tynt seg ned i vekt og livet smiler, buksa passer ig selvtilleten bruser, og det hadde vært sååå godt med et pizzastykke... Folk er svake og vi har alle vår "rus", trøst, eller last. Heldige er de som har jogging, strikking eller yoga som "avlastning". Andre finner kansje ved tilfeldighet en motode som gir samme "lykkefølelse" og stressmestring, men som ikke er spesiellt sunne... "Hjernen" glemmer IKKE hva som føles bra, men cravingen vil ALLTID spøke i bakgrunnen. Første steg på veien ut av et missbruk er jo å innse at man har et problem selv. Helene har etter min mening ikke komnet dit engang. Edit: må også legge til at nøkkelen med å lykkes, er og erstatte dårlige vaner med gode. Finne den samme "rusen" i å trene/leve sunt og rent, som i å fråtse. Gleden i å se sparekontoen vokse i stedet for og fylle shoppingbagen, å bytte sigaretter mot snus osv, osv. Når man missbruker noe forsøker man jo å "fylle et hull". Folk som er i balanse har jo ikke dette behovet. De sovner av seg selv uten rus, de stopper å spise når de er mette og de maxer ikke kredittkortene sine i jag på kort lykke. 3
Severin Skrevet 10. februar 2018 #6930 Skrevet 10. februar 2018 Jeg ser at LilleFrekke omtaler henne som "plus size modell". Ah... da husker jeg hun en gang skrev et langt innlegg om hvor forferdelig det var at det fantes noe som het plus size modeller, og at de var dårlige forbilder. Hun må da bli temmelig provosert over å bli kalt det selv nå? 17
Prinsesse788 Skrevet 10. februar 2018 #6931 Skrevet 10. februar 2018 Fra innlegget 07.02 om innholdet i kjøleskapet skryter hun av Thaisuppen fra Rema1000. Selvsagt ikke galt en gang i blant som nødløsning men den inneholder EKSTREME mengder salt. Som en tidligere i tråden nevner så kan ikke kostholdsveiledere nødvendigvis noe om hva for mye salt, kjemien i mat og hva disse gjør med kroppen / hodet. Helt enig at det er bedre enn å spise pizza som hun sier, men ernæringsmessig er det nødvendigvis ikke det. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/8QGE/Ti-ting-det-er-smart-a-vite-om-salt 6
Gjest Beatbox Skrevet 10. februar 2018 #6932 Skrevet 10. februar 2018 (endret) 1 time siden, Severin skrev: Jeg ser at LilleFrekke omtaler henne som "plus size modell". Ah... da husker jeg hun en gang skrev et langt innlegg om hvor forferdelig det var at det fantes noe som het plus size modeller, og at de var dårlige forbilder. Hun må da bli temmelig provosert over å bli kalt det selv nå? Tror hun lever etter * man har en mening inntil det kommer en ny *.....ting tyder på det.. Dette innlegget du tenkte på? http://www.helenedrage.no/archiveposts/plus-size-modeller-fremmer-fedme/ Endret 10. februar 2018 av Beatbox
Gjest Gillians Skrevet 10. februar 2018 #6933 Skrevet 10. februar 2018 36 minutter siden, Beatbox skrev: Tror hun lever etter * man har en mening inntil det kommer en ny *.....ting tyder på det.. Dette innlegget du tenkte på? http://www.helenedrage.no/archiveposts/plus-size-modeller-fremmer-fedme/ Så mye kommentarer hun hadde på det innlegget, hadde hun flere følgere før?
Gjest Gia_ Skrevet 10. februar 2018 #6934 Skrevet 10. februar 2018 Bedre med dobbelmoral enn ingen moral? 🙄
Gjest Beatbox Skrevet 10. februar 2018 #6935 Skrevet 10. februar 2018 38 minutter siden, Gillians skrev: Så mye kommentarer hun hadde på det innlegget, hadde hun flere følgere før? Var vel heller det at Insta og Snap ikke fantes..trur eg..
Superrosa Skrevet 10. februar 2018 #6936 Skrevet 10. februar 2018 5 minutter siden, Beatbox said: Var vel heller det at Insta og Snap ikke fantes..trur eg.. Før kunne folk svare anonymt, det kan de ikke lengre i hennes kommentarfelt. Etter det døde kommentarfeltet helt ut, i tillegg til at hun har blitt meget hårsår, så hun er umulig å diskutere med om det ikke er 100% enighet. Noe de siste insta innleggene viser klart og tydelig. 6
Severin Skrevet 10. februar 2018 #6937 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, Beatbox skrev: Tror hun lever etter * man har en mening inntil det kommer en ny *.....ting tyder på det.. Dette innlegget du tenkte på? http://www.helenedrage.no/archiveposts/plus-size-modeller-fremmer-fedme/ Nope. Jeg husker ikke når det ble skrevet, men hun brukte en plus-size barbie som eksempel i innlegget. 1
Gjest Beatbox Skrevet 10. februar 2018 #6938 Skrevet 10. februar 2018 7 minutter siden, Severin skrev: Nope. Jeg husker ikke når det ble skrevet, men hun brukte en plus-size barbie som eksempel i innlegget. http://www.helenedrage.no/archiveposts/har-vi-behov-for-en-plus-size-barbiedukke/
Gjest Beatbox Skrevet 10. februar 2018 #6939 Skrevet 10. februar 2018 9 minutter siden, Superrosa skrev: Før kunne folk svare anonymt, det kan de ikke lengre i hennes kommentarfelt. Etter det døde kommentarfeltet helt ut, i tillegg til at hun har blitt meget hårsår, så hun er umulig å diskutere med om det ikke er 100% enighet. Noe de siste insta innleggene viser klart og tydelig. Hun har alltid vært ekstremt hårsår..helt siden hun begynte å blogge for 9-10 år siden..
Superrosa Skrevet 10. februar 2018 #6940 Skrevet 10. februar 2018 14 minutter siden, Beatbox said: Hun har alltid vært ekstremt hårsår..helt siden hun begynte å blogge for 9-10 år siden.. Syns det ble verre etter at hun ikke lengre mestret vektnedgang... Føler hun tar ALT personlig, og ikke lengre har bein i nesen som før hvor hun turte mer å være uenig. Nå er alt bare kritikk, selv om det bare er småtips eller råd med egen erfaring. 7
Anbefalte innlegg