Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Halloi skrev:

Joda. Men det er jo først og fremst i matveien Helene sliter. Hun har jo tidligere sagt at hun elsker å trene. Derfor tenker jeg at i hennes situasjon bør hun ikke vente til hun har kostholdet på plass. Såklart hadde det beste vært om hun klarte begge deler😊 Vi må alle finne vår greie. Og jeg tror definitivt at for hennes del blir det viktig å komme i gang med treningen. 

Som nevnt før må man begynne innenifra. Finne ut hvorfor man overspiser, og behandle det. Trening kan hjelpe på det mentale, og i tillegg noe hun faktisk liker.

Hun sier hun ikke har trent så lite i 2017 som i 2011, så hun sliter med motivasjonen der også. Hun mener det skal være gøy å trene. Hvis folk foreta en (stor) livstilsendring, spesielt i hennes situasjon, kun trente når de hadde lyst, så hadde man ikke kommet langt. Jeg sier ikke at man skal begynne å trene 5 dager i uka, men ta det steg for steg. Spiseforstyrrelser er alvorlige psykiske lidelser og det er med den hun bør ta tak i først. Hun har prøvd å tenke seg friskere på egenhånd og det fungerer dårlig. Når en sykdom tar over så store deler av livet og gir dårlig livskvalitet,  bokstavelig talt i årevis, så burde det være på tide å få hjelp 

På det psykiske plan vil man også føle seg bedre med trening, men det snakker hun svært lite om, selv om dette er kunnskap hun innehar.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett at hun ikke har hatt motivasjonen hverken ifht kosthold eller trening, og det er jo derfor hun er der hun er.. Helene MÅ ikke spise sunt, eller trene. Men da blir hun i beste fall på stedet hvil, om hun ikke fortsetter å gå opp i vekt. Men OM hun vil ned i vekt, så må hun begynne et sted. Hjelper ikke å finne unnskyldninger eller leve på gamle meritter da. 

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon, brukerdebatt og omtale av kropp.

Papirfly, mod.

Skrevet
10 timer siden, Miranda16 skrev:

Hun ser fantastisk ut på det bildet der mannen har skrevet nyttårsforsetter!

Ja, det synes jeg også, men det ser ut som om det er et gammelt bilde? 🤔

Skrevet

Det jeg sliter med å forstå er hva hun egentlig ønsker å formidle...

Jeg føler bloggen og insta er en blanding av "Jeg er stor og det er ok", "Jeg er stor og vil ned i vekt", "Jeg føler meg overhodet ikke stor - jeg er normal!", "Jeg er size plus og ønsker å vise andre at man ikke må være en størrelse xxs for å være bra nok eller lykkelig".
Og hele tiden understreke at hun lever sunt og tidvis trener. Men det er INGENTING som får meg til å tenke at hun er sunn. Det er ærlig talt snakk om kraftig overvekt, ikke litt overvekt. Og det påpekes ikke for å være slem, men litt virkelighetsorientert også.
Det er fint hvis hun er fornøyd med seg selv og lykkelig! Men hun er fortsatt så opptatt av å please leserne og få oss til å tro at hun enten "Skal ta tak i ting" eller plutselig egentlig ikke ser behovet for å gå ned i vekt/få en sunnere kropp fordi hun er jo bra nok som hun er!

For å opprettholde en sånn vekt skal du leve en ganske stillesittende og overspisende livsstil. Hvorfor kan hun ikke eie DET? Hun er jo gjennomskuet.....

• Liker 24
Skrevet
1 time siden, duplexx skrev:

Jeg føler bloggen og insta er en blanding av "Jeg er stor og det er ok", "Jeg er stor og vil ned i vekt", "Jeg føler meg overhodet ikke stor - jeg er normal!", "Jeg er size plus og ønsker å vise andre at man ikke må være en størrelse xxs for å være bra nok eller lykkelig".
Og hele tiden understreke at hun lever sunt og tidvis trener. Men det er INGENTING som får meg til å tenke at hun er sunn. Det er ærlig talt snakk om kraftig overvekt, ikke litt overvekt. Og det påpekes ikke for å være slem, men litt virkelighetsorientert også.
Det er fint hvis hun er fornøyd med seg selv og lykkelig! Men hun er fortsatt så opptatt av å please leserne og få oss til å tro at hun enten "Skal ta tak i ting" eller plutselig egentlig ikke ser behovet for å gå ned i vekt/få en sunnere kropp fordi hun er jo bra nok som hun er!

For å opprettholde en sånn vekt skal du leve en ganske stillesittende og overspisende livsstil. Hvorfor kan hun ikke eie DET? Hun er jo gjennomskuet.....

Amen

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, duplexx said:

Jeg tror ikke hun vet helt selv. Hadde det vært i hennes kraft at dette var en slanke/livsstilsblogg så er nok det tonen hun hadde hatt fremover, men hun klarer det jo ikke. Så da er det over til plan B) som er PlusSize og Awesome, som vi merker godt at ikke gjør henne lykkelig - så det funker ikke, det er krampeaktig istedet. Så akkurat nå føler jeg hele bloggen og konseptet hennes er i Limbo og på vent til hun finner ut av noe, og foreløpig ser det ikke ut til å skje med det første. I mellomtiden PRØVER hun seg som moteblogger eller sminkeblogger, men ingenting er vedvarig eller spesielt suksess. 

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, Superrosa skrev:

Jeg tror ikke hun vet helt selv. Hadde det vært i hennes kraft at dette var en slanke/livsstilsblogg så er nok det tonen hun hadde hatt fremover, men hun klarer det jo ikke. Så da er det over til plan B) som er PlusSize og Awesome, som vi merker godt at ikke gjør henne lykkelig - så det funker ikke, det er krampeaktig istedet. Så akkurat nå føler jeg hele bloggen og konseptet hennes er i Limbo og på vent til hun finner ut av noe, og foreløpig ser det ikke ut til å skje med det første. I mellomtiden PRØVER hun seg som moteblogger eller sminkeblogger, men ingenting er vedvarig eller spesielt suksess. 

Er det inntrykket jeg også har.

Jeg har ikke noe problem med verken kroppen hennes eller størrelsen hennes. Men jeg har problemer med at hun prater opp kroppsstørrelsen sin. For den er ikke sunn eller «frisk» i ordets forstand. Jeg vet ikke om noen ville trodd det, men det er et uheldig budskap å sende - «det er ok å se ut som meg».

Det hadde jo vært ærligere og mer stuerent å skrive «JEG SLITER! Jeg vil ned i vekt, men får det ikke til» eller whatever det egentlig er.

Hun prøver å være et plus-size forbilde, men det blir krampaktig ja!! Tenk hvilken forskjell hun kunne gjort om hun heller var ærlig..

Jeg savner en EKTE sunn «plus-size» i media. Alle dagens plus-size er jo ofte veldig overvektige... hvor er de med BMI på 22-27. Ikke 18 eller 35...

• Liker 13
Skrevet
På 8.1.2018 den 16.37, Halloi skrev:

Jeg er enig i at kostholdet er alfa omega om man vil ned i vekt. Men en som er veldig overvektig vil vel forbrenne ganske mye når de trener? Eller? Og når man først kommer inn i en god stim på treningsfronten, så er det også, for mange, lettere å motivere seg til å spise sunnere. Men selvfølgelig... om man heller da vil belønne seg med pizza og sjokolade fordi man har trent, så er man åpenbart ikke der man bør være mentalt om man skal klare å gå ned i vekt.

Trening er uansett veldig viktig for den psykiske helsen.

En person med fedme forbrenner ikke nødvendigvis ganske mye som du skriver om man trener.Forbrenning er avhengig av muskelmassen,og for de overvektige som ikke har muskelmasse som står "i stil" med kroppsvekta vil ikke forbrenne noe mer pga overvekten.Noen med fedme har greit med muskler i forhold til totalvekten,mens andre ikke har det.Så dette er individuelt.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, tutsi123 said:

En person med fedme forbrenner ikke nødvendigvis ganske mye som du skriver om man trener.Forbrenning er avhengig av muskelmassen,og for de overvektige som ikke har muskelmasse som står "i stil" med kroppsvekta vil ikke forbrenne noe mer pga overvekten.Noen med fedme har greit med muskler i forhold til totalvekten,mens andre ikke har det.Så dette er individuelt.

Men trenger du, f.eks 3000 kcl per dag for å beholde den vekta du har, vil du uvegerlig gå ned om halverer inntaket til 1500 per dag. Du får faktisk ganske mye mat for 1500 kcl.

• Liker 6
Skrevet

Ja, du har sikkert rett. Jeg vet ikke så mye om sånt. Annet enn at jeg har hørt fra flere steder at man går fortere ned i vekt om man er 140 kg enn 80 kg. Om man går inn for det som sagt. 

Hørte podcastene i dag. Klør meg fortsatt i hodet. 

• Liker 6
Skrevet

Hørte også podcasten i dag... Hun sier "på en måte" så ofte at det er den eneste jeg greier å få med meg.

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, filifjonka skrev:

Men trenger du, f.eks 3000 kcl per dag for å beholde den vekta du har, vil du uvegerlig gå ned om halverer inntaket til 1500 per dag. Du får faktisk ganske mye mat for 1500 kcl.

Overvektige trenger ikke 3000 kcal for å opprettholde sin fedme.Om du har dette fra en eller annen kalkulator så må jeg bare si deg at disse kalkulatorene IKKE tar hensyn til at vekta består av stor fettmasse.Kalkulatorene setter som en forutsetning at om du for eksempel veier 140 KG,så er kroppssammensetninger likevel normal.Dvs mye muskler og normal fettprosent.Og det var vel ikke det det handlet om her?

Skrevet
9 minutter siden, Kartoffel skrev:

Hørte også podcasten i dag... Hun sier "på en måte" så ofte at det er den eneste jeg greier å få med meg.

Hørte på den siste i stad. Det er ikke mye nytt 2-3 hadde hun vareopptelling så fikk ikke trent. Idag er det den niende og fremdeles ikke kommet seg på trening.

Hun sier hun har i det minste kommet i gang med et bedre kosthold, men sprakk etter noen dager. Er ikke sulten. Dette er et mønster og har ingenting med å ta et steg frem, det er et skritt frem og et tilbake

I tillegg kommer de samme unnskyldningene. Hun må ha rutiner. Når man jobber i butikk til alle døgnets tider kan være krevende med å få prioriteringene på plass. Satt på spissen er det jo noe hun har valgt selv. Det er ingen som står med en pistol mot tinningen fordi man ikke oppdaterer SOME

Ei gjør hun husarbeid

Skjønner virkelig ikke at hun gikk så beinhardt ut med at 01.01 er den gylne datoen? I tillegg falt den på en mandag

Selv hadde jeg blitt flau hvis jeg hadde kringkastet for alle dem som følger meg i SOME at 01.01.17 vil mye endre seg.

• Liker 12
Skrevet

Enig. Hun sier i podcastene at hun har motivasjon, og er klar. Likevel kommer hun med unnskyldninger og trøsteord til seg selv om at det går bra. Kanskje det passer bedre på Mandag igjen... Håper ikke andre overvektige der ute vil gjøre livsstilendringen sammen med henne, da må de vente lenge på resultatene. 

• Liker 8
Skrevet
48 minutter siden, Halloi said:

Ja, du har sikkert rett. Jeg vet ikke så mye om sånt. Annet enn at jeg har hørt fra flere steder at man går fortere ned i vekt om man er 140 kg enn 80 kg. Om man går inn for det som sagt. 

Hørte podcastene i dag. Klør meg fortsatt i hodet. 

De som veier så mye vil tape mye vekt i begynnelsen, men det er ofte bare vann. Mat må man ha, en varig kostomlegging som gir en stabil vektnedgang over tid vil også holde seg, det er jo ikke meningen at man skal starte å "spise som før" når man har oppnådd ønsket vekt.

• Liker 4
Skrevet (endret)
44 minutter siden, tutsi123 said:

Overvektige trenger ikke 3000 kcal for å opprettholde sin fedme.Om du har dette fra en eller annen kalkulator så må jeg bare si deg at disse kalkulatorene IKKE tar hensyn til at vekta består av stor fettmasse.Kalkulatorene setter som en forutsetning at om du for eksempel veier 140 KG,så er kroppssammensetninger likevel normal.Dvs mye muskler og normal fettprosent.Og det var vel ikke det det handlet om her?

Skjønner, det kan godt være at du har rett. Her har jo fettprosenten mere si enn ren BMI. Men det avhenger jo også av hvor overvektig man er, jo høyere vekt, jo større mengde kcl trenger man jo for å ivareta den, for enkelte ser det jo til at det er målet, å oppreholde maxvekt.

Endret av filifjonka
  • Liker 2
Skrevet

Det er veldig synd, men hun har blitt et primaeksempel på hvordan man ikke skal endre livsstil. Er i gang med vektnedgang selv, og har lært på bloggen hennes at det ikke er noe vits å planlegge ihjel ting, man vet vel egentlig innerst inne hva som skal til. Det er ikke vits å leve på proteinbarer, energidrikker og lignende. Å lage ordentlig mat fra bunnen er faktisk ikke vanskelig om man bare gidder å prøve. Kommer heller ikke til å lage skjema, der jeg gir meg selv gullstjerneklistremerker om jeg gjennomfører noe. 

Hun var så flink for noen år siden. Å gå fra å ha gått ned sinnsykt mye i vekt, til å legge på seg alt igjen er helt ekstremt. Hadde selv søkt hjelp for psyken om det skulle gå så langt. Å prøve å lure seg selv til at man elsker kroppen sin til tross for fedme er bare krampeaktig og gjennomskuelig. Men får vel se, på mandag er det vel tilbake til den evige karusellen med ny start, for så at det går til helvete iløpet av uken. Føler meg litt slem som sier dette, men det er kjemperart å være vitne til den samme regla om, om igjen. Håper det ordner seg for henne etterhvert.

• Liker 16
Skrevet

Jeg heier på Helene jeg! Jeg synes hun er tøff som deler noe så privat med hele-halve Norge... nå har jeg hørt på begge episodene og synes hun høres ærlig ut i sin beskrivelse av hverdagene: hun vil så gjerne i gang, men sliter... jeg vil selv ned seks kilo før påske og tør kun å dele det på et anonymt forum! Selv om vi har litt forskjellig utgangspunkt er det mye av det hun beskriver jeg kjenner meg igjen i, og å tørre å si dette høyt synes jeg er tøft! Hvis du leser her inne Helene: heia deg, jeg skal fortsette å høre podcasten din!

• Liker 12
Skrevet

Det er jo forsåvidt greit nok..men har hun ikke prøvd å komme i gang nå i sånn......3 år?:s

Jeg har merket meg at hun gjør så big deal ut av alt, så dramatisk (bl.a det hun skrev med å kjøre utfor brua, noe som sjokkerte meg faktisk) Men for all del, heia heia..så får vi se neste år..

• Liker 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...