AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #1 Skrevet 15. desember 2016 Min datter på 5 år fortalte at pappa og hun og storesøsteren pleier å dusje sammen. Og hun fortalte meg også at storesøster på 8 år og pappa noen ganger dusjer alene, og at hun ikke får lov å se på. Da må hun gå i stua og se på TV alene, hun får bare lov å komme inn på badet hvis hun må på do. Jeg synes at dette er merkelig. Da jeg spurte storesøster om dette på en veldig uskyldig måte benektet hun det. Noe som også er veldig merkelig. Hun yngste pleier aldri å lyve om noen ting. Og jeg er redd hun eldste beskytter pappan sin. Hva tenker dere? Det er noen andre småting som jeg også har lagt merke til.... Som er grunnen til at jeg er litt obs i utgangspunktet. Men i det hele tatt hvor går grensen her? Er det rart at ei jente på 8 år dusjer med faren sin? Anonymkode: 57e3f...3ca
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #2 Skrevet 15. desember 2016 Dusje med barn, ikke rart.. At minste må se tv i stua og ikke forstyrre er merkelig.. Hvorfor får hun ikke lov å se på? Har hun kommet med kommentarer, bare tuller/slår osv? Eller er det noe annet som foregår? Anonymkode: 8d101...32d 13
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #3 Skrevet 15. desember 2016 Ikke rart å dusje sammen med forelderen sin, men synes også at det er rart at det ikke er lov å komme inn. Anonymkode: 37974...b76 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #4 Skrevet 15. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter på 5 år fortalte at pappa og hun og storesøsteren pleier å dusje sammen. Og hun fortalte meg også at storesøster på 8 år og pappa noen ganger dusjer alene, og at hun ikke får lov å se på. Da må hun gå i stua og se på TV alene, hun får bare lov å komme inn på badet hvis hun må på do. Jeg synes at dette er merkelig. Da jeg spurte storesøster om dette på en veldig uskyldig måte benektet hun det. Noe som også er veldig merkelig. Hun yngste pleier aldri å lyve om noen ting. Og jeg er redd hun eldste beskytter pappan sin. Hva tenker dere? Det er noen andre småting som jeg også har lagt merke til.... Som er grunnen til at jeg er litt obs i utgangspunktet. Men i det hele tatt hvor går grensen her? Er det rart at ei jente på 8 år dusjer med faren sin? Anonymkode: 57e3f...3ca Bor dere ikke sammen alle sammen? Med 8-åringen hadde jeg tatt opp dette med kropp på generell basis, dersom du ikke allerede har gjort det. At hennes kropp er hennes kropp og ingen har lov til å ta på henne om hun ikke vil. At voksne koser seg sammen med hverandres kropper, men at voksne aldri skal kose med kroppene til barn fordi det er ulovlig og kan være vondt. Og at hemmeligheter kun er hemmelige dersom man blir glad av å tenke på det. Dersom man har en hemmelighet som gjør en trist, så er det ingen hemmelighet mer men noe man må fortelle til en voksen man stoler på. Anonymkode: aa90d...061 44
mjauritz Skrevet 15. desember 2016 #5 Skrevet 15. desember 2016 Som de andre over skriver, ikke rart å dusje med mor eller far, men blir plutselig veldig rart om det ene barnet ikke får lov til å komme inn. Hva annet har du reagert på? Det kan jo være litt relevant. Jeg tror kanskje jeg ville snakket ordentlig med eldstejenta om det. Altså, ikke sånn hardt og anklagende, men virkelig snakket om "min og din kropp" og hva som er greit for voksne å gjøre og ikke 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #6 Skrevet 15. desember 2016 Jeg synes åtte år gamle jenter begynner å bli i grenseland jeg da... Jenter kommer gjerne i puberteten fra ni-årsalder. På gutter vil jeg si grensen ligger 1-2 år senere, dvs rundt 9-10 år. Anonymkode: 20f1e...16b 9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #7 Skrevet 15. desember 2016 Her synes jeg man bør kontakte politiet. Anonymkode: fee58...441 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #8 Skrevet 15. desember 2016 Jeg synes 8 er litt vel gammelt å suje med pappa. Og søster må sitte i stuen? Har du hatt praten med henne? Om at selv om noen (fks pappa) sier at noe er hemmelig så kan hun fortelle deg alle hemmeligheter? At ikke alt skal være hemmelig? Har du en fagperson du kan lufte denne, og de andre småtingene, med? Få litt info og tips? Anonymkode: 1b7c4...c9c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #9 Skrevet 15. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her synes jeg man bør kontakte politiet. Anonymkode: fee58...441 Enig. Mener her at du bør sende en bekymringsmelding til Barnevernet i kommunen og politiet i kommunen! Best å undersøke forholdene. Om alt er bra så er det greit: heller en undersøkelse for mye enn for ite! Anonymkode: 505af...b04 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #10 Skrevet 15. desember 2016 *dusje (ikke suje - herregud så uheldig skrivefeil, beklager!) Anonymkode: 1b7c4...c9c
Zienna Skrevet 15. desember 2016 #11 Skrevet 15. desember 2016 Tror det er veldig vanlig at barn dusjer sammen med foreldrene. Mange har jo også to dusjer og plass nok. I en viss alder, og den kan variere, vil ikke barna lenger. Og da skal man ta hensyn til det. Men rart at den andre ikke kan komme inn. Spør barnefar om hvorfor. Kan hende er der en praktisk forklaring.
Gjest blåbærpike Skrevet 15. desember 2016 #12 Skrevet 15. desember 2016 Døtrene mine dusjer med meg når vi trenger å spare tid, eller om de maser om å bli med. Minstejenta kan fint sitte på badegulvet og dille med andre ting om jeg og størstejenta dusjer, mens størstejenta ikke får være på badet om hun ikke dusjer. Hun er distraherer søsteren så det blir shampo i øyner og dusjstråle overalt (over kanten og ut på badet), maser, er borti sminken min og alt annet hun ikke skal røre osv... Får hun se TV i stua så vet jeg at hun sitter rolig Poenget mitt er at det KAN ha en naturlig forklaring, men jeg forstår godt at varelslampene blinker. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt en prat med den eldste om gode og vonde hemmeligheter, og at de vonde hemmelighetene alltid er lov til å dele. Lykke til .
Gjest Runforit Skrevet 16. desember 2016 #13 Skrevet 16. desember 2016 Å dusje med faren ser jeg ikke på noe problem i seg selv. Å være naken er naturlig og foreldre og barn kan godt være nakne sammen i slike situasjoner så lenge barnet selv er komfertabel med det. Når det kommer til hva yngste sa så kan en slik situasjonen gjerne misforståes. Kanskje de allerede var i dusjen og hun ville komme inn i det de var ferdige? Lett for en liten å mistolke. I tillegg så er det jo mange andre tegn man som oppegående foreldre burde legge merke til ved atferden til et barn som blir misbrukt. De blir ofte aggressive, mer forsiktig, mer stille, isolerte, sover dårligere osv. Man kjenner sine barn best så man burde legge merke til at oppførsel og atferd plutselig endrer seg og man kan følge med på tegninger etc. Å gå rett på å spørre om pappa hadde sagt at minsten sa at ditt og datt og gjør pappa noe i dusjen med deg kan fort gjøre at barnet lukker seg uansett om det er uskyldig eller ikke. Om du føler at det er reell fare så tar du det videre med der rett fagpersonene på en måte som gjør st du på noen ikke måte blir mistenkt av verken far eller barn for er han uskyldig så er mye ødelagt. Misforstå meg rett. Er han skyldig så fortjener han å brenne.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #14 Skrevet 16. desember 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere? ......Men i det hele tatt hvor går grensen her? Er det rart at ei jente på 8 år dusjer med faren sin? Anonymkode: 57e3f...3c Det er ikke noe rart i at man dusjer litt om hverandre/samtidig, og at en åtteåring som liker å dusje dusjer når far dusjer, eller får hjelp til gjennomføringen/hårvask ol. Det er heller ikke så rart at en femåring blir sendt ut av badet for at dette ikke skal bli kaos. Men at du er redd, det er ikke bra. Og hvor grensen går er høyst individuelt, det er åtteåringens egen grense, og farens når dette ikke er komfortabelt lenger som teller, ikke vår. Det kan være at åtteåringen benekter dette fordi det ikke har skjedd slik femåringen sier, at femåringen oppfattet det slik at hun ikke fikk lov til å se på, mens faren bare mente det var best hun så på tv/ikke forstyrret og åtteåringen ikke fikk det med seg en gang, det høres jo ut som en bagatell som kan ha skjedd en gang. Det kan være at begge jentene ønsker å dusje og herje og leke, så har åtteåringen fått lov alene for det går raskt/hun trengte en dusj, mens femåringen fikk nei. Det hadde jo vært mer bekymringsfullt hvis åtteåringen bekreftet: Av og til dusjer jeg og far sammen, og da får lillesøster IKKE lov til å se på? Da hadde jeg blitt nervøs. De andre småtingene du reagerer på er vesentlige her, så dette kan vi nok ikke hjelpe deg med. Du kan jo nevne det for far at du er ukomfortabel med 'samdusjing'? Og øve åtteåring til å klare seg alene? Samt snakke om privatliv, dette med hemmeligheter osv. Men hvis det foregår noe ille, hjelper det jo ikke. Og femåring trenger fortsatt hjelp på badet i mange år. Anonymkode: 0f62c...fdd 1
Kara W Skrevet 16. desember 2016 #15 Skrevet 16. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Og at hemmeligheter kun er hemmelige dersom man blir glad av å tenke på det. Dersom man har en hemmelighet som gjør en trist, så er det ingen hemmelighet mer men noe man må fortelle til en voksen man stoler på. Anonymkode: aa90d...061 Det var fint sagt. Det skal jeg fortelle barna mine. Ellers har jeg sagt at selv om man har lovet å aldri fortelle noe videre, så er det alltid lov å fortelle det til foreldrene sine. De har en egen særstilling når det kommer til hemmeligheter. 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #16 Skrevet 16. desember 2016 Ble først skeptisk da hun ikke fikk lov å komme inn når far og eldstemann dusjet. Men så skrev du at hun fikk lov å komme inn hvis hun måtte på do. Og det hadde hun vel ikke fått lov til om hun kunne risikere å se noe som hun ikke skulle se. Men jeg lurer på hvor stor dusj de har hvis de vanligvis er 3 stykk i dusjen. Her er det ihvertfall kun plass til én person om gangen. Anonymkode: 04061...702 2
EvaLena Skrevet 16. desember 2016 #17 Skrevet 16. desember 2016 (endret) Jeg synes faktisk en 8 åring er for stor til å dusje med foreldrene. Jeg sluttet å dusje med mine da de var rundt 4-5 år. Endret 16. desember 2016 av EvaLena 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #18 Skrevet 16. desember 2016 1 time siden, EvaLena skrev: Jeg synes faktisk en 8 åring er for stor til å dusje med foreldrene. Jeg sluttet å dusje med mine da de var rundt 4-5 år. Åja men siden du sluttet med det da så gjør alle som ikke slutter ved 4-5 års alderen feil da? Anonymkode: bf68b...6b9 7
Antoinette Skrevet 16. desember 2016 #19 Skrevet 16. desember 2016 Jeg ville kontaktet Barnehuset og forhørt meg der om hva du bær gjøre. En 8 år gammel jente i skolealder og en voksen mann i dusjen sammen. Hell NO!!! 3
MapleSirup Skrevet 16. desember 2016 #20 Skrevet 16. desember 2016 2 minutter siden, Antoinette skrev: Jeg ville kontaktet Barnehuset og forhørt meg der om hva du bær gjøre. En 8 år gammel jente i skolealder og en voksen mann i dusjen sammen. Hell NO!!! "En voksen mann" er altså Pappa. Selv om du velger å seksualisere forholdet til nakenhet mellom barn og forelder, så er ikke det en ønskelig holdning. Jeg har ihvertfall aldri forbundet nakenhet med barna med seksualitet. Det er jo sykt. 18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå