Gå til innhold

Venninne spiste det vi skulle ha til middag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er hun på det samme jobbkurset jeg var på vil hun miste plassen og stønaden om hun ikke møter opp, men det er hennes problem. Hun kan ringe å si ifra at hun ikke kan. Når det er sagt så kan hun også ta buss elles spørre "lærerene" om hjelp.

Hun er tydelig deprimert, og med depresjon kommer ofte irrasjonelle tanker (og latskap). Hun kompliserer livet sitt mer enn nødvendig. Mulig hun føler at hun ikke duger til noenting?

Jeg vil si at dere ikke burde la henne overnatte noe mere,  og heller ikke låne henne penger. Du hjelper ikke henne ved å gjøre slikt på sikt. Hun må komme seg på egne bein selv om hun skal få en mestringsfølelse. Du kan evt. Gi henne små motivatorer som kan løfte henne. (For eksempel, at du tar henne med på bærtur til høsten eller at du lar henne velge hvilken film dere skal se, uten at det er opplagt at du gjør det)

Selv ville jeg vært bekymret over helsen hennes og nevnt det for henne. Du kan være der for henne når hun trenger deg men ikke gi henne noe som er ditt (penger, mat, såpe...) . Kanskje kjøre henne til lege og om noe kan du hjelpe henne med å vaske og å rydde hjemme hos henne.

Anonymkode: 7d6f2...1cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Hun har takket nei til hotell og prøver å manipulere deg til å låne henne penger for ellers kan hun ikke dra?  Hjelpe meg -  ta og kalibrer den dårlige samvittigheten din - du blir utnyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så forbanna når folk drar psykiske problemer kortet og forventer fripass. Jeg har selv vært både deprimert og hatt angst, så jeg vet godt hva det er. Det er mulig at du når du er veldig dårlig gir blaffen og ikke orker, men selv da føler man seg så verdiløs at man i alle fall ikke vil være en sten til byrden. Venninna til TS er ikke der. Hun fungerer godt og står i jobb, og da er hun ikke så dårlig at man ikke kan forvente at hun tar hensyn til TS.

Hele greia skriker "stakkars meg, livet mitt er så vanskelig, så da må mine behov gå foran alle andres" og TS er et lett bytte. 

Har du lyst til at hun skal fortsette å behnadle deg dårlig? Har du lyst til å havne i stadig diskusjoner med mannen din? For dette vil bare fortsette om du ikke stiller krav og er ærlig med henne.

Anonymkode: bf068...593

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var ganske spesielt å lese at venninnen din ikke klarte å tørke opp etter seg da hun sølte brus på gulvet. Bare det sier meg mer enn nok om denne personen. Hun trengte bare under et halvt minutt på å finne fram litt tørkepapir, bøye seg ned og fjerne væsken før den tørket inn. Og at hun vil at dere skal gå og legge dere samtidig med henne??? Hva slags  "gjest"  forlanger noe slikt av sine husverter? Nei, litt ydmykhet bør hun skaffe seg øyeblikkelig hvis hun skal ha noe håp om å bli invitert hjem til dere neste gang, men jeg håper at du IKKE gir etter, for dette var sjokkerende oppførsel. 

Og ikke lån ut penger med mindre du er villig til å miste dem for alltid!

Anonymkode: 2a594...290

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så forbanna når folk drar psykiske problemer kortet og forventer fripass. Jeg har selv vært både deprimert og hatt angst, så jeg vet godt hva det er. Det er mulig at du når du er veldig dårlig gir blaffen og ikke orker, men selv da føler man seg så verdiløs at man i alle fall ikke vil være en sten til byrden. Venninna til TS er ikke der. Hun fungerer godt og står i jobb, og da er hun ikke så dårlig at man ikke kan forvente at hun tar hensyn til TS.

Hele greia skriker "stakkars meg, livet mitt er så vanskelig, så da må mine behov gå foran alle andres" og TS er et lett bytte. 

Har du lyst til at hun skal fortsette å behnadle deg dårlig? Har du lyst til å havne i stadig diskusjoner med mannen din? For dette vil bare fortsette om du ikke stiller krav og er ærlig med henne.

Anonymkode: bf068...593

Nei vel? Hva vil du forklare denne endrede atfrden med da? Hun har jo i følge TS ikke alltid vært slik. Jeg ser en syk person som trenger hjelp. Kanskje trenger hun mer hjelp enn det en vinninne kan gi, men definitivt en person som sliter noe voldsomt. 

Anonymkode: 14e71...0a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Hun får hjelp hos både psykolog og lege.  

Jeg er oppriktig bekymret for henne. Røyker alt for mye, drikker brus hele tida er oppe om natta og drikker brus og røyker. Dette merket vi da hun var her. Hadde altid brusen ved siden av seg.  Har fått regninger hun ikke har betalt som har gått til inkasso sa hun i går. 

Hun fungerer nesten ikke i jobb slik jeg har forstått det, men prøver til igjen nå etter sykemelding. Noe som tydelig ikke fungerer.... 

Jeg sa at jeg dessverre ikke kunne hjelpe henne med penger nå. En felles venninne av oss ringte og fortalte at hun er like bekymret som meg og sa hun hadde lånt henne 500 kr for et par uker siden til bensin. Hadde fått spørsmålet igjen nå og sagt nei hun også. 

Huff. Kjipt å se noen som pleide være glad og energisk bare gi opp alt.... 

Anonymkode: c85aa...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en barndomsvenninne jeg ikke hadde hatt kontakt med på lenge. Så kontaktet hun meg, og jeg prøver å bevare vennskap så lenge jeg kan, så jeg ble glad for det. Men da hun kom, skjønte jeg jo fort at hun kun trengte å låne penger og ha noen til å sitte barnevakt til barna hennes som jeg ikke hadde truffet siden de var baby / 3 år. Da husket jeg litt hvorfor vi skled i fra hverandre i utgangspunktet, og vennskapet gikk over uten at jeg trengte å gjøre annet enn å si nei til å hjelpe henne (hun skulle på fest, så det var ikke noe krise).

Trist at venninnen din ikke har det bra, men hun må komme seg på bena, og ikke dytte/dra andre ned. Uansett hva som feiler henne, så kan hun ikke oppføre seg sånn. Og hvis hun synes at hun ikke kommer helt inn i det sosiale på jobb, så er det jo kjempelurt å ligge på hotell sammen med resten av gjengen. Kanskje hun kan spørre sjefen om hun kan få enerom pga problemene sine. Jeg tenker også at det er rart at hun trenger penger av deg for å dra på et seminar som er i forbindelse med jobben. Det skal vel jobben dekke. Eller kanskje de ikke dekker bensin frem og tilbake til et annet overnattingssted enn det jobben tilbyr. Det er jo forsåvidt logisk.

Angående lasagnen, så sa du jo at hun kunne forsyne seg med mat. Visste hun at lasagnen var morgendagens middag? Vi har gjerne middagsrester til kvelds/lunch/når vi føler for det, så om de jeg var hos kun hadde røbeter og sursild til pålegg, så hadde jeg kanskje tatt lasagnerester om jeg ikke trodde det skulle være til middag. Rart å bruke opp en hel såpeflaske da. Kanskje hun ikke hadde dusjet på en stund, og trengte å skrubbe seg litt ekstra :O

Lå hun på sofaen på dagtid også? Synes du skrev noe om at folk ikke fikk sitte :O

Hvis du ikke er bestevennen hennes, og hun får hjelp, så ikke la henne overnatte og låne penger. Dere ønsker ikke det, og hun kan heller lære seg å bruke pengene sine mer fornuftig og så kan hun overnatte på hotellet der hun har fått rom.

Anonymkode: 3264c...123

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen. Jeg vet hun har sagt hun har angst , mulig depresjon også. 

Jeg spurte om ikke det var snakk om noen overnatting på hotel med jobben. Og jo det var det, men hun orket ikke sosiale på kvelden sa hun og syntes det ble bedre her. For her slpp hun dele rom og kunne komme seg litt unna. 

Venninnen din virker drittfrekk og utrolig utspekulert!

Hadde ikke lånt henne så mye som ei krone eller latt henne overnatte. 

Anonymkode: 1d771...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en barndomsvenninne jeg ikke hadde hatt kontakt med på lenge. Så kontaktet hun meg, og jeg prøver å bevare vennskap så lenge jeg kan, så jeg ble glad for det. Men da hun kom, skjønte jeg jo fort at hun kun trengte å låne penger og ha noen til å sitte barnevakt til barna hennes som jeg ikke hadde truffet siden de var baby / 3 år. Da husket jeg litt hvorfor vi skled i fra hverandre i utgangspunktet, og vennskapet gikk over uten at jeg trengte å gjøre annet enn å si nei til å hjelpe henne (hun skulle på fest, så det var ikke noe krise).

Trist at venninnen din ikke har det bra, men hun må komme seg på bena, og ikke dytte/dra andre ned. Uansett hva som feiler henne, så kan hun ikke oppføre seg sånn. Og hvis hun synes at hun ikke kommer helt inn i det sosiale på jobb, så er det jo kjempelurt å ligge på hotell sammen med resten av gjengen. Kanskje hun kan spørre sjefen om hun kan få enerom pga problemene sine. Jeg tenker også at det er rart at hun trenger penger av deg for å dra på et seminar som er i forbindelse med jobben. Det skal vel jobben dekke. Eller kanskje de ikke dekker bensin frem og tilbake til et annet overnattingssted enn det jobben tilbyr. Det er jo forsåvidt logisk.

Angående lasagnen, så sa du jo at hun kunne forsyne seg med mat. Visste hun at lasagnen var morgendagens middag? Vi har gjerne middagsrester til kvelds/lunch/når vi føler for det, så om de jeg var hos kun hadde røbeter og sursild til pålegg, så hadde jeg kanskje tatt lasagnerester om jeg ikke trodde det skulle være til middag. Rart å bruke opp en hel såpeflaske da. Kanskje hun ikke hadde dusjet på en stund, og trengte å skrubbe seg litt ekstra :O

Lå hun på sofaen på dagtid også? Synes du skrev noe om at folk ikke fikk sitte :O

Hvis du ikke er bestevennen hennes, og hun får hjelp, så ikke la henne overnatte og låne penger. Dere ønsker ikke det, og hun kan heller lære seg å bruke pengene sine mer fornuftig og så kan hun overnatte på hotellet der hun har fått rom.

Anonymkode: 3264c...123

Vel jeg hadde brød, knekkebrød , skinke, gulost, skinkeost, kokt egg i kjøleskapet. Og mere. Så..... Nei jeg hadde ikke sagt at det var middag så jeg tenkte litt i de baner jeg også :) 

Huff jeg aner ikke hva som har skjedd med henne jeg! Har hvertfall ikke lånt henne noe mer penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja det første hun gjorde var å legge seg til på sofaen. Jwg var nesten ferdig med middag da hun kom så måtte be henne reise seg opp når vi skulle spise.  Hun nevnte noe om migrene eller noe. Sa ikke noe mer om det resten av kvelden da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. At hun manipulerer og bruker meg er det siste jeg ville tenkt om henne. 

Ikke sikkert hun gjør det bevisst. Men om du gir henne  mer og mer og lar henne oppføre seg upassende, så lærer hun at dette er greit, og hun vil fortsette med det.

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen. Jeg vet hun har sagt hun har angst , mulig depresjon også. 

Jeg spurte om ikke det var snakk om noen overnatting på hotel med jobben. Og jo det var det, men hun orket ikke sosiale på kvelden sa hun og syntes det ble bedre her. For her slpp hun dele rom og kunne komme seg litt unna. 

Whaat? Oh-lala...hun orket ikke det sosiale, men hun går utifra at dere orker å ha henne boende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, ikke vær med henne igjen. Fortell alle du kjenner om hvordan hun egentlig er. Kom igjen nå. :hoppe: 

Anonymkode: b28b6...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...