Aurelia Skrevet 14. desember 2016 #21 Del Skrevet 14. desember 2016 Usj, fikk ikke noen god følelse av henne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #22 Del Skrevet 14. desember 2016 Hun høres ut som litt av et tilfelle. Overrasket over at du får så dårlig samvittighet. Du er jo ikke ansvarlig for hennes liv? Vedder en tusing på at hun har penger, men her er det latskapen og gjerrigheten det står på. Kontakter hun deg noen gang uten at hun trenger noe av deg? Jeg vet iallefall hva jeg hadde gjort: sagt nei og forklart hvorfor. Kanskje du er heldig og ikke hører mer fra henne. Hun høres ut som en parasitt. Anonymkode: 9a429...823 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #23 Del Skrevet 14. desember 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sendt henne en sms om at det dessverre ikke passet. Fikk som svar at det var dumt, da kom hun seg sannsynligvis ikke på seminaret. Hun kunne kanskje låne penger til bensin slik at hun kunne kjøre hjem hver dag. Hun kunne spørre broren sin kanskje, men han hadde hun spurt før. Og en annen, men det hadde hun ikke lyst til. Laaang melding om penger. Og hva hun trenger penger til. Hun spør aldri direkte, men jeg tar det som et hint. Hun vil sansynligvis at jeg skal låne henne penger. Jeg blir irritert, men en eller annen grunn gjør det noe med samvittigheten min. Jeg kan jo låne henne litt fra sparekontoen min , jeg dør ikke av det. Mannen min rister på hodet av meg og sier at nå må det være slutt på at hun utnytter meg og at jeg ikke skal overføre penger. Anonymkode: c85aa...14e Nei. Nei, nei, nei, nei, Det er flott at du har en mann som setter ned foten. Jeg forstår at det er lett å få dårlig samvittighet og føle seg litt presset til å låne ut penger, men her må du ikke gi etter. Anonymkode: 2a8fc...1d2 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 14. desember 2016 #24 Del Skrevet 14. desember 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sendt henne en sms om at det dessverre ikke passet. Fikk som svar at det var dumt, da kom hun seg sannsynligvis ikke på seminaret. Hun kunne kanskje låne penger til bensin slik at hun kunne kjøre hjem hver dag. Hun kunne spørre broren sin kanskje, men han hadde hun spurt før. Og en annen, men det hadde hun ikke lyst til. Laaang melding om penger. Og hva hun trenger penger til. Hun spør aldri direkte, men jeg tar det som et hint. Hun vil sansynligvis at jeg skal låne henne penger. Jeg blir irritert, men en eller annen grunn gjør det noe med samvittigheten min. Jeg kan jo låne henne litt fra sparekontoen min , jeg dør ikke av det. Mannen min rister på hodet av meg og sier at nå må det være slutt på at hun utnytter meg og at jeg ikke skal overføre penger. Anonymkode: c85aa...14e Nei nei nei, aldri lån ut penger til noen som prøver å gi deg dårlig samvittighet, hun vil bare tyne deg for mer og mer. Og dessuten, i veldig mange tilfeller er det dumt å låne ut penger til venner, og dette høres ut som ett av dem. Mannen din har rett, hør på han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 14. desember 2016 #25 Del Skrevet 14. desember 2016 Du gjorde helt rett TS og du skal ikke låne henne penger. Det er ikke ditt problem om hun kommer seg på seminaret eller ikke. Skriv opp igjen at hun får be om forskudd på lønn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2016 #26 Del Skrevet 14. desember 2016 Ikke lån henne penger. Hvis du vil ha slutt på maset sier du nei nå. Gir du etter blir det mer mas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #27 Del Skrevet 14. desember 2016 Svarte at det var dumt, at jeg håpet det ordnet seg likevel. Og spurte om ting er litt vanskelig for tida. Hun har jo hatt ordnen på tingene før, men virker som at hun har gitt opp alt. Er jo litt bekymra også. Litt vinsete har hun vel alltid vært, men... Anonymkode: c85aa...14e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 14. desember 2016 #28 Del Skrevet 14. desember 2016 Ikke lån ut penger! Hun spør deg ikke direkte engang, men venter jo nærmest på at du skal tilby deg det. Og det skal du helt klart ikke. Spør hun deg direkte, så ta det heller derfra, men vær isåfall så ordentlig at du da skriver en formell låneavtale med henne (med en snill rente) som dere begge underskriver. Er hun ikke villig til det, så er det jo helt klart at hun bare er ute etter å utnytte deg, og da ville jeg hvertfall gått i tenkeboksen på om dette var ei venninne det er verdt å beholde.. Jeg tror denne venninnen din trenger hjelp og støtte, men at du gjør henne en bjørnetjeneste ved å gi ubetinget hjelp og støtte uten å stille krav tilbake. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #29 Del Skrevet 14. desember 2016 Hun må lære seg å prioritere. Hun har vel visst om kurset en stund og det er bare snakk om noen få dager. Jeg synest også hun er veldig frekk. Pengeproblemer kan man gjerne dele med familie, men hold venner utenfor sier jeg. Anonymkode: ef111...0ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #30 Del Skrevet 14. desember 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun høres ut som litt av et tilfelle. Overrasket over at du får så dårlig samvittighet. Du er jo ikke ansvarlig for hennes liv? Vedder en tusing på at hun har penger, men her er det latskapen og gjerrigheten det står på. Kontakter hun deg noen gang uten at hun trenger noe av deg? Jeg vet iallefall hva jeg hadde gjort: sagt nei og forklart hvorfor. Kanskje du er heldig og ikke hører mer fra henne. Hun høres ut som en parasitt. Anonymkode: 9a429...823 Hun har ikke alltid vært sånn. Og ja vi snakker sammen ofte. Eller skriver fordi hun det siste året har hatt lite penger og isolert seg mye. Jeg har fått en del støtte av henne når ting har vært vanskelig her også. Ikke økonomisk, eller psykisk sykdom hos meg, men det var en god venninne. Det har gradvis gått over til at hun tar kontakt når hun orker og da er det mye klaging. Jeg har jo lånt henne penger før i år.. Slik det er nå virker det ikke som at økonomi, motivasjon eller noe egentlig eksistrerer. Derfor dårlig samvittighet da det kjennes ut som å sparke noen som allerede ligger nede. Samtidig lurer jeg på om hun manipluerer og bruker min dårlige samvittighet med vilje. Anonymkode: c85aa...14e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #31 Del Skrevet 14. desember 2016 Dette høres ut som rent tullball. Dersom hun skal på jobbseminar burde jobben klare å hjelpe til slik at hun kommer seg dit. Jeg regner med det er de som vil ha henne på seminar. Og når folk syter lenge over lite penger og bla bla bla så skriver du "det var dumt, jeg håper det løser seg for deg!". Anonymkode: a5e2b...5f8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #32 Del Skrevet 14. desember 2016 Dersom det er et jobbseminar får hun ta opp med lederen sin at hun ikke har råd til å forskuttere reisepengene. De fleste bedrifter kan gi forskudd på lønn, betale bussbillett eller har et kredittkort de kan bruke til å fylle tanken hennes med bensin. Anonymkode: e7e71...d44 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #33 Del Skrevet 14. desember 2016 Nå skal ikke jeg spekulere om personer som jeg aldri har møtt, men siden dette er internett så gjør jeg det likevel. Jeg synes det er veldig rart at hun har spist opp middag for 3 personer som nattmat og at hun har brukt opp en hel flaske med såpe. Tror du at det er noen sjangse for at hun har tatt det med seg? Er det noen andre ting som har forsvunnet når hun har vært der? Og angående lån av penger. Om du låner penger til en slik person så er det det samme som å gi dem bort. Så ikke gi henne noen penger om du ikke har råd til å gi det som gave. Venninnen din respekterer hverken deg, huset ditt eller pengene dine. Mannen din har helt rett, og makan til "venn" skal du lete lenge etter. Anonymkode: e013e...4bd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 14. desember 2016 #34 Del Skrevet 14. desember 2016 Er det forresten vanlig å drive å legge seminarer å sånn rett før jul? Aldri vært borti det jeg! (men nå drar ikke jeg på så fryktelig mye seminarer heller altså, så mulig det bare er meg som er uopplyst). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 14. desember 2016 #35 Del Skrevet 14. desember 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har gradvis gått over til at hun tar kontakt når hun orker og da er det mye klaging. Jeg har jo lånt henne penger før i år.. Som du ikke har fått tilbake, og nå vil hun låne mer..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest17 Skrevet 14. desember 2016 #36 Del Skrevet 14. desember 2016 11 minutter siden, Marimba skrev: Er det forresten vanlig å drive å legge seminarer å sånn rett før jul? Aldri vært borti det jeg! (men nå drar ikke jeg på så fryktelig mye seminarer heller altså, så mulig det bare er meg som er uopplyst). God poeng, for det er ikke noe jeg kjenner til skal være vanlig heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sugemerke Skrevet 14. desember 2016 #37 Del Skrevet 14. desember 2016 Jeg hadde bare svart: håper det ordner seg. Og ferdig med det. Hun er da ikke ditt ansvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #38 Del Skrevet 14. desember 2016 Det er en vesensforskjell på å slite og å oppføre seg dårlig. Det virker som om venninna di virkelig har gått i fella med å synes synd på seg selv og dermed gi seg selv rett til å være egoistisk. Jeg tror hun har mistet gangsynet, lg du gjør henne en bjørnetjeneste ved å la henne fortsette. En ting er første overnatting, men når du forteller om sms der hun hinter om penger i håp om at du skal låne henne noe forteller en hel del om venninneforholdet deres. Ja, jeg tror at hun manipulerer deg fordi hun vet at du er en samvittighetsfull jente. Det er spekulativt av henne og jeg ville vært dønn ærlig med henne. Hun får slutte å utnytte deg. Anonymkode: bf068...593 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 14. desember 2016 #39 Del Skrevet 14. desember 2016 Tviler på at det er noe "seminar" og hva skal et menneske med en sånn oppføsel få ut av noe slikt. Hun burde jo vært på en institusjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saphyria Skrevet 14. desember 2016 #40 Del Skrevet 14. desember 2016 Ikkje lån bort penger du ikkje har råd til å tape, for gudene veit om du vil få pengene tilbake ein dag. Si at du ikkje har penger å låne bort, for det har du jo faktisk ikkje. Du skriver at ho lånte penger tidligere, men fikk du pengene tilbake? For ellers kan du si at ho allerede skylder deg penger fra før, så du har ingenting å låne bort. Venninna di høres litt kjip ut egentlig, ho oppfører seg rett og slett ufyselig, og det kan ikkje unnskyldes med at ho sliter med det sosiale, osv. Det høres egentlig litt ut som om ho burde vært hos psykolog for å få hjelp med å komme tilbake på riktig spor, for det virker meir som om ho kan ha eit psykisk problem enn bare eit sosialt.. Eg tenker det er best å si det som det er, fremfor å komme med unnskyldninger om at det ikkje passer, selv om det ikkje er så lett å være 100% ærlig. Det er bedre at ho får høre sannheten slik at ho kan prøve å bedre seg litt i oppførsel, enn at du lyver for å skåne følelsene hennes slik at ho aldri endrer seg og gjerne dytter andre mennesker unna med å gjøre det samme mot de. Eg hater folk som smører så forbaska tjukt på med hinting, at de like gjerne kunne skrevet det med store bokstaver. Ugh. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå