Gå til innhold

Venninne spiste det vi skulle ha til middag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som sliter litt. Vært mye borte fra jobb på grunn av psykisk sykdom. Hun føler ikke at hun har kommet inn sosialt på jobb heller, så da en kollega av henne ba inn til et festlig lag sa jeg selvfølgelig a til at hun kunne overnatte hos oss. Kollegaen bor litt unna, vanskelig å komme seg hjem utpå natta når en ikke kan kjøre bil. 

Venninnen min er blitt usedvanlig "lat". Lagt på seg myye det siste året og hun ser ikke frisk ut. God stund siden jeg såg henne så ble overrasket over forandringen.  Hun la seg til på sofan , rotet alle tingene sine utover, hadde ikke penger , orket knapt gå over stuegolvet. Hun kom seg nå på festen , men var tidlig hos oss igjen. 

Uansett vi spanderte selvfølgelig middag og mat på henne. Sa at hun godt kunne finne seg litt i kjøleskapet om hun ble sulten. 

Det mannen min og jeg reagerte på var at hun fordi hun ikke fant pålegg hun likte, spiste opp det vi skulle ha til middag dagen etter. Dette var myyye rester av en lasagne. Hun sølte brus på gulvet, men orket ikke tørke opp osv.  Hun brukte opp såpa vår i dusjen. Og ja.. jeg beit meg i det, vet hun sliter og vil henne det beste. 

Venninnen lurte på om hun kunne komme og være hos oss i 3 dager til da det var noe jobbkurs hun skulle på i byen vår. Og hun har ikke penger til bensin fram og tilbake.  Mannen min synes jeg skal si i fra om at vi  vil ikke ha besøk av henne mer. Mye på grunn av at vi ikke millionærerer for tida og har ikke mye penger til å fø en ekstra person. ( som i tillegg forsyner seg og spiser opp en hel middag for 3 personer.) Og at hun får orke å reise seg fra sofaen så andre får sitte og oppføre seg som folk når hun er på besøk. 

Jeg vil gjerne hjelpe venninnen min og tenker at jeg sa jo at hun bare kunne låne dusjen og ta mat. Selv om jeg ikke regnet med hun skulle bruke opp en hel flaske såpe og spise middagen vår. Jeg innrømmer jeg synes hun krever mye plass til seg og rotet hennes. I tillegg krever hun at når hun er trøtt så må vi legge oss. Da det er så lydt inn til gjesterommet. Men.. det er jo bare 2 netter.. 

Venninnen min vil ha svar da det seminargreiene er neste uke. Hva gjør jeg ? 

Anonymkode: c85aa...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere ikke vil ha henne der så kan dere enten være ærlige eller si at dere f eks har leid ut rommet gjennom Airbnb eller at ett familiemedlem kommer. Jeg strekker meg langt for å hjelpe men ikke for folk som ikke bidrar.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun akkurat har sovet hos dere og igjen spør om overnatting i 3 døgn kan dette fort bli en vane. Om dette er en veldig nær venninne så ville jeg tatt opp bekymringen min med henne på en forsiktig måte. Klart man skal hjelpe og stille opp for hverandre, men man skal ikke la seg overkjøre og la andre, som tydeligvis trenger rettledning, overkjøre.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at det ikke passer denne gangen,  så får dere litt avstand til neste gang!  

Anonymkode: 63100...741

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner dilemmaet ditt godt, og tror nok jeg i utgangspunktet ville sagt at det var lurt å hjelpe. Men, siden hun akkurat har vært hos dere, og siden det faktisk er jul neste uke (og da skal dere kanskje drive med litt forberedelser og innkjøp til det?) så tror jeg faktisk selv at jeg ikke hadde hatt overskudd til det (det er jo faktisk en unnskyldning dere kan bruke, hvis dere feirer jul). Og jeg hadde også blitt temmelig irritert om diverse saker som jeg hadde kjøpt inn til julekos hadde forsvunnet fordi noen var kresne og ikke spiste "normal" mat. 

Så hva med å si: beklager, denne gangen går det ikke. Vi har alt for mye som skal bli unnagjort nå før jula, så vi har rett og slett ikke tid til besøk. Men si i fra neste gang, så prøver vi heller igjen da. 

Også neste gang hun spør, så svarer du noe sånt som: Ja, denne gangen passer det mye bedre. Men jeg skulle så gjerne ha unnagjort noe maling/rydding/hagearbeid/etc (fyll inn det som passer), du hadde ikke hatt mulighet til å hjelpe meg med det mens du er her? Så får du samtidig sagt i fra på en ok måte at dere på ingen måte driver med hotellvirksomhet, og at det er greit at hun bidrar litt når hun er der. 

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvor mye hun sliter, så er det nå ikke greit å oppføre seg sånn i andres hjem! Dere får bare være ærlig og si det som det er. At det ikke passer denne gangen. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei venninne som sliter litt. Vært mye borte fra jobb på grunn av psykisk sykdom. Hun føler ikke at hun har kommet inn sosialt på jobb heller, så da en kollega av henne ba inn til et festlig lag sa jeg selvfølgelig a til at hun kunne overnatte hos oss. Kollegaen bor litt unna, vanskelig å komme seg hjem utpå natta når en ikke kan kjøre bil. 

Venninnen min er blitt usedvanlig "lat". Lagt på seg myye det siste året og hun ser ikke frisk ut. God stund siden jeg såg henne så ble overrasket over forandringen.  Hun la seg til på sofan , rotet alle tingene sine utover, hadde ikke penger , orket knapt gå over stuegolvet. Hun kom seg nå på festen , men var tidlig hos oss igjen. 

Uansett vi spanderte selvfølgelig middag og mat på henne. Sa at hun godt kunne finne seg litt i kjøleskapet om hun ble sulten. 

Det mannen min og jeg reagerte på var at hun fordi hun ikke fant pålegg hun likte, spiste opp det vi skulle ha til middag dagen etter. Dette var myyye rester av en lasagne. Hun sølte brus på gulvet, men orket ikke tørke opp osv.  Hun brukte opp såpa vår i dusjen. Og ja.. jeg beit meg i det, vet hun sliter og vil henne det beste. 

Venninnen lurte på om hun kunne komme og være hos oss i 3 dager til da det var noe jobbkurs hun skulle på i byen vår. Og hun har ikke penger til bensin fram og tilbake.  Mannen min synes jeg skal si i fra om at vi  vil ikke ha besøk av henne mer. Mye på grunn av at vi ikke millionærerer for tida og har ikke mye penger til å fø en ekstra person. ( som i tillegg forsyner seg og spiser opp en hel middag for 3 personer.) Og at hun får orke å reise seg fra sofaen så andre får sitte og oppføre seg som folk når hun er på besøk. 

Jeg vil gjerne hjelpe venninnen min og tenker at jeg sa jo at hun bare kunne låne dusjen og ta mat. Selv om jeg ikke regnet med hun skulle bruke opp en hel flaske såpe og spise middagen vår. Jeg innrømmer jeg synes hun krever mye plass til seg og rotet hennes. I tillegg krever hun at når hun er trøtt så må vi legge oss. Da det er så lydt inn til gjesterommet. Men.. det er jo bare 2 netter.. 

Venninnen min vil ha svar da det seminargreiene er neste uke. Hva gjør jeg ? 

Hvis hun skal på jobbkurs får hun vel kjøregodtgjørelse?

Anonymkode: 136b5...a03

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun skal på jobbkurs får hun vel kjøregodtgjørelse?

Anonymkode: 136b5...a03

Dette vet jeg ikke. Slik jeg forsto det måtte hun av diverse årsaker kjøre selv. De andre som skulle dit ,hsdde full bil, en annen måtte kjøre tidlig, hun måtte til legen først og.... vel det var mye. 

Mulig hun får kjøregodtgjørelse i etterkant. 

Ellers takk for svar. Tror det blir et nei denne gangen. Selv om jeg får dårlig samvittighet.   

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig så usikker at du måtte lage en tråd for dette? Svaret er jo enkelt. Si nei, at det ikke passer. Ikke utdyp med noe eller bortforklar, for uansett hva du sier blir det tydelig for henne hvorfor. Hun er neppe så dum at hun ikke skjønner det.

Sånn da har jeg svart skikkelig. Og nå skal jeg si det jeg egentlig villle si: Historien din er syltynn og har masse hull. Dvs den mangler sammenheng og troverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja virkelig så usikker. Jeg har svært dårlig samvittighet og om mannen ikke hadde sagt nei, hadde jeg sagt ja selv. 

Hvilke hull snakker du om? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes du skal forklare venninnen din at du og mannen er rystet over oppførselen hennes og at det er derfor dere sier nei denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med mannen din. Dersom du ikke har lyst til å gjøre noe stort ut av det sier du bare at det ikke passer. 

Anonymkode: 2a8fc...1d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Loki Laufeyson skrev:

Syns du skal være ærlig med henne å si det som det er.

Enig i denne. Hvorfor sier du ikke bare til henne at dere vegrer dere fordi hun bare lå på sofaen, rotet og spiste opp maten deres så dere følte dere litt utnyttet?

Anonymkode: 776db...9dd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten si nei at det ikke passer, som mange andre her skriver. Eller du kan si at da hadde det f.eks vært hyggelig om hun kunne bidratt med noe mat, kanskje laget middag en av dagene, sånn at dere byttet på det. Sikkert fint både for henne som gjest og dere ville sette pris på det, kan du si. 

At hun brukte en hel sepe på den korte tiden, ville jeg nok bemerket med å spørre henne om hun hadde brukt en hel såpe på så kort tid?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg synes du skal forklare venninnen din at du og mannen er rystet over oppførselen hennes og at det er derfor dere sier nei denne gangen. 

Dette! 

Jeg syns du skal ta hensyn til mannen din, ts, som ikke ønsker besøk av henne. Venninnen din behandler dere som gratis rengjøringshjelp/hotell. Hadde det vært en av mine venninner, så hadde jeg kastet henne ut om hun hadde oppført seg slik. Gris kan hun være hjemme.

Anonymkode: 4be5b...d9d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt henne en sms om at det dessverre ikke passet. 

Fikk som svar at det var dumt, da kom hun seg sannsynligvis ikke på seminaret. Hun kunne kanskje låne penger til bensin slik at hun kunne kjøre hjem hver dag. Hun kunne spørre broren sin kanskje, men han hadde hun spurt før. Og en annen, men det hadde hun ikke lyst til. Laaang melding om penger. Og hva hun trenger penger til. 

Hun spør aldri direkte, men jeg tar det som et hint. Hun vil sansynligvis at jeg skal låne henne penger.  Jeg blir irritert, men en eller annen grunn gjør det noe med samvittigheten min. Jeg kan jo låne henne litt fra sparekontoen min , jeg dør ikke av det. 

Mannen min rister på hodet av meg og sier at nå må det være slutt på at hun utnytter meg og at jeg ikke skal overføre penger. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sendt henne en sms om at det dessverre ikke passet. 

Fikk som svar at det var dumt, da kom hun seg sannsynligvis ikke på seminaret. Hun kunne kanskje låne penger til bensin slik at hun kunne kjøre hjem hver dag. Hun kunne spørre broren sin kanskje, men han hadde hun spurt før. Og en annen, men det hadde hun ikke lyst til. Laaang melding om penger. Og hva hun trenger penger til. 

Hun spør aldri direkte, men jeg tar det som et hint. Hun vil sansynligvis at jeg skal låne henne penger.  Jeg blir irritert, men en eller annen grunn gjør det noe med samvittigheten min. Jeg kan jo låne henne litt fra sparekontoen min , jeg dør ikke av det. 

Mannen min rister på hodet av meg og sier at nå må det være slutt på at hun utnytter meg og at jeg ikke skal overføre penger. 

Du trenger ikke føle at du må låne henne noe som helst. Mannen din har helt rett.

Hun spiller på din samvittighet ved å si at hun ikke kommer seg på seminaret fordi du ikke kan leke hotell for henne, og når hun har vekket din dårlige samvittighet tigger hun om penger du ikke har. 

Penger du har på sparekontoen er til for å spares til en gang du virkelig trenger dem. De er ikke til for å brukes. Siden du ikke kan regne med å få tilbake penger du låner henne vil det være penger rett i dass (hun kommer ikke til å sette pris på gavmildheten din). 

Jeg gjentar, hør på mannen din!

Du kan sende henne en melding der du sier at det er synd om hun ikke kommer seg på seminar, og foreslå at hun tar kontakt med nav for å se om de kan hjelpe henne.

Anonymkode: 1390e...995

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
2 timer siden, Klink skrev:

Ellers takk for svar. Tror det blir et nei denne gangen. Selv om jeg får dårlig samvittighet.   

Etter hva jeg har lest i denne tråden, så kan du si nei med GOD samvittighet. Og hør på det mannen din sier. Han virker som en bra kar.

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...